xyz
Rafal: Przydała Wam się kiedyś w życiu matematyka na poziomie liceum+? Jeśli tak, to co robicie?
24 maj 18:07
Benny: Na studiach matematycznych
24 maj 18:18
Rafal: No OK
, ale co potem?
24 maj 18:20
Rafal: Przypominają mi się słowa Hugona Steinhausa:
Po co ludzie uczą się matematyki?
Żeby uczyć matematyki innych.
24 maj 18:22
Adamm: matematyka sprawia że dobrze się bawię
więc tak, przydała się
poprawia mi humor
24 maj 18:24
Saizou : Matematyka na co dzień:
− szyfrowanie
− rachunkowości
− całkowanie numeryczne
− rozwiązywanie problemów milenijnych
− opis zjawisk fizycznych, chemicznych, biologicznych
i wiele innych
24 maj 18:25
Rafal: No cóż Adamm, myślę, że podobnej odpowiedzi udzieliłby każdy "zaprzyjaźniony" z tym forum,
ale chodzi mi o typowo praktyczne zastosowanie.
24 maj 18:26
Saizou :
no i oczywiście.... rozumienie memów związanych z całkami
24 maj 18:26
Rafal: Saizou, możesz podać, kiedy konkretnie Ci się przydała i w jakiej sytuacji?
24 maj 18:27
marek: mi się przydała, gdy pomagałem kumplowi projektować grę online.
Trzeba było wymyślić funkcję, która spełniała jakieś dziwne założenia.
24 maj 18:27
das: Nie przydała się, jak masz zamiar pracować to jedynie jako nauczyciel a jak nie to nie polecam
24 maj 18:27
Rafal: marek, czy wymagała wiedzy z liceum/studiów, czy wystarczyłyby podstawy z gimnazjum?
24 maj 18:28
Adamm: Saizou
rozwiązywanie problemów milenijnych
24 maj 18:30
Rafal: Uprzedzając wypowiedzi typu: "bo matematyki to warto się uczyć dlatego, że rozwija myślenie
etc.". OK, ale przecież myślenie rozwija też nauka innych rzeczy, np. programowania, i jest
ono, sami przyznacie, bardziej "praktyczne".
24 maj 18:30
marek: wyszło na to, że pasowała odpowiednio przekształcona funkcja f(x) = arc ctg x − w liceum jej
nie ma, chociaż skomplikowana nie jest.
Matematyka przydaje się w życiu, gdy przydaje się w pracy.
Ludzie, którzy używają matematyki wyższej w pracy raczej nie wchodzą na stronki takie jak ta,
więc odpowiedzi raczej się nie doczekasz.
24 maj 18:34
Adamm: marek,
myślę że jc używa jej na co dzień
24 maj 18:36
Saizou :
Bardziej praktyczne... cóż... testy pierwszości liczb, może tego nie wiesz ale duże liczby
pierwsze są sprzedawane, bo na nich opiera się szyfrowani.
Z drugiej strony możesz pokusić się o złamanie szyfru liczb pierwszych, wtedy z automatu
staniesz się najbogatszym człowiekiem na świecie.
24 maj 18:36
Mariusz:
No to spróbuj programować bez matematyki
Logika konstruowanie instrukcji warunkowych i iteracyjnych
Matematyka dyskretna rekurencja , grafy , a także rachunek różnicowy do obliczania sum
aby oszacować złożoność algorytmu
Elementy analizy matematycznej też się przydają do badania złożoności algorytmu
Algebra liniowa z geometrią przydaje się np do grafiki
24 maj 18:37
Saizou :
Rozwiązywanie równań różniczkowych jest wykorzystywane w chemii w krystalografii, to z kolei
jest wykorzystywane do tworzenia nowych białek.
24 maj 18:37
Rafal: marek, a jakiś inne przykłady? Bo jeśli tyle lat matematyki przydało Ci się tylko wtedy,
to... I tak, jestem świadom, że w niektórych zawodach matematyka jest niezbędna, ale, moim
zdaniem, jest ich niewiele.
24 maj 18:39
Rafal: Mariusz, mówisz o informatyce czysto akademickiej, czy o czymś praktycznym?
24 maj 18:39
Adamm: Rafal, popatrz na swój komputer, monitor
to jest matematyka
Mariusz ma całkowitą rację
24 maj 18:41
Rafal: Adamm, ale dlaczego? Komputery projektuje jedynie garstka ludzi na świecie, którym
faktycznie matematyka jest do tego potrzebna. Mariusz, czym się zajmujesz, jeśli mogę
wiedzieć?
24 maj 18:45
marek: patrzę na to trochę inaczej:
− w życiu możesz skorzystać tylko z umiejętności, które posiadasz.
− w życiu na pewno nie skorzystasz z tego, czego nie umiesz (chyba, że będzie to na tyle
proste, że na dany moment się tego nauczysz)
Na przykład czy umiejętność gry na skrzypcach jest przydatna w życiu − dla mnie nie, bo nie
umiem.
Czy umiejętność rozwiązywania zadań matematycznych jest przydatna w życiu − dla mnie tak, bo
umiem.
Jeśli się zastanawiasz, po co Ci matematyka, to znaczy, że na ten moment jest Ci niepotrzebna.
A czy kiedyś będzie Ci potrzebna? Tego nikt nie wie.
24 maj 18:48
Mariusz:
Jakiś czas temu chodziłem na informatykę ale kiepsko mi szło
24 maj 18:49
Adamm: Rafal, myślę że mam dobry przykład
statystyka
hmm
?
to jest chyba każdemu potrzebne
24 maj 18:49
Adamm: ale właśnie, tobie chyba chodzi o indywidualności?
w sensie, czy konkretnej osobie potrzebna jest matematyka do czegokolwiek
(ta "wyższa", cokolwiek to znaczy)
24 maj 18:51
Rafal: Adamm, zgodzę się, ale mam wrażenie, że nie do końca zostałem zrozumiany. To, o czym
piszecie powyżej, przydaje się jedynie prawdziwym naukowcom, którzy popychają ten świat do
przodu. Ale czy przyda się zwykłemu inżynierowi? Oczywiście, że tak, ale tylko niewielki
fragment tego, czego będzie musiał się nauczyć, by dostać odpowiedni dyplom.
24 maj 18:52
Adamm: Rafal, masz rację, nie rozumiem o co ci chodzi
nie mam pojęcia do czego dążysz tą rozmową
24 maj 18:57
Rafal: Według niektórych osób matematyka w szkole jest po to, by uczyć myślenia. Ale czy uczy?
Przecież wszyscy wiemy, że nauka matematyki w szkole to po prostu "klepanie schematów".
Ludzie, zamiast myśleć, uczą się na pamięć wzorów i schematów postępowania w określonych
przypadkach. Po co? 90% z nich nigdy tej wiedzy nie wykorzysta...
24 maj 18:57
Rafal: OK, Adamm, może wrócimy do tej rozmowy za kilka lat, gdy będziemy pracować (oby) i wtedy
zweryfikujemy to, czy matematyka nam się do czegoś przydała, i w jakim stopniu.
24 maj 18:58
Adamm: po co
by zdać, taki jest system
24 maj 18:59
Adamm: to tak samo jak z lekturami szkolnymi, po co je czytać
24 maj 19:00
Mila:
Panowie− potrzebna, gdy ktoś z Was będzie chciał zostać prezydentem to nie będzie obiecywał
wyborcom, że obniży ceny o 100%.
24 maj 19:01
Mariusz:
Na informatyce tej z uniwersytetu masz sporo programowania
Jak ja chodziłem to na wstępie do informatyki były podstawy Pascala
Do C/C++ był oddzielny przedmiot
Już w szkole średniej był przedmiot programowanie w Pascalu a później w C/C++
ale oprócz tego były urządzenia techniki komputerowej , oprogramowanie biurowe,
systemy operacyjne , sieci komputerowe , grafika komputerowa
Jeżeli chcesz poćwiczyć programowanie to na zaliczenie C/C++ lubią dawać takie zadania
Zadanie 1
Korzystając z algorytmu sita Eratostenesa napisz program wypisujący wszystkie liczby pierwsze
mniejsze od
wczytanej liczby całkowitej.
Zadanie 2
Napisz program wyliczający NWD dwóch liczb naturalnych. W programie należy zaimplementować
funkcję
odpowiedzialną za wyliczanie NWD.
Zadanie 3
Napisz program zliczający ilość linii, słów i znaków w pliku podanym z linii poleceń lub
otrzymanych na
standardowym wejściu (w przypadku uruchomienia programu bez dodatkowego argumentu).
Zadanie 4
Napisz program otrzymujący na standardowym wejściu 3 liczby naturalne k, l, m takie, że 1 < k,
l < 11, a m jest
zapisem przy podstawie k pewnej liczby naturalnej. Program ma konwertować liczbę m z zapisu
przy podstawie
k na liczbę w zapisie przy podstawie l i wypisywać liczbę w tym zapisie (przy podstawie l).
UWAGA: Można założyć, że wartość konwertowanej liczby w zapisie dziesiętnym nie przekracza
1000.
Zadanie 5
Napisz program wypisujący w systemie dziesiętnym silnię zadanej liczby naturalnej (odczytanej
ze
standardowego wejścia).
UWAGA: Program musi być przygotowany wyliczania silni dużych liczb; w uproszczonej wersji można
przyjąć, że otrzymana na standardowym wejściu liczba jest z przedziału [0, 5000).
Zadanie 6
Wyliczać wartość wyrażeń składających się z liczb rzeczywistych oraz operatorów +, − (binarnego
i unarnego),
*, /, () według ogólnie przyjętej konwencji.
UWAGA: W wyrażeniach mogą wystąpić po sobie operatory unarne, np. "− −1".
Zadanie 7
Wyliczyć na ile sposobów można ustawić na szachownicy 8 hetmanów w ten sposób, aby żadne dwa z
nich się
wzajemnie nie szachowały. Przedstawić jedno z takich ustawień.
Zadanie 8
Wyliczyć na ile sposobów można ustawić na szachownicy 5 hetmanów w ten sposób, aby każde pole
było
szachowane przez którąś z tych figur. Przedstawić jedno z takich ustawień.
Zadanie 9
Wyliczyć na ile sposobów można przejść konikiem planszę szachową o wymiarach 5x5 rozpoczynając
drogę z
lewego górnego rogu szachownicy, tak, aby każde pole odwiedzić dokładnie jeden raz. Przedstawić
jedną z
takich dróg.
Zadanie 10
Program ma wyliczać wyznacznik metodą eliminacji Gaussa. Jako dane ma otrzymywać liczbę
całkowitą będącą
wymiarem macierzy oraz linie wraz z kolejnymi wierszami macierzy. Program ma wypisywać
pojedynczą liczbę
będącą wyznacznikiem.
Zadanie 11
Zaimplementuj w języku C++ klasę macierzy wymiaru 2 x 2 nad pierścieniem liczb całkowitych (do
wyboru −
rzeczywistych) z operacjami: dodawania, odejmowania i mnożenia. Klasa ma zawierać metodę
wypisującą
zawartość macierzy oraz konstruktor pozwalający na utworzenie obiektu tej klasy z odpowiedniej
tablicy tablic.
Zadanie 12
Zaimplementuj w języku C++ wzorce funkcji liczących NWD i NWW nad dowolną UFD (nad
pierścieniem, w
którym zdefiniowane jest działanie dzielenia z resztą).
Zadanie 13
Zaimplementuj z w języku C++ klasy osoba (imię, nazwisko, itp.), student (osoba + oceny z
przedmiotów,...),
studium (nazwa, rok, studenci,...) aby utworzyć strukturę prostej bazy danych. W klasach mają
znaleźć się
metody związane z wypisywaniem danych, i ich modyfikacją.
Zadanie 14
Zaimplementuj w języku C++ wzorzec klasy macierzy nad dowolnym pierścieniem liczbowym z
operacjami:
dodawania, odejmowania, mnożenia, usuwania wiersza, usuwania kolumny oraz brania referencji do
wybranego
elementu macierzy (ewentualnie do dowolnego wiersza macierzy).. Klasa ma zawierać metodę
wypisującą
zawartość macierzy oraz konstruktor pozwalający na utworzenie obiektu tej klasy z odpowiedniej
tablicy tablic.
Zadanie 15
Zaimplementuj w języku C++ wzorzec klasy wielomianów jednej zmiennej nad dowolnym ciałem jednej
zmiennej z operacjami dodawania, odejmowania i mnożenia, brania postaci unormowanej, reszty z
dzielenia
(wielomianu przez wielomian) oraz liczenia nwd. Klasa ma zawierać metodę wypisującą (niezerowe)
współrzędne wielomianu oraz konstruktory pozwalające na utworzenie obiektu tej klasy z
odpowiedniej tablicy
lub liczby.
Zadanie 16
Zaimplementuj w języku C++ klasę dowolnie dużych liczb całkowitych. Należy odpowiednio
przeciążyć
operatory "*", "/", "%", "−", "+", "*=", "=", "/=", "−=", "+=", "−−", "++", "<", ">", "==",
"<<" (wypisywanie do
strumienia), oraz zaimplementować konstruktory od liczby long oraz łańcucha znaków. Możliwe
jest
zmniejszenie powyższej listy operatorów do przeciążenia w przypadku użycia tej klasy do
zaimplementowania
w języku C++ klasy dowolnie dużych liczb wymiernych z tymi samymi operatorami (tylko bez "%").
Ułamki
mają być wypisywane (i w miarę możliwości przechowywane) w postaci uproszczonej.
24 maj 19:01
Rafal: To jest właśnie smutne. Tak jak lektury przydadzą się jedynie pisarzom, wykładowcom, tak
matematyka...
24 maj 19:01
Adamm: no nie wiem, ta matematyka szkolna przydaje się na studiach, lektury szkolne
24 maj 19:03
Rafal: Mariusz, OK, fajne, może nawet kiedyś coś z tego porobię, ale sam przyznasz, że te zadania
mają jedynie pomóc w nauce programowania, ale same w sobie...
24 maj 19:03
Rafal: Mila, a który to prezydent tak powiedział? Czyżby ten sam, co obiecał dla każdego 100
milionów?
24 maj 19:04
Rafal: Adamm, lektury przydają się na literaturze, filologii itd.
24 maj 19:08
Adamm: Rafal, a przydała ci się kiedyś wiedza co to jest liczba niewymierna?
bo mi nie
24 maj 19:09
Rafal: Adamm, nie wiem, co masz na myśli, bo:
przy rozwiązywaniu zadań: tak;
poza tym: nie.
24 maj 19:11
Adamm: przydało ci się?
podaj przykład takiego zadania
24 maj 19:12
Rafal: "Wykaż, że liczba
√2 jest niewymierna"
Ale już wiem, do czego zmierzasz.
24 maj 19:13
AiO: W liceum jest taki dziel jak Ciągi
W zyciu ludzie maja rozne ciągi np tygpdniowe czy nawet miesieczne
Wiesz jak wtedy przydaje sie matematyka ? Wiec nie mow ze jest niepotrzebna
24 maj 19:13
Adamm: ciąg − pociąg
przypadek?
24 maj 19:14
Rafal: AiO, a więc tak rozumiesz "matematykę stosowaną"
Ale cóż, są już odpowiednie
kalkulatory "procentów".
24 maj 19:16
Rafal: Dziwię się, że jeszcze nie wspomniano o paradoksie Monty'ego Halla.
24 maj 19:17
24 maj 19:32
x: JAK NAJBARDZIE CAŁKOWANIE NUMERYCZNE
))))))))))))
INTERPOLACJE DLA SETKI DANYCH ITD
25 maj 15:48
Qulka: moja nauczycielka od fizyki mawiała że przyda nam się góra 1% tej wiedzy co zdobywamy...ale
nigdy nie wiadomo który 1% i zazwyczaj każdemu inny 1% ...
szkoła ma dać nam podstawy ... wyrównać szanse.... a dobrą kasę będziesz zarabiał dopiero na
tym, czego jesteś gotowy się nauczyć jak już zakończysz formalną naukę..
25 maj 16:04
Agata: Ja mogę powiedzieć, że matematyka jest wszędzie. W sklepie, w urzędzie, w szkole, na loterii.
27 maj 15:21
Michał: Ale zazwyczaj nie liceum+
27 maj 15:25
kochanus_niepospolitus:
Do czego wykorzystujemy matematykę w życiu codziennym:
1) Do obliczenia czy pracownik sklepu wydał nam odpowiednią ilość pieniędzy (resztę)
2) Do wyliczenia średniego zużycia paliwa po przejechaniu danej trasy
3) Do obliczenia czasu jaki będziemy jechać z punktu A do punktu B
4) Do obliczenia wysokości oprocentowania lokaty / zaciągniętego kredytu
5) Do równego podzielenia tortu na 'n' kawałków
6) Do rzucenia piłki do kosza
7) Do prawidłowego zaplanowania wypadu na zakupy
8) Do policzenia średniej ocen naszych pociech
Itd. itp.
No ale niestety, smutna prawda jest taka ... że większość (dorosłych) ludzi nie jest w stanie
obliczyć ile pieniędzy dostaną na lokacie 3 miesięcznej z danym oprocentowaniem.
27 maj 15:27
Michał: Bo wklepujesz kilka informacji w Internet i Ci samo liczy
27 maj 15:40
kochanus_niepospolitus:
tia ... wklepujesz ... żeby wklepać trzeba wiedzieć jeszcze gdzie wklepać ... do tego przydaje
się logika (matematyka) i zdolność czytania ze zrozumieniem (co także kuleje w naszym
społeczeństwie).
Michał ... prawda jest taka, że matematyki używasz na co dzień i nawet o tym nie wiesz, nie
zdajesz sobie z tego sprawy.
Z drugiej strony, jest wiele rzeczy, których się nie wykorzystuje, ale to tak jak nie
wykorzystuje się (większości) informacji z innych przedmiotów (poczynając od biologii a
kończąc na Religii
)
27 maj 15:57
Jolanta: kładliśmy kiedyś panele podłogowe.Podłoga wyglada jakby była z desek,tak słoje podobierałam.A
odpadów było tyle co nic dzieki temu,że kilka rzędów do przodu miałam to przemyslane.
27 maj 22:21
sd: Geometria i twierdzenie Pitagorasa przydało się do wyznaczenia kata prostego i odległości
między dwoma słupkami betonowymi bez tego ciężko byłoby na oko znalezć taką odległość aby
fundament tworzył na złączeniu idealnie kąt prosty
przydaje sie też umiejętnosc obliczania objętości brył, przykładowo ile minimalnie m3 betonu
trzeba aby wybetonować prostopadłościenny podjazd( tak zwykłą wybetonowaną podłoge mozna
traktowac jak bryłe bo nią jest tyle że niewielu ludzi sobie z tego zdaje sprawe)
nie jestem budowlancem ale przy budowie domu, tarsów przydały mi się te umiejętności
28 maj 16:06
Jolanta: Podjazd ...Sąsiad próbowal równolegle ustawić krawezniki miedzy którymi kostkę miał
położyć.Podjazd był dlugi z dwoma skosami.Doradziłam mu ,zeby zrobił cyrkiel ze sznurka i
dwóch prętów i zataczał łuki.Bardzo mu to pracę ułatwiło
28 maj 18:22
sd: Dobra metoda
zapamiętam dla siebie
28 maj 18:54