matematykaszkolna.pl
(x – y^2; –y – x^2; x – 2y – 3), ciąg geometryczny i arytmetyczny ok: Wyznacz wszystkie wartości x i y, dla których ciąg (x – y2; –y – x2; x – 2y – 3) jest jednocześnie arytmetyczny i geometryczny. x – y2 + x – 2y – 3 = −2y−2x2 i (x – y2)(x – 2y – 3)=(y+x2)2 stąd 2x2+2x−3−y2=0 i 2x2y+2xy+xy2−2y3−2y2+x4−x2+3x=0 Podejrzewam że nie powinienem tak bardzo tego rozkładać, jednak nie potrafiłem nic wykombinować więc po prostu z desperacji wszystko rozłożyłem na części pierwsze. Oczywiście bez skutku, może mi ktoś pomóc jakoś to rozwiązać?
3 maj 18:59
5-latek: x−y2= a −y−x2=b x−2y−3=c {2*b= a+c {b2= a*c Podsatw i rozwiaz ten uklad (sa to wlasciwosci ciagow
3 maj 19:06
ok: Specjalnie sam to podałem żeby nie pojawiły się takie odpowiedzi... Własności są oczywiste, ten układ jest diabelnie trudny jeśli się nie znajdzie sposobu. Ja jeszcze nie znalazłem.
3 maj 19:09
:/: ciąg jest jednocześnie geometryczny i arytmetyczny kiedy jest ciągiem stałym
3 maj 19:13
3 maj 19:17
5-latek: To inaczej
 a+c 
{b=

 2 
{b2= a*c
 a+c (a+c)2 
masz z tego a*c= (

)2=

 2 4 
 (a+c)2 
a*c=

 4 
To mozesz zapisac tak (a−c)2=0 Stad masz ze a=c Stad a=b=c Wiec stad masz ze 3 liczby tworza iag geometryczny i arytmetyczny gdy sa rowne
3 maj 19:21
ok: To by miało sens, jednak nie jestem pewien czy to reguła. Kiedyś spotkałem się z bardzo podobnym zadaniem tylko z innymi elementami, wydaje mi się że nie był to ciąg stały, chociaż mogę się mylić. W każdym razie − teraz faktycznie dobrze się to liczy jednak nie jestem pewien czy będzie to dobre rozwiązanie.
3 maj 19:22
5-latek: Jutro zapytasz swojego nauczyciela czy dobre
3 maj 19:23
ok: EDIT: pisałem to zanim pojawiły się wasze 2 posty, teraz już rozumiem, dziękuję
3 maj 19:23