Nierówność wymierna z modułem
Tert298: (x+4)(3x−5) >1 /· (3x−5)
2
3x
2+7x−20 > 9x
2−30x+25
...
I z drugim analogicznie.
Czy taka koncepcja jest prawidłowa? (wyniki wychodzą dobre)
14 kwi 11:25
Jerzy:
Dobra, ale wcześniej założenia.
14 kwi 11:38
Tert298: Ok dzięki.
A czy w samym zapisie na pewno nie można się do niczego przyczepić? (poza tym, że powinien być
znak "lub" pomiędzy dwiema opcjami).
14 kwi 12:06
Jerzy:
Znak "lub" obowiązkowo !
14 kwi 12:07
Tert298: A czy nie trzeba przenieść tej jedynki najpierw na lewą stronę i przyrównać do zera czy jest to
bez różnicy?
14 kwi 13:56
Jerzy:
Jak to przyrównać do zera ?
14 kwi 13:57
Tert298: To znaczy nie przyrównać tylko postawić znak nierówności
14 kwi 14:00
Jerzy:
Też można.
14 kwi 14:00
Tert298: Ale rozumiem, że to co napisałem na początku też jest w pełni poprawne i wszystkie kreski i
znaki są dobrze? Bo napisałem tak na sprawdzianie i nauczyciel (który z niewiadomej przyczyny
chyba mnie nie lubi) twierdzi, że to jest źle, bo trzeba najpierw poprzenosić a nie liczyć od
razu.
14 kwi 14:04
Jerzy:
Nie miał racji ( chyba ,że nie napisałeś założeń)
14 kwi 14:09
Tert298: Na pewno napisałem.
Dzięki raz jeszcze.
14 kwi 14:12
Tert298: A czy ten znak "/" w czwartej linijce w pierwszym poście jest prawidłowo postawiony, biorąc pod
uwagę, że już wcześniej zapisałem licznik i mianownik w postaci jednego wielomianu? Czy nie
oznacza on, że powinienem pomnożyć przez (3x−5)2 i lewą i prawą stronę nierówności, a
ponieważ mnożyłem tylko przez prawą to tego znaku nie powinno tam być? Przepraszam za
upierdliwość ale nie chcę się potem zdziwić.
14 kwi 15:13
Tert298: up
14 kwi 19:36
5-latek: Jest postawiony nieprawidlowo
14 kwi 19:40
Tert298: A czy w tym świetle całe zadanie, łącznie z dalszymi obliczeniami, można uznać za nieprawidłowo
rozwiązane?
14 kwi 19:47
Tert298: Co by było jakbym na maturze tak zrobił?
14 kwi 19:51
5-latek: Pewnie stracilbys jakis punkt
14 kwi 19:52
Tert298: A nie jest tak, że skoro dalsze obliczenia nie zgadzają się z wcześniejszym założeniem to je
można też wyzerować?
14 kwi 19:55
Adamm: jak się nie zgadzają to całe zadanie w piach, tak
14 kwi 19:56
5-latek: Tutaj w tym przypadku mogles skorzystac z tego ze
|x|>a to x>a lub x<−a
I oczywiscie zalozenie co do mianownika obowiazkowo bo masz nierownosc
A jak zrobisz gdy bedzie np?
14 kwi 20:08
Adamm: x>0
4x
2>25(3x+7)
2
(2x)
2−(15x+35)
2>0
(2x−15x−35)(2x+15x+35)>0
(−13x−35)(17x+35)>0
brak rozwiązań
14 kwi 20:12
Tert298: Tego typu zadania nie trzeba było się nauczyć do sprawdzianu, a ja jeszcze nie wiem, czy będę
zdawał rozszerzenie.
14 kwi 20:12
Tert298: Ale widzę że już ktoś rozwiązał i nie ma w tym nic trudnego.
14 kwi 20:15
Jerzy:
Za mało założeń.
14 kwi 20:16
5-latek: Mozna inaczej
| 7 | |
Teraz zauwaz ze |3x+7| dla x≠− |
| jest zawszse dodatnia |
| 3 | |
wobec tego mozesz pomnozyc obie strony nieronosci przez |3x+7| bez obawy zmiany zwrotu
nierownosci
dostaniesz
2x>5|3x+7|
Rozwiazujesz ja w przedzialach
14 kwi 20:19