matematykaszkolna.pl
Nierówność wymierna z modułem Tert298:
 x+4 
|

| >1
 3x−5 
x+4 

>1
3x−5 
x+4 

<−1
3x−5 
(x+4)(3x−5) >1 /· (3x−5)2 3x2+7x−20 > 9x2−30x+25 ... I z drugim analogicznie. Czy taka koncepcja jest prawidłowa? (wyniki wychodzą dobre)
14 kwi 11:25
Jerzy: Dobra, ale wcześniej założenia.
14 kwi 11:38
Tert298: Ok dzięki. A czy w samym zapisie na pewno nie można się do niczego przyczepić? (poza tym, że powinien być znak "lub" pomiędzy dwiema opcjami).
14 kwi 12:06
Jerzy: Znak "lub" obowiązkowo !
14 kwi 12:07
Tert298: A czy nie trzeba przenieść tej jedynki najpierw na lewą stronę i przyrównać do zera czy jest to bez różnicy?
14 kwi 13:56
Jerzy: Jak to przyrównać do zera ?
14 kwi 13:57
Tert298: To znaczy nie przyrównać tylko postawić znak nierówności
14 kwi 14:00
Jerzy: Też można.
14 kwi 14:00
Tert298: Ale rozumiem, że to co napisałem na początku też jest w pełni poprawne i wszystkie kreski i znaki są dobrze? Bo napisałem tak na sprawdzianie i nauczyciel (który z niewiadomej przyczyny chyba mnie nie lubi) twierdzi, że to jest źle, bo trzeba najpierw poprzenosić a nie liczyć od razu.
14 kwi 14:04
Jerzy: Nie miał racji ( chyba ,że nie napisałeś założeń)
14 kwi 14:09
Tert298: Na pewno napisałem. Dzięki raz jeszcze.
14 kwi 14:12
Tert298: A czy ten znak "/" w czwartej linijce w pierwszym poście jest prawidłowo postawiony, biorąc pod uwagę, że już wcześniej zapisałem licznik i mianownik w postaci jednego wielomianu? Czy nie oznacza on, że powinienem pomnożyć przez (3x−5)2 i lewą i prawą stronę nierówności, a ponieważ mnożyłem tylko przez prawą to tego znaku nie powinno tam być? Przepraszam za upierdliwość ale nie chcę się potem zdziwić.
14 kwi 15:13
Tert298: up
14 kwi 19:36
5-latek: Jest postawiony nieprawidlowo
14 kwi 19:40
Tert298: A czy w tym świetle całe zadanie, łącznie z dalszymi obliczeniami, można uznać za nieprawidłowo rozwiązane?
14 kwi 19:47
Tert298: Co by było jakbym na maturze tak zrobił?
14 kwi 19:51
5-latek: Pewnie stracilbys jakis punkt
14 kwi 19:52
Tert298: A nie jest tak, że skoro dalsze obliczenia nie zgadzają się z wcześniejszym założeniem to je można też wyzerować?
14 kwi 19:55
Adamm: jak się nie zgadzają to całe zadanie w piach, tak
14 kwi 19:56
5-latek: Tutaj w tym przypadku mogles skorzystac z tego ze |x|>a to x>a lub x<−a I oczywiscie zalozenie co do mianownika obowiazkowo bo masz nierownosc A jak zrobisz gdy bedzie np?
2x 

>5
|3x+7| 
14 kwi 20:08
Adamm:
2x 

>5
|3x+7| 
x>0
4x2 

>25
(3x+7)2 
4x2>25(3x+7)2 (2x)2−(15x+35)2>0 (2x−15x−35)(2x+15x+35)>0 (−13x−35)(17x+35)>0
 35 35 
(x+

)(x+

)<0
 17 13 
 35 35 
x∊(−

; −

)
 13 17 
brak rozwiązań
14 kwi 20:12
Tert298: Tego typu zadania nie trzeba było się nauczyć do sprawdzianu, a ja jeszcze nie wiem, czy będę zdawał rozszerzenie.
14 kwi 20:12
Tert298: Ale widzę że już ktoś rozwiązał i nie ma w tym nic trudnego.
14 kwi 20:15
Jerzy: Za mało założeń.
14 kwi 20:16
5-latek: Mozna inaczej
 7 
zalozenie x≠−

 3 
 7 
Teraz zauwaz ze |3x+7| dla x≠−

jest zawszse dodatnia
 3 
wobec tego mozesz pomnozyc obie strony nieronosci przez |3x+7| bez obawy zmiany zwrotu nierownosci dostaniesz 2x>5|3x+7| Rozwiazujesz ja w przedzialach
14 kwi 20:19