matematykaszkolna.pl
Kombinatoryka Pati: Proszę o sprawdzenie i pomoc Ile numerów identyfikacyjnych może być, jeśli każdy z nich składa się z 7 różnych cyfr i ich kolejność jest ważna? Skoro składa się z 7 różnych cyfr i ich kolejność jest ważna, to będzie to wariacja bez powtórzeń,tak? {0,1,2,3,4,5,6,7,8,9} Vkn =
 10! 10! 
V710 =

=

 (10−7!) 3! 
Dobrze robię? Jeśli tak to jak mam to dalej rozpisać?
19 sty 13:36
supermen: Jeśli 0 może być na początku, to dobrze jest rozwiązane. Dalej
10! 

=4*5*6*7*8*9*10.
3! 
Więcej tego typu zadań tutaj http://www.supermatma.pl/regulailoczynu/zadania3.html
19 sty 14:00
supermen: Jeśli 0 nie może być na początku, to otrzymamy 9*9*8*7*6*5*4 różnych numerów.
19 sty 14:04
Pati: Dziękuje. Z odpowiedzi wynika, że może być 0 na początku. Mam jeszcze pytanie czy dobrze ,,działam" w tym zadaniu: Numer telefonu może rozpoczynać się od każdej z cyfr 0,1...9. Ile jest sześciocyfrowych numerów których cyfry są parzyste? 0 uznajemy za liczbę parzystą. Skoro parzyste to mamy do wyboru {0,2,4,6,8} Wk n =nk? Czy ten wzór do tego pasuje? Jeśli tak to dalej należy W5 =n6? 6
19 sty 14:13
supermen: Zakładamy, że cyfry mogą się powtarzać. Jeśli wszystkie cyfry każdego z numerów mają być parzyste to dobrze będzie ich 56. Jeśli chodzi o to, aby liczby były parzyste, to na ostatnim miejscu ma być jedna z 5−ciu liczb {0,2,4,6,8}. Losujemy ją na 5 sposobów. Na pozostałych miejscach mogą być dowolne cyfry ze zbioru {0,1,2,3,4,5,6,7,8,9}, Każdą pozostałą cyfrę losujemy ze zbiory 10−cio elementowego na 10 sposobów. Wszystkich możliwych wyników losowań jest 5*(10)5.
19 sty 14:25
supermen: Poprawiam zdanie: Jeśli chodzi o to, aby liczby były parzyste, to na ostatnim miejscu ma być jedna z 5−ciu liczb {0,2,4,6,8}. Na Jeśli chodzi o to, aby liczby były parzyste, to na ostatnim miejscu ma być jedna z 5−ciu cyfr {0,2,4,6,8}. emotka
19 sty 14:34
Pati: Dziękuje emotka Cały czas robię zadania z kombinatoryki, więc jakbyś mógł jeszcze parę razy zajrzeć do tego wątku to będę niebywale wdzięczna, bo pewnie pojawią się tu jeszcze zadania. I jeszcze raz wielkie dzięki.
19 sty 14:35
Pati: Na ile sposobów można podzielić ośmioosobową grupę na dwie równe liczebnie grupy? Zastanawiam się jakiego użyć tu wzoru? Skoro na dwie równe liczebnie grupy, to nie może być powtórzeń i kolejność jest istotna, prawda? Czyli może być tak? Vk
 n! 
n

 (n−k!) 
czyli 4 8 ( to cztery osoby z ośmioosobowej grupy)
8! 8x7x6x5x4x3x2x1 

!=

= 1680
(8−4) 4x3x2x1 
? I kolejne problemowe: 1.Dziesięć różnych kul wrzucamy do szuflad. Oblicz na ile sposobów można to zrobić, jeżeli: a)są dwie szuflady i w pierwszej szufladzie ma się znaleźć 8 kul , a w drugiej 2 kule. b)są trzy szuflady i w pierwszej szufladzie ma się znaleźć 5 kul, w drugiej 3 kule, a w trzeciej 2 kule. a) Czy mogę tu zastosować wzór na wariacje bez powtórzeń? V 10 −> to by była pierwsza szuflada 8 V 2 −>druga szuflada? 2 Jak to obliczyć krok po kroku, bo się gubięemotka
19 sty 15:17
Pati: Pati jeszcze raz prosi o pomoc.
19 sty 15:59
supermen: Pierwsze wydaje się, że jest dobrze. Losujemy 4 osoby, (losujemy bez powtórzeń.) Pytanie, czy istotna jest kolejność losowania? Każda osoba w grupie jest inna, jeśli kolejność jest istotna, to rozwiązanie jest dobrze. Jeśli dzielimy osoby na dwie grupy, to kolejność elementów w grupie jest istotna. Jeśli dzielimy osoby na dwa zbiory, to kolejność elementów w zbiorze nie gra roli. Ad. Zadanie 2. a) Jeśli szuflady są już ustalone (nie trzeba ich losować), to wybieramy 8 elementów ze zbioru 10−ciu, Losujemy bez powtórzeń. Kolejność losowania istotna. (Chyba istotna emotka Wszystkich możliwych losowań będzie V810*V22=V810. b) V510 −pierwsza szuflada, V35 Czyli wszystkich możliwych losowań jest V510*V35*V22 Jeśli szuflady nie są ustalone, to wszystkich losowań jest 3*2*V510*V35.
19 sty 16:57
Pati: Dziękuje. Własnie robię: Na ile sposobów można rozdzielić 4 bilety na mecz między pięciu kolegów? Cóż, kolejnośc w tym wypadku jest ważna, elementy nie mogą się powtarzać ( zakładam, że jednemu koledze nie są potrzebne dwa bilety) więc:
 
nawias
4
nawias
nawias
5
nawias
 n! 
V

  (n−k)! 
czyli
5! 5x4x3x2x1 

=

dobrze to rozpisałam?
(5−4)! 1 
19 sty 18:34
supermen: Niestety nie rozwiązałem dobrze tych dwóch ostatnich zadań. Zerknij tutaj, pani Eta je rozwiązała tutaj https://matematykaszkolna.pl/forum/34770.html
19 sty 18:43