matematykaszkolna.pl
zadanka Pełcio: Dobry wieczór! Takie dwa mam, nie za bardzo wiem jak: 1. Znajdź wszystkie czwórki liczb rzeczywistych x,y,z,n, dla których x2+y2+z2+n2= x3+y3+z3+n3=1. x2−x3+y2−y3+z2−z3+n2−n3=0 <−−− tu moje pomysły się kończą, wydaje mi się że potrzebne jest jakieś szacowanie 2. Wielokąt opisany na okręgu o promieniu R rozcięto na trójkąty. Wykazać, że suma promieni okręgów wpisanych w te trójkąty jest większa od R.
21 lut 19:15
Rafal: 1) Wszystkie liczby x, y, z i n muszą należeć do przedziału [−1,1], bo w przeciwnym wypadku x2+y2+z2+n2>1. Wobec tego x2≥x3, y2≥y3, z2≥z3 i n2≥n3, czyli x2+y2+z2+n2≥x3+y3+z3+n3, przy czym równość może zachodzić tylko wtedy, gdy x2=x3, y2=y3, z2=z3 i n2=n3. Oznacza to, że wszystkie czwórki (x, y, z, n) składają się z liczb 0 i 1. Teraz widać, że rozwiązaniami są permutacje czwórki (1,0,0,0).
21 lut 19:58
Rafal: Jakiś czas temu miałem z tym zadaniem sporo problemów, więc może wrzucę rozwiązanie. n − liczba boków wielokąta r1, r2,..., rn − długości promieni okręgów wpisanych w trójkąty powstałe po triangulacji l1, l2,..., ln − obwody tych trójkątów P1, P2,..., Pn − pola tych trójkątów R − długość okręgu wpisanego w wielokąt L − obwód wielokąta P − pole wielokąta Ze wzoru na pole wielokąta mamy
 2Pi 
ri=

, i=1,2,...,n
 l1 
oraz
 2P 
R=

 L 
Należy uzasadnić, że r1+r2+...+rn>R, czyli
2P1 2P2 2Pn 2P 

+

+...+

>

l1 l2 ln L 
 2Pi 2Pi 
Z nierówności li<L, i=1,2,...,n, wynika, że

>

. Wobec tego
 li L 
2P1 2P2 2Pn 

+

+...+

>
l1 l2 ln 
 2P1 2P2 2Pn 2(P1+P2+...+Pn) 2P 
>

+

+...+

=

=

=R,
 L L L L L 
co kończy dowód.
21 lut 20:46
Pełcio: Ok, pierwsze rozumiem, a w drugim to z jakiego wzoru na pole korzystasz?
21 lut 21:50
Pełcio: Aaaa, wszystko jasne. Dziękuję bardzo emotka
21 lut 22:45
relaa: Dla jakich wartości parametru m trójmian kwadratowy f(x) = (m − 1)x2 + 2mx + 3m − 2 jest kwadratem pewnego dwumianu?
21 lut 22:51
Metis: Δ=0
21 lut 23:08
relaa: I co dalej?
21 lut 23:11
Eta: m≠1 i Δ=0
21 lut 23:14
Adamm: czy to jest podchwytliwe pytanie?
21 lut 23:16
relaa: Tak.
21 lut 23:17
Adamm: czy chodzi o to że dla m=1/2 nie możemy zapisać wyrażenia jako kwadrat dwumianu?
21 lut 23:24
relaa: Dokładnie. Gratuluję zauważenie tego.
21 lut 23:28
Adamm: emotka
21 lut 23:29
Pełcio: Hmm.. tylko dla m= 1/2 to nie działa?
21 lut 23:32
Eta: Jeszcze trzeci warunek : m−1>0 bo wtedy mamy f(x)=a(x−k)2 i a>0
21 lut 23:33
Metis: Jestem ... ślepy emotka
21 lut 23:36
Pełcio: Eta, a jeśli byłoby m−1<0 to w czym to przeszkadza?
21 lut 23:38
Pełcio: Aha, jak podniesiesz do kwadratu to nie może być ujemne, o to chodzi?
21 lut 23:39
relaa: Niech f(x) = x2 + 12x + 30. Rozwiązać równanie f(f(f(f(f(x))))) = 0.
21 lut 23:43
Adamm: łatwe emotka
21 lut 23:46
relaa: To zadanie opiera się na spostrzegawczości i nie jest trudne jak sam napisałeś.
21 lut 23:49
Pełcio: To dla Ciebie Adamm Wielomian P(x) ma współczynniki całkowite. Udowodnić, że jeżeli wielomiany P(x) oraz P(P(P(x))) mają wspólny pierwiastek rzeczywisty, to mają także wspólny pierwiastek całkowity.
21 lut 23:52
Pełcio: relaa, rozwiązania to po prostu rozwiązania tego? x2+12x+30=0?
21 lut 23:53
Adamm: P(x0)=0 P(P(P(x0)))=P(P(0)) x0=P(0) tym pierwiastkiem jest P(0)
21 lut 23:55
Niespokojny wode: Korzystając z definicji zbadaj, czy istnieje pochodna funkcji f(x)= |2x| w punkci x =0. Pomoze ktoś ?
21 lut 23:56
Adamm: Pełcio, nie
21 lut 23:56
relaa: Pełcio nie. Rozwiązaniem jest x = −6 ± 326.
21 lut 23:57
Adamm: napisałem x0=P(0), pomiń to
21 lut 23:58
Pełcio: No to jednak potrzebuję tłumaczenia.. Adamm to jest zadanie z 2 etapu OMa i zrobiłeś to w minutę......
21 lut 23:59
Adamm: nieprawda, zadania z OMa na pewno takie nie są
22 lut 00:01
22 lut 00:01
relaa: Kolejne zadanie na spostrzegawczość. (x2 − 5x − 2)2 − 5(x2 − 5x − 2) − 2 = x
22 lut 00:03
Pełcio: Powoli, najpierw to mi powiedzcie jak tamto zrobić.. Ale to wygląda lepiej, pomyślę.
22 lut 00:04
Pełcio: Właśnie w piątek i sobotę jest II etap OMa, jak się uda zrobić z jedno zadanie to będzie dobrze
22 lut 00:05
Adamm: musisz sam na coś wpaść nikt ci na maturze nie pomoże emotka
22 lut 00:05
Pełcio: Ok, spróbuję.
22 lut 00:06
Pełcio: Dobra, teraz to już nic nie wymyślę, jutro po szkole emotka Dobranoc.
22 lut 00:20
Pełcio: Do tego pierwszego... x4+24x3+216x2+864x+1290=0 biorąc pod uwagę jak to wygląda, to pewnie to głupota nie wiem, nie widziałem jeszcze takich zadań
22 lut 17:48
Adamm: to jest głupota zrób to jeszcze raz
22 lut 17:49
Pełcio: Ok, spróbuję ostatni raz.
22 lut 17:51
Adamm: sprowadź do postaci kanonicznej funkcję f(x)
22 lut 17:56
Pełcio: Czy tu jest tak bardzo, bardzo dużo liczenia?
22 lut 18:05
Adamm: nie
22 lut 18:14
relaa: Wystarczy zauważyć, że x2 + 12x + 30 = (x + 6)2 − 6, więc f(f(x)) = [(x + 6)2 − 6 + 6]2 − 6 ⇒ f(f(x)) = (x + 6)4 − 6, zatem f(f(f(f(f(x))))) = (x + 6)32 − 6.
22 lut 18:16
Krzysiek: f(x)=x2−5x−2 f(f(x))=x x2−5x−2=x x2−6x−2=0 x=11+3 lub x=−11+3 x2−5x−2=11+3 lub x2−5x−2=−11+3
 5 5 
x=11+3+334+

lub x=−11+3+334+

lub
 2 2 
 5 5 
x=11+3+334+

lub x=−11+3+334+

 2 2 
22 lut 18:28
Pełcio: zmarnowałem tyle czasu, a po prostu pisałem sobie f(f(x))= [(x+6)2−6]2− 6
22 lut 18:29
Pełcio: o kurcze, rzeczywiście Krzysiek.. no, ciekawe, zapamiętam emotka
22 lut 18:38
relaa: Krzysiek mógłbyś powiedzieć co zrobiłeś?
22 lut 18:38
Adamm: Krzysiek, źle masz f(f(x))=x dla x0 spełniających f(x0)=x0 mamy również f(f(x0))=f(x0)=x0 f(x0)=x0 x=11+3 lub x=−11+3 dzieląc f(f(x))−x przez f(x)−x dostajemy pozostałe rozwiązania
f(f(x))−x 

=x2−4x−6
f(x)−x 
x2−4x−6=0 to x=2−10 lub x=2+10
22 lut 18:43
relaa: Ledwo widzę tam liczby. Lepiej zapisywać potęgi w takich formach, bo jeżeli dobrze widzę to
 33 5 
jest tam x = ±(11 + 3 +

)1/2 +

oraz
 4 2 
 33 5 
x =±(±11 + 3 +

)1/2 +

tak?
 4 2 
22 lut 18:45
Adamm: ja tam widzę ujemne liczby pod pierwiastkami
22 lut 18:46
Pełcio: Dobra, ja się już pogubiłem, jak to dzielisz Adamm?
22 lut 18:50
relaa: Można też tak. (x2 − 5x − 2)2 − 5(x2 − 5x − 2) − 2 = x (x2 − 5x − 2)2 − 4(x2 − 5x − 2) − x2 + 5x + 2 − 2 = x (x2 − 5x − 2)2 − 4(x2 − 5x − 2) = x2 − 4x (x2 − 5x − 2)2 − 4(x2 − 5x − 2) + 4 = x2 − 4x + 4 (x2 − 5x − 2 − 2)2 = (x − 2)2 |x2 − 5x − 4| = |x − 2|
22 lut 18:51
Pełcio: O, zdecydowanie bardziej mi się podoba
22 lut 18:51
Adamm: dobrze, więcej nie będę ci wysyłał moich rozwiązań
22 lut 18:54
relaa: Adamm spokojnie. Zapewne tak Pełcio napisał, bo od razu zrozumiał, a im więcej pomysłów na zadanie tym lepiej.
22 lut 18:58
Pełcio: ale dobrze wiesz, że nie o to mi chodzi, chyba mam za mały móżdżek jeszcze emotka jesteś wiele poziomów wyżej, ale też od ciebie mam sporo przydatnych rzeczy powiedz mi np. jak to podzielić:
f(f(x))−x 

, wstawić liczby i dzielić wielomiany?
f(x)−x 
22 lut 18:59
KKrzysiek: Pełcio jest w 6 klasie podstawówki, także trochę wyrozumiałości dla niego
22 lut 19:26
Pełcio: KKrzysiek chciałbym emotka a wyrozumiałości to owszem, potrzeba emotka
22 lut 19:37