krysia i ula
PrzyszlyMakler: Wśród dwunastu dziewcząt ze szkolnego zespołu siatkarek sa Krysia i ula. Jeśli dziewczęta
trenują w większej sali, to grupa jest dzielona na 6−osobowe zespoły, a jeśli w mniejszej, to
na trzy zespoły po 4 osoby. Na ile sposobów można dokonać podziału grupy na zespoły:
a)dziewczyny trenują na większej sali
b)tak aby Krysia i Ula znajazły się w jednym zespole, jeśli trening odbywa się w większej sali
I może wyjaśnię czego nie rozumiem:
| | | | |
dość zrozumiałe jest dla mnie, że a) to mamy | * | :2 Bo nie ma znaczenia czy |
| | |
wybierzemy najpierw 1,2,3,4,5,6 a potem 7,8,9,10,11,12 czy na odwrót, jednak:
| | | | |
kompletnie nie rozumiem dlaczego w b) robimy | * | to jest jasne, jednak DLACZEGO |
| | |
NIE dzielimy na dwa? Zadanie ma wiele podpunktów i we wszystkich gdzie są uwzględniane imiona
NIE DZIELI się na ilość tych zespołów, przecież jak wybieramy 1,2,3,4 Krysia, Ula a w drugim
7,8,9,10,11,12 to w następnym wybieraniu najpierw możemy wybierać 7,8,9,10,11,12 a potem
zespół z Krysią Ulą, ale to wciąż te same zespoły, więc moim zdaniem powinno się podzeolić na
2.
Proszę o pomoc i wytłumaczenie. Bardzo dziękuję i pozdrawiam.
Rafal: Moje odczucia:
Załóżmy wbrew zadaniu, że tworzymy dwa sześcioosobowe rozróżnialne zespoły o nazwach X i Y.
a) Przypuśćmy, że najpierw wybieramy skład zespołu o nazwie X.
| | |
Do zespołu X możemy wybrać 6 dziewczyn z 12 na | sposobów, a po każdym takim wyborze |
| |
| | |
skład zespołu Y możemy określić już tylko na | sposobów. Na mocy reguły mnożenia mamy |
| |
| | | | |
| * | możliwości. W rzeczywistości sytuacje, w których tworzymy tak naprawdę te |
| | |
same zespoły, tylko ze zmienionym nazewnictwem, traktujemy jako identyczne, więc otrzymany
iloczyn dzielimy przez 2!.
b) Krysię i Ulę umieszczamy w dowolnym z dwóch zespołów (2 możliwości), potem dobieramy im do
| | |
towarzystwa 4 dziewczyny z 10 pozostałych ( | możliwości), a później pozostałe 6 |
| |
| | |
dziewczyn umieszczamy w drugim zespole ( | możliwości). Z reguły mnożenia mamy |
| |
| | | | |
2* | * | możliwości. Po podzieleniu otrzymanego iloczynu przez 2! dostajemy zapis |
| | |