matematykaszkolna.pl
:) Alky: Informatyka − PWr Witam emotka Wybieram się w tym roku na PWr na informatykę, jednak nie jestem jeszcze pewien co do konkretnego kierunku. Jest tu może ktoś kto tam studiuje/studiował niedawno na któymś z kierunków informatycznych i jest w stanie odpowiedzieć na pytanie − czy te kierunki rzeczywiście tak odczuwalnie się różnią, czy każdy zapewni mi podstawę z której wbiję się rozwinę się w dowolną stronę ( a nie np. że dany kierunek ogranicza mnie i uczy tylko pewnego zakresu a inne tematy nie są poruszane ). Chętnie przygarnę taki opis sytuacji i jakąś opinię . Na stronie polibudy są tylko powtarzające się informacje typu "umie programować w danym zakresie ... tworzyć strony typu ... kompilatory , etc.) Już kiedyś słyszałem i czytałem, że na Wydziale Podstawoych Problemów Techniki jest głównie nacisk na teorię, algorytmikę, na Wydziale Informatyki i Zarządzania raczej programowanie, praktyka, kod itd. I Elektronika też coś, choć nie wiem czy to mnie interesuje . I własnie do tego głównie moje pytanie czy np na WPPT jak bym poszedł ( choć chyba celuję w WiZ) nie będzie to wyglądało tak że siedzę i męczę algorytmikę aż się nie zabiję czy np jest to jakoś fajnie przeplatane i w praktyce mogę sobie też poklepać trochę kodu itp. Z góry dziękuję emotka
31 sty 19:26
Eta: Możesz też "poklepać" ......... "kucyka" z KOD−u emotka
31 sty 19:30
Alky: Wszystkie wątpliwości rozwiane. Juz wiem czym zajmę się przez kolejne 5 lat
31 sty 20:21
Mariusz: Alky w książce Diksa Ryttera na str 90 jest algorytm sortowania plików przez scalanie Zapisałbyś go jako kod źródłowy w ulubionym języku programowania Co do książek to Cormen Wprowadzenie do algorytmów jest całkiem niezła Możesz też zajrzeć do Niklaus Wirth Algorytmy+struktury danych=programy (Cormen ma łatwiejsze do przepisania algorytmy) Używasz linuxa jeśli tak to poczytaj manuala do gcc i pobaw się programowaniem w powłoce czyli różnego rodzaju bashe
31 sty 20:26
Mariusz: Jeśli na wstępie do programowania będziecie mieli Pascala to ściągnij sobie Free Pascala bo produkt Borlanda jest dosowy i są w nim pewne ograniczenia z tym związane np 64kB na zmienne (wprawdzie da się to obejść wskaźnikami ale i tak nie uzyskasz więcej niż 640 kB lub 1MB)
31 sty 20:33
Alky: Huh, no dobra. Wyszedles trochę poza margies, ale podobno lepiej zrobić wiecej niz mniej ^^ . Dzieki i za to emotka
31 sty 22:07
Metis: Ja studiuję na PWr emotka . Dużo o tych informatykach możesz poczytać w sieci, jest nawet strona internetowa która je porównuje. oraz na forum polwro Politechniki Wrocławskiej. Informatyka na IZ to głównie kodowanie, dużo programowania. Ta na moim wydziale − Elektronicznym to takie połaczenie tych dwóch z WPPT i IZ. WPPT jak sam napisałeś dużo matematyki, logiki, algorytmiki i wszystko co z tym związane. Bardzo ciężko tam mają, wieć jak jesteś ambitny... emotka Ale nie myśl, że nauczysz się programowania na uczelni, nie bez przyczyny dużo osób rzuca studia i znajduje prace jako programista bez wykształcenia.
31 sty 22:19
Metis: Wrócisz sobie do tego postu, za rok i zrozumiesz jak to wszystko inaczej wygląda przed...i .. po emotka
31 sty 22:23
olekturbo: Jak tam sesja, Metis?
31 sty 23:32
Metis: Cześć emotka Będę musiał podejść do egzaminu z analizy, ale to nawet dobrze się złożyło, bo z sumy punktów z kolokwiów ciężko wywalczyć coś wiecej niż 3 . Z PP mam jeszcze jedno kolokwium i Algebry w czwartek emotka Reszta na szczęście zaliczona lepiej lub gorzej, ale nigdy nie przejmowałem się ocenami. Jak tam Ci leci? emotka
31 sty 23:37
Alky: No jasne jasne. Wiem, że głównie to ode mnie zależy w którą stronę się ukierunkuję jako informatyk bo opcji jest mnóstwo, a studia to baza i coś przez co muszę przejść i przy okazji nabyć trochę wiedzy emotka Czytałem już kiedyś te fora i własnie ogarniałem co i jak, ale chciałem żeby może ktoś tu się wypowiedział. Chyba zostanę dalej przy IZ bo podobno jest tam więcej luzu, więc będę miał czas na robienie czegoś we włąsnym zakresie. Np napiszę Battlefielda 5 czy coś Tam z zakresu informatyki są bodajże kierunki Inżynieria Systemów i Informatyka ( choć docelowo informatyka). Zobaczymy. No w każdym razie dzięki za pomoc . To już tylko się dostać
31 sty 23:38
olekturbo: emotka U mnie w porządku, z programowania zwolniony, dziś pisałem wstęp do matmy (głównie dowody), a jutro matematykę dyskretną (algebra Boole'a, kombinatoryka, prawdopodobieństwo, systemy liczbowe) narazie lajtowo
31 sty 23:40
Metis: Dokładnie − wszystko zalezy od Ciebie emotka Życzę samych sukcesów, trzaskaj te zadania póki nie jest za późno.
31 sty 23:41
Metis: No i tak trzymać
31 sty 23:41
Metis: Alky zobacz sobie Plany studiów poszczególnych kierunków.
31 sty 23:44
Alky: Tak zrobię. Dzięki emotka
31 sty 23:46
KKrzysiek: Na studiach z informatyki uczą Cię głównie rozwiązywać problemy matematyczne, wdrazac algorytmy i wiedza typu: tworzenie stron internetowych naprawdę będzie bezużyteczna − przynajmniej podczas studiów. My mieliśmy teorię obwodów, dużo laborek z fizyki i sprawozdań. Informatyka na pwr nie jest tym czym myślisz. Czasem jest sporo bardzo niepotrzebnych przedmiotów np. grafika w povrayu ,czy też etyka.
1 lut 00:27
KKrzysiek: Z których też ciężko dostać zaliczenie....
1 lut 00:28
Metis: Krzysiek nie przedstawiaj PWr w czarnych barwach Wszędzie są te niepotrzebne przedmioty... system boloński. U Nas Profesorowie powtarzają, że system który przyjelismy jako cześć wspolnoty i Unii zniszczył polską oświatę
1 lut 00:32
azeta: tak jest na każdych studiach emotka
1 lut 00:33
KKrzysiek: Musiałem mu nakreślić drugą stronę medalu .
1 lut 00:34
Metis: Dokładnie emotka Na PWr jest o tyle dobrze, że pierwszy rok zaliczasz to co musisz... a potem już tylko przedmioty typowo kierunkowe.
1 lut 00:35
KKrzysiek: Mówisz "typowo kierunkowe" ^^. A wiesz jak w ogóle wygląda przedmiot "system wyszukiwania informacji" lub "systemy ekspertowe" gdzie co czwarta osoba jedzie z roku na rok na warunku.
1 lut 00:37
KKrzysiek: Niestety trzeba to zdać. Nie ma 'idealnych uczelni". Nawet te typowo kierunkowe przedmioty to często garść nieprzydatnych, niezaaktualizowanych, nikomu nie przydatnych informacji, a w szczególności na rynku pracy.
1 lut 00:39
Metis: Różnie to bywa emotka
1 lut 00:39
Alky: Co do niepotrzebnych przedmiotów to jasne, że są i to akurat nic mi obcego bo już w szkołach średnich duża część jest przymusowa byle przejść. Przejżałem sobie plany na 4 kierunkach informatycznych które ew rozważam i nie wliczając fizyk której jednak jakoś nie kocham i i jakichś śmieci ( w zależności od przedmiotu ) nie wygląda to tak tragicznie. No ale wiadomo.. Dla przyjemności tam nie chodzę ^^
1 lut 00:39
KKrzysiek: nikomu niepotrzebnych*
1 lut 00:40
KKrzysiek: Pamiętam jak z fizy pisałem sprawko 48h bez snu, i tak dostałem kolejny zwrot. W sumie mialem ich 10. Sprawa czy zalicze ten przedmiot, czy też nie ciągnęła się aż do końca sem. Byłem trzymany w niepewności przez panią prof. Koniec końców zaliczyłem na 4.
1 lut 00:43
KKrzysiek: A to jej rozniczki zupełne nie pasowały, a to linia trendu... Też nie przepadałam za tym, ale na roku były tak fatalne wyniki z fizy, że z oceną 4 dostałem zwolnienie z egzaminu, co przez ostatnie 5 lat ograniczyło z cudem, zwolnienie było od 4.5. Mimo wszystko wydaje mi się, że coś z tych studiów można wynieść, minimum ale jednak.
1 lut 00:46
Metis: Dlatego trzeba być selektywnym w stosunku do tego czego się uczyć i mieć na siebie plan. Znam ludzi z mojego wydziału, którzy poświecają godziny na naukę do własnie takich niepotrzebnych przedmiotów. Z perspektywy czasu po zakończeniu studiów ten czas będzie stracony, a ocenami i średnią... − będzie można tylko... ...to co teraz możemy zrobić z ocenami i średnią z gimnazjum, liceum.
1 lut 00:47
Alky: https://matematykaszkolna.pl/forum/342712.html Przypominam sobie Teraz już mam przedsmak fizyki z 1 roku bo od 2 klasy mamy 3 laboratoria rocznie i musimy oddać 2/3 objętościowo na ok 8 stron. Zwykle są to patologicznie proste rzeczy, że największym problemem jest co tu napisać
1 lut 00:48
KKrzysiek: Metis, ja chce tylko takie przedmioty zaliczyć nic poza, szkoda mi na nie czasu. Zgadzam się, zresztą aplikowalem na staż jakiś czas temu, to mnie wysmiali, ze jestem specem od povraya xd.
1 lut 00:49
Alky: No, w gimnazjum oceny miały przeliczenie na punkty do szkół średnich natomiast w szkołach średnich ... Tak jak mówisz
1 lut 00:49
Metis: I to jest najwazniejsze emotka Niech wysmiewają... zdobywasz doświadczenie, działasz i to sie liczy. Współczuję tym, którzy kończą uczelnie po 5 latach i dopiero wtedy zaczynają myśleć o wejściu na rynek pracy.
1 lut 00:51
KKrzysiek: No wiadomo . Później skresliłem tę pozycję z CV ( nie wiedzialem, że aż tak jest to nieaktualne), ale ludzie byli mimo wszystko spoko. Czasem warto dostac niezły konstruktywny opier***ol.
1 lut 00:53
KKrzysiek: @Alky, mozesz miec wszystkie obliczenia, wykresy itd, ale bez dobrze napisanych wniosków, te sprawko jest nic nie warte. Dobrze, że już się przyzwyczailes do laborkow , będzie Ci łatwiej.
1 lut 00:59
Smule: Alky, studiowanie informatyki to ściema. Wielu ludzi ma wyobrażenie, że studiowanie informatyki będzie wyglądać jak w amerykańskim filmie − wszyscy usiądą na wielkiej auli, odpalą laptopy i będą programować. Pierwszy rok jest głównie zawalony sprawozdaniami z fizyki (i fizyką), analizą, algebrą, jakimiś podstawami elektroniki i tego typu pierdołami. W międzyczasie można znaleźć się na podstawach programowania, etc. przedmiotach stricte informatycznych, niestety tych przedmiotów nie jest dużo − jakieś 2−3 na semestr. Wiadomo, z biegiem czasu będzie tego więcej, tak czy inaczej większość przedmiotów się nie przyda emotka Generalnie rzecz mówiąc studiowanie informatyki ma sens tylko dla 'papierka' i zaspokojenia własnych celów/ambicji, programowania się nauczysz w pół roku lepiej niż przez całe studia. PS co do kierunku. Polecam wybierać typowo pod kodzenie. Na wydziałach 'matematycznych' zasypią cię rachunkiem całkowym i różniczkowym, będzie się to ciągnąć przez 2−3 lata. Na wydziałach elektronicznych analogicznie zasypią Cię diodami i wszelkiej maści elektroniką. Chyba że kierujesz w jeden z tych kierunków to śmiało emotka Nie wiem jak we Wrocławiu, w Wawie kierunki typowo matematyczno−informatyczne to UW i wydział MiNi na PW, takie bardziej ogólne z elektroniką to WAT i EiTi na PW, pod naukę stricte programowania chwalona jest japońska szkoła programowania − niestety płatna emotka
1 lut 01:27
KKrzysiek: @Smule, trafiłeś w sedno
1 lut 01:34
Metis: Pięknie to ująłeś. smule co studiujesz?
1 lut 01:36
Smule: informatykę na wacie
1 lut 01:39
KKrzysiek: O tyle na wacie jest fajnie, że płacą ci żołd na cz. wojskowej Mnie wykluczył wzrok niestety
1 lut 01:41
Smule: Na wacie są studia wojskowe i cywilne, ja jestem na cywilnych emotka trochę żałuję że nie poszedłem na mini na PW, no ale cóż emotka
1 lut 01:42
KKrzysiek: Simule, masz na myśli cyberbezpieczenstwo? Nowy kierunek. Ma 2 lata tylko. Podobno uczą pisac wirusy komputerowe oraz techniki jak je analizowaći kryptografie
1 lut 01:46
Alky: Witaj Smule. Jasne, że jest tak jak mówisz. Juz sie na tyle zorientowalem, by wykluczyć amerykański sen o progranowaniu I tak jak mowilem celuję wlasnie w infe na WiZ , bo tam jest najwiecej klepania kodu co wykluczy tak jak mowisz więcej matmy czy "zabawy z diodami" xD Poza tym jest to najbardziej zblizone do tego jak bym chciał zeby.bylo na infie. Wiecej stricte programowania kosztem mniej chcianych przedmiotów + więcej wolnego czasu. Myślę że jesli chodzi o taką informatykę praktyczną to i tak będę sie głównie uczył pod kątem hobbystycznym tak to nazwijmy, sam.
1 lut 01:52
1 lut 01:52
Smule: Nie ma cyberbezpieczeństwa, jest kierunek "kryptologia". Na wacie masz 3 kierunki stricte informatyczne − kryptologię, informatykę i informatykę w medycynie. Nie wiem jak to wygląda na kolejnych latach, na 1 roku kryptologi są te same przedmioty co na 1 roku informatyki. Sam rozważam rozpoczęcie studiowania tego kierunku jako drugi poza informatyką, jeszcze zobaczę jak sobie poradzę emotka laboratoria kryptologiczne zostały niedawno wybudowane i przypuszczam, że jest tam najnowszy sprzęt emotka
1 lut 01:54
Smule: Alky od analizy nie uciekniesz emotka emotka emotka a faktycznie, ten kierunek nazywa się kryptologia i cyberbezpieczeństwo, ale wszyscy na niego mówią kryptologia
1 lut 01:56
1 lut 01:56
Smule: a co do kryptologii to jak pisałem, 1 rok to to samo co na informatyce czyli analiza + algebra + fizyka + dużo elektroniki + podstawy programowania, prawdziwa kryptologia zaczyna się bodajże od połowy 2 roku, kiedy wybiera się specjalizację.
1 lut 01:57
KKrzysiek: @Simule, dwa lata temu rekrutowalem tam na cz. wojskową i mialem przyjemność rozmwiac z profesorami, ktorzy wykladaja na tym kierunku. Znam od podszewki sprawe
1 lut 01:57
KKrzysiek: Wiadomo, niektore przedmioty to standard, później zaczyna się już konkretny program
1 lut 01:58
Alky: Dobra panowie, jeśli o mnie chodzi to wiem co chciałem wiedzieć. Zostały 2 kierunki do wyboru. Czas wrócić do smutnej przedmaturalnej rzeczywistości i najlepiej iść spać. Kiedyś trzeba pójść do tej szkoły zeby stracic trochę czasu w ciągu którego moglem zrobić 5x tyle... Dobranoc i dzięki za wszyskie tipy emotka
1 lut 01:59
Metis: Z Nami nie zginiesz emotka
1 lut 02:00
KKrzysiek: Zresztą sylabusy są bardzo dokładne i przedmioty interesujące. Także jakbyś już tam był, to napisz co się tam ew dzieje
1 lut 02:00
Metis: Ciekawe na jakim poziomie ta kryptologia emotka
1 lut 02:01
KKrzysiek: @Alky szybko dokonuje wyborów, z czterech dzisiaj doszedł do dwóch kierunkow, dzięki nam ofc.
1 lut 02:06
Metis:
1 lut 02:09
Alky: Generalnie patrzylem przychylniej na te 2 bo tu mam głównie kod, Wydzial Elektroniki generalnie odrzucalem bo mi nie pasowal ( sory Metis <\3 ) . WPPT z kolei to plan C, bo pomimo wysokiego progu punktowego bede mial tam wejście bezwzgledu na ilość punktow ze wzgledu na to studium talent. Celuję w IZ informatyke, ale tam tez parę punktów trzeba mieć i pomimo tego ze myślę że mi pyknie to zawsze jeszcze plan B czyli inzynieria systemow a po 3 latach najwyżej postaram sie o przeniesienie na informatyke, bo tam nie mialbym specjalnosci. Caly plan operacyjny. Nie może sie nie udać. Zawsze zostaje plan C. Nie zdaję ustnego polskiego i ide do Żabki na kase Jednakże bez was nigdy by się nie udalo. Tak jak mowisz Krzysiek xD
1 lut 02:38
Alky: To znaczy ten.. No.. Śpię..
1 lut 02:38
Metis: Nie popełniaj tego błędu i nie planuj tak dużo już teraz, szczególnie o przeniesieniu po 3 latach emotka
1 lut 02:41
Alky: Kurcze 2 plany C. Żabka bedzie Ω i gitara. Teraz nie moze sie nie udać emotka
1 lut 02:41
Alky: Wiedziałm że ktoś mnie upomni i wychodzeniu 3 lata przed siebie, ale raczej nie zostałybym do końca na inzynieri systemow bo mam zdecydowanie mniej opcji pozniej. Zobaczymy. Może przez te 3 mies odkryję w sobie duszę artystt i zacznę malować lub pisać a na studia pójdę na UWr na filozofię. . Zaraz po tym jak zacznę jeść bezglutenowo emotka
1 lut 02:45
Smule: Najłatwiej się przenieść z jakiegoś kierunku informatycznego na drugi informatyczny, np. z wspomnianego elektronicznego na wppt przepiszesz sobie prawdopodobnie większość ocen. Inżyniera systemów.. to jest przyszłościowy kierunek, z drugiej strony musisz się zastanowić czy kręci cię programowanie niskopoziomowe i wszystkie te rejestry procesorów
1 lut 02:59
KKrzysiek: Mnie kręci ale hobbystycznie, bo dzisiaj ofert stazu na programowanie niskopoziomowe jest jak na lekarstwo. @Alky, te Twoje wszystkie plany wyglądają na dzisiaj tak, a przekonasz się, że całkowicie zmieni Ci się rozumowanie po maturze. Może część planu będzie dalej aktualna.
1 lut 03:20
KKrzysiek: Wydaję mi się, że inz systemow nie zamyka drogi do kariery, gdyż w duzej mierze musisz i tak skoncentrować się na danej technologii i nauczyć się jej sam
1 lut 03:24
KKrzysiek: Chociaż inz sys to przyszłość, ale jednak daleka. Jeśli ktoś się ze mną nie zgadza, to podejmę dyskusje... Systemy wbudowane są masowo eksportowane z Chin, rynek jest w sumie przesycony. Wykonywanie systemów jest czasochłonne i pochłania olbrzymie zasoby + testy jakie nalezy przeprowadzić. W każdym bądź razie pracę w pl ciężko znaleźć z tej branży
1 lut 03:26
Mariusz: Struktura programu program nazwa; (*To jest komentarz*) uses jakismodul; (*Tutaj deklarujesz moduły *) const jakasstala; (*Tutaj deklarujesz stałe*) type jakistyp=...; (Definicja typów) procedure nazwaprocedury(parametr:typparametru); var jakaszmienna:typzmiennej; (*Deklaracje zmiennych o zasiegu lokalnym , tylko w danej procedurze*) begin (*Tutaj masz cialo procedury*); end; (*Parametrów może być więcej jeżeli są tego samego typu oddzielane są przecinkiem a jeżeli są różnego samego typu oddzielane są średnikiem*) function nazwafunkcji(parametr:typparametru):typwyniku; var jakaszmienna:typzmiennej; (*Deklaracje zmiennych o zasiegu lokalnym , tylko w danej funkcji*) begin (*Tutaj masz ciało funkcji*); nazwafunkcji:=....; (*Tutaj przypisywana jest wartosc funkcji*) end; (*Parametrów może być więcej jeżeli są tego samego typu oddzielane są przecinkiem a jeżeli są różnego samego typu oddzielane są średnikiem*) (*Co moze byc typem wyniku typ całkowity typ rzeczywisty typ znakowy typ logiczny typ łańcuchowy*) var jakaszmienna:jakistyp; (*Deklaracje zmiennych używanych w głównym bloku programu*) begin (*Główny blok programu*) end.
1 lut 09:10
Mariusz: Myślę że powinien poczytać trochę książek o programowaniu i algorytmach oraz rozwiązać kilka zadań algorytmicznych aby mógł sprawdzić czy to rzeczywiście jest dla niego
1 lut 13:33
Alky: Myślę, że sobie porazdę i jak najbardziej będzie mi się "podobało". Jeśli chodzi o książki to z takimi typowo pod algorytmikę albo budowę konkretnych programów nie miałem do czynienia, natomiast mam kilka − o samym c++ , by go lepiej poznać, bo to był mój główny język programowania w liceum, ale poziom nauczania i wkłądu nauczyciela 2/10 + nie wszystko byśmy mieli bo w liceum nie ma juz np klas, programowania obiektowego, etc a to się czasem przydaje tu przejdzmy do innej książki o Unity w którym tez się chwilę bawiłem. Kiedyś kupiłem też coś o samej anatomii komputera i specyfikacjach etc ,a więc taka wiedza basicowa, byle się trochę zorientować i pobawić.
1 lut 13:53
Alky: Jeśli chodzi o książki o których mówisz to z całym szacunkiem nie mam teraz czasu i chęci się w to bawić, gdyż mam mnóstwo innych rzeczy na głowie. Jak dostane się na studia które mnie interesują to z chęcią bardziej się zagłębię w ten temat.
1 lut 13:56
Mariusz: Ciekawe co napiszesz bez znajomości algorytmów i struktur danych Smule pisał jak to matematyka się nie przydaje ale jak będziesz konstruował instrukcje warunkowe i iteracyjne bez znajomości logiki , jak będziesz badał złożoność algorytmów bez analizy Na dyskretnej powinieneś mieć rekurencje, rachunek różnicowy a także grafy Algebra liniowa z geometrią może się przydać chociażby do grafiki
1 lut 14:11
jc: Alky, zatem coś poznałeś z programowania i nie tylko. Wielu studentów zaczyna zupełnie od zera.
1 lut 14:15
Mariusz: Zależy co mają w średniej , jeżeli tylko word excell access to zaczynają od zera ale np w akademickich mają Pascala w gimnazjum a C/C++ w liceum
1 lut 14:20
Mariusz: Jeżeli chodzi o średnie to ci którzy kończyli technikum albo tzw studium policealne mieli całkiem niezłe podstawy do dalszej nauki
1 lut 14:26
Alky: Mariusz spokojnie. Mam jeszcze czas, a to studia są od tego, żebym się nauczył tego o czym mówisz. Ja też miałem na czymś w rodzaju dodatkowych zajęć pascala, ale za dużo go nie poznałem, bo nasz nauczyciel sam za dużo go chyba nie poznał... C/C++ tak jak mówisz miałem w liceum i sam się poduczyłęm trochę, aczkolwiek muszę sobie go troszkę odświerzyć. Jakieś podstawy mam i jestem przekonany, że mi to wystarczy. Co napiszę bez znajomości algorytmów i struktur danych ? No maturalnie algorytmy nie są ciężkie a poziom znajmości struktur danych mam wystarczający. A jeśli chodzi o zakres szkół wyższych to nie bez powodu dotyczy to .. szkół wyższych. Rzeczywiście planuję sobie coś więcej poczytać isię pouczyć, ale to zostawiam na moje długie 5−miesięczne wakacje, bo teraz jak mówiłem amm lepsze rzeczy do roboty. Trzeba ustalić priorytety.
1 lut 14:27
Mariusz: Masz rację że na razie powinieneś się skupić na maturze ale zanim podejmiesz decyzje co dalej, czy to jest dla ciebie powinieneś trochę poczytać o tym Pięciu miesięcy raczej nie będziesz miał na podjęcie decyzji bo papiery trzeba składać wcześniej Ze struktur danych to chyba tablice tylko na maturze mają ale są jeszcze rekurencyjne pisane na wskaźnikach takie jak stos,kolejki,listy,drzewa, graf Sortowania były ? przez zamianę (bąbelki) przez wstawianie przez wybór (wyszukiwanie minimum) przez scalanie (stabilne,dość szybkie ale dla tablic wymaga dodatkowej pamięci) przez kopcowanie (wykorzystuje strukturę drzewa na którym buduje się kopiec który ma taką własność że węzeł zwany rodzicem ma wartość nie mniejszą niż wartości węzłów potomnych ,gwarantowany czas O(nlogn), w miejscu, jednak niestabilny) tzw szybkie (opiera się na podziale tablicy może się zdarzyć że w większości przypadków podział da nam podtablicę jednoelementową i podtablicę zawierającą resztę elementów złożoność rośnie do złożoności kwadratowej )
1 lut 15:08
Alky: "Czy były" to trochę złe pytanie, bo jak już wcześniej wspominałem mam z inf nauczycielke która sama ledwo sobie radzi z odpaleniem komputera i jeśli mamy jakiś powiedzmy nowy temat to puszcza nam filmy Mirosława Zelenta ( kanał Pasja Infromatyki yt ) a potem robimy zadania, natomiast jeśli ktoś ma problem cóż musi sam go rozwiązać bo ona średnio kuma co i jak więc tak jak mówię−informatyki uczę się sam. Jeśli chodzi o teorię to większość tego co tu wypisałeśto podstawa programowa którą mam w podręczniku. Sortowania przez kopcowanie chyba nie ma na przykład. Wszystie pozostałe są. Jeśli chodzi o struktury danych to stosy chyba też są jeśli się nie mylę. A co do tego co mówiłeś na starcie to COŚ już ugryzłem jednak z tej informatyki i jestem pewnien własnie na taki kierunek pójdę na studia. Wstępnie idąc do liceum nie wiedziałęm jeszcze do końca kim chcę być, jakie studia wybiorę i poszedłem na mat−fiz−inf z myślą, że raczej pod kątem fizyki będę się kształcił i jakiś kierunek pod fizykę bardziej obiorę natomiast informatyka na 3 plan byle przejść. Jak się okazało informatyka mi się spodobała i zacząłem trochę bardziej się interesować co i jak, a fizykę zepchnąłem na 3 plan ( i dobrze bo bym umarł z nią na wyrzszym poziomie na studiach )
1 lut 15:43
KKrzysiek: Mariusz, teraz w gimn jest python zamiast pascala, odłóż go koledze na później, bo jestem przekonany, że algorytmy będą pisane w bardziej zrozumiałym pseudo codzie.
1 lut 16:20
KKrzysiek: Logiki nauczy się na przedmiocie "logika dla informatyków" . Natomiast algebra liniowa to ciekawa sprawa. Macierze i w ogóle pisanie własnego silnika 3D z funkcjami do obracania figur (i nie tylko), to z pewnością się przyda. Raczej uważam, że przedmioty typowo kierunkowe to zło, ponieważ one nie są zaaktualizowane na dzisiejsze czasy, są to przedmioty nie dostosowane do dzisiejszych warunków pracy w strefie IT.
1 lut 16:23
Mariusz: Z zadań które mogą się pojawić na wstępie do programowania to n hetmanów , droga skoczka , sudoku , do wyboru bo korzystają z jednego algorytmu Pascal ma bardziej czytelny kod poza tym jest kompilowany i można stworzyć w nim plik wykonywalny więc jest lepszym pomysłem dla gimnazjalistów Jak chcesz to mogą poszukać zadań które mogą się pojawić na zaliczenie "Programowania w C"
1 lut 18:35
Adamm: wieże Hanoi?
1 lut 18:36
Alky: Problem wieży Hanoi pojawia się juz w liceum. W 2 klasie miałem do napisania ten algorytm i omówienie
1 lut 18:38
Mariusz: Wieże Hanoi to algorytm rekurencyjny ale można go zapisać w sposób iteracyjny Mieliście zapisywanie algorytmów rekurencyjnych w sposób iteracyjny
1 lut 18:59
Mariusz: Wieże Hanoi to algorytm rekurencyjny ale można zapisać go w sposób iteracyjny Zapisywaliście algorytmy rekurencyjne w w sposób iteracyjny
1 lut 19:02
Alky: Otóż mieliśmy własnie na odwrót. Poruszana była głównie kwestia rekurencji jeśli chodzi o Hanoi
1 lut 19:04
Mariusz: Zadania na zaliczenie C Zadanie 1 Korzystając z algorytmu sita Eratostenesa napisz program wypisujący wszystkie liczby pierwsze mniejsze od wczytanej liczby całkowitej. Zadanie 2 Napisz program wyliczający NWD dwóch liczb naturalnych. W programie należy zaimplementować funkcję odpowiedzialną za wyliczanie NWD. Zadanie 3 Napisz program zliczający ilość linii, słów i znaków w pliku podanym z linii poleceń lub otrzymanych na standardowym wejściu (w przypadku uruchomienia programu bez dodatkowego argumentu). Zadanie 4 Napisz program otrzymujący na standardowym wejściu 3 liczby naturalne k, l, m takie, że 1 < k, l < 11, a m jest zapisem przy podstawie k pewnej liczby naturalnej. Program ma konwertować liczbę m z zapisu przy podstawie k na liczbę w zapisie przy podstawie l i wypisywać liczbę w tym zapisie (przy podstawie l). UWAGA: Można założyć, że wartość konwertowanej liczby w zapisie dziesiętnym nie przekracza 1000. Zadanie 5 Napisz program wypisujący w systemie dziesiętnym silnię zadanej liczby naturalnej (odczytanej ze standardowego wejścia). UWAGA: Program musi być przygotowany wyliczania silni dużych liczb; w uproszczonej wersji można przyjąć, że otrzymana na standardowym wejściu liczba jest z przedziału [0, 5000). Zadanie 6 Wyliczać wartość wyrażeń składających się z liczb rzeczywistych oraz operatorów +, − (binarnego i unarnego), *, /, () według ogólnie przyjętej konwencji. UWAGA: W wyrażeniach mogą wystąpić po sobie operatory unarne, np. "− −1". Zadanie 7 Wyliczyć na ile sposobów można ustawić na szachownicy 8 hetmanów w ten sposób, aby żadne dwa z nich się wzajemnie nie szachowały. Przedstawić jedno z takich ustawień. Zadanie 8 Wyliczyć na ile sposobów można ustawić na szachownicy 5 hetmanów w ten sposób, aby każde pole było szachowane przez którąś z tych figur. Przedstawić jedno z takich ustawień. Zadanie 9 Wyliczyć na ile sposobów można przejść konikiem planszę szachową o wymiarach 5x5 rozpoczynając drogę z lewego górnego rogu szachownicy, tak, aby każde pole odwiedzić dokładnie jeden raz. Przedstawić jedną z takich dróg. Zadanie 10 Program ma wyliczać wyznacznik metodą eliminacji Gaussa. Jako dane ma otrzymywać liczbę całkowitą będącą wymiarem macierzy oraz linie wraz z kolejnymi wierszami macierzy. Program ma wypisywać pojedynczą liczbę będącą wyznacznikiem. Zadanie 11 Zaimplementuj w języku C++ klasę macierzy wymiaru 2 x 2 nad pierścieniem liczb całkowitych (do wyboru − rzeczywistych) z operacjami: dodawania, odejmowania i mnożenia. Klasa ma zawierać metodę wypisującą zawartość macierzy oraz konstruktor pozwalający na utworzenie obiektu tej klasy z odpowiedniej tablicy tablic. Zadanie 12 Zaimplementuj w języku C++ wzorce funkcji liczących NWD i NWW nad dowolną UFD (nad pierścieniem, w którym zdefiniowane jest działanie dzielenia z resztą). Zadanie 13 Zaimplementuj z w języku C++ klasy osoba (imię, nazwisko, itp.), student (osoba + oceny z przedmiotów,...), studium (nazwa, rok, studenci,...) aby utworzyć strukturę prostej bazy danych. W klasach mają znaleźć się metody związane z wypisywaniem danych, i ich modyfikacją. Zadanie 14 Zaimplementuj w języku C++ wzorzec klasy macierzy nad dowolnym pierścieniem liczbowym z operacjami: dodawania, odejmowania, mnożenia, usuwania wiersza, usuwania kolumny oraz brania referencji do wybranego elementu macierzy (ewentualnie do dowolnego wiersza macierzy).. Klasa ma zawierać metodę wypisującą zawartość macierzy oraz konstruktor pozwalający na utworzenie obiektu tej klasy z odpowiedniej tablicy tablic. Zadanie 15 Zaimplementuj w języku C++ wzorzec klasy wielomianów jednej zmiennej nad dowolnym ciałem jednej zmiennej z operacjami dodawania, odejmowania i mnożenia, brania postaci unormowanej, reszty z dzielenia (wielomianu przez wielomian) oraz liczenia nwd. Klasa ma zawierać metodę wypisującą (niezerowe) współrzędne wielomianu oraz konstruktory pozwalające na utworzenie obiektu tej klasy z odpowiedniej tablicy lub liczby. Zadanie 16 Zaimplementuj w języku C++ klasę dowolnie dużych liczb całkowitych. Należy odpowiednio przeciążyć operatory "*", "/", "%", "−", "+", "*=", "=", "/=", "−=", "+=", "−−", "++", "<", ">", "==", "<<" (wypisywanie do strumienia), oraz zaimplementować konstruktory od liczby long oraz łańcucha znaków. Możliwe jest zmniejszenie powyższej listy operatorów do przeciążenia w przypadku użycia tej klasy do zaimplementowania w języku C++ klasy dowolnie dużych liczb wymiernych z tymi samymi operatorami (tylko bez "%"). Ułamki mają być wypisywane (i w miarę możliwości przechowywane) w postaci uproszczonej.
1 lut 19:13
Alky: Szczerze powiedziawszy nie wydaje mi się, żeby te zadania były specialnie ciężkie. Dużej części nie jestem w stanie zrobić, bo jeszcze nie miałem np. macierzy i sam również się ich nie uczyłem, ale w weekend chętnie dam się oszaleć i powalczę z niektórymi z tych zadań emotka
1 lut 19:43
Alky: Pierwsze 5 to są zadania na kilka minut
1 lut 19:44
Mariusz: Z tą silnia to wiesz że musisz napisać własny typ całkowity z dodawaniem i mnożeniem ? Inaczej zadanie nie przejdzie Koleś specjalizuje się w algebrze ale na umk prowadzi także zajęcia z programowania
1 lut 19:59
Mariusz: W poprzednim roku miał jeszcze takie zadania Zadanie 11 Mamy trzy paliki A, B, C. Na paliku A znajduje się pewna ilość krążków, na każdym krążku leżą jedynie krążki od niego mniejsze. Paliki B i C są puste. Należy przenieść wszystkie krążki na palik B, przekładając pi jednym krążku tak, aby w każdym momencie na dowolnym krążku lezały jedynie krążki od niego mniejsze. Przedstawić sposób przestawiania krążków. Krążkom mają odpowiadać liczby od 1 do n dla podanej liczby n. Zadanie 12 Napisz program który będzie grał w "kółko i krzyżyk". Program ma być napisany tak, aby: nie przegrywał, wygrywał o ile tylko jest to możliwe przy pewnej strategii. Zadanie 13 − kalkulator Na wejściu program będzie otrzymywał pewną ilość linijek postaci ZMIENNA = WYRAŻENIE gdzie ZMIENNA będzie oznaczać ciąg złożony z dużych liter, natomiast WYRAŻENIE będzie wyrażeniem złożonym z liczb całkowitych, użytych poprzednio zmiennych oraz operatorów +, − (binarnego i unarnego), *, /, () według ogólnie przyjętej konwencji. Można przyjąć, iż linie mają po nie więcej niż 1024 znaków. Jako wynik mają być wypisane użyte zmienne wraz z przypisanymi im ostatecznie wartościami (w konwencji podobnej jak dla danych wejściowych). UWAGA: W wyrażeniach mogą wystąpić po sobie operatory unarne, np. "A=−−1". Zadanie 14 − znajdowanie drogi z labiryntu Program ma otrzymywać na wejściu dwie liczby (całkowite dodatnie) m i n oznaczajace wymary labiryntu, a następnie n linijek po m znaków ze zbioru {X, , o}, przy czym znak o ma występować dokładnie jeden raz, gdzie X oznacza ścianę, oznacza korytarz, a o oznacza punkt początkowy. Można przyjąć, że 0 ≤ m, n ≤ 100. W labiryncie można poruszać się w czterech kierunkach: w górę, w dól, w prawo lub w lewo − nie można poruszać się po skosie. Wynikiem działania programu powinna być linijka zawierająca liczbę będącą długością najkrótszej drogi, po której następuje spacja oraz ciąg znaków z alfabetu PLGD (P−prawo, L−lewo, G−góra, D−dół) wyznaczający taką drogę (dowolną wybraną jeśli jest ich więcej), o ile istnieje droga z labiryntu, łańcuch znaków: BRAK WYJŚCIA o ile taka droga nie istnieje. Użyty algorytm powinien działać w pesymistycznym czasie mn. Zadanie 15 − znajdowanie najkrótszych dróg w grafie Program ma wyliczać tablicę najkrótszych dróg w grafie zorientowanym (dopuszczającym drogi ujemnej długości). Na wejściu program otrzymuje w pierwszej linijce liczbę całkowitą oznaczającą ilość wierzchołków grafu, w drugiej liczbę całkowitą oznaczającą ilość krawędzi, oraz linijki opisujące wagi krawędzi grafu i zawierające po trzy liczby całkowite oznaczające kolejno początek i koniec krawędzi (krawędzie są numerowane od 0) oraz jej wagę (waga może być liczbą ujemną). Można założyć, że nie istnieją dwie krawędzie o tym samym początku i końcu oraz że dla każdego wierzchołka istnieje trywialna droga (krawędz) o początku i końcu w tym punkcie i długości 0. Na wyjściu ma zostać wypisana tablica zawierająca liczby całkowite oznaczajace odpowiednie długości dróg oraz napisy INF i −INF oznaczające odpowiednio brak drogi łączącej wybrane odcinki oraz istnienie drogi o dowolnie małej wadze łączącej dwa wierzchołki.
1 lut 21:49