matematykaszkolna.pl
Chocaz plaszczyzna Jack: Wyznaczyc rownanie plaszczyzny przechodzącej przez 3 punkty: A,B,C Czy moge to zrobicn ten sposób że wyznacze wektor AB oraz AC a nastepbie z iloczynu skalarnego dostaje wektor prostopadly i podstawiajac dowolny pubkt mam te rownanie ?
20 sty 12:18
jc: Tak. ... iloczynu wektorowego ...
20 sty 12:20
Jerzy: Tak.
20 sty 12:20
Jack: Tak wrktorowego. Dzieki!
20 sty 12:23
Jack: Kolejne zadanko: Plaszczyzna XOY ma wektor normalny [0,0,1] czy [0,0,c]
20 sty 12:39
Jerzy: Obydwa.
20 sty 12:42
Jack: Czyli mogę sobie przyjac 001? Bo musze znalezc plaszczyzne prostopadla do tej XOY
20 sty 12:43
Jack: I ta moja przechodzi przez 2 punkty. Wiec wyznaczylem wektor z tych 2 punktów i chciałem iloczyn wektorowy zrobic z wektorem001
20 sty 12:45
Jerzy: Tak, możesz przyjąć [0,0,1] ( wersor osi OZ) Skoro masz wektor normalny płaszczyzny, to wystarczy Ci tylko jeden jej punkt.
20 sty 12:49
Jerzy: Zaraz ... masz wyznaczyć równanie płaszczyzny prostopadłej do XOY i przechodzącej przez podane dwa punkty ?
20 sty 12:50
Jack: Tak
20 sty 12:52
Jack: A wiec moge wziac 0,0,1 czy raczej nie?
20 sty 12:55
Jerzy: Wektor normalny szukanej płaszcyzny, to iloczyn wektorow wektora AB i dowolnego wektora leżącego w płaszczyźnie XOY.
20 sty 12:58
Jack: Zatem moze byc 0,0,1 jsk i dowolny 0,0,c gdzie c∊R? Procz 1
20 sty 12:59
Jack: Procz 0
20 sty 13:00
Jack: Dzieki
20 sty 13:00
Jerzy: Nie tak .... wersor normalny szukanej płaszczyzny to iloczyn wektora AB i wersora osi OZ
20 sty 13:12
Jack: To moze na liczbach to zrobmy bo chyba nie rozumiem. P(0,1,0) Q(3,0,0) I teraz wektor PQ=[3,−1,0] Plaszczyzna XOY ma wektor normalny [0,0,C] Zatem wezmy wersor v = [0,0,1] Z iloczynu wektorowego PQ i v otrzymamy wektor [−1,3,0] I ten wektor jest wersorem normalnym szukanej plaszczyzny? On nie ma dlugosci jeden...
20 sty 13:28
Jerzy: Musimy znaleźć wektor normalny szukanej płaszczyzny. Wystarczy zatem,że będziemy mieli dwa wektory należące do tej płaszczyzny. Mamy wektor PQ. Wersor osi OZ [0,0,1] jest równoległy do szukanej płaszczyzny, a więc jak gdyby należał do tej płaszcyzny. Zatem: n = PQ x {0,0,1]
20 sty 13:34
Jerzy: omyłkowo napisałem wersor normalny płaszczyzny , ma być oczywiście wektor normalny płaszczyzny.
20 sty 13:35
Jerzy: n = [3,−1,0} x [0,0,1] = [−1,−3,0]
20 sty 13:40
Jack: Ok. Dzieki
20 sty 13:43
Jack: To mam jeszcze jedno. Znqjdz rownanie plaszczyzny jeśli: Plaszczyzna przechodzi przez punkt A i lezy na prostej k (zarowbo prosta jak i punkt A sa dane) Zatem czy moge założyć ze punkt ktory jest w rownaniu prostej nalezy do plaszczyzny? Gdyz inaczej nie wiem jak to obliczyc.
20 sty 14:19
Jack: Juz wiem. Dzleki emotka
20 sty 14:27
Jack: Ostatnie na dzis Wyznaczyć punkt symetryczny do punktu A=(0,1,3) względem prostej :
 x+1 z−5 
K :

= y =

 −2 3 
Nie mam pomyslu jak to zrobic... Myslalem o wyznaczeniu wektor prostopadlego do naszej prostej... Ale nwm
20 sty 15:50
Jerzy: 1) Prosta prostopadła do płaszczyzny przez punkt A. 2) Punkt wspólny z płaszczyną (P) 3) PA = PA'
20 sty 15:58
Mila: k=[−2,1,3 ] wektor kierunkowy prostej k 1) Szukamy rzutu prostokątnego p. A=(0,1,3) na prostą k A'=(−1−2t,t,5+3t) taki, że : AA' ⊥ k⇔[−1−2t,t−1,3t+2] o [−2,1,3]=0 2) punkt A' jest środkiem AB, gdzie B symetryczny do A względem prostej k.
20 sty 17:01
Jack: dziekuje emotka
20 sty 18:43