stereo
Przyszly_Makler:
Bardzo proszę o pomoc, kogoś kto to bardzo dobrze wytłumaczy, bo naprawdę nie jestem w stanie
tego pojąć..
Mamy ostrosłup, w którym dwie ściany boczne są prostopadłe do płasczyzny podstawy, a dwie
pozostałe ściany boczne tworzą z podstawą kąt α. W podstawie jest kwadrat.
Jestem w stanie zrozumieć, że kąty proste są przy wierzchołku A, (choć na początku myślałem, ze
powinny być przy wysokościach ścian bocznych, ale wtedy nie powstałby ostrosłup) ale
kompletnie nie jestem w stanie zrozumieć, dlaczego CDS i BCS są prostokątne, z czego to
wynika? Mógłby ktoś zrozumiale napisać ogólną regułkę, abym mógł lepiej wypatrywać te
prostopadłości? Bez zauważnia tego na wstępie jest minus całe zadanie, a z tym darmowe punkty,
więc to w sumie ważne...
I jeszcze, gdzie jest kąt alfa? Bo mi się wydaje, że powinien być tam, gdzie oznaczyłem na
czerwono i niebiesko, a chyba tam nie powinien być.
17 sty 19:48
Przyszly_Makler: przerywana niebieska i czerowna linia to wysokości owych ścian bocznych
17 sty 19:50
Przyszly_Makler: f5
17 sty 20:16
Przyszly_Makler: I skąd wiadomo w tym zadaniu, że wysokość ostrosłupa leży na wysokości podstawy
17 sty 20:33
5-latek: Moze inaczej .
Co stoi na przeszkodzie zebys sobie sam zrobil model takiego ostroslupa ?
Przeciez jeszce masz czas to zrobic . Potem go nie bedzie
17 sty 20:50
Przyszly_Makler: a na maturze też będę sobie wycinał modele? W matematyce obowiązują pewne twierdzenia, które
trzeba opanować i pewne rzeczy "dotrzegać" z marszu. A ja nie wiem jak uzasadnić wątpliwości
dot. rys. 1, nic mi nie pasuje, żadne twierdzenie o 3 prostych ani nic.
17 sty 21:00
Mila:
Może napisz dokładnie treść zadania, albo podaj linka.
17 sty 21:01
17 sty 21:03
5-latek: Kiedys tez mi tak odpisal maturzysta (bo przed matura nie mial czasu )
To jest Twoja broszka co zrobisz
17 sty 21:04
17 sty 21:04
Przyszly_Makler: Akurat 5−latku pracuję bardzo dużo i piszę w ostateczności, cały materiał opanowuję sam, a
ponieważ nie chodze do szkoły, naprawdę nie ma kto rozwiać moich pytań.
17 sty 21:06
5-latek: To tak jak ja .
Chcialem kupic sobie modele ale zawolali okolo 260 zl
Wiec lepiej soboe zrobic
17 sty 21:10
tomek:
w tym zadaniu lepiej "dostrzegać to z marszu":
17 sty 21:14
5-latek: Dobry wieczor
Milu
Dzisiaj juz odpuszczam . Nie wiem jak jutro .
17 sty 21:15
tomek:
w opisie rozwiązania prostopadłość wynika z zastosowania tw. o trzech prostych prostopadłych
17 sty 21:17
tomek:
Mila z pewnością się wypowie
17 sty 21:18
Mila:
ABCDS − ostrosłup prawidłowy czworokątny.
Na rysunku masz zaznaczony kąt między ścianą boczną ostrosłupa a płaszczyzna podstawy−
to jest kąt między wysokością SE a jej rzutem prostokątnym OE na podstawę .
Zaraz przejdziemy do Twojego zadania. Tylko inaczej narysujemy ostrosłup,
wg mnie bardziej trafiający do wyobraźni.
17 sty 21:25
17 sty 21:38
Mila:
|AS|=|SC|=
√a2+H2− tw. Pitagorasa
|SB|
2=2a
2+H
2⇔SB
2=BC
2+SC
2⇔
ΔSCB− Δprostokątny i SC jest wysokością a jej rzut na podstawę to CD
ΔSAB−Δprostokątny i SA jest wysokością a jej rzut na podstawę to AD
stąd tak zaznaczone kąty.
Na rysunku Tomka też ładnie widać.
17 sty 21:39
Mila:
Może Bogdan tu spojrzy i lepiej ( inaczej) wytłumaczy.
17 sty 21:41
Przyszly_Makler: Milu, a skoro SA jest wysokością to kąd DAS, nie powinien być też prosty?
PS. Dziękuję wszystkim za starania
staram się wszystko przeanalizować.
17 sty 21:53
Mila:
Na Twoim rysunku tak.
17 sty 21:56
Przyszly_Makler: W Twoim poście z 21:39 napisałaś "ΔSAB−Δprostokątny i SA jest wysokością a jej rzut na
podstawę to AD" to chyba Ci chodziło, że SD jest wysokością, tak? [wedle oznaczeń Twoich]
17 sty 22:00
Mila:
SD− wysokość ostrosłupa
SA jest wysokością w ΔSAB, jej rzut ( oświetlasz z góry) na pł.podstawy to AD.
17 sty 22:13
Przyszly_Makler: wydaje mi się, że zrozumiałem... w sumie to się cieszę, ale nie jestem pewien, czy to rozumiem.
Dziękuję wszystkim za pomoc, a Milu mogłabyś mi jeszcze powiedzieć skąd wiadomo w tym zadaniu
https://matematykaszkolna.pl/strona/3669.html że wysokość ostrosłupa leży na wysokości podstawy?
17 sty 22:17
Mila:
ściana boczna i podstawa to Δrównoramienne w dodatku przystające.
17 sty 22:26
PrzyszlyMakler: I ze tak zapytam jako niedouczony uczeń, na mocy jakiego prawda sprawia to, że wysokość właśnie
leży na wysokości podstawy ?
17 sty 22:31
Mila:
Jeżeli "złożysz " ostrosłup wzdłuż BC to trójkąty BCS i BCA pokryją się.
W zależności od długości AS rzut S na tę wysokość podstawy będzie w różnych punktach.
17 sty 22:41
PrzyszlyMakler: Czyli.. jeżeli dwie z 4 ścian ostrosłupa to trójkąty rownoramiennne to spodek jego wysokości
zawsze leży na wysokości podstawy ?
17 sty 22:53
Mila:
Nie wiem, zależy od ostrosłupa , związków miarowych.
Na ogół w zadaniach masz dość jasne sformułowanie z którego wnioskujesz,
gdzie leży spodek wysokości ostrosłupa.
17 sty 23:48