matematykaszkolna.pl
stereo Przyszly_Makler: rysunekBardzo proszę o pomoc, kogoś kto to bardzo dobrze wytłumaczy, bo naprawdę nie jestem w stanie tego pojąć.. Mamy ostrosłup, w którym dwie ściany boczne są prostopadłe do płasczyzny podstawy, a dwie pozostałe ściany boczne tworzą z podstawą kąt α. W podstawie jest kwadrat. Jestem w stanie zrozumieć, że kąty proste są przy wierzchołku A, (choć na początku myślałem, ze powinny być przy wysokościach ścian bocznych, ale wtedy nie powstałby ostrosłup) ale kompletnie nie jestem w stanie zrozumieć, dlaczego CDS i BCS są prostokątne, z czego to wynika? Mógłby ktoś zrozumiale napisać ogólną regułkę, abym mógł lepiej wypatrywać te prostopadłości? Bez zauważnia tego na wstępie jest minus całe zadanie, a z tym darmowe punkty, więc to w sumie ważne... I jeszcze, gdzie jest kąt alfa? Bo mi się wydaje, że powinien być tam, gdzie oznaczyłem na czerwono i niebiesko, a chyba tam nie powinien być.
17 sty 19:48
Przyszly_Makler: przerywana niebieska i czerowna linia to wysokości owych ścian bocznych
17 sty 19:50
Przyszly_Makler: f5
17 sty 20:16
Przyszly_Makler: I skąd wiadomo w tym zadaniu, że wysokość ostrosłupa leży na wysokości podstawy
17 sty 20:33
5-latek: Moze inaczej . Co stoi na przeszkodzie zebys sobie sam zrobil model takiego ostroslupa ? Przeciez jeszce masz czas to zrobic . Potem go nie bedzie
17 sty 20:50
Przyszly_Makler: a na maturze też będę sobie wycinał modele? W matematyce obowiązują pewne twierdzenia, które trzeba opanować i pewne rzeczy "dotrzegać" z marszu. A ja nie wiem jak uzasadnić wątpliwości dot. rys. 1, nic mi nie pasuje, żadne twierdzenie o 3 prostych ani nic.
17 sty 21:00
Mila: Może napisz dokładnie treść zadania, albo podaj linka.
17 sty 21:01
Przyszly_Makler: cd postu o godz: 20:33 chodziło mi− skąd wiadomo w tym zadaniu: https://matematykaszkolna.pl/strona/3669.html że wysokośc ostrosłupa leży na wysokości podstawy. Teraz zauważyłem dopiero, że się nie wkleiło.
17 sty 21:03
5-latek: Kiedys tez mi tak odpisal maturzysta (bo przed matura nie mial czasu ) To jest Twoja broszka co zrobisz
17 sty 21:04
17 sty 21:04
Przyszly_Makler: Akurat 5−latku pracuję bardzo dużo i piszę w ostateczności, cały materiał opanowuję sam, a ponieważ nie chodze do szkoły, naprawdę nie ma kto rozwiać moich pytań.
17 sty 21:06
5-latek: To tak jak ja . Chcialem kupic sobie modele ale zawolali okolo 260 zl Wiec lepiej soboe zrobic
17 sty 21:10
tomek: rysunek w tym zadaniu lepiej "dostrzegać to z marszu":
17 sty 21:14
5-latek: Dobry wieczor Milu emotka Dzisiaj juz odpuszczam . Nie wiem jak jutro .
17 sty 21:15
tomek: w opisie rozwiązania prostopadłość wynika z zastosowania tw. o trzech prostych prostopadłych
17 sty 21:17
tomek: Mila z pewnością się wypowie emotka
17 sty 21:18
Mila: rysunek ABCDS − ostrosłup prawidłowy czworokątny. Na rysunku masz zaznaczony kąt między ścianą boczną ostrosłupa a płaszczyzna podstawy− to jest kąt między wysokością SE a jej rzutem prostokątnym OE na podstawę . Zaraz przejdziemy do Twojego zadania. Tylko inaczej narysujemy ostrosłup, wg mnie bardziej trafiający do wyobraźni.
17 sty 21:25
===: To najsłabiej opisywane w podręcznikach tematy a jeśli już opisywane to nie zawsze w rozdziałach stereometrii czyli troszkę w oderwaniu od brył. Popatrz tu : http://www.interklasa.pl/portal/dokumenty/tab_mat/stereometria/proste.html
17 sty 21:38
Mila: rysunek |AS|=|SC|=a2+H2− tw. Pitagorasa |SB|2=2a2+H2⇔SB2=BC2+SC2⇔ ΔSCB− Δprostokątny i SC jest wysokością a jej rzut na podstawę to CD ΔSAB−Δprostokątny i SA jest wysokością a jej rzut na podstawę to AD stąd tak zaznaczone kąty. Na rysunku Tomka też ładnie widać.
17 sty 21:39
Mila: Może Bogdan tu spojrzy i lepiej ( inaczej) wytłumaczy.
17 sty 21:41
Przyszly_Makler: Milu, a skoro SA jest wysokością to kąd DAS, nie powinien być też prosty? PS. Dziękuję wszystkim za starania emotka staram się wszystko przeanalizować.
17 sty 21:53
Mila: Na Twoim rysunku tak.
17 sty 21:56
Przyszly_Makler: W Twoim poście z 21:39 napisałaś "ΔSAB−Δprostokątny i SA jest wysokością a jej rzut na podstawę to AD" to chyba Ci chodziło, że SD jest wysokością, tak? [wedle oznaczeń Twoich]
17 sty 22:00
Mila: SD− wysokość ostrosłupa SA jest wysokością w ΔSAB, jej rzut ( oświetlasz z góry) na pł.podstawy to AD.
17 sty 22:13
Przyszly_Makler: wydaje mi się, że zrozumiałem... w sumie to się cieszę, ale nie jestem pewien, czy to rozumiem. Dziękuję wszystkim za pomoc, a Milu mogłabyś mi jeszcze powiedzieć skąd wiadomo w tym zadaniu https://matematykaszkolna.pl/strona/3669.html że wysokość ostrosłupa leży na wysokości podstawy?
17 sty 22:17
Mila: ściana boczna i podstawa to Δrównoramienne w dodatku przystające.
17 sty 22:26
PrzyszlyMakler: I ze tak zapytam jako niedouczony uczeń, na mocy jakiego prawda sprawia to, że wysokość właśnie leży na wysokości podstawy ?
17 sty 22:31
Mila: Jeżeli "złożysz " ostrosłup wzdłuż BC to trójkąty BCS i BCA pokryją się. W zależności od długości AS rzut S na tę wysokość podstawy będzie w różnych punktach.
17 sty 22:41
PrzyszlyMakler: Czyli.. jeżeli dwie z 4 ścian ostrosłupa to trójkąty rownoramiennne to spodek jego wysokości zawsze leży na wysokości podstawy ?
17 sty 22:53
Mila: Nie wiem, zależy od ostrosłupa , związków miarowych. Na ogół w zadaniach masz dość jasne sformułowanie z którego wnioskujesz, gdzie leży spodek wysokości ostrosłupa.
17 sty 23:48