proszę pomoc zadaniu, chociaż nakierowanie na właściwy tor
karolina: W przedsiębiorstwie produkującym meble drewniane zwiększyły się możliwości produkcyjne i
planowane jest uruchomienie nowej produkcji. Pewien problem stanowi magazynowanie tarcicy na
potrzeby nowej produkcji. Własne powierzchnie magazynowe przedsiębiorstwo ma już w pełni
wykorzystane i planując zwiększenie ilości pozyskiwanego materiału powinno pozyskać nowy plac
składowy. Rocznie przewiduje się składowanie 150 ton tarcicy. W pobliżu analizowanego
przedsiębiorstwa są dwa place składowe do wynajęcia. Na pierwszym z nich można złożyć
maksymalnie 6,5 tony tarcicy a koszt jego miesięcznej eksploatacji wynosi 1000 zł. Na drugim
placu składowym można przechowywać maksymalnie 9 ton tarcicy, a miesięczny koszt jego
eksploatacji wynosi 1200zł. Potrzeby zapewnienia ciągłości produkcji powodują, że wskazane
jest stałe utrzymywanie w zapasie 1,5 tony tarcicy. Wiadomo, że tarcica jest dostarczana na
plac składowy środkiem transportu o ładowności 8 ton i bez względu na ilość przywożonego
materiału koszt realizacji jednej dostawy wynosi 240 zł.
a) który plac składowy powinno wynająć przedsiębiorstwo?
b) czy decyzja o wynajmie konkretnego placu składowego ulegnie zmianie, jeżeli do transportu
tarcicy wykorzysta się samochód ciężarowy o ładowności 6 ton?
3 sty 12:55
cosinusx: Z góry uprzedzam, że nie jestem pewna, więc jeśli ktoś wie jak w 100% powinno wyglądać
rozwiązanie, to będzie miło jak mnie poprawi.
a)
I Skład
1) Przywozimy 6,5t tarcicy
2) Tarcicy ubywa, aż do poziomu 1,5t, które musi zostać jako zapas
3) Dowozimy więc kolejne 5t (aby magazyn zapełniać na maxa)
Następnie na przemian 2) i 3).
W moim rozumowaniu zakładam, że skład nie jest uzupełniany aż nie osiągnie swojego minimum.
Rocznie ma w tym składzie być złożone 150t. 6,5t przywozimy na początku, potem uzupełniamy już
tylko po 5t (co mieści się w pojemności środka transportu)
150t−6,5t=143,5t −tyle musimy dowozić w ratach po 5t
143,5t:5t=28,7 −bierzemy z tego sufit, czyli 29
Czyli 1 transport jest startowy (6,5t) a potem jeszcze 29 transportów (8 po 5t, i ostatni
niepełny).
Łącznie 30 transportów.
Zatem koszty w tym składzie to:
30 (liczba transportów) *240zł +12 (miesięcy)*1000 (koszt miesięczny) =19 200
II Skład:
1) Przywozimy 8t tarcicy (maksymalna pojemność pojazdu)
2) Zużywamy do poziomu 1,5t (wymagana rezerwa)
3) Dowozimy 7,5t tarcicy (zmieści się w pojeździe, a uzupełnimy w ten sposób skład do maks.
pojemności)
Mamy teraz 9t w składzie
4) Zużywamy do poziomu 1,5t (wymagana rezerwa)
5) Dowozimy 7,5t tarcicy (więcej nie zmieści się w składzie)
Dalej na przemian 4) i 5)
Razem mamy tam złożyć 150t tarcicy. Na początku dajemy 8t, a potem dowozimy po 7,5t.
150t−8t=142t
142t:7,5t=18,93, bierzemy sufit, czyli 19
Czyli łącznie będzie 19+1=20 transportów.
Zatem koszty dla II składu są następujące:
20*240+1200*12=19 200
Zatem w a) wychodzi mi, że obojętnie który skład wybierzemy.
3 sty 15:56
cosinusx: b)
Skład I:
1) Przywozimy 6t tarcicy (maks. pojemność dostawcza)
2) Zużywamy do poziomu 1,5t (rezerwa)
3) Dowozimy 5t (aby napełnić skład do pełna)
4) Opróżniamy do poziomu 1,5t
5) Dowozimy 5t
i dalej na przemian 4) i 5).
Analogicznie jak w a):
150t−6t=144t
144:5=28,8, sufit z tego to 29
Czyli wszystkich transportów jest 29+1=30.
Koszty miesięczne są te same co w a).
Czyli ogólnie koszty znów wynoszą 19 200zł
3 sty 16:01
cosinusx: b)
Skład II:
1) Przywozimy 6t (maks. pojemność dostawcza)
2) Zużywamy do 1,5t
3) Dostarczamy 6t (razem będzie 7,5t, co mieści się w tym składzie)
4) Zużywamy do poziomu 1,5t
5) Dostarczamy 6t
I dalej 4) i 5) na przemian.
Analogicznie jak w a):
150t−6t=144t
144:6=24
Wszystkich transportów jest więc 24+1=25
Zatem koszty wynoszą:
25*240+1200*12= 20 400zł > 19200
Czyli w przypadku zmiany pojemności transportu na 6t, lepiej opłaca się I skład,
3 sty 16:05
karolina: DZIĘKUJĘ CI BARDZO
3 sty 19:32