matematykaszkolna.pl
w jakiej odleglosci znajduja sie kajakarze bartek: z przystani na jeziorze sniardwy wypływaja jednoczesnie dwaj kajakarze. pierwszy plynie na zachód z predkoscia 20 km na godzine a drugi na polnoc z predkoscia 15 km na godzine. w jakiej odległosci od siebie znajduja sie kajakarze po upływie 12 min
13 sty 16:28
Mateusz: rysunekZakładamy że kajakarze poruszają sie ze stałą prędkością tzn ruch jest jednostajnie prostoliniowy zaniedbujemy opór powietrza i wiele innych czynników emotka musimy wyznaczyć prędkość względną z jaką oddalają sie od siebie kajakarze mozemy to zrobic graficznie na wektorach czerwony wektor jest prędkością względną tych obu prędkości w dynamice w podobny sposób będziecie wyznaczali siły wypadkowe w naszym przypadku prędkość względna to suma prędkości czyli wynosi ona 20km/h+15km/h = 35km/h czyli z tego taki wniosek gdy ciała poruszają się w przeciwne strony to prędkosc pierwszego ciała względem drugiego jest sumą prędkosci a gdy ciała poruszają się w te same strony to prędkosc pierwszego względem drugiego
 s 
jest różnicą prędkosci korzystamy teraz ze wzoru v =

=> s = v*t
 t 
 km 
s = 35

*0,2h = 7km
 h 
 km 
analiza na jednostkach

*h = [km]
 h 
13 sty 17:26
Mateusz: Tutaj jeszcze dodam bo ten rysunek tylko tak dałem zebys obrazowo mniej więcej zrozumiał o co chodzi ale nie wykorzystuj go do zadania tylko zpamiętaj te reguły podam z przykładami Jeśli ciała poruszają się w tę samą stronę, prędkości odejmujemy (jadące w jedną stronę samochody z prędkościami 80km/h oraz 60km/h, jeden od drugiego oddala się z prędkością 20km/h) Jeśli ciała poruszają się naprzeciw siebie, prędkośći dodajemy (jadące naprzeciw siebie samochody o prędkościach 80 i 60 km/h − mają prędkość względną 140km/h) prędkość względną możemy obliczyć z wektorów (np. jeśli 2 ciała poruszają się względem siebie pod pewnym kątem). Jest to po prostu różnica wektorów prędkości. Pewna trudność pojawia się jednak w liczeniu różnicy wektorów. Jeżeli dodajemy lub odejmujemy wektory, nie możemy tego zrobić bezpośrednio − jeśli ich kierunki się nie pokrywają, korzystamy wtedy z funkcji trygonometrycznych
13 sty 17:39