Figury geometryczne
5-latek: No trudno.
Skoro sie powiedzialo geometria to musze sie przeżegmac i zaczac .
Zadanie nr 1
Dane jest n punktow (n>3) z ktorych zadne trzy nie sa wspoliniowe
a) Ile prostych mozna przeprowadzic przez te punkty ?
b) Kazdy z punkto wybieramy jako poczatek polprostej , ktora przechodzi przez drugi z wybranych
punktow . Ile takich polprostych mozna poprowadzic
Czy ta liczba moze byc nieparzysta ?
Wiem ze przez dwa punkty mozna poprowadzic dokladnie jedna prosta .
26 lis 20:47
Saizou :
Mamy n punktów, wiece z jednego punktu wybiega n−1 prostych, ale przeliczamy dodatkowo proste
| n(n−1) | | | |
kilka razy stąd mamy |
| = | |
| 2 | | |
26 lis 20:51
Metis: Saizou wejdź na to GG
26 lis 20:53
5-latek:
Witam
Teraz te polproste . Zrobie np dla 4 punktow
Moze jes wypiszse
Polprosta
AB , AC, AD,
BD, BC,
CD
Bo polprosta np DA to jest ta sama polprosta AD . Tak ?
TO wtakim razie dostaniemy parzysta ilosc .
A lie bedzie takich polprostych dla npunktow ?
26 lis 21:05
Mila:
b) n*(n−1)
Półproste z rysunku:
AB,AC,AD
BA,BD,BC
CA,CB,CD,
DA,DB,DC
26 lis 21:13
Jack: moja pierwsza klasowka w LO z prawdopodobienstwa
| | |
dalem odp. | bo zadne 3 nie moga byc, ale nie mialem kompletnego pojecia czy do bedzie |
| |
dobrze
26 lis 21:16
5-latek: Dorbry wieczor
Milu
Trzeba jednak liczyc
26 lis 21:19
Mila:
A ile przekątnych?
26 lis 21:26
5-latek: Tzn . ile bedzie przekatnyck\h w n−wielokacie ?
jeszcze dojde do tego ale wiem
Jutro juz bede wstawial nastepne (geometria Lomnicki, Trelinski )
Masz
Milu moze ja ?
26 lis 21:33
5-latek: Eta pewnie ma .
jakby cos to moge zagladnac do Bialsa z podsatwowki (od 6−8 klasa )
26 lis 21:37
Janek191:
Białasa ?
26 lis 21:39
5-latek: tak
Do 5 klasy dalem wnuczcze (zabrala do Niemiec ) .
26 lis 21:43
Mila:
| n*(n−1) | |
Jeżeli masz n−kąt wypukły to łącząc wierzchołki otrzymasz: |
| odcinków. |
| 2 | |
Chodzi mi o to, czy rozumiesz związek mojego pytania z zadaniem (a)
Wszystkich odcinków masz:
Jeżeli odejmiesz liczbę boków to masz liczbę przekątnych.
n*(n−1) | |
| −n − liczba przekątnych. |
2 | |
To właśnie ten wzór , który podałeś.
Można dojść do niego różnymi drogami.
26 lis 21:59
5-latek:
To bedzie temat drugiego zadania .
| n(n−1) | |
Teraz wlasnie sobie tak pomyslaem ze np odcinkow bedzie |
| bo np odcinek AB to |
| 2 | |
to samo co odcinek BA i nalezy ich iloc podzielic przez 2
Natomiast jesli chodzi o polproste to np polrosta AB to nie to samo co polprosta BA
26 lis 22:17
Mila:
No dobrze.
26 lis 22:18
5-latek: Moze bedzie dobrze
26 lis 22:22