matematykaszkolna.pl
Prawdopodo. Jack: Na ile sposobow mozna dac 4 identyczne prezenty trzem dzieciom?
23 lis 21:25
Adamm: 24 ?
23 lis 21:27
Jack: no wlasnie nie jestem pewien odpowiedzi, wiec sie pytam. bo 24 wydaje mi sie za duzo
23 lis 21:32
yht: 15 Możliwe ilości prezentów dla poszczególnych dzieci: 4+0+0 (trzy przypadki: 400, 040, 004) 3+1+0 (sześć przypadków: 310, 301, 130, 103, 031, 013) 2+2+0 (trzy przypadki: 220, 202, 022) 2+1+1 (trzy przypadki: 211, 121, 112) razem 3+6+3+3 = 15 sposobów
23 lis 21:51
Jerzy: Na 9 Dzieci rozróżnialne, prezenty nie.
23 lis 21:54
Mila: 1) x1+x2+x3=4 i xi∊zbioru liczb całkowitych nieujemnych
nawias
4+3−1
nawias
nawias
3−1
nawias
 
nawias
6
nawias
nawias
2
nawias
 
=
=15 liczba rozwiązań tego równania w podanym zbiorze.
  
2) xi∊zbioru liczb całkowitych dodatnich ( każde dziecko otrzyma co najmniej jeden przezent) x1+x2+x3=4−3 x1+x2+x3=1
nawias
1+3−1
nawias
nawias
3−1
nawias
 
nawias
3
nawias
nawias
2
nawias
 
=
=3 sposoby
  
Zast. kombinacji z powtórzeniami.
23 lis 21:57
yht: |1|2|3| (numer dziecka) −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− |4|0|0| (ilość prezentów) |0|4|0| |0|0|4| |3|1|0| |3|0|1| |1|3|0| |1|0|3| |0|3|1| |0|1|3| |2|2|0| |2|0|2| |0|2|2| |2|1|1| |1|2|1| |1|1|2| −−−−−−−−−− Wychodzi 15 sposobów − na razie upieram się przy swoim
23 lis 21:58
piotr: 34
23 lis 22:07
yht: też o tym myślałem na początku − ale tak nie będzie bo prezenty są nierozróżnialne
23 lis 22:09
piotr: 34 to źle, bo prezenty są nierozróżnialne
23 lis 22:10
eldo: często to zadanie występuje jako 'na ile sposobów ileś pączków można rozdać iluś osobom'
23 lis 22:22
Jack: czyli albo 15 albo 9 albo 3?
23 lis 22:27
yht: jeśli przyjmiemy założenie że każde dziecko musi mieć przynajmniej 1 prezent, to 3 sposoby bez takiego założenia − wtedy 15 sposobów
23 lis 22:29
Jack: oki, dziekuje wszystkim ktorzy podjeli sie tematu
23 lis 22:30