matematykaszkolna.pl
Wyrażenie Kasia: Rozszerz wyrażenie tak, aby otrzymać wyrażenie o wskazanym mianowniku
1   

=

. Wyznacz dziedzinę lewej i prawej strony równości.
x+1 x2 +5x−6 
7 lis 14:43
Benny: Na pewno x+1?
7 lis 14:50
Kasia:
 1  
Tak tylko powinno byc tak

=

 x+1 x2−5x−6 
7 lis 14:52
Benny: x2−5x−6=(x+1)(x−6)
1 x−6 

=

x+1 (x+1)(x−6) 
7 lis 14:53
PW: Mo i dobrze, x2 − 5x = 6 = (x+1)(x−6)
7 lis 14:55
Kasia: A jak wyznaczyć teraz dziedzinę lewej i prawej strony równości?
7 lis 14:56
Jerzy: L: R\{−1} P: R\{−1,6}
7 lis 15:03
Kasia: Dziękuję emotka
7 lis 15:08
PW: ... co oznacza, że po rozszerzeniu otrzymaliśmy inne wyrażenie (są pozornie takie same, ale mają inne dziedziny).
 3 33 
Rozszerzanie ułamków, np.

=

, daje te same liczby. Rozszerzanie funkcji
 4 44 
wymiernej − już nie zawsze, co właśnie pokazał rozważany przykład.
7 lis 15:08