matematykaszkolna.pl
POtęgowanie student:
1 5 

<

to czy jeżeli podniesiemy do potęgi −1 to zmienia się znak i mamy: m >
m 6 
 6 

?
 5 
26 paź 21:05
Jerzy: (5/6)−1= 6/5
26 paź 21:06
Adamm: to zależy, nie
26 paź 21:08
Adamm: "nie", w sensie, to nie jest dobra metoda, nie powinieneś tak robić
26 paź 21:09
Jerzy:
 1 5 


< 0 ⇔ ... i teraz wspólny mianownik
 m 6 
26 paź 21:10
Jerzy: Nie możesz tak robić jak napisałeś, bo m może być ujemne
26 paź 21:11
student: m∊ℕ czyli jezeli po sprowadzeniu do wspolnego mianownika mam: (m−6)6m <0 t moge podzielic przez 6m?
26 paź 21:26
Adamm: nie do końca, m może równać się 0
26 paź 21:27
student:
 1 1 5 6 
mam nierównośc:

<

<

, m∊ℕ, mam wyznaczyc m, czyli wychodzi 6>m>

 6 m 6 5 
czyli mozna podzielić przez 6m
26 paź 21:30
5-latek :
26 paź 21:54
Jerzy: m ⊂(0,6)
26 paź 23:19
Jack:
1 1 5 1 

<

<

/ −

6 m 6 m 
1 1 5 1 


< 0 <


6 m 6 m 
m−6 5m−6 

< 0 <

//*(6m)2 (bo kwadrat dowolnej rzeczywistej jest ≥0)
6m 6m 
(m−6)*6m < 0 < (5m−6)*6m i teraz (m−6)*6m < 0 dla m ∊ (0;6) oraz
 6 
0 < (5m−6)*6m dla m ∊ (−;0) U (

;)
 5 
 6 
Czesc wspolna to m ∊ (

;6)
 5 
26 paź 23:37
PW: Istna droga przez mękę.
 1 1 5 

<

<

.
 6 m 6 
Jest oczywiste, że m > 0, skąd (odwrotności dodatnich ułamków)
 6 
6 > m >

.
 5 
28 paź 17:57