matematykaszkolna.pl
równanie pod podwójnym znakiem pierwiastka ania: Bardzo proszę o pomoc, jak rozwiązać takie równanie: a) x−1+ x+2 =3 Podnosząc dwukrotnie do kwadratu wychodzą wyniki x=7 i x=14, w odpowiedziach jest jednak tylko x=7 jak założyć dziedzinę aby 14 wyrzucić, czy może te zadania robi się w inny sposób
21 paź 10:38
Janek191: Założenia i podnieś obustronnie do potęgi 2.
21 paź 10:39
Janek191: Liczba 14 nie spełnia tego równania.
21 paź 10:42
jc: Możesz przekształca równoważnie równanie pamiętając o założeniach (uciążliwa metoda). Możesz pisać implikacje (tak zrobiłaś), ale na koniec musisz sprawdzić, które x faktycznie spełnia równanie (metoda działa, jak zbiór wyników jest do opanowania). Sprawdzasz 7 i 14, pozostaje 7 i się cieszysz, że masz rozwiązanie.
21 paź 10:45
ania: jeżeli wstawiam 14 to widzę, że nie spełnia, ale jakie napisać założenie przed rozwiązaniem, jak założyć dziedzinę aby wykluczyć od razu 14?
21 paź 11:10
jc: Nie zobaczysz od razu, że 14 nie jest rozwiązaniem (zakładam, że nie popełniłaś błędów rachunkowych). Dlaczego chciałabyś od razu wiedzieć? W równaniach, w których trzeba coś zakładać, a po drodze pojawiają się nowe założenia, wybieramy drugą metodę (implikacje, na koniec sprawdzenie), zwaną metodą analizy starożytnych. −−−−−− x−1+x+2=3 ⇔ x−1+x+2 = 9 ⇔ x+2 = 10−x ⇔ x+2 = x2−20x+100 i x≤10 ⇔ x2 −21x+98=0 i x ≤ 10 ⇔ (x=7 lub x= 14) i x ≤ 10 ⇔ x = 7 Metoda analizy starożytnych x−1+x+2=3 ⇒ x−1+x+2 = 9 ⇒ x+2 = 10−x ⇒ x+2 = x2−20x+100 ⇒ x2 −21x+98=0 ⇒ x=7 lub x= 14 Sprawdzamy, zostaje 7. W tym zadaniu chyba jednak pierwsza metoda jest prostsza. Na ogół lepsza jest druga metoda.
21 paź 11:28
Leszek: Takie rownania mozna rozwiazywac przez podstawienie pomocniczej zmiennej X+2=t2 t≥0 i x≥−2 x=t2−2 Czyli t2 +t −3 =3 t2+t −12 =0 t1 =−4 nie nalezy do dziedziny dla t t2 =3 x+2=3,⇒ x= 7
21 paź 12:00
ania: x=7 tak?
21 paź 14:31
5-latek: Dobre emotka
21 paź 14:46