matematykaszkolna.pl
zadanie Woda: an=5+9+13+...+(4n+1)/5n2−3n n∊N+ oblicz a5
20 paź 21:18
5-latek: Zapis jest niejednoznaczny (popraw go )
20 paź 21:19
Woda:
 5+9+13+...+(4n+1) 
an=

 5n2−3n 
20 paź 21:21
yht: u góry mamy sumę ciągu arytmetycznego b1=5, r=4, bn=4n+1
 b1+bn 5+4n+1 4n+6 2(2n+3) 
5+9+13+...+(4n+1) =

*n =

*n =

*n =

*n =
 2 2 2 2 
(2n+3)*n
 (2n+3)*n (2n+3)*n 2n+3 
an=

=

=

 5n2−3n n(5n−3) 5n−3 
 2n+3 
an =

 5n−3 
 2*5+3 10+3 13 
a5 =

=

=

 5*5−3 25−3 22 
20 paź 21:22
Adamm:
 5+9+13+17+21 
a5=

 5*25−3*5 
20 paź 21:22
5-latek: W liczniku masz ciag arytmetyczny Musisz policzyc jego sume a1= 5 r= 4 an= 4n+1 Policz ile jest wyrazow i sume
20 paź 21:25
jc: 5−latku, dlaczego zapis jet niejednoznaczny?
20 paź 21:47
5-latek: WItaj emotka Bo mozna go odczytac tez tak
 4n+1) 
U{5+9+13+.... +

−3n
 5n2 
 5+9+13+..+(4n+1) 
albo

−3n
 5n2 
20 paź 22:27
jc: Coś nie wyszło w pierwszym wzorze. Nie ma niejednoznaczności. Dobrze wiadomo, jak jest kolejność działań. Jak chcemy zmienić kolejność działań, to używamy nawiasów. Co w tym niezwykłego? Studenci tego nie rozumieją i się potem dziwią, że mają ndst. Wiem, że kolejność działań to sprawa umowy, ale ta nie zmieniła się od co najmniej od 100 lat. Ile to jest 1+2/3? chyba jasne, że 5/3, a nie 1. 1/2 + 1/3 to niby 1/(2+1)/3 = 1/9, a może coś jeszcze innego?
20 paź 22:47