matematykaszkolna.pl
trygonometria zef: Mam wykazać sprzeczność równania:
 π 
1−sin2(

−α)
 2 
 π 

=tgα*cos(

+α)
cosα 2 
Mógłby mi ktoś rozpisać lub dać wskazówkę jak się za to zabrać nie używając wzorów ta sin(α+β). Tak wiem że można wykazać sprzeczność podstawiając za alfę jakiś kąt ale ja potrzebuję rozwiązania.
12 paź 20:51
Jack: zauważ, że (po lewej) sin2(π/2 − α) = sin(π/2 − α) * sin(π/2 − α) = sin α * sin α = sin2 α
12 paź 20:52
Leszek: Zastosuj wzory redukcyjne
12 paź 20:53
5-latek: sin2(π/2−α)= cos2α
12 paź 20:54
zef: Postaram się coś pokombinować może wyjdzie emotka
12 paź 20:56
zef: Bez użycia wzorów redukcyjnych doszedłem do momentu:
 π π 
cos2(

−α)=sinα*cos(

+α)
 2 2 
Jak to dokończyć bez wzorów redukcyjnych?
12 paź 21:13
zef: Jest ktoś w stanie pomóc ?
12 paź 21:21
Omikron: Dlaczego bez użycia wzorów redukcyjnych?
12 paź 21:22
zef: Bo ich jeszcze nie miałem, a poza tym z użyciem tych wzorów to byłoby łatwo emotka
12 paź 21:23
Omikron: A po co utrudniać sobie życie?
12 paź 21:29
zef: Żeby umieć więcej emotka Skoro nie miałem wzorów redukcyjnych to raczej za pomocą nich nie mogę tego rozwiązywać.
12 paź 21:30
zef: Odświeżam.
12 paź 21:38
5-latek: Cizby? Uczen 3 klasy liceum nie mial wzorow redukcyjnych ? Ty tez trolujesz ?
12 paź 21:46
Saizou : do sprzeczności wystarczy pokazać że istnieje takie α, że równość nie zachodzi
 π 
zobacz np. α=

 4 
12 paź 21:47
zef: Zaczynam dopiero dział trygonometrię. Jestem w 3 klasie i kończymy książkę do 2 klasy Pazdro, gdzie ostatnim działem jest trygonometria więc nie wiem co w tym dziwnego w szczególności że jest jeszcze początek roku szkolnego.
12 paź 21:47
zef: Saizou Tak wiem że w ten sposób można to wykazać ale umiałbyś to wyprowadzić aby ta sprzeczność była widoczna a nie poprzez sprawdzanie dla danego kąta ?
12 paź 21:48
Saizou : w sumie to już możesz kończyć, zadanie L strona jest nieujemna, P strona niedodatnia
12 paź 21:52
5-latek: zef Nie sciemniaj Ile razy pomagales gdzie uzywales wzorow redukcyjnych (zwlaszca przy rownaniach i nierownosciach trygonometrycznych ? Moze ktos bedzie w stanie ci pomoc ja na chwile obecna nie ma takiej wiedzy .
12 paź 21:52
zef: 5−latek liczę również pochodne i całki których jeszcze nie miałem ale co to ma do rzeczy? Muszę to rozwiązać bez użycia wzorów redukcyjnych i tyle.
12 paź 21:53
Mila: To co miałeś z trygonometrii?
12 paź 21:54
zef: Z trygonometrii to co na podstawie: jedynka trygonometryczna tga=sina/cosa ctga=1/tga i ostatnie lekcje doszło: znaki w poszczególnych ćwiartkach okresowość f.tryg. I to by było na tyle.
12 paź 21:55
Omikron: Co to znaczy, że musisz to rozwiązać bez wzorów redukcyjnych? Nauczyciel tak kazał? Jak tak to współczuję nauczyciela.
12 paź 21:57
Saizou : ja już napisałem odpowiedź emotka pewnie własności funkcji miałeś (w sensie translacje )
12 paź 21:57
zef: Skoro nie miałem takich wzorów na lekcji to wątpię żebym musiał ich użyć przy rozwiązywaniu pracy domowej
12 paź 21:58
Mila: Jest założenie o kącie ? α− kąt ostry
12 paź 22:02
zef: Żadnych założeń nie mamy Saizou chyba chodzi o dokładniejsze wykazanie
12 paź 22:03
Saizou : ale co ty chcesz dokładniej pokazywać?
 π 
L=cos2(

−α)≥0 jako kwadrat liczby rzeczywistej
 2 
 π 
P=sinα·cos(

+α) jak miałeś znaki w poszczególnych ćwiartkach to wiesz, że
 2 
 π π 
−w pierwszej wszystkie dodatnie, ale jeśli α∊(0,

) to cos(

+α) jest w drugiej
 2 2 
czyli iloczyn ujemny
 π 
− w drugiej tylko sinus, czyli dla α∊(

;π), to cosinus jest ujemny
 2 
− w trzeciej tangens i cotangens (czyli u nas będzie sinus ujemny a cosinus dodatni) − w czwartej sinus ujemny, cosinus dodatni czyli P strona jest niedodatnia
 π 
PS. Te zmiany biorą się z przesunięć o

 2 
12 paź 22:09
zef: Saizou dziękuje za te wyjaśnienie emotka To chyba będzie na tyle
12 paź 22:10
Saizou : + podparcie tego okresowością, żeby nie było, że dla czwartej ćwiartki argument cosinusa ląduje poza 2π
12 paź 22:12
Mila: emotka
12 paź 22:13
Mariusz: "liczę również pochodne i całki których jeszcze nie miałem ale co to ma do rzeczy? Muszę to rozwiązać bez użycia wzorów redukcyjnych i tyle." Z pochodnym jakoś sobie radzi ale jak chciałem aby opanował chociaż podstawy algebry które by mu się przydały przy całkowaniu funkcji wymiernych to już nie chciał Jeżeli chodzi o całkowanie to nawet z funkcji wymiernych został mu przypadek gdy mianownik ma pierwiastki wielokrotne wtedy przydaje się wydzielenie części wymiernej całki albo
 dx 
wzór redukcyjny na całkę ∫

 (1+x2)n 
Po całkowaniu funkcji wymiernych można dopiero przejść do podstawień prowadzących do całek z funkcji wymiernych Tutaj bez wzorów redukcyjnych to chyba zostaje rozpatrzenie przypadków tak jak to zrobił Saizou
13 paź 03:40
zef: Próbowałem wyprowadzić ten wzór redukcyjny na całkę ale nic mi z niego nie wyszło. Do całek jeszcze wrócę ale nie teraz bo chyba lepiej jeśli skupię się na maturze emotka
13 paź 10:13
Mariusz:
 dx 
Całkę ∫

rozbiłeś dobrze na
 (1+x2)n 
 dx 1+x2−x2 

=∫

dx
 (1+x2)n (1+x2)n 
 dx dx (−x2) 

=∫

+∫

dx
 (1+x2)n (1+x2)n−1 (1+x2)n 
 (−x2) 
Całkę ∫

dx
 (1+x2)n 
powinieneś był liczyć przez części
 x 
różniczkując u=x a całkując dv=−

dx
 (1+x2)n 
Ten wzorek ci się przyda jeśli mianownik funkcji wymiernej będzie miał wielokrotne pierwiastki zespolone a nie będziesz chciał wydzielać części wymiernej całki Z podstawami algebry by ci się łatwiej całkowało funkcje wymierne Straciłeś czas który miałeś w wakacje więc masz rację że powinieneś skupić się na maturze Jeżeli chodzi o całkowanie to sporo tematów jest jeszcze przed tobą W trzeciej klasie liceum nie ma wzorów redukcyjnych ? Ja jeszcze miałem Słyszałem także ten wierszyk co podał Saizou
14 paź 02:09
zef: Są wzorki redukcyjne dot. f.trygonometrycznych, dopiero je poznajemy emotka
14 paź 09:56
Mariusz: Z użyciem wzorków redukcyjnych możesz zapisać
dn π 

sin(x) = sin(x+n

)
dxn 2 
dn π 

cos(x) = cos(x+n

)
dxn 2 
Funkcje by ci się przydały Masz funkcję różnowartościową, funkcję złożoną, funkcję odwrotną ? Trochę kiepsko jeśli tego nie przywrócili do programu nauczania Przydadzą ci się te tematy jeśli chcesz wrócić do całkowania
14 paź 15:42