kwadratowa .
Krzysiek58: Dla
Jacka
Zadanie nr 226 .
Wykaz ze jesli pomiedzy wspolczynnikami rownan
x
2+px=q=0 i x
2+mx+n=0
zachodzi zwiazek mp= (2n+q) to przynajmniej jedno z rownan ma rozwiazanie
Zadanie nr 244
Ile istnieje rownan postaci
x
2−px−q=0
dla ktorych wspolczynniki p i q ∊N i pierwiastki dodatnie sa mniejszse od 10 .
To tez byly zadania maturalne .
Powodzenia
28 sie 17:36
Jack: rozwiaze jak wroce, czyli wieczorem
28 sie 17:47
Jerzy: Teraz!
28 sie 18:02
Jack: @Krzysiek, mam dwa pytania co do zadania 226.
czy to jest x2 + px +q = 0
oraz czemu przy mp = 2n+q jest nawias?
28 sie 21:13
Krzysiek58: Tak ma byc (+)
znowu oczywiscie 2(n+q)
Przepraszam za bledy
ZAwszse sie wydaje ze piszse sie dobrze a tu takie bledy
28 sie 21:17
Jack: jakas podopowiedz do 226 ?
28 sie 21:19
Krzysiek58: gdyby oba rownania nie mialy rozwiazan to wyrozniki tych trojmianow bylyby ujemne
tzn
{p2−4q<0
{m2−4n<0
28 sie 21:23
Krzysiek58: To bardziej takie zadanie na dowod nie wprost
28 sie 21:26
Jack: aaa, ze w odwrotny sposob
no dobra, to zakladam ze zadne nie ma rozwiazan
Δ = p
2 − 4q < 0
Δ = m
2 − 4n < 0
zatem
p
2 < 4q
m
2 < 4n
wiemy, ze mp = 2(n+q)
zatem podnoszac obustronnie do kwadratu
m
2p
2 = 4(n+q)
2
jesli wymnoze nierownosci to mam
p
2 m
2 < 4q * 4n
ale p
2m
2 = 4(n+q)
2
zatem
4(n+q)
2 < 4q * 4n // : 4
n
2 + 2nq + q
2 < 4qn
n
2 − 2qn + q
2 < 0
(n−q)
2 < 0
co jest sprzeczne, zatem udowodnilem, ze musi byc jakies rozwiazanie
28 sie 21:27
jc:
28 sie 21:30
Krzysiek58: albo
m2+p2−4(n+q)<0
po uwzglednieniu zalozenia
dostaniemy m2+p2−2mp= (m−p)2<0
czyli nierownosc falszywa
Odpowiedz do drugiego zadania to 441
28 sie 21:32
jc: Jacek, zaczynasz studia w Poznaniu? dobrze pamiętam?
tylko, co to było?
28 sie 21:32
Jack: informatyka − politechnika
28 sie 21:33
Krzysiek58: No to juz Jack masz dwa zadania na maturze zrobione
Jeszcze to ostatnie i masz z robione 3 zadania i ocena bardzo dobra .
28 sie 21:41
Jack: Zadanie nr 244
Ile istnieje rownan postaci
x
2−px−q=0
dla ktorych wspolczynniki p i q ∊N i pierwiastki dodatnie sa mniejszse od 10 .
========================================================================
wiemy, ze x
1 , x
2 ∊ {1,2,3,4,5,6,7,8,9}
Δ = p
2 + 4q
dla Δ<0 rownanie nie ma rozwiazan, czyli gdy p
2 + 4q < 0
dla Δ = 0 rownanie ma 1 rozwiazanie i to zachodzi gdy p
2 = − 4q a to z kolei jest sprzeczne bo
p,q∊N
teraz dla Δ > 0
p
2 + 4q > 0
| p − √p2+4q | |
x1 = |
| <−−ten jest mniejszy od zera, gdyz p2 + 4q > 0 dla kazdego p,q∊N |
| 2 | |
| p+√p2+4q | |
x2 = |
| <−−zatem zostaje tylko ten, dla ktorego mamy 2 rozwiazania. |
| 2 | |
teraz chyba trzeba to rozwazyc
p+√p2+4q | | p+√p2+4q | |
| ≥ 1 i |
| ≤ 9 |
2 | | 2 | |
moglby ktos napisac czy to co napisalem do tej pory ma wgl sens czy lepiej jakos inaczej
jechac?
28 sie 21:44
Jack: z tych nierownosci nie mam zadnych wnioskow...
chyba jednak nie tedy droga
28 sie 21:51
Krzysiek58: Kombinujesz dobrze
bo wyroznik tego trojmianu kwadratowego jest zawszse dodatni
Ze wzorow Vieta wiesz ze iloczyn pierwiastkow jest ujemny
To wiesz takze ze zawsze jednen pierwiastek (dokladnie jeden jest dodatni
zeby ten pierwiatek byl mniejszy od 10 to wartosc tego trojmianu kwadratowego dla x=10 musi
byc dodatnia(masz tez wspolczynnik przy x2 dodatni )
wiec z tego zapisujesz sobie
102−10p−q>0
to 10p+q<100
TEraz wyznacz wszystkie pary liczb naturalnych p i q spelniajacych ta nierownosc
Wykorzystaj swoj ostatni warunek p=1 i p=2 p=3 do p=9
28 sie 22:25
Krzysiek58: Jack
Skoncze CI to zadanie
Widzisz za dla p=1 q moze przyjmowac wartosci 1,2, 3,4 ........... 89
dla p=2 q przyjmuje wartoci 1, 2,3 4 ...........79
dla p=3 q przyjmuje wartosci 1,2,3 4 ...........69
itd az do p=9
dla p=9 q moze przyjmowac wartosci 1,2,3,4 5,6..7.8.9.
Liczysz teraz liczbe par liczb naturalnych spelniajacych nierownosc 10p+q<100
obliczysz z e wzoru na sume wyrazow ciagu arytmetycznego
| a1+a+9 | | 89+9 | |
S9= |
| *9= |
| *9= 441 |
| 2 | | 2 | |
Odp. Istnieje 441 takich rownan spelniajacych warunki zadania
Jesli taka odpowiedz Ci wyszla to masz z robione juz cale 3 zadania i ocene bardzo dobra z
matury i mozesz startowac na studia
28 sie 22:52
Jack: 10p + q < 100
dla p = 1
q < 90
dla p = 2
q < 80
dla p = 3
q < 70
dla p = 4
q < 60
dla p = 5
q < 50
itd
zatem sumujemy
89 + 79 + 69 + 59 + 49 + 39 + 29 + 19 + 9 = 441
28 sie 22:53
Krzysiek58: Poprawie chochlika
28 sie 22:53
Jack: bez pomocy nie ruszylbym tych zadan...
28 sie 22:53
28 sie 22:58
Krzysiek58: Na zdrowie
na razie wystarczy Ucz sie teraz chyba granic , pochodnych . Albo odpoczywaj
28 sie 23:00
Jack: zanim zaczne studia to zamierzam jeszcze zrobic
−zespolone
−calki
−rozniczki
−funkcje wielu zmiennych
−szeregi d'lamberta i cauchy'ego
− c++ p[odstawy chociaz.
28 sie 23:09
Jack: i potem wakacje xD
28 sie 23:09
nick: dobry cel, to prawie mój cały program z matmy z 1 roku xd
29 sie 00:35
nick: brakuje tylko jeszcze geometrii analitycznej, macierzy, innych szeregow(np fouriera) i granic
29 sie 00:37
nick: i pochodnych oczywiscie
29 sie 00:37
nick: ale pewnie granice i pochodne juz przerobiles skoro bierzesz sie za calki(sa potrzebne do nich)
29 sie 00:38
Krzysiek58: Jack
ja mysle zebys se zajal tym ostatnim punktem ze swojej listy 23:09
Jesli umiesz granice i pochodne i powinno Ci teraz wystarczyc
Pozostalych rzeczy albo sie nauczysz zle albo tylko je lizniesz (co nie jest dobre
Nauczysz sie ich na wykladach
29 sie 09:35
Jack: na wszystko bedzie czas, spokojnie
29 sie 15:52
nick: @Krzysiek58 − ja sie nic nie nauczylem z wykladow, nawet na nie nie chodzilem bo nie było
sensu, wszystko w domciu i z ćw(na których i tak praktycznie nic nie ogarniałem bo lecieliśmy
z materiałem za szybko) więc jest to do zrobienia na luzie akurat
30 sie 20:25
nick: jak na początku chodziłem na wykłady to myślałem, że to połowa sukcesu, a rzeczywistość okazała
się całkiem inna, bo żeby ogarnąć matme trzeba samemu cisnąć przykłady. Takie słuchanie na
wykładach to jednym uchem wpadało, drugim wypadało, mimo że byłem skupiony. Potrafiłem w domu
przeczytać np cały wykład dwugodzinny w pół godziny i więcej zapamiętać niż przez te 2h... To
też w sumie zależy od wykładowcy ale póki co takie 80% wykładów które miałem były prowadzone
na odwal.
30 sie 20:30
nick: to wszystko to kwestia nastawienia i odpowiednio ukierunkowanej motywacji... na studiach
nauczyłem się tego że można cuda zdziałać (przerobiłem np. ksiazke z calkiem nowymi pojeciami
grubosci jednego podrecznika szkolnego takiego 200str w 3dni, co było wcześniej kompletną
abstrakcją, ale okazało się możliwe
30 sie 20:34
nick: słyszałem też od kolegi z innego wydziału, że na laborkach potrafili mieć 100str skryptu na
tydzień z tylko jednego przedmiotu...
30 sie 20:38
Krzysiek58: Czesc
nick
I na tym to polega . Tylko trzeba chciec . Tu nikt nie dyktuje do zesztu jak w liceum
musisz sam .
Ty np przeczytasz ksiazke , ale drugi student napiszse ze jemu sie nie oplaca wypozyczyc czy
przeeczytac
ja mialem prace z filozofii o prawdzie . Tez musialem kilka ksiazek przeczytac . A wydawaloby
sie ze temat prosty
Zycze powodzenia
30 sie 22:48
Jack: @nick − pisales ze brakuje jeszcze macierzy i geometrii analitycznej.
Jednakze ja juz je przerobilem
30 sie 23:05
jc: Jacek, kiedy macierz kwadratową można zdiagonalizować?
(mamy do dyspozycji liczby zespolone)
30 sie 23:18
Jack: akurat diagonalizacji i wektorow wlasnych sie nie uczylem...
moze jeszcze przejrze, aczkolwiek nwm czy na studiach o wszystko zachaczymy czy raczej tak
tylko wstep i tyle.
2 wrz 20:11
Benny: @jc U niego na kierunku na jakim przedmiocie może mieć macierze zespolone?
2 wrz 20:42
jc: Dyskretna transformacja Fouriera
n = 4
[ 1 1 1 1]
[ 1 i −1 −i ]
[ 1 −1 1 1 ]
[ 1 −i −1 i ]
2 wrz 21:06
Benny: Na matematyce kiedy takie coś znajdę? Czy diagonalizacja nad R jest taka sama jak nad C?
2 wrz 21:22
jc: Po prostu liczby zespolone upraszczają wiele spraw.
| |
jest obrotem o 90o. Przekształcenie nie ma wektorów własnych w R2 |
|
ani rzeczywistych wartości własnych, ale zespolone jak najbardziej.
2 wrz 21:29
Benny: Jak macierz jest obrotem? Nie rozumiem.
2 wrz 21:36
jc: | | | | |
Wypisana macierz jest macierzą przekształcenia liniowego | → | . |
| | |
2 wrz 21:41