matematykaszkolna.pl
kwadratowa . Krzysiek58: Dla Jacka Zadanie nr 226 . Wykaz ze jesli pomiedzy wspolczynnikami rownan x2+px=q=0 i x2+mx+n=0 zachodzi zwiazek mp= (2n+q) to przynajmniej jedno z rownan ma rozwiazanie Zadanie nr 244 Ile istnieje rownan postaci x2−px−q=0 dla ktorych wspolczynniki p i q ∊N i pierwiastki dodatnie sa mniejszse od 10 . To tez byly zadania maturalne . Powodzenia emotka
28 sie 17:36
Jack: rozwiaze jak wroce, czyli wieczorem emotka
28 sie 17:47
Jerzy: Teraz!
28 sie 18:02
Jack: @Krzysiek, mam dwa pytania co do zadania 226. czy to jest x2 + px +q = 0 oraz czemu przy mp = 2n+q jest nawias?
28 sie 21:13
Krzysiek58: Tak ma byc (+) znowu oczywiscie 2(n+q) Przepraszam za bledy ZAwszse sie wydaje ze piszse sie dobrze a tu takie bledy emotka
28 sie 21:17
Jack: jakas podopowiedz do 226 ?emotka
28 sie 21:19
Krzysiek58: gdyby oba rownania nie mialy rozwiazan to wyrozniki tych trojmianow bylyby ujemne tzn {p2−4q<0 {m2−4n<0
28 sie 21:23
Krzysiek58: To bardziej takie zadanie na dowod nie wprost
28 sie 21:26
Jack: aaa, ze w odwrotny sposob no dobra, to zakladam ze zadne nie ma rozwiazan Δ = p2 − 4q < 0 Δ = m2 − 4n < 0 zatem p2 < 4q m2 < 4n wiemy, ze mp = 2(n+q) zatem podnoszac obustronnie do kwadratu m2p2 = 4(n+q)2 jesli wymnoze nierownosci to mam p2 m2 < 4q * 4n ale p2m2 = 4(n+q)2 zatem 4(n+q)2 < 4q * 4n // : 4 n2 + 2nq + q2 < 4qn n2 − 2qn + q2 < 0 (n−q)2 < 0 co jest sprzeczne, zatem udowodnilem, ze musi byc jakies rozwiazanie
28 sie 21:27
jc: emotka
28 sie 21:30
Krzysiek58: albo m2+p2−4(n+q)<0 po uwzglednieniu zalozenia dostaniemy m2+p2−2mp= (m−p)2<0 czyli nierownosc falszywa Odpowiedz do drugiego zadania to 441
28 sie 21:32
jc: Jacek, zaczynasz studia w Poznaniu? dobrze pamiętam? tylko, co to było?
28 sie 21:32
Jack: informatyka − politechnika
28 sie 21:33
Krzysiek58: No to juz Jack masz dwa zadania na maturze zrobione Jeszcze to ostatnie i masz z robione 3 zadania i ocena bardzo dobra .
28 sie 21:41
Jack: Zadanie nr 244 Ile istnieje rownan postaci x2−px−q=0 dla ktorych wspolczynniki p i q ∊N i pierwiastki dodatnie sa mniejszse od 10 . ======================================================================== wiemy, ze x1 , x2 ∊ {1,2,3,4,5,6,7,8,9} Δ = p2 + 4q dla Δ<0 rownanie nie ma rozwiazan, czyli gdy p2 + 4q < 0 dla Δ = 0 rownanie ma 1 rozwiazanie i to zachodzi gdy p2 = − 4q a to z kolei jest sprzeczne bo p,q∊N teraz dla Δ > 0 p2 + 4q > 0
 p − p2+4q 
x1 =

<−−ten jest mniejszy od zera, gdyz p2 + 4q > 0 dla kazdego p,q∊N
 2 
 p+p2+4q 
x2 =

<−−zatem zostaje tylko ten, dla ktorego mamy 2 rozwiazania.
 2 
teraz chyba trzeba to rozwazyc
p+p2+4q p+p2+4q 

≥ 1 i

≤ 9
2 2 
moglby ktos napisac czy to co napisalem do tej pory ma wgl sens czy lepiej jakos inaczej jechac?
28 sie 21:44
Jack: z tych nierownosci nie mam zadnych wnioskow... chyba jednak nie tedy droga
28 sie 21:51
Krzysiek58: Kombinujesz dobrze bo wyroznik tego trojmianu kwadratowego jest zawszse dodatni Ze wzorow Vieta wiesz ze iloczyn pierwiastkow jest ujemny To wiesz takze ze zawsze jednen pierwiastek (dokladnie jeden jest dodatni zeby ten pierwiatek byl mniejszy od 10 to wartosc tego trojmianu kwadratowego dla x=10 musi byc dodatnia(masz tez wspolczynnik przy x2 dodatni ) wiec z tego zapisujesz sobie 102−10p−q>0 to 10p+q<100 TEraz wyznacz wszystkie pary liczb naturalnych p i q spelniajacych ta nierownosc Wykorzystaj swoj ostatni warunek p=1 i p=2 p=3 do p=9
28 sie 22:25
Krzysiek58: Jack Skoncze CI to zadanie Widzisz za dla p=1 q moze przyjmowac wartosci 1,2, 3,4 ........... 89 dla p=2 q przyjmuje wartoci 1, 2,3 4 ...........79 dla p=3 q przyjmuje wartosci 1,2,3 4 ...........69 itd az do p=9 dla p=9 q moze przyjmowac wartosci 1,2,3,4 5,6..7.8.9. Liczysz teraz liczbe par liczb naturalnych spelniajacych nierownosc 10p+q<100 obliczysz z e wzoru na sume wyrazow ciagu arytmetycznego
 a1+a+9 89+9 
S9=

*9=

*9= 441
 2 2 
Odp. Istnieje 441 takich rownan spelniajacych warunki zadania Jesli taka odpowiedz Ci wyszla to masz z robione juz cale 3 zadania i ocene bardzo dobra z matury i mozesz startowac na studia emotka
28 sie 22:52
Jack: 10p + q < 100 dla p = 1 q < 90 dla p = 2 q < 80 dla p = 3 q < 70 dla p = 4 q < 60 dla p = 5 q < 50 itd zatem sumujemy 89 + 79 + 69 + 59 + 49 + 39 + 29 + 19 + 9 = 441
28 sie 22:53
Krzysiek58: Poprawie chochlika
 a1+a9 
S9=

*9
 2 
28 sie 22:53
Jack: bez pomocy nie ruszylbym tych zadan...
28 sie 22:53
Jack: @Krzysiek spojrz tutaj https://matematyka.poznan.pl/wp-content/uploads/2016/06/broszura_IIedycja.pdf interesuja mnie zadania z drugiej kolejki i dalej potrafisz jakies zrobic?
28 sie 22:58
Krzysiek58: Na zdrowie emotka na razie wystarczy Ucz sie teraz chyba granic , pochodnych . Albo odpoczywaj emotka
28 sie 23:00
Jack: zanim zaczne studia to zamierzam jeszcze zrobic −zespolone −calki −rozniczki −funkcje wielu zmiennych −szeregi d'lamberta i cauchy'ego − c++ p[odstawy chociaz.
28 sie 23:09
Jack: i potem wakacje xD
28 sie 23:09
nick: dobry cel, to prawie mój cały program z matmy z 1 roku xd
29 sie 00:35
nick: brakuje tylko jeszcze geometrii analitycznej, macierzy, innych szeregow(np fouriera) i granic
29 sie 00:37
nick: i pochodnych oczywiscie
29 sie 00:37
nick: ale pewnie granice i pochodne juz przerobiles skoro bierzesz sie za calki(sa potrzebne do nich)
29 sie 00:38
Krzysiek58: Jack ja mysle zebys se zajal tym ostatnim punktem ze swojej listy 23:09 Jesli umiesz granice i pochodne i powinno Ci teraz wystarczyc Pozostalych rzeczy albo sie nauczysz zle albo tylko je lizniesz (co nie jest dobre Nauczysz sie ich na wykladach
29 sie 09:35
Jack: na wszystko bedzie czas, spokojnie emotka
29 sie 15:52
nick: @Krzysiek58 − ja sie nic nie nauczylem z wykladow, nawet na nie nie chodzilem bo nie było sensu, wszystko w domciu i z ćw(na których i tak praktycznie nic nie ogarniałem bo lecieliśmy z materiałem za szybko) więc jest to do zrobienia na luzie akuratemotkaemotka
30 sie 20:25
nick: jak na początku chodziłem na wykłady to myślałem, że to połowa sukcesu, a rzeczywistość okazała się całkiem inna, bo żeby ogarnąć matme trzeba samemu cisnąć przykłady. Takie słuchanie na wykładach to jednym uchem wpadało, drugim wypadało, mimo że byłem skupiony. Potrafiłem w domu przeczytać np cały wykład dwugodzinny w pół godziny i więcej zapamiętać niż przez te 2h... To też w sumie zależy od wykładowcy ale póki co takie 80% wykładów które miałem były prowadzone na odwal.
30 sie 20:30
nick: to wszystko to kwestia nastawienia i odpowiednio ukierunkowanej motywacji... na studiach nauczyłem się tego że można cuda zdziałać (przerobiłem np. ksiazke z calkiem nowymi pojeciami grubosci jednego podrecznika szkolnego takiego 200str w 3dni, co było wcześniej kompletną abstrakcją, ale okazało się możliwe emotka
30 sie 20:34
nick: słyszałem też od kolegi z innego wydziału, że na laborkach potrafili mieć 100str skryptu na tydzień z tylko jednego przedmiotu...
30 sie 20:38
Krzysiek58: Czesc nick emotka I na tym to polega . Tylko trzeba chciec . Tu nikt nie dyktuje do zesztu jak w liceum musisz sam . Ty np przeczytasz ksiazke , ale drugi student napiszse ze jemu sie nie oplaca wypozyczyc czy przeeczytac ja mialem prace z filozofii o prawdzie . Tez musialem kilka ksiazek przeczytac . A wydawaloby sie ze temat prosty emotka Zycze powodzenia emotka
30 sie 22:48
Jack: @nick − pisales ze brakuje jeszcze macierzy i geometrii analitycznej. Jednakze ja juz je przerobilem emotka
30 sie 23:05
jc: Jacek, kiedy macierz kwadratową można zdiagonalizować? (mamy do dyspozycji liczby zespolone)
30 sie 23:18
Jack: akurat diagonalizacji i wektorow wlasnych sie nie uczylem... moze jeszcze przejrze, aczkolwiek nwm czy na studiach o wszystko zachaczymy czy raczej tak tylko wstep i tyle.
2 wrz 20:11
Benny: @jc U niego na kierunku na jakim przedmiocie może mieć macierze zespolone?
2 wrz 20:42
jc: Dyskretna transformacja Fouriera emotka n = 4 [ 1 1 1 1] [ 1 i −1 −i ] [ 1 −1 1 1 ] [ 1 −i −1 i ]
2 wrz 21:06
Benny: Na matematyce kiedy takie coś znajdę? Czy diagonalizacja nad R jest taka sama jak nad C?
2 wrz 21:22
jc: Po prostu liczby zespolone upraszczają wiele spraw.
nawias
0 −1
nawias
nawias
1 0
nawias
 
jest obrotem o 90o. Przekształcenie nie ma wektorów własnych w R2
 
ani rzeczywistych wartości własnych, ale zespolone jak najbardziej.
2 wrz 21:29
Benny: Jak macierz jest obrotem? Nie rozumiem.
2 wrz 21:36
jc:
 
nawias
x
nawias
nawias
y
nawias
 
nawias
−y
nawias
nawias
x
nawias
 
Wypisana macierz jest macierzą przekształcenia liniowego
.
   
2 wrz 21:41