matematykaszkolna.pl
Rozwiąz równanie Borszcz:
  9x−13   x+2  
Rozwiąż równanie

=

  x−2   x  
17 sie 15:47
Jerzy: Zalożenia: x − 2 ≠ 0 i x ≠ 0 ... potem pomnóż "na krzyż"
17 sie 15:48
5-latek : zrob zalozenia co o mianownikow i liczb metoda na krzyz
17 sie 15:49
17 sie 15:53
maciu: mi sie tez przyda takie zadanie,dlatego pozwolilem sobie sporbowac x(9x−13)=x+2(x−2) 9x2−13x=x2−2x+2x−4 9x2−13x=x2−4 8x2−13x+4=0 D oprócz 2 i x rozne od 0 sprawdzie prosze
17 sie 15:55
5-latek : licz dalej i pamietaj o wspolczynniku b
17 sie 15:56
maciu: ale to jest źle niestety delta wyszła 41
17 sie 15:58
5-latek : a w czym jestt np liczba 25 cz 49 , czy 81lepsza od liczby 41? Wszystkie liczby sal ladne To piszsesz Δ=41 to Δ= 41 i tak to zostawiasz i nie robisz zadnich przyblizen licz teraz x1 i x2
17 sie 16:02
maciu: a jak pierwiastek jest 6,40 to traktować to jako 6 ,nie jako 6,40
17 sie 16:03
5-latek : maciu k... a ty jestes naprawde niereformowalny Przeciez napisalem zostaw 41 w spokoju pisz te miejsca zerowe (bez przuyblizen ) tak jak we wzorze
17 sie 16:08
maciu: wiesz ty co! co ja ci zrobiłem ,że przeklinasz w moją strone i jeszcze obrażasz... pytam bo miejsca zerowe to pierwiastek z 41 czyli 6,40
17 sie 16:11
maciu: miejsce zerowe sie liczy odejmujac pierwiastek z 41
17 sie 16:12
maciu: cwaniaku ty
17 sie 16:13
5-latek : Napisalem wyzej zostaw go wspokoju (czy to napislem po chinsku cze nie rozumiesz ? Przeciez juz pisalem nie raz ze takie wylicznia mozesz sobie robic jak masz zadania zanknite i po przyblizeniach dojdziesz dowyniku tutaj jest zadanie otwarte i nie masz wariantu odpowiedzi . wiec jesli sie zdarzy liczba niewymierna /tak jak tutaj 41 jest taka liczba) to ja zostawiasz w postaci takiej jakiej ona jest czyli np 41 , czy 3] i inna liczba taka
 −b−Δ 13+−41 
Wzor jest taki x1=

=

i w takiej postaci zostawiasz .
 2a 16 
teraz ty napisz x2
17 sie 16:18
5-latek : No i po co piszsesz takie rzeczy ? (16:13) Przeciez w minute ci nie odpiszse (zobcz ile pisania a wiesz ze pisze jedna reka emotka
17 sie 16:20
maciu: Nie wiem ze jedna skad mam wiedziec czemu jedna
17 sie 16:21
5-latek :
 13−41 
ma byx x1=

 16 
17 sie 16:22
5-latek : Teraz napisz x2
17 sie 16:23
maciu: 13+41 2
17 sie 16:23
maciu: i jak te miejsca wyliczyć?
17 sie 16:25
maciu: słuchaj ważne pytania,w zamknietych moge delte wyliczyć? z niwymiernej tak?
17 sie 16:26
5-latek : przeciez we wzorze jest podzielone przez 2*a a u nas a=8 przeciez /masz 8x2 i stad odczytujesz wspolczynnika ktory stoi przy x2 Wiec to x2 popraw
17 sie 16:27
5-latek : Jedno miejsce masz wyliczone 16:22 Taki zapis to tez jest liczba
17 sie 16:28
5-latek : Teraz napisz x2 =
17 sie 16:29
maciu: 13+41 16
17 sie 16:31
maciu: tak to zostawić?
17 sie 16:31
5-latek :
 13+41 
Samemu musisz napisac ladnie x2=

 16 
I tak to zostawiasz to tez jest liczba moze nie tak ladna jka 2,45, 100, ale to liczba . Juz rozumiesz ? Teraz mysle ze w zadaniach zamknietych nie bedzie delty z liczby niewymiernej jednak gdyby sie zdarzyla to liczysz tak ja tutaj . Rozumiesz to ?
17 sie 16:34
maciu: a jak w odpowiezi bedzie np identyczny wynik, albo 1,21 (wynik tego) to który wybrać?
17 sie 16:37
5-latek : tak samo jak liczba zapisana w takiej postaci
 5 5 
z=p{13(cos

π−isin

π)
 6 6 
Jest to liczba zespolona zapisana w postaci trygonometrycznej ale ma ona swoja wartosc Ty nie uczysz sie o takich liczbach ale napisalem ci to zeby ci pokazac ze liczby nie musza byc wcale ladne ale to tez sa liczby
17 sie 16:39
maciu: a w nierównośćiach jakos mi sie nie wydaje co wyjdzie mi 13+41 i druga podobna i mam takie cos zaznaczyc naprawde?, mi sie wydaje serio ze w nierownosciach przyblizam i licze te mz 16
17 sie 16:41
5-latek : Juz ci napisalem Pewnie w zamknietych nie bedzie delty niewymiernej
17 sie 16:42
maciu: w otwartych mi chodzi
17 sie 16:42
maciu: x2+16x−3>0 zrob to nierownosc prosze to zrozumiem moze
17 sie 16:44
maciu: tylko dokladnie wszystki pokolei, prawidłowo zrób tak jak ma być
17 sie 16:44
5-latek : rysunekbedzie np tak 8x2−13x+4<0 zrobilem sobie szkic i piszse
 13−41 12+41 
x∊(

,

)
 2 2 
Ale ja mysle ze takiego zadania nie bedzie w zamknietych Sprobuj napisac rozwiazanie dla 8x2−13x+4>0
17 sie 16:48
5-latek : Zrobie ci x2+16x−3>0 Δ= 162−4*1*(−3) dokoncze za chwile
17 sie 16:49
maciu: to dlaczego wzór na q to − delta/4a a na mzerowe jest PIERWIASTEK z delty,naprawde nie wiem co myslec,wydaje mi sie ze nie ma znaczenia czy wymierna czy nie..może ktos jeszcze sie wypowie to bede spokojniejszy
17 sie 16:50
maciu: możesz pokazać jakiś przykład nie wiem obojętnie,na innym forum,na yt że jak jest niewymierna to sie nie liczy z tego pieriwaistka
17 sie 16:53
5-latek : DOkoncze ten przyklad i powinienes zrozumiec Δ=256+12= 268 Δ=268 mozna go jeszce inaczj zapisac ale tak go zostaw
 −b−Δ −16−268 
x1=

=

i tak zostaw
 2a 2 
 −b+Δ −16+268 
x2=

=

i tak zostaw
 2a 2 
teraz zobacz ze x1<x2 jak chcesz to wez kalkulator i sprawdz (ale x−1 i x−2 zostawaisz w takiej postaci jak sa mamy dwa miejsca zerowe i a>0 wie ta funkcja przyjmuje wartosci dodatnie dla
 −16+268 
x∊(−, U(−16−268}{2})U(

,)
 2 
Mysle z etakiego na maturze nie bedzie . Teraz sobie pocwicz sam rozwizywnie rownan i jnierownosci
17 sie 17:04
maciu: https://www.youtube.com/watch?v=3VIcfjlaxE4 za to jak się wziąć na krzyrz?
17 sie 17:06
maciu: czy to nie jest rozszerzenie?
17 sie 17:06
5-latek : Pewnie gosciu tam tlumaczy dokladnie to bierz kartke i dlugopis i pisz to co on mowi
17 sie 17:07
5-latek : nie wiem musisz kogos zapytac
17 sie 17:08
maciu: źle tłumaczy ja nie pojmuje,a tak w ogóle to gośćiówa jakaś i ona nie robi na krzyż
17 sie 17:09
5-latek : Zeby mozna bylo skorzystac z metody na krzyz to nalezuy najpierw do takij postaci doprowadzic
 a c 
czyli

=

 b d 
jesli w rownaniu jest doawanie cy odejmnowanie nalezy najpierw sprowadzic do waspolnego mianowika (umiesz to zrobic ?) jesli nie to musisz sie tego nayczyc a nie mowic ze gosciowa zle tlumaczy
17 sie 17:13
maciu: nie tego nie potrafie niestety
17 sie 17:14
maciu: halo
17 sie 17:18
maciu: https://matematykaszkolna.pl/strona/1163.html to nie powinno być czasem tak? x+1 + 1−4x= 60 −30 x? ja tego nie pojmuje,ale chciałbym pojąć tym bardziej że już umiem wzory
17 sie 17:19
Omikron: Maciu, przecież to zwykła prosta nierówność. " ale jak ty nierówności nie potrafisz? no przecierz to jest naprawde proste i to jest pewniak" − Napisałeś to historykowi. Skoro umiesz to w czym problem?
17 sie 17:26
5-latek : tam jest nierownosc to co napisales bedzie 27x≤58
 58 
to x≤

 27 
jesli taka jest odpowiedz to ok a jesli nie to masz zle i rob tak jak on pokazuje
17 sie 17:28
maciu: pewniak to nierówność kwadratowa,nie liniowa ahh,masz problem z czytaniem ze zrozumienia
17 sie 17:28
Omikron: Nie załamuj mnie, umiesz nierówność kwadratową, a nie umiesz liniowej?
17 sie 17:30
maciu: tak,właśnie tak
17 sie 17:31
Omikron: emotka
17 sie 17:34
Metis: 9x+4>2 − nie rozwiążesz?
17 sie 17:39
Omikron: Dobrze, to czego nie rozumiesz w rozwiązaniu tej nierówności?
17 sie 17:40