sprawdzcie czy dobrze
historyk : 1 zad oblicz b 2/3 %liczby a jest równe 6% liczby b
2/3% ×a =6/100×b /÷6/100
A = 7/100 ×b × 100/6
A =7/6b
a=700/6 ×b
a= 116 (6)
12 sie 10:51
Jerzy:
Żle
12 sie 10:59
historyk : W którym miejscu i dlaczego i jak ma to wyglądać żeby było dobrze
12 sie 11:00
Jerzy:
2 | | 1 | | 6 | |
| * |
| *a = |
| b ... i teraz licz |
3 | | 100 | | 100 | |
12 sie 11:01
historyk : 2/300 ×a = 6 / 100 b
12 sie 11:02
Jerzy:
Nie prościej najpierw pomnożyć obustronnie przez 100 ?
12 sie 11:03
historyk : Czyli od początku miałam wszystko źle
12 sie 11:04
Jerzy:
Niestety tak
12 sie 11:04
historyk : A za niedługo matura
12 sie 11:05
12 sie 11:07
historyk: dobrze
12 sie 11:08
historyk: a mam jeszcze takie samo zadanie tylko , że trzeba wyliczyc
12 sie 11:09
historyk: 7% liczby a jest =14%liczby b
7/100 * a=14/100 *b /:7/100
a=14/100 *b * 100/7
a=2b
a=2b*100%
a=200b
12 sie 11:10
historyk: i% jeszcze tam
12 sie 11:11
Jerzy:
Co masz obliczyć ?
12 sie 11:12
historyk: a
12 sie 11:14
Jerzy:
no to trzecia linijka kończy zadanie: a = 2b
12 sie 11:15
historyk: aha
12 sie 11:15
historyk: to nie trzeba jeszcze razy 100
12 sie 11:16
Jerzy:
nie
12 sie 11:17
historyk: a jakbym liczyła b to trzeba razy 100 czy wógle sie tak nie robi
12 sie 11:20
Jerzy:
| 1 | |
Jeśli: a = 2b ⇔ b = |
| a |
| 2 | |
12 sie 11:21
historyk: a skąd się wizeła 1/2 bo to jest połowa z 2 czy jak
12 sie 11:23
Jerzy:
proste równanie: a = 2b , aby obliczyć b, musimy obustronnie podzielić to równanie przez 2:
12 sie 11:31
historyk: rozumiem
12 sie 11:34
historyk: a co z tym pierwszym zadaniem 2/3%*a=6%*b
12 sie 11:34
historyk: moze ja najpierw sama spróbuje
12 sie 11:35
historyk: 2/3% *a=6% *b
2/3 *a = 6/100 *b ? na razie dobrze ?
12 sie 11:39
Jerzy:
Nie ...patrz post 11:01 oraz 11:03
12 sie 11:44
historyk: 2/300 ×a = 6 / 100 b i teraz podzielic przez 6/100
12 sie 11:46
Jerzy:
Tak
12 sie 11:47
historyk: a=2/300 *b *100/6
a=1/3 *b*1/3
12 sie 11:50
Jerzy:
2 | | 6 | | 2 | | 100 | |
| a = |
| b ⇔ |
| * |
| a = b |
300 | | 100 | | 300 | | 6 | |
12 sie 11:52
historyk: pierwszą linijkę rozumiem a drugą nie za bardzo ja skróciłam 300 :100 a 6 :2
12 sie 11:53
12 sie 11:58
historyk: aa czyli tylko te 0 trzeba było skrócic
12 sie 12:00
historyk: a mam tez takie zad z układem równan sprawdzisz
12 sie 12:00
historyk: 2x−4y=7
5x+2y=−1 / *2
2x−4y=7
10x+4y=−2
12x=−2/:12
x=−2/12=−1/6
2x−4y=7
2(−1/6)−4y=7
−1/3−4y=7
−4y=1/3+7
−4y=10/21 /:(−4)
y=40/21
12 sie 12:03
Jerzy:
5 linijka żle
12 sie 12:07
historyk: 12x=−2/:12
12 sie 12:08
historyk: 12x=5/:12
x=5/12
12 sie 12:08
historyk: dobra to poprawie i dolicze do konca
12 sie 12:10
Jerzy:
Teraz dobrze
12 sie 12:10
historyk: x=5/12
2*5/12−4y=7
5/6−4y=7
−4y=−5/6+7
−4y=36/6 /:(−4)
y=37/24
12 sie 12:15
Jerzy:
a dlaczego jak dzielisz przez − 4 , to nie zmieniasz znaku z prawej strony ?
12 sie 12:20
historyk: faktycznie − 37/24
12 sie 12:21
historyk: a spr mi jeszcze to punkt A (0,−5) należy do wykresu funkcji (fx)=(3m−5)*x+4−7m
−5=(3m−5)*0+4−7m
−5=4−7m
7m=5+4
7m=9/:7
m=9/7
12 sie 12:25
Jerzy:
Dobrze
12 sie 12:27
historyk: a to wyznacz wierzchołek i podaj przesunięcie
a) y=1/2x2−3
p=3 q=0
o 3 jednostki w prawo
b) y=−2/3(x+1)2
p=−1 q=0
o 1 jednostkę w lewo
c)−(x−7)2 +3
p=7 q=3
o 7 jednostek w prawo i o 3 jednostki w górę
d)2(x+4)2 −5
p=−4 q=−5
o 4 jednostki w lewo i o 5 w dół
12 sie 12:30
Jerzy:
a) żle
12 sie 12:34
historyk: okej to bedzie w(0, −3)
12 sie 12:35
historyk: a reszta jak
12 sie 12:42
Jerzy:
Dobrze
12 sie 12:43
historyk: a mam takie zadanie przedstaw w postaci iloczynu
a) 16x2 −8x +1 i nie wiem za bardzo jak to zrobic czy liczyc delte
12 sie 12:45
historyk: czy doprowadzic tą funkcje do postaci iloczynowej
12 sie 12:45
historyk: a(x−x1)(x−x2)
12 sie 12:46
Jerzy:
Sprawdź, czy funkcja ma miejsca zerowe.
12 sie 12:49
historyk: tak 0 i 1/2
12 sie 12:51
Jerzy:
A jak do tego doszłaś ?
12 sie 12:53
historyk: policzyłam deltę wyszło 64 potem pierwiastek i x1 i x2
12 sie 12:54
Jerzy:
to pokaż jak policzyłaś Δ
12 sie 12:55
historyk: 16x2 −8x+1 =0
a=16 b=−8 c=1
Δ=b2−4ac
Δ=(−8)2−4*16*1 −aaa zamiast 1 napisałam 0 bo popatrzyłam na przyrównanie do 0 szybko robiłam
Δ=64−64
Δ=0
x0=−b/2a=8/2*16=8/32 =1/2
12 sie 12:57
12 sie 13:00
historyk: 4/16
12 sie 13:02
Jerzy:
a to się nie skraca ?
12 sie 13:02
historyk: skraca 1/4
12 sie 13:04
Jerzy:
| 1 | |
no to do dzieła ... y =a(x − x1)(x − x2) .... tutaj: x1 = x2 = |
| |
| 4 | |
12 sie 13:05
historyk: 16(x−0)(x−1/4)
12 sie 13:06
Jerzy:
x1 = x2
12 sie 13:06
historyk: 16(x−1/4)2
12 sie 13:08
Jerzy:
a w postaci iloczynowej ?
12 sie 13:09
historyk: 16(x−1/4)(x−1/4)
12 sie 13:09
Jerzy:
i kropka
12 sie 13:10
historyk: a mam taki drugi przykład i tu jest m zamiast x ale chyba to nie przeszkadza
64m2−625x2 =0
12 sie 13:10
Jerzy:
Wykorzystaj wzór: a2 − b2 = (a + b)(a − b)
12 sie 13:12
historyk: (64−625)(64+625)
12 sie 13:14
Jerzy:
m oraz x krowa zjadła ?
12 sie 13:15
historyk: chyba tak poprawie
12 sie 13:16
Jerzy:
64m2 = (8m)2
625x2 = (25x)2
12 sie 13:16
historyk: (64m−625x)(64m+625x)
12 sie 13:16
historyk: i jeszcze kwadratów zapomniałam
12 sie 13:17
Jerzy:
Żle ... patrz 13:16
12 sie 13:19
historyk: no widze to tak zapisuje sie to
12 sie 13:20
Jerzy:
ile wynosi a , ile wynosi b ?
12 sie 13:21
historyk: 8 a 25 b
12 sie 13:22
Jerzy:
no ... to teraz popatrz na wzór 13:12
12 sie 13:24
historyk: (8+25)(8−25)
12 sie 13:25
Jerzy:
x i m krowa zjadla ?
12 sie 13:26
historyk: znowu zjadła (8m+25x)(8m−25)
12 sie 13:27
historyk: a i tam x
12 sie 13:27
Jerzy:
I tak ma być
12 sie 13:28
historyk: czyli koniec zadania ?
12 sie 13:29
Jerzy:
Na to wygląda
12 sie 13:29
historyk: Dziękuję Ci bardzo bardzo bardzo Jerzy , że chciało ci się tyle ze mną siedziec i tłumaczyc
12 sie 13:30