matematykaszkolna.pl
sprawdzcie czy dobrze historyk : 1 zad oblicz b 2/3 %liczby a jest równe 6% liczby b 2/3% ×a =6/100×b /÷6/100 A = 7/100 ×b × 100/6 A =7/6b a=700/6 ×b a= 116 (6)
12 sie 10:51
Jerzy: Żle
12 sie 10:59
historyk : W którym miejscu i dlaczego i jak ma to wyglądać żeby było dobrze
12 sie 11:00
Jerzy:
2 1 6 

*

*a =

b ... i teraz licz
3 100 100 
12 sie 11:01
historyk : 2/300 ×a = 6 / 100 b
12 sie 11:02
Jerzy: Nie prościej najpierw pomnożyć obustronnie przez 100 ?
12 sie 11:03
historyk : Czyli od początku miałam wszystko źle
12 sie 11:04
Jerzy: Niestety tak
12 sie 11:04
historyk : A za niedługo matura
12 sie 11:05
Jerzy:
 1 
Zapamiętaj,że 1% =

 100 
12 sie 11:07
historyk: dobrze
12 sie 11:08
historyk: a mam jeszcze takie samo zadanie tylko , że trzeba wyliczyc
12 sie 11:09
historyk: 7% liczby a jest =14%liczby b 7/100 * a=14/100 *b /:7/100 a=14/100 *b * 100/7 a=2b a=2b*100% a=200b
12 sie 11:10
historyk: i% jeszcze tam
12 sie 11:11
Jerzy: Co masz obliczyć ?
12 sie 11:12
historyk: a
12 sie 11:14
Jerzy: no to trzecia linijka kończy zadanie: a = 2b
12 sie 11:15
historyk: aha
12 sie 11:15
historyk: to nie trzeba jeszcze razy 100
12 sie 11:16
Jerzy: nie
12 sie 11:17
historyk: a jakbym liczyła b to trzeba razy 100 czy wógle sie tak nie robi
12 sie 11:20
Jerzy:
 1 
Jeśli: a = 2b ⇔ b =

a
 2 
12 sie 11:21
historyk: a skąd się wizeła 1/2 bo to jest połowa z 2 czy jak
12 sie 11:23
Jerzy: proste równanie: a = 2b , aby obliczyć b, musimy obustronnie podzielić to równanie przez 2:
a 2b 1 

=


a = b
2 2 2 
12 sie 11:31
historyk: rozumiem
12 sie 11:34
historyk: a co z tym pierwszym zadaniem 2/3%*a=6%*b
12 sie 11:34
historyk: moze ja najpierw sama spróbuje
12 sie 11:35
historyk: 2/3% *a=6% *b 2/3 *a = 6/100 *b ? na razie dobrze ?
12 sie 11:39
Jerzy: Nie ...patrz post 11:01 oraz 11:03
12 sie 11:44
historyk: 2/300 ×a = 6 / 100 b i teraz podzielic przez 6/100
12 sie 11:46
Jerzy: Tak
12 sie 11:47
historyk: a=2/300 *b *100/6 a=1/3 *b*1/3
12 sie 11:50
Jerzy:
2 6 2 100 

a =

b ⇔

*

a = b
300 100 300 6 
 2 1 

a = b ⇔

a = b
 18 9 
12 sie 11:52
historyk: pierwszą linijkę rozumiem a drugą nie za bardzo ja skróciłam 300 :100 a 6 :2
12 sie 11:53
Jerzy:
2 1 2 

*

=

3 6 18 
12 sie 11:58
historyk: aa czyli tylko te 0 trzeba było skrócic
12 sie 12:00
historyk: a mam tez takie zad z układem równan sprawdzisz
12 sie 12:00
historyk: 2x−4y=7 5x+2y=−1 / *2 2x−4y=7 10x+4y=−2 12x=−2/:12 x=−2/12=−1/6 2x−4y=7 2(−1/6)−4y=7 −1/3−4y=7 −4y=1/3+7 −4y=10/21 /:(−4) y=40/21
12 sie 12:03
Jerzy: 5 linijka żle
12 sie 12:07
historyk: 12x=−2/:12
12 sie 12:08
historyk: 12x=5/:12 x=5/12
12 sie 12:08
historyk: dobra to poprawie i dolicze do konca
12 sie 12:10
Jerzy: Teraz dobrze
12 sie 12:10
historyk: x=5/12 2*5/12−4y=7 5/6−4y=7 −4y=−5/6+7 −4y=36/6 /:(−4) y=37/24
12 sie 12:15
Jerzy: a dlaczego jak dzielisz przez − 4 , to nie zmieniasz znaku z prawej strony ?
12 sie 12:20
historyk: faktycznie − 37/24
12 sie 12:21
historyk: a spr mi jeszcze to punkt A (0,−5) należy do wykresu funkcji (fx)=(3m−5)*x+4−7m −5=(3m−5)*0+4−7m −5=4−7m 7m=5+4 7m=9/:7 m=9/7
12 sie 12:25
Jerzy: Dobrze
12 sie 12:27
historyk: a to wyznacz wierzchołek i podaj przesunięcie a) y=1/2x2−3 p=3 q=0 o 3 jednostki w prawo b) y=−2/3(x+1)2 p=−1 q=0 o 1 jednostkę w lewo c)−(x−7)2 +3 p=7 q=3 o 7 jednostek w prawo i o 3 jednostki w górę d)2(x+4)2 −5 p=−4 q=−5 o 4 jednostki w lewo i o 5 w dół
12 sie 12:30
Jerzy: a) żle
12 sie 12:34
historyk: okej to bedzie w(0, −3)
12 sie 12:35
historyk: a reszta jak
12 sie 12:42
Jerzy: Dobrze
12 sie 12:43
historyk: a mam takie zadanie przedstaw w postaci iloczynu a) 16x2 −8x +1 i nie wiem za bardzo jak to zrobic czy liczyc delte
12 sie 12:45
historyk: czy doprowadzic tą funkcje do postaci iloczynowej
12 sie 12:45
historyk: a(x−x1)(x−x2)
12 sie 12:46
Jerzy: Sprawdź, czy funkcja ma miejsca zerowe.
12 sie 12:49
historyk: tak 0 i 1/2
12 sie 12:51
Jerzy: A jak do tego doszłaś ?
12 sie 12:53
historyk: policzyłam deltę wyszło 64 potem pierwiastek i x1 i x2
12 sie 12:54
Jerzy: to pokaż jak policzyłaś Δ
12 sie 12:55
historyk: 16x2 −8x+1 =0 a=16 b=−8 c=1 Δ=b2−4ac Δ=(−8)2−4*16*1 −aaa zamiast 1 napisałam 0 bo popatrzyłam na przyrównanie do 0 szybko robiłam Δ=64−64 Δ=0 x0=−b/2a=8/2*16=8/32 =1/2
12 sie 12:57
Jerzy:
8 1 

=

?
32 2 
12 sie 13:00
historyk: 4/16
12 sie 13:02
Jerzy: a to się nie skraca ?
12 sie 13:02
historyk: skraca 1/4
12 sie 13:04
Jerzy:
 1 
no to do dzieła ... y =a(x − x1)(x − x2) .... tutaj: x1 = x2 =

 4 
12 sie 13:05
historyk: 16(x−0)(x−1/4)
12 sie 13:06
Jerzy: x1 = x2
12 sie 13:06
historyk: 16(x−1/4)2
12 sie 13:08
Jerzy: a w postaci iloczynowej ?
12 sie 13:09
historyk: 16(x−1/4)(x−1/4)
12 sie 13:09
Jerzy: i kropka
12 sie 13:10
historyk: a mam taki drugi przykład i tu jest m zamiast x ale chyba to nie przeszkadza 64m2−625x2 =0
12 sie 13:10
Jerzy: Wykorzystaj wzór: a2 − b2 = (a + b)(a − b)
12 sie 13:12
historyk: (64−625)(64+625)
12 sie 13:14
Jerzy: m oraz x krowa zjadła ?
12 sie 13:15
historyk: chyba tak poprawie
12 sie 13:16
Jerzy: 64m2 = (8m)2 625x2 = (25x)2
12 sie 13:16
historyk: (64m−625x)(64m+625x)
12 sie 13:16
historyk: i jeszcze kwadratów zapomniałam
12 sie 13:17
Jerzy: Żle ... patrz 13:16
12 sie 13:19
historyk: no widze to tak zapisuje sie to
12 sie 13:20
Jerzy: ile wynosi a , ile wynosi b ?
12 sie 13:21
historyk: 8 a 25 b
12 sie 13:22
Jerzy: no ... to teraz popatrz na wzór 13:12
12 sie 13:24
historyk: (8+25)(8−25)
12 sie 13:25
Jerzy: x i m krowa zjadla ?
12 sie 13:26
historyk: znowu zjadła (8m+25x)(8m−25)
12 sie 13:27
historyk: a i tam x
12 sie 13:27
Jerzy: I tak ma być
12 sie 13:28
historyk: czyli koniec zadania ?
12 sie 13:29
Jerzy: Na to wygląda
12 sie 13:29
historyk: Dziękuję Ci bardzo bardzo bardzo Jerzy , że chciało ci się tyle ze mną siedziec i tłumaczyc emotka
12 sie 13:30