problem z zadaniem maturalnym
maciu: https://matematykaszkolna.pl/strona/3524.html
nie rozumiem tego zadania,dlaczego rozwiazaniami jest −3 i 2?
ja sądze że powinno być 3 i −2 bo wtedy sie licznik wyzeruje,bardzo prosze mi to wyjsnic
10 sie 17:30
nick: Pamiętaj cholero − nie dziel przez zero
10 sie 17:36
Mateo:
A które
rozumiesz?
chociaż jedno?
10 sie 17:37
maciu: no to pamiętam,ale z drugiej strony co to ma do rzeczy? przeciez jak w liczniku bedzie 0 , a w
mianowniku nie to i tak bedzie 0, bardzo prosze mi to wytłumaczyć
10 sie 17:42
Metis: Przecież masz rozwiązanie na dole.
10 sie 17:43
maciu:
Na którym "dole" ? nie rozumie
10 sie 17:45
maciu: wiem ale ja nic z tego nie rozumiem równie dobrze 3 i −2 mogły by być rozwiązaniami
10 sie 17:45
maciu: licznik jest przyrównywany do 0 ,a czemu nie mianownik?
10 sie 17:45
Mateo:
mianownik ≠0
Jasne? do jasnej............
10 sie 17:46
10 sie 17:47
maciu: a czego mianownik,jakby licznik przyrównac do 0 i dac −3 i 2 to też by było 0
10 sie 17:47
maciu: buraku
10 sie 17:51
Mateo: Zapamiętaj
!
Ułamek jest równy zero wtedy i tylko wtedy gdy
licznik=0 i mianownik ≠0
Kiedy licznik=0 ? podaj odp
10 sie 17:51
maciu: ta, a jak bedzie w liczniku 0 a w mianowniku 2 to nie bedzie 0 ?
10 sie 17:52
maciu: nic nie rozumiem
10 sie 17:54
Mateo:
Dla x= −3 lub x= 2 licznik jest zerem
i wtedy dla tych samych x=−3 lub x= 2 mianownik nie jest zerem
i masz odpowiedź,że to równanie ma dwa rozwiązania x= −3 lub x= 2
10 sie 17:54
10 sie 17:55
10 sie 17:57
maciu: rozumiem że żeby bylo rozwiazanie to licznik trzeba przyrownac do zera,ale przeciez mianownik
tez mozna zeby bylo 0
10 sie 17:59
maciu: znaczy mianownik (u dołu)
10 sie 18:00
Smule: Nie można dzielić przez 0
10 sie 18:01
maciu: czyli rozwiązaniami są te liczby co na dole tak? nie u góry?
10 sie 18:03
nick: nie piszcie mu tego kolejny raz, niech w koncu sam do dojdzie(i tak duzo razy mu to pisalismy)
;;
10 sie 18:03
nick: *do tego
10 sie 18:03
Smule: Czy ty czytasz co się do ciebie pisze
Ile to
i ile to
10 sie 18:05
maciu: w obu przypadkach to 0
10 sie 18:06
Smule: Nie.
10 sie 18:06
maciu: jak to nie 0 podzielic na 2 to 0 i 2 podzielic na 0 to tez 0
10 sie 18:07
Smule: 2 | |
| to sprzeczność, bo nie można dzielić przez 0. Napisane to było w tym temacie jakieś 4 |
0 | |
razy. Nie czytasz co ci piszemy i chcesz gotowych rozwiązań
10 sie 18:09
maciu: ok, i co dalej?
10 sie 18:10
maciu: ale napisz prosze bo ja i tak nic z tego nie zrozumiem to chodzi o to żeby wybrać te cyfry
które zzerują sie z dołem nie góra tak
10 sie 18:10
Mateo:
wybrać te ..... "które zerują się z "górą" i nie zerują się z "dołem" !
10 sie 18:13
maciu: góra musi być wyzerowana tak?
10 sie 18:15
Eta: taaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaak
10 sie 18:39
Eta:
Ktoś ? skasował poprzednie : taaaaaaaaaaaaaaaaak
10 sie 18:41
Jerzy:
Nie zeruj matole, to co jest na dole ..... to takie powiedzenie matematyczne dla tych,
którzy mianownik nazywają "dołem"
10 sie 18:41
Eta: Właśnie !
Ja wiem nawet
kto!
10 sie 18:43
Eta:
Właśnie dlatego opuszczam to forum
10 sie 18:44
Jerzy:
Na długo ?
10 sie 18:45
Eta:
Przenoszę się na inne
10 sie 18:45
Jerzy:
Jeśli myślimy o tym samym, to ja tam nie bardzo potrafię pisać.
10 sie 18:46
maciu: dobra jurek ,to jak sie za to zabrać?
10 sie 18:47
Eta:
Ja też, ale już się powoli wprawiam
Jestem tam już ( ekspertem
10 sie 18:47
Jack: hmm
10 sie 18:47
Jack: tez wiem oco wam chodzi
10 sie 18:47
Jerzy:
Wrzucę tam zaraz zadanie i zobaczymy , czy o to forum chodzi
10 sie 18:48
Jerzy:
| a | |
maciu .... kiedy ułamek |
| przyjmuje wartość 0 ? |
| b | |
10 sie 18:49
maciu: jeśli w a bedzie 0,albo w b
10 sie 18:50
Jerzy:
a co to jest konwersja ?
10 sie 18:50
Jerzy:
| 2 | |
maciu ... a ile to jest: |
| ? |
| 0 | |
10 sie 18:50
maciu: 0
10 sie 18:51
omikron: 20=0 /*0
2=0
10 sie 18:52
maciu: ale w wyrażeniach wymiernych ma być mianownik wyzerowany to czemu tu licznik?
10 sie 18:53
Jerzy:
KATASTROFA ...twoje braki ( jak na maturzystę ) są niebotyczne !
nie istnieje dzielenie przez zero ! zapamietaj na całe życie !
10 sie 18:53
Jack: a jak tam moge wejsc na forum btw? bo nie widze czegos takiego jak forum
10 sie 18:53
maciu: może masz troche racji,ale jak robie arkusze to zawsze mam te 30−34 %
10 sie 18:54
maciu: nic nie rozumiem
10 sie 18:54
omikron: Co świadczy o tym że matura nie sprawdza wiedzy
10 sie 18:55
nick: moze to zdasz z odrobina szczescia, ale wiedz ze praktycznie nic nie umiesz.
10 sie 18:55
omikron: Za dużo zadań zamkniętych na podstawie i za niski próg zdawania.
10 sie 18:56
maciu: jak mi nikt nie chce pomoc to jak mam zdac,ja naprawde nie rozumiem tego zadania,przysięgam na
życie mojej mamy
10 sie 18:56
nick: najlepiej rob se sam arkusze caly czas i nie pytaj tutaj tylko na swoj sposob to zapamietuj.
Nie wytlumaczmy ci TUTAJ wszystkich lat matmy w kilka dni
10 sie 18:56
10 sie 18:57
maciu: tylko że ja juz przerobiłem wszystkie i powtarzam je sobie,ale w kazdym jest srednio 2,3 oprocz
geometri ktorych nie umiem
10 sie 18:58
Jerzy:
maciu ... co założysz nowy post, to obrażasz ludzi i tym samym zniechęcasz ich, aby ci
pomagali ..... więcej pokory
10 sie 19:02
maciu: ale mi nikt nie chce pomagać
10 sie 19:03
Jerzy:
zajmij się tym przykładem .... ile wynosi licznik tego ułamka ?
10 sie 19:04
maciu: tym moim przykładem z linka?
10 sie 19:05
Jerzy:
tak
10 sie 19:05
omikron: Podaj dziedzinę i miejsca zerowe funkcji.
10 sie 19:06
maciu: zaraz omikron nic z tego nie rozumiem,a i tak przy okazji ktos sie podemnie podszyl i załozyl
post ze to niby maciu,ale to nie ja,najpierw zajme sie przykladem z linka
10 sie 19:08
nick: dobra to krótko:
Jest zasada w matematyce, że NIGDY nie można dzielić przez zero BO ZWYCZAJNIE SIE NIE DA! Nawet
kalkulator ci tego nie policzy. Wbij to sobie do łba.
10 sie 19:08
Jerzy:
18:53
10 sie 19:09
maciu: jurek w liczniku mamy (x+3)(x−2) i co dalej?
10 sie 19:09
Jerzy:
kiedy to wyrażenie przyjmuje wartość 0 ?
10 sie 19:10
maciu: jeśli w miejsce x wstawimy odpowiednio −3 i 2
10 sie 19:11
Jerzy:
jednocześnie nie wstawisz , wstawisz 2 lub −3, zatem to równanie jest prawdziwe
dla : x = 2 lub x = − 3 ...jasne ?
10 sie 19:12
maciu: nie nie jest jasne
10 sie 19:14
Jerzy:
a co jest niejasne ?
10 sie 19:14
maciu: jak dam 2 i minus 3 to sie licznik wyzeruje
10 sie 19:14
maciu: i co z tego?
10 sie 19:15
Jerzy:
a jak dasz w pierwszm nawiasie −3 , a w drugim 5 , to ile wynosi licznik ?
10 sie 19:16
maciu: 0
10 sie 19:16
Jerzy:
a jak dasz w pierwszym nawiasie 10 , a w drugim 2 ?
10 sie 19:17
maciu: 0 co dalej
10 sie 19:18
Jerzy:
nic dalej .... jaki stąd wniosek ?
10 sie 19:19
maciu: że w liczniku jest 0
10 sie 19:19
XXX:
maciu jeszcze jeden wpis niegrzeczny i nie będziesz mógł korzystać z tego forum.
10 sie 22:16
maciu: dobra przepraszam,ale jeszcze jeden wpis od teraz,a nie ze przeczytasz co bylo pisane kiedys
10 sie 22:20
XXX:
Przeproś ładnie wszystkich , których obraziłeś. I popraw się.
10 sie 22:41
maciu: ok
10 sie 22:47
6latek : Iloczyn dwoch liczb jest rowny 0 jesli jedeen czyyni jest rowny o
lub drugi czynnik
jest rowny 0
czyli inaczej a*b=0 jesli a=0 lub b=0
Przyklad
(x+5)(x−2)=0 to x+5=0 to x=−5 lub x−2=0 to x=2
Jesli za x wstawisz (−5) to mamy (−5+5)(5−2)=0*3=0
Jesli wstawimy za x=2 to mamy (2+5)(2−2)= 7*0=0
===========================================================
Spojnik
i uzywamy wtedy gdy piszsemy ze a*b≠0
bo wtedy a nie moze rownac sie 0 i b nie moze rownac sie zero
MOzna to tez wywnioskowac na podstawie praw de Morgana *ale pewnie o nic nie slyszales)
mamy wyrazenie wymierne
x+5 | |
| wyznacz dziedzine tego wyrazenia Tzn takie xsy dla ktorych to wyrazenie |
(x−4)(x+6) | |
ma sens
Wiesz e mianownik nie moze rowna sie zero
Wobec tego (x−4)(x+6)≠0 dalej ....
10 sie 23:35
Mila:
Jak się masz 6−latku, zdrowiejesz?
10 sie 23:36
maciu: dziedzina 4 i −6
10 sie 23:39
Mila:
Dziedzina :
R\{4,−6}
Właśnie 4 i (−6) nie należą do dziedziny, bo dzielenie przez zero niedozwolone.
10 sie 23:41
6latek : Maciu wlacz myslenie albo zmien pore do nauki
jesli piszse ze mianownik nie moze rownac sie 0 x nie moze rownac sie 4 i x nie moze rownac
sie (−6)
Wiec mozesz do tego rownania podstawic za x wszystkie liczby oprocz wlasnie 4 i (−6)
Wstaw za x=4 do mianownika i zobacz co dostaniesz ? Napisz tutaj
10 sie 23:48
maciu: zobacz ile informacji napisałeś w jednym pośćie,ja już całkiem zgłupiałem nic nie rozumiem z
tego,wiem że dziedzine to sie zeruje w mianowniku,ale co to ma do twojego postu
10 sie 23:49
6latek : Ty to wszystko powinienes wiedziec a nie teraz sie tego uczyc
Pominmy to juz
Post 23:39 (twoj
Napisales dziedzina to 4 i (−6)
No to kazalem Tobie w poscie wstawic za x=4
No to wstawiamy
x+5 | | x+5 | | x+5 | |
| {4+6}= |
| = |
| CO dostalismy ? |
4−4 | | 0*10 | | 0 | |
10 sie 23:55
maciu: 0
10 sie 23:57
6latek : Nie
Milu
Nawet dzisiaj mam zablokowame tresci
10 sie 23:58
6latek : To oznacza ze ta 4 musimy wyrzucic z dziedziny
Zrob tak samo dla x=−6 i napisz tutaj co dostales
11 sie 00:00
maciu: −1
11 sie 00:01
6latek :
Licz jeszcze raz
11 sie 00:03
maciu: ale co ja mam liczyć?
11 sie 00:03
6latek : Masz takie wyrazenie
U[x+5}{(x−4)(x+6)}
Wstaw za x=−6 i zobacz co dostaniesz
11 sie 00:06
11 sie 00:06
maciu: no to bedzie
11+5
2 * 0
11 sie 00:08
nick: ymm?
11 sie 00:14
maciu: ynm tak,tak
11 sie 00:18
6latek : Nie rozwiazuj kilku zdan na raz
zajmij sie tym z estozkiem . Potem wrocisz do tego
11 sie 00:20
Jack:
@maciu
Nie jestesmy w stanie pomoc osobie, ktora nie chce tej pomocy przyjac.
A tak poza tym to kiedy czas na nauke to nauka, a kiedy na spanie to sen.
Zatem idz juz spać, starczy na dzisiaj
11 sie 00:25
maciu: dlaczego piszesz mi co mam robić?
11 sie 00:27