matematykaszkolna.pl
problem z równaniem wymiernym maciu: https://matematykaszkolna.pl/strona/3584.html zrobiłem na krzyż i oto co mi wyszło (3x+1)(2x+3)=(x−2)(2x−1) 6x+9x+2x+3=x2−x−4x+2 17x+3=x2−x−4x+2 −x2+17x+5x−1=0 −x2+22x−1=0 teraz delte wyliczyć czy jak? jak to sie ma do odpowiedzi?
7 sie 16:51
6latek: Juz na samym poczatku zle 3x*2x= 6x2
7 sie 16:53
6latek: Poza tym bledem za samo rozwiazanie masz 0 punktow Brakuje wyznaczenia dziedziny na samym poczatku
7 sie 16:57
maciu: ale to jest zad zamkniete nie otwarte
7 sie 16:57
nick: nawet jesli by otwarte bylo to za dziedzine cos ucinaja ale nie wszystko
7 sie 16:59
Yeti: maciu to nie jest równanie! to jest suma ułamków algebraicznych 1/ Ustalić dziedzinę 2/ ustalić wspólny mianownik 3/ podać wynik
7 sie 16:59
6latek: A co to ma do rzeczy czy otwarte czy zmkniete ? Nie napisales wyraznie na poczatku ze rozwiazujesz to metoda starozytnych i rozwiazanie sprawdzisz na koncu . A co bedzie gdy dostaniesz rozwiazanie takie ze mianownik sie bedzie zerowal a Ty go nie wylapiesz? Zapamietaj Zawszse jak masz wyrazenie wymierne piszsesz dziedzine
7 sie 17:01
maciu: ok to musze podstawic do dziedziny cos zeby licznik sie zzerował mam rozumiec?
7 sie 17:02
6latek: ja nie patrzylem w link napisal ze ma problem z rownaniem wymiernym wiec traktowalem to jako rownanie wymierne
7 sie 17:03
maciu: jak sie za to zabrac ja mysle ze to wymierne
7 sie 17:06
nick: *jak juz to wyrażenie wymierne
7 sie 17:07
yht: maciu − nie bierz się nawet za to, z takim czymś to na 100% nie zmierzysz się 23 sierpnia, bo to poziom rozszerzony
7 sie 17:08
7 sie 17:08
yht: opanuj za to równania wymierne Zad.
 4x−4 
Równanie

= x−1
 x 
A. ma dokładnie dwa rozwiązania dodatnie B. ma dokładnie dwa rozwiązania ujemne C. ma dokładnie dwa rozwiązania, których iloczyn jest ujemny D. nie ma rozwiązań rzeczywistych
7 sie 17:11
maciu: wymierne mam opanowane dobrze
7 sie 17:12
Yeti: Wszystkie zadania, które tu wrzucasz .... p{B[Jakub]] wyłożył na tacy! O co więc pytasz ?
7 sie 17:12
nick: yht −sprawdzilem z ciekawosci w podreczniku to wyrazenia i rownania wymierne sa w podstawie niby : P
7 sie 17:12
maciu: Wszystkie zadania, które tu wrzucasz .... p{B[Jakub]] wyłożył na tacy! O co więc pytasz ? ale on źle tłumaczy niec nie rozumiem z tego,na yt oglodam matemaks i mr ciupi,ale oni tylko tłumacza matury z cke,a nie te matury dodatkowe
7 sie 17:13
maciu: a o co chodzi w tym równaniuj 17−11? jaka tam ma być dziedzina że x nie moze byc 0
7 sie 17:15
nick: oj maciu ty wariacie
7 sie 17:20
yht: dokładnie, dziedzina to x≠0 co do https://matematykaszkolna.pl/strona/3588.html − raczej nie będzie, ale nie jestem pewien do końca Moja rada − skup się bardziej na równaniach wymiernych Zad. 2
 (x2−x)(x+1)2(8−x3)(3x3+9) 
Równanie

=0, gdzie x≠−3
 x+3 
A. ma dokładnie jedno rozwiązanie niewymierne B. ma dokładnie dwa rozwiązania niewymierne C. ma dokładnie trzy rozwiązania niewymierne D. nie ma rozwiązań rzeczywistych
7 sie 17:21
maciu: odp C
7 sie 17:22
yht: źle
7 sie 17:22
maciu: a mi się z wymiernymi pomyliło
7 sie 17:23
maciu: odp A
7 sie 17:24
yht: emotka
7 sie 17:24
maciu: niestety nie pojmuje postu 17 11 umiałem to ale sie pogubiłem troche
7 sie 17:27
6latek: jakie to bedzie rozwiazanie ?
7 sie 17:28
maciu: umiem rozwaizywac wymierne ,ale takie cos to dziwny ten przyklad
7 sie 17:29
yht: takie coś jak 17 11 rozpoczynaj od dziedziny (jeśli nie podana w zadaniu) a potem musisz dążyć do wykorzystania proporcji (mnożenie na krzyż) czyli robisz tak:
4x−4 x−1 

=

x 1 
1*(4x−4) = x*(x−1) 4x−4 = x2−x ...
7 sie 17:29
maciu: x musi być 0 tak?
7 sie 17:29
maciu: dziedzina w tym 17 11 to x rózny od 0 tak?!
7 sie 17:30
yht: Równania wymierne są w podstawie, ale już działania na wyrażeniach wymiernych − czyli ich dodawanie, odejmowanie, itp. są tylko na rozszerzeniu. Ty masz opanować metodę "na krzyż" podczas rozwiązywania równ. wymiernych − tyle starczy
7 sie 17:31
yht: Dziedzina x ≠ 0
7 sie 17:32
maciu: https://matematykaszkolna.pl/strona/3604.html a takie coś? może być?
7 sie 17:35
maciu: 4x−4 = x2−x, i co dajej z tym zrobić też mi tak wyszło
7 sie 17:37
maciu: −x2+4x−3=0 tak?
7 sie 17:38
maciu: delte z tego wyliczyć?
7 sie 17:40
6latek: −x2+5x−4=0
7 sie 17:42
yht: co do równania, nie będzie −x2+4x−3=0.. pomału 4x−4 = x2−x przenosimy wszystko na lewo: 4x−4 −x2 +x = 0 Redukcja wyrazów podobnych 4x−4 −x2 +x = 0 −x2 +5x −4 = 0 i teraz delta
7 sie 17:43
yht: co do kombinatoryki − wydaje mi się że jest to takie zadanie na pograniczu podstawy i rozszerzenia, na upartego mogli by dać takie na podstawie
7 sie 17:44
maciu: ok bardzo prosze mi jeszcze wyjasnic co to sa liczby wymierne, a niewymierne nie chce definicji tylko np, pierwiastek,liczba w potedze liczba np 3, o co w tym chodzi bo sie pogubiłem? niewymierne to pierwiastki i co jeszcze ułamiki?
7 sie 17:44
maciu: bo dużo takich zadan np ile rozwaizan to liczby niewymierne itp...
7 sie 17:46
maciu: a co do kombinatoryki Usunięto własności prawdopodobieństwa. Teraz już nie mogą pojawić się zadania z napisami typu: P(A∪B), P(A') itp. Kombinatorykę ograniczono do reguły mnożenia i dodawana. Zadania z rachunku prawdopodobieństwa mogą dotyczyć jedynie prostych sytuacji opartych na prawdopodobieństwie klasycznym (wzór P(A) = |A|/|Ω|).
7 sie 17:50
yht:
 −4 3 
wymierne: 3; −5;

; 4,53; 2,(6) −czyli 2 i 6 w okresie, poza tym 1

, 9, 364,
 3 8 
25/4, 30,008, log28, log2(22), logππ itp Krótko mówiąc liczby wymierne to liczby całkowite, ułamki zwykłe z liczbą całkowitą na górze i na dole, pierwiastki oraz logarytmy które idzie wyliczyć
 23 
Niewymierne: 5, 39,

, π, log23, log52
 3 
czyli liczba π, pierwiastki oraz logarytmy których nie idzie dokładnie wyliczyć
7 sie 17:50
maciu: a te matury próbne z operonu czy nowej ery sa strasznie trudnie (podstawa) odbiegaja poziomem od tych oficjalnych matur z cke, darować sobie te operony i inne? właśnie z tamtąd te zadanko znalazłem 8
7 sie 17:58
yht: nowa era to kosmos, daruj sobie Już lepszy operon
7 sie 18:04
maciu: ale ogólnie mi chodzi,że te próbne to nie sa zblizone poziomem sa trudne, te z cke sa latwiejsze,odpuscic te probne i skupic sie na tych z ckE?
7 sie 18:05
maciu: bardzo przepraszam ale nie pojmuje nic z tego nie rozumiem −4 3 wymierne: 3; −5; ; 4,53; 2,(6) −czyli 2 i 6 w okresie, poza tym 1 , √9, 3√64, 3 8 √25/4, 3√0,008, log28, log√2(2√2), logππ itp Krótko mówiąc liczby wymierne to liczby całkowite, ułamki zwykłe z liczbą całkowitą na górze i na dole, pierwiastki oraz logarytmy które idzie wyliczyć 2√3 Niewymierne: √5, 3√9, , π, log23, log52 3 chodziło mi o to co musze znac zeby np robic takie zadania łatwe ze sa pierwiastki x2 itp czyli liczba π, pierwiastki oraz logarytmy których nie idzie dokładnie wyliczyć
7 sie 18:07
maciu: (x2−x)(x+1)2(8−x3)(3x3+9) Równanie =0, gdzie x≠−3 x+3 A. ma dokładnie jedno rozwiązanie niewymierne B. ma dokładnie dwa rozwiązania niewymierne C. ma dokładnie trzy rozwiązania niewymierne D. nie ma rozwiązań rzeczywistych o takie proste mi chodzi zeby wypisac mi np 3podstawowe wymierne i niewymierne cyfry ktore sa najpopularniejsz....
7 sie 18:10
yht: te z cke rób, wg mnie są najbardziej zbliżone poziomem do tego co Cię czeka
 6 
Jeśli już rozwiążesz równanie i dostaniesz przypuśćmy dwa rozwiązania x1=

oraz x2=2
 5 
to musisz wiedzieć że niewymierne jest tylko 2, więc równanie ma jedno rozwiązanie niewymierne
7 sie 18:10
maciu: a jakies wskazówki jak opanować kąty środkowe,wypukłe w kołach bo wiem że środkowy jest wikeszy 2 razy,ale ma sie to nijak do zadan bo w wiekszosci o to nie pytaja,moze jeszcze jakies porady,te pierwiastki to naprawde duzo mi pomogly,co jeszcze?
7 sie 18:13
maciu: https://matematykaszkolna.pl/strona/3888.html jak sie zabrac za takie cos?
7 sie 18:15
maciu: znam wzor na 1 itp,ale nie pojmuje
7 sie 18:15
yht: możesz zrobić sobie kątomierz z linijki, i mierzyć nim kąty
7 sie 18:18
maciu: a może kątomierz będe miał może być?
7 sie 18:19
yht: zwyczajny − mogą Ci zabrać − wymagania zabraniają. Ale możesz "podrasować" linijkę
7 sie 18:20
maciu: w jaki sposób? i jak to się ma do tych kątów?
7 sie 18:20
maciu: odpada,ja sobie przypomniałem,że nie można miec na maturze linijki ani nawet ołówkaemotka
7 sie 18:21
yht: linijkę możesz mieć co do kątomierza w linijce − narysuj na kartce (lub wydrukuj) sobie trójkąt równoboczny oraz kwadrat − mają to być niekoniecznie duże, ale b.dokładne rysunki
7 sie 18:23
maciu: ok i co dalej?
7 sie 18:24
Yeti: Co dalej? ........... ucz się ,bo jeszcze masz sporo czasu Powodzenia emotka
7 sie 18:25
6latek: czyli to rozwiazanie jedno niewymierne to po prostu zgadywales? Tak ?
7 sie 18:29
maciu: :(
7 sie 18:31
maciu: jak to ogarnac czy wymierne czy niewymierne (nie wszysko bo tego za duzo) podstawowe tylko
7 sie 18:31
6latek: jakie znasz liczby niewymierne ?
7 sie 18:33
maciu: nie wiem co to jest nawetemotka
7 sie 18:34
Adam: niewymierne to rzeczywiste które nie są wymierne
7 sie 18:36
6latek: Dobrze awiesz co to jest liczba wymierna ? Podaj kilka przykladow
7 sie 18:37
maciu: nie rozumiem niestety
7 sie 18:37
maciu: wymierna jest w ułamku tak?
7 sie 18:37
Adam: da sie ją zapisać jako dwie liczby p/q p,q ∊ całkowitych, q≠0
7 sie 18:38
Adam: czyli 1/2 itp a 2 się nie da więc niewymierna
7 sie 18:39
maciu: nie rozumiem
7 sie 18:39
maciu: aha to w pierwiastku sa niewymierne tak?
7 sie 18:39
Adam: nie wszystkie bo 4=2
7 sie 18:40
maciu: nie pojumuje niestety
7 sie 18:40
maciu: ale mi nie chodzi o szczegóły o podstawy podstaw tzn że są nawiasy i liczby zeby byly miejsca zerowe
7 sie 18:41
Adam: jest dowód że 2 nie da sie zapisać w ułamku więc jest niewymierna
7 sie 18:41
6latek: to powiez jakie to beda liczby wymierne czy niewynierne
 2 
4 , 5 ,

, 3,5 , 9
 5 
7 sie 18:41
maciu: wymierne pierwiastek z 4 ,5, 2/5 3,5 ,wszystkie?
7 sie 18:42
6latek: Adam mozesz sobie darowac dowody tutaj musisz mowic inaczej
7 sie 18:42
maciu: https://www.youtube.com/watch?v=Ictt8BksnFQ&list=PLM9_cPoFpromyKSNc1KEylcrvhvpaBxxw chodzi mi tylko o to zebym znal to zastosowanie w takich przykładach
7 sie 18:43
6latek: a ile to jet 4 i le to jest9 ?
7 sie 18:43
maciu: 2,3
7 sie 18:45
maciu: w tym linku te zadania chce umiec rozwiazywać jak jest np x2 itp
7 sie 18:45
Yeti: 5 wbij w kalkulator ≈2,2336... ( się rozsypała zatem niewymierna 81 wbij w kalkulator =9 −− dokładna ( zatem wymierna Teraz TY maciu 72 196 441 525
7 sie 18:46
6latek: Wiec wszystkie te liczby to liczby wymierne Liczby niewymierne to np 2, 3 5 ,7 itd oraz π
7 sie 18:47
maciu: niewymierna ,wymierna,wymierna,niwymierna ,ale jak to sie ma do zadania w linku?
7 sie 18:48
6latek: Masz juz pomoc wiec dopytuj sie dalej emotka
7 sie 18:49
maciu: (x2−7) ma rozwiazania wymierne czy niewymierne i ile?
7 sie 18:49
Adam: w sensie pierwiatski?
7 sie 18:50
maciu: tak obejrzyj ten filmik,o takie zadania mi chodzi o nic wiecej zeby je wykonywac
7 sie 18:50
Adam: rozbij wzorem skróconego mnożenia i będziesz widział
7 sie 18:51
Adam: x2−7=(x−7)(x+7)
7 sie 18:51
maciu: wzory skroconego mnozenia nie sa moja mocna strona,daruje sobie
7 sie 18:52
maciu: nie pojmuje nic zupełnie kompletnie !
7 sie 18:52
Adam: nie no, zawsze możesz np przyrównać do zera i policzyć, nawet nie deltą
7 sie 18:53
maciu: pierwiastek z 7 lub −7 ale co to ma do rzeczy? to nie wymierne ale jak bedzie x2−9 to wymierne bo pierwiastek z 9 do 3 tak?
7 sie 18:53
Adam: x2−7=0 x2=7 x=7 lub x=−7
7 sie 18:53
Adam: tak
7 sie 18:54
maciu: x2−9 to wymierne tym razem tak?
7 sie 18:55
Adam: tak
7 sie 18:55
maciu: zrozumiałem to,dzięki emotka
7 sie 18:55
6latek: A jak bedzie tak ? x2+9=0 to jakie liczby beda tautaj rozwiazaniem ?
7 sie 18:57
maciu: 1,5 jest niewymierna?
7 sie 18:57
maciu: wymierne
7 sie 18:57
Marcin: to bedzie (x−√9)(x+√9) x=√9 x=−√9 x=3 x=−3
7 sie 18:57
maciu: jeden i pół jest wymierne?
7 sie 18:57
maciu: czyli nie musi byc np 2,20, może być 1,13 żeby była wymierna?
7 sie 18:58
Marcin: Jak Ty mozesz nie umiec wzorow skroconego mnozenia jak podstawa wymaga max 4 i pojawiaja sie one w co 2 zadaniu? No coz, jak nie nie lubisz tych wzorow to zawsze rownania x2−9=0 mozesz liczyc delta, ale troche strata czasu
7 sie 19:00
Adam: 1,5 jest wymierne bo 1,5=3/2
7 sie 19:00
maciu: 1i pół jest wymierna a pierwiastek z 7 czyli 2,64 niewymierna oszaleje
7 sie 19:00
maciu: a pierwiastek z 7 to 2,64 to też powinno być wymierne!
7 sie 19:01
Adam: to tylko przybliżona wartość 7 to 7
7 sie 19:02
Marcin: Liczbe wymierna mozesz zapisac w ulamki pierwiastek jest nieskonczony np. √2=1,4142........... 1,5 mozesz zapisac jako 3/2
7 sie 19:02
Adam: 7≠2,64 ale 7≈2,64
7 sie 19:02
6latek: BO jakbys znal definicje liczby wymiernej to wiedzialbys ze tak
 13 113 
1,13= 1

=

liczbe te zapiaslismy w posatci ulamnka za pomoca dwoch licz
 100 100 
calkowitych wiec jest to liczba wymierna
 3 
3=

 1 
 5 
tak samo 5=

 1 
Kazda licxzbe calkowita mozemy zapisac w postaci ulamka gdzie w mianowniku jest 1
 100 
np 100=

zapisalismy ja w posatci ulamka
 1 
7 sie 19:03
maciu: czyli to sie tyczy tylko pierwiastków? a liczba −4 jest wymierna?
7 sie 19:03
Marcin: 1.13 tez jest wymierne bo mozesz zapisac jako 113/100
7 sie 19:03
Adam: wymierna ale nie tyczy się tylko pierwiastków
7 sie 19:04
Adam: patrz π
7 sie 19:04
maciu: ale 2,64 tez mozna zapisac jako 2 całe i 64 setne
7 sie 19:04
Adam: tak, to jest liczba wymierna
7 sie 19:05
Marcin: tak samo 0,(3) jest wymiernia niby jest to 0,33.... ale mozesz zapisac ja jako 1/3
7 sie 19:05
Adam: ale proszę, nie myl przybliżeń z aktualnymi wartościami liczb
7 sie 19:05
Marcin: Wejdz sobie w wolphram alpha wpisz √2 i zobacz ze liczby nigdy sie nei koncza, czyli nie da sie zapisac dokladnego ulamka, poniewaz zawsze bedzie jakas liczba ktroa jest dokladniejszym przyblizeniem √ z 2
7 sie 19:07
maciu: no to pierwiastek z 7 jest wymierny!
7 sie 19:07
Adam: pierwiastek z 7 nie jest wymierny
7 sie 19:08
maciu: ale jakos 2,64 jest a to na jedno wychodzi!
7 sie 19:08
Marcin: Jaki ty masz kalkualtor ze √ z 7 przybliza Ci do setnych?
7 sie 19:09
Adam: 2,64≠7 sorry
7 sie 19:09
maciu: nie przybliza mam 2,6457513
7 sie 19:09
maciu: wy w kulki lecicie ze mna nie?
7 sie 19:09
Marcin: to pomnoz 2,64 przez siebie i wyjdzie 6,9696 a czy to jest 7?
7 sie 19:09
Adam: przybliża, to nadal jest przybliżone
7 sie 19:10
yht: w linku masz tutorial jak zrobić (i używać) kątomierza w linijce w zadaniach: http://www.fotosik.pl/zdjecie/14feb8ebae2b0bde Jeśli zdecydujesz sie poświęcić linijkę, to polecam przetestować ją na zadaniu 7 (maj 2016)
7 sie 19:10
maciu: ok yht musze to obczaić
7 sie 19:12
maciu: w ilu % zadan sie to sprawdzi w połowie chociarz?
7 sie 19:12
Marcin: Jak wymonzosz 2,6457513 przez siebie to wychodzi 6,9999999414... ale to dalej nie jest 7
7 sie 19:12
maciu: pojmuje
7 sie 19:13
maciu: ale obawiam sie yht ze nie wiem jak zabrac sie za tuning tej linijki
7 sie 19:13
yht: to jest dobre tam gdzie jest rysunek i jest względnie duży rozstrzał kątów, w połowię zadan myśle że tak bo jak odp. są 310 320 330 oraz 340 to niestety kątomierz linijkowy wymiękaemotka
7 sie 19:14
yht: przeczytaj uważnie, na pewno dasz rade
7 sie 19:15
maciu: ta linijka wypadalo by zeby byla drewniana chyba nie?
7 sie 19:16
yht: najlepiej tak, choc zwykly plastik z tesco za 1zł też będzie ok
7 sie 19:17
maciu: a może w sklepach takie sa odrazu?
7 sie 19:17
maciu: ale tam jest az 7 schematów....które wybrać?
7 sie 19:20
yht: w sklepach no... być może, choc ja (jeszcze) nie widziałem najpierw ogarniasz kwadrat, z jednej i z drugiej strony podziałki potem trójkąt na koniec masz mieć linijkę z 4 zarysowanymi kreskami (900, 600, 450 oraz 300) po lewej oraz 4 kreskami po prawej stronie
7 sie 19:27
maciu: czyli tam mam miec takie kreski z kątami tak?
7 sie 19:27
maciu: co to znaczy z 1 i 2 strony podziałki?
7 sie 19:28
yht: masz mieć takie kreski odpowiadające wypisanym kątom z 1 i z 2 strony podziałki − czyli żeby po obu stronach linijki mieć po te 4 kreski razem z obu stron, 8 kresek
7 sie 19:30
maciu: nie rozumiem niestety ,chyba łatwiej mi bedzie sie uczyc tych katów niz ta linijkeemotka
7 sie 19:32
yht: no jak chcesz
7 sie 19:34
maciu: naczy ja bym wolał tą linijke zrobić ale nie bardzo wiem jak
7 sie 19:43