problem z równaniem wymiernym
maciu: https://matematykaszkolna.pl/strona/3584.html
zrobiłem na krzyż i oto co mi wyszło
(3x+1)(2x+3)=(x−2)(2x−1)
6x+9x+2x+3=x
2−x−4x+2
17x+3=x
2−x−4x+2
−x
2+17x+5x−1=0
−x
2+22x−1=0
teraz delte wyliczyć czy jak? jak to sie ma do odpowiedzi?
7 sie 16:51
6latek: Juz na samym poczatku zle
3x*2x= 6x2
7 sie 16:53
6latek: Poza tym bledem za samo rozwiazanie masz 0 punktow
Brakuje wyznaczenia dziedziny na samym poczatku
7 sie 16:57
maciu: ale to jest zad zamkniete nie otwarte
7 sie 16:57
nick: nawet jesli by otwarte bylo to za dziedzine cos ucinaja ale nie wszystko
7 sie 16:59
Yeti: maciu
to nie jest równanie!
to jest suma ułamków algebraicznych
1/ Ustalić dziedzinę
2/ ustalić wspólny mianownik
3/ podać wynik
7 sie 16:59
6latek: A co to ma do rzeczy czy otwarte czy zmkniete ?
Nie napisales wyraznie na poczatku ze rozwiazujesz to metoda starozytnych i rozwiazanie
sprawdzisz na koncu .
A co bedzie gdy dostaniesz rozwiazanie takie ze mianownik sie bedzie zerowal a Ty go nie
wylapiesz?
Zapamietaj Zawszse jak masz wyrazenie wymierne piszsesz dziedzine
7 sie 17:01
maciu: ok to musze podstawic do dziedziny cos zeby licznik sie zzerował mam rozumiec?
7 sie 17:02
6latek: ja nie patrzylem w link
napisal ze ma problem z rownaniem wymiernym wiec traktowalem to jako rownanie wymierne
7 sie 17:03
maciu: jak sie za to zabrac ja mysle ze to wymierne
7 sie 17:06
nick: *jak juz to wyrażenie wymierne
7 sie 17:07
yht:
maciu − nie bierz się nawet za to, z takim czymś to na 100% nie zmierzysz się 23 sierpnia, bo
to poziom rozszerzony
7 sie 17:08
7 sie 17:08
yht:
opanuj za to równania wymierne
Zad.
A. ma dokładnie dwa rozwiązania dodatnie
B. ma dokładnie dwa rozwiązania ujemne
C. ma dokładnie dwa rozwiązania, których iloczyn jest ujemny
D. nie ma rozwiązań rzeczywistych
7 sie 17:11
maciu: wymierne mam opanowane dobrze
7 sie 17:12
Yeti:
Wszystkie zadania, które tu wrzucasz .... p{B[Jakub]] wyłożył na tacy!
O co więc pytasz ?
7 sie 17:12
nick: yht −sprawdzilem z ciekawosci w podreczniku to wyrazenia i rownania wymierne sa w podstawie
niby : P
7 sie 17:12
maciu: Wszystkie zadania, które tu wrzucasz .... p{B[Jakub]] wyłożył na tacy!
O co więc pytasz ?
ale on źle tłumaczy niec nie rozumiem z tego,na yt oglodam matemaks i mr ciupi,ale oni tylko
tłumacza matury z cke,a nie te matury dodatkowe
7 sie 17:13
maciu: a o co chodzi w tym równaniuj 17−11? jaka tam ma być dziedzina że x nie moze byc 0
7 sie 17:15
nick: oj maciu ty wariacie
7 sie 17:20
yht:
dokładnie, dziedzina to x≠0
co do
https://matematykaszkolna.pl/strona/3588.html − raczej nie będzie, ale nie jestem pewien do końca
Moja rada − skup się bardziej na równaniach wymiernych
Zad. 2
| (x2−x)(x+1)2(8−x3)(3x3+9) | |
Równanie |
| =0, gdzie x≠−3 |
| x+3 | |
A. ma dokładnie jedno rozwiązanie niewymierne
B. ma dokładnie dwa rozwiązania niewymierne
C. ma dokładnie trzy rozwiązania niewymierne
D. nie ma rozwiązań rzeczywistych
7 sie 17:21
maciu: odp C
7 sie 17:22
yht:
źle
7 sie 17:22
maciu: a mi się z wymiernymi pomyliło
7 sie 17:23
maciu: odp A
7 sie 17:24
yht:
7 sie 17:24
maciu: niestety nie pojmuje postu 17 11 umiałem to ale sie pogubiłem troche
7 sie 17:27
6latek: jakie to bedzie rozwiazanie ?
7 sie 17:28
maciu: umiem rozwaizywac wymierne ,ale takie cos to dziwny ten przyklad
7 sie 17:29
yht:
takie coś jak 17 11 rozpoczynaj od dziedziny (jeśli nie podana w zadaniu)
a potem musisz dążyć do wykorzystania proporcji (mnożenie na krzyż)
czyli robisz tak:
1*(4x−4) = x*(x−1)
4x−4 = x
2−x
...
7 sie 17:29
maciu: x musi być 0 tak?
7 sie 17:29
maciu: dziedzina w tym 17 11 to x rózny od 0 tak?!
7 sie 17:30
yht:
Równania wymierne są w podstawie, ale już działania na wyrażeniach wymiernych − czyli ich
dodawanie, odejmowanie, itp. są tylko na rozszerzeniu.
Ty masz opanować metodę "na krzyż" podczas rozwiązywania równ. wymiernych − tyle starczy
7 sie 17:31
yht:
Dziedzina x ≠ 0
7 sie 17:32
7 sie 17:35
maciu: 4x−4 = x2−x, i co dajej z tym zrobić też mi tak wyszło
7 sie 17:37
maciu: −x2+4x−3=0 tak?
7 sie 17:38
maciu: delte z tego wyliczyć?
7 sie 17:40
6latek: −x2+5x−4=0
7 sie 17:42
yht:
co do równania, nie będzie −x2+4x−3=0..
pomału
4x−4 = x2−x
przenosimy wszystko na lewo:
4x−4 −x2 +x = 0
Redukcja wyrazów podobnych
4x−4 −x2 +x = 0
−x2 +5x −4 = 0
i teraz delta
7 sie 17:43
yht:
co do kombinatoryki − wydaje mi się że jest to takie zadanie na pograniczu podstawy i
rozszerzenia, na upartego mogli by dać takie na podstawie
7 sie 17:44
maciu: ok bardzo prosze mi jeszcze wyjasnic co to sa liczby wymierne, a niewymierne nie chce definicji
tylko np, pierwiastek,liczba w potedze liczba np 3, o co w tym chodzi bo sie pogubiłem?
niewymierne to pierwiastki i co jeszcze ułamiki?
7 sie 17:44
maciu: bo dużo takich zadan np ile rozwaizan to liczby niewymierne itp...
7 sie 17:46
maciu: a co do kombinatoryki
Usunięto własności prawdopodobieństwa. Teraz już nie mogą pojawić się zadania z napisami typu:
P(A∪B), P(A') itp. Kombinatorykę ograniczono do reguły mnożenia i dodawana. Zadania z rachunku
prawdopodobieństwa mogą dotyczyć jedynie prostych sytuacji opartych na prawdopodobieństwie
klasycznym (wzór P(A) = |A|/|Ω|).
7 sie 17:50
yht:
| −4 | | 3 | |
wymierne: 3; −5; |
| ; 4,53; 2,(6) −czyli 2 i 6 w okresie, poza tym 1 |
| , √9, 3√64, |
| 3 | | 8 | |
√25/4,
3√0,008, log
28, log
√2(2
√2), log
ππ itp
Krótko mówiąc liczby wymierne to liczby całkowite, ułamki zwykłe z liczbą całkowitą na górze i
na dole, pierwiastki oraz logarytmy które idzie wyliczyć
| 2√3 | |
Niewymierne: √5, 3√9, |
| , π, log23, log52 |
| 3 | |
czyli liczba π, pierwiastki oraz logarytmy których nie idzie dokładnie wyliczyć
7 sie 17:50
maciu: a te matury próbne z operonu czy nowej ery sa strasznie trudnie
(podstawa) odbiegaja poziomem od tych oficjalnych matur z cke, darować sobie te operony i inne?
właśnie z tamtąd te zadanko znalazłem
8
7 sie 17:58
yht:
nowa era to kosmos, daruj sobie
Już lepszy operon
7 sie 18:04
maciu: ale ogólnie mi chodzi,że te próbne to nie sa zblizone poziomem sa trudne, te z cke sa
latwiejsze,odpuscic te probne i skupic sie na tych z ckE?
7 sie 18:05
maciu: bardzo przepraszam ale nie pojmuje nic z tego nie rozumiem
−4 3
wymierne: 3; −5;
; 4,53; 2,(6) −czyli 2 i 6 w okresie, poza tym 1
, √9, 3√64,
3 8
√25/4, 3√0,008, log28, log√2(2√2), logππ itp
Krótko mówiąc liczby wymierne to liczby całkowite, ułamki zwykłe z liczbą całkowitą na górze i
na dole, pierwiastki oraz logarytmy które idzie wyliczyć
2√3
Niewymierne: √5, 3√9,
, π, log23, log52
3
chodziło mi o to co musze znac zeby np robic takie zadania łatwe ze sa pierwiastki x2 itp
czyli liczba π, pierwiastki oraz logarytmy których nie idzie dokładnie wyliczyć
7 sie 18:07
maciu: (x2−x)(x+1)2(8−x3)(3x3+9)
Równanie
=0, gdzie x≠−3
x+3
A. ma dokładnie jedno rozwiązanie niewymierne
B. ma dokładnie dwa rozwiązania niewymierne
C. ma dokładnie trzy rozwiązania niewymierne
D. nie ma rozwiązań rzeczywistych
o takie proste mi chodzi zeby wypisac mi np 3podstawowe wymierne i niewymierne cyfry ktore sa
najpopularniejsz....
7 sie 18:10
yht:
te z cke rób, wg mnie są najbardziej zbliżone poziomem do tego co Cię czeka
| 6 | |
Jeśli już rozwiążesz równanie i dostaniesz przypuśćmy dwa rozwiązania x1= |
| oraz x2=√2 |
| 5 | |
to musisz wiedzieć że niewymierne jest tylko
√2, więc równanie ma jedno rozwiązanie
niewymierne
7 sie 18:10
maciu: a jakies wskazówki jak opanować kąty środkowe,wypukłe w kołach bo wiem że środkowy jest wikeszy
2 razy,ale ma sie to nijak do zadan bo w wiekszosci o to nie pytaja,moze jeszcze jakies
porady,te pierwiastki to naprawde duzo mi pomogly,co jeszcze?
7 sie 18:13
7 sie 18:15
maciu: znam wzor na 1 itp,ale nie pojmuje
7 sie 18:15
yht:
możesz zrobić sobie kątomierz z linijki, i mierzyć nim kąty
7 sie 18:18
maciu: a może kątomierz będe miał może być?
7 sie 18:19
yht:
zwyczajny − mogą Ci zabrać − wymagania zabraniają.
Ale możesz "podrasować" linijkę
7 sie 18:20
maciu: w jaki sposób? i jak to się ma do tych kątów?
7 sie 18:20
maciu: odpada,ja sobie przypomniałem,że nie można miec na maturze linijki ani nawet ołówka
7 sie 18:21
yht:
linijkę możesz mieć
co do kątomierza w linijce − narysuj na kartce (lub wydrukuj) sobie trójkąt równoboczny oraz
kwadrat − mają to być niekoniecznie duże, ale b.dokładne rysunki
7 sie 18:23
maciu: ok i co dalej?
7 sie 18:24
Yeti:
Co dalej? ........... ucz się ,bo jeszcze masz sporo czasu
Powodzenia
7 sie 18:25
6latek: czyli to rozwiazanie jedno niewymierne to po prostu zgadywales? Tak ?
7 sie 18:29
maciu: :(
7 sie 18:31
maciu: jak to ogarnac czy wymierne czy niewymierne (nie wszysko bo tego za duzo) podstawowe tylko
7 sie 18:31
6latek: jakie znasz liczby niewymierne ?
7 sie 18:33
maciu: nie wiem co to jest nawet
7 sie 18:34
Adam: niewymierne to rzeczywiste które nie są wymierne
7 sie 18:36
6latek: Dobrze awiesz co to jest liczba wymierna ?
Podaj kilka przykladow
7 sie 18:37
maciu: nie rozumiem niestety
7 sie 18:37
maciu: wymierna jest w ułamku tak?
7 sie 18:37
Adam: da sie ją zapisać jako dwie liczby p/q p,q ∊ całkowitych, q≠0
7 sie 18:38
Adam: czyli 1/2 itp a √2 się nie da więc niewymierna
7 sie 18:39
maciu: nie rozumiem
7 sie 18:39
maciu: aha to w pierwiastku sa niewymierne tak?
7 sie 18:39
Adam: nie wszystkie bo √4=2
7 sie 18:40
maciu: nie pojumuje niestety
7 sie 18:40
maciu: ale mi nie chodzi o szczegóły o podstawy podstaw tzn że są nawiasy i liczby zeby byly miejsca
zerowe
7 sie 18:41
Adam: jest dowód że √2 nie da sie zapisać w ułamku więc jest niewymierna
7 sie 18:41
6latek: to powiez jakie to beda liczby wymierne czy niewynierne
7 sie 18:41
maciu: wymierne pierwiastek z 4 ,5, 2/5 3,5 ,wszystkie?
7 sie 18:42
6latek: Adam mozesz sobie darowac dowody tutaj musisz mowic inaczej
7 sie 18:42
7 sie 18:43
6latek: a ile to jet √4 i le to jest√9 ?
7 sie 18:43
maciu: 2,3
7 sie 18:45
maciu: w tym linku te zadania chce umiec rozwiazywać jak jest np x2 itp
7 sie 18:45
Yeti:
√5 wbij w kalkulator ≈2,2336... ( się rozsypała zatem niewymierna
√81 wbij w kalkulator =9 −− dokładna ( zatem wymierna
Teraz TY maciu
√72
√196
√441
√525
7 sie 18:46
6latek: Wiec wszystkie te liczby to liczby wymierne
Liczby niewymierne to np √2, √3 √5 ,√7 itd
oraz π
7 sie 18:47
maciu: niewymierna ,wymierna,wymierna,niwymierna ,ale jak to sie ma do zadania w linku?
7 sie 18:48
6latek: Masz juz pomoc wiec dopytuj sie dalej
7 sie 18:49
maciu: (x2−7)
ma rozwiazania wymierne czy niewymierne i ile?
7 sie 18:49
Adam: w sensie pierwiatski?
7 sie 18:50
maciu: tak obejrzyj ten filmik,o takie zadania mi chodzi o nic wiecej zeby je wykonywac
7 sie 18:50
Adam: rozbij wzorem skróconego mnożenia i będziesz widział
7 sie 18:51
Adam: x2−7=(x−√7)(x+√7)
7 sie 18:51
maciu: wzory skroconego mnozenia nie sa moja mocna strona,daruje sobie
7 sie 18:52
maciu: nie pojmuje nic zupełnie kompletnie !
7 sie 18:52
Adam: nie no, zawsze możesz np przyrównać do zera i policzyć, nawet nie deltą
7 sie 18:53
maciu: pierwiastek z 7 lub −7 ale co to ma do rzeczy? to nie wymierne ale jak bedzie
x2−9
to wymierne bo pierwiastek z 9 do 3 tak?
7 sie 18:53
Adam: x2−7=0
x2=7
x=√7 lub x=−√7
7 sie 18:53
Adam: tak
7 sie 18:54
maciu: x2−9
to wymierne tym razem tak?
7 sie 18:55
Adam: tak
7 sie 18:55
maciu: zrozumiałem to,dzięki
7 sie 18:55
6latek: A jak bedzie tak ?
x2+9=0 to jakie liczby beda tautaj rozwiazaniem ?
7 sie 18:57
maciu: 1,5 jest niewymierna?
7 sie 18:57
maciu: wymierne
7 sie 18:57
Marcin: to bedzie (x−√9)(x+√9)
x=√9 x=−√9
x=3 x=−3
7 sie 18:57
maciu: jeden i pół jest wymierne?
7 sie 18:57
maciu: czyli nie musi byc np 2,20, może być 1,13 żeby była wymierna?
7 sie 18:58
Marcin: Jak Ty mozesz nie umiec wzorow skroconego mnozenia jak podstawa wymaga max 4
i pojawiaja sie one w co 2 zadaniu? No coz, jak nie nie lubisz tych wzorow
to zawsze rownania x2−9=0 mozesz liczyc delta, ale troche strata czasu
7 sie 19:00
Adam: 1,5 jest wymierne bo 1,5=3/2
7 sie 19:00
maciu: 1i pół jest wymierna a pierwiastek z 7 czyli 2,64 niewymierna oszaleje
7 sie 19:00
maciu: a pierwiastek z 7 to 2,64 to też powinno być wymierne!
7 sie 19:01
Adam: to tylko przybliżona wartość √7 to √7
7 sie 19:02
Marcin: Liczbe wymierna mozesz zapisac w ulamki pierwiastek jest nieskonczony np. √2=1,4142...........
1,5 mozesz zapisac jako 3/2
7 sie 19:02
Adam: √7≠2,64
ale
√7≈2,64
7 sie 19:02
6latek: BO jakbys znal definicje liczby wymiernej to wiedzialbys ze tak
| 13 | | 113 | |
1,13= 1 |
| = |
| liczbe te zapiaslismy w posatci ulamnka za pomoca dwoch licz |
| 100 | | 100 | |
calkowitych
wiec jest to liczba wymierna
Kazda licxzbe calkowita mozemy zapisac w postaci ulamka gdzie w mianowniku jest 1
| 100 | |
np 100= |
| zapisalismy ja w posatci ulamka |
| 1 | |
7 sie 19:03
maciu: czyli to sie tyczy tylko pierwiastków? a liczba −4 jest wymierna?
7 sie 19:03
Marcin: 1.13 tez jest wymierne bo mozesz zapisac jako 113/100
7 sie 19:03
Adam: wymierna ale nie tyczy się tylko pierwiastków
7 sie 19:04
Adam: patrz π
7 sie 19:04
maciu: ale 2,64 tez mozna zapisac jako 2 całe i 64 setne
7 sie 19:04
Adam: tak, to jest liczba wymierna
7 sie 19:05
Marcin: tak samo 0,(3) jest wymiernia niby jest to 0,33.... ale mozesz zapisac ja jako 1/3
7 sie 19:05
Adam: ale proszę, nie myl przybliżeń z aktualnymi wartościami liczb
7 sie 19:05
Marcin: Wejdz sobie w wolphram alpha wpisz √2 i zobacz ze liczby nigdy sie nei koncza, czyli nie da sie
zapisac
dokladnego ulamka, poniewaz zawsze bedzie jakas liczba ktroa jest dokladniejszym przyblizeniem
√ z 2
7 sie 19:07
maciu: no to pierwiastek z 7 jest wymierny!
7 sie 19:07
Adam: pierwiastek z 7 nie jest wymierny
7 sie 19:08
maciu: ale jakos 2,64 jest a to na jedno wychodzi!
7 sie 19:08
Marcin: Jaki ty masz kalkualtor ze √ z 7 przybliza Ci do setnych?
7 sie 19:09
Adam: 2,64≠√7 sorry
7 sie 19:09
maciu: nie przybliza mam 2,6457513
7 sie 19:09
maciu: wy w kulki lecicie ze mna nie?
7 sie 19:09
Marcin: to pomnoz 2,64 przez siebie i wyjdzie 6,9696 a czy to jest 7?
7 sie 19:09
Adam: przybliża, to nadal jest przybliżone
7 sie 19:10
7 sie 19:10
maciu: ok yht musze to obczaić
7 sie 19:12
maciu: w ilu % zadan sie to sprawdzi w połowie chociarz?
7 sie 19:12
Marcin: Jak wymonzosz 2,6457513 przez siebie to wychodzi 6,9999999414... ale to dalej nie jest 7
7 sie 19:12
maciu: pojmuje
7 sie 19:13
maciu: ale obawiam sie yht ze nie wiem jak zabrac sie za tuning tej linijki
7 sie 19:13
yht:
to jest dobre tam gdzie jest rysunek i jest względnie duży rozstrzał kątów, w połowię zadan
myśle że tak
bo jak odp. są 31
0 32
0 33
0 oraz 34
0 to niestety kątomierz linijkowy wymięka
7 sie 19:14
yht:
przeczytaj uważnie, na pewno dasz rade
7 sie 19:15
maciu: ta linijka wypadalo by zeby byla drewniana chyba nie?
7 sie 19:16
yht:
najlepiej tak, choc zwykly plastik z tesco za 1zł też będzie ok
7 sie 19:17
maciu: a może w sklepach takie sa odrazu?
7 sie 19:17
maciu: ale tam jest az 7 schematów....które wybrać?
7 sie 19:20
yht:
w sklepach no... być może, choc ja (jeszcze) nie widziałem
najpierw ogarniasz kwadrat, z jednej i z drugiej strony podziałki
potem trójkąt
na koniec masz mieć linijkę z 4 zarysowanymi kreskami (900, 600, 450 oraz 300) po lewej
oraz 4 kreskami po prawej stronie
7 sie 19:27
maciu: czyli tam mam miec takie kreski z kątami tak?
7 sie 19:27
maciu: co to znaczy z 1 i 2 strony podziałki?
7 sie 19:28
yht:
masz mieć takie kreski odpowiadające wypisanym kątom
z 1 i z 2 strony podziałki −
czyli żeby po obu stronach linijki mieć po te 4 kreski
razem z obu stron, 8 kresek
7 sie 19:30
maciu: nie rozumiem niestety ,chyba łatwiej mi bedzie sie uczyc tych katów niz ta linijke
7 sie 19:32
yht:
no jak chcesz
7 sie 19:34
maciu: naczy ja bym wolał tą linijke zrobić ale nie bardzo wiem jak
7 sie 19:43