matematykaszkolna.pl
problem z procentami maciu: Czterech przyjaciół zarejestrowało spółkę. Wysokość udziałów poszczególnych wspólników w kapitale zakładowym spółki wyraża stosunek 12 : 8 : 3 : 2 . Jaką część kapitału zakładowego stanowi udział największego inwestora? tak to sobie tłumaczę że wartość największego inwestora jest równa 12 a w sumie jest 25 więc myślę że 12 razy 25 tak? 100
4 sie 00:00
6latek:
12*25 300 

=

= 3% (przeciez mogles to sobie policzyc
100 100 
Ale czy tak naprade bedzie ? Tylko 3% ?
4 sie 00:08
maciu: nie ja już znam odpowiedź to ma być 12 podzielić na liczbe tych udziałowców wszystkich czyli 12 podzielić na 25 czyli 0,48 PS(jednak nowa matura trudniejsza)
4 sie 00:11
6latek:
12 

= 0,48= 48% tyle stanowi udzial najwiekszsego inwestora
25 
8 

=0,32=32% drugiego w kolejnosci
25 
3 

=0,12 = 21% trzeciego w kolejnosci
25 
2 

=0,08=8% czwartego w kolejnosci
25 
Dodaj te procenty i zobacz czy wyjdzie 100%
4 sie 00:23
maciu: COŚ jest źle
4 sie 00:25
maciu: sam musze na to wpaść
4 sie 00:25
maciu: łatwa matura tak?
4 sie 00:25
6latek: No bo 0,12=12% a nie 21% (napisalem odwrotnie ) Mogles to wylapac
4 sie 00:26
maciu: 48 jest ok
4 sie 00:27
6latek: Nie przesadzaj czesc zadan na maturze to gimnazjum a nie szkola srednia Pewnie dane po to zeby ja zdac
4 sie 00:29
maciu: i na tym problem polega bo ja mam problemy z materiałem z gimnazjum,a nie z materiałem wyższym
4 sie 00:30
6latek: tak naprawde to te zadania ktore teraz dajesz do rozwiazania to jest dawny poziom szkoly podstawowej klaa 7 i 8 A nawet 6 . Kąt srodkowy i wpisany to klasa 7 (przegladalem niedawno
4 sie 00:32
maciu: ok,to mimo tego,że to taki niski poziom,to mam nie prosić o pomoc i nic nie napisać na maturze? jeszcze wczoraj nie wiedziałem co to twierdzenie talesa,a dziś samodzielnie zrobiłem wszystkie zadania z listy,nie na pamięć,rozumiem zasade, więc wniosek taki że warto pytać nie?
4 sie 00:40
maciu: dobranocemotka
4 sie 00:49
6latek: rysunekOczyiscie ze pytac . ja tez duzo pytam NO to zadanie z Talesa Na rysunku odcinki AD BE i CF sa rownolegle Znajdz dlugosc x i y jesli
 3 
AO=

 2 
BC=3 EF=2,5 OB=2
4 sie 00:52
6latek: Dobranoc emotka
4 sie 00:53
maciu: niech pomyślę
4 sie 00:54
6latek: No to mysl
 5 9 
Odp x=

y=

 3 5 
4 sie 00:56
maciu: no teraz to już ciężko będzie pomyśleć prosze o inne zadanie,żeby udanie zakończyć ten dzień
4 sie 00:57
6latek: Zadanie Wyznacz te argumenty (czyli xsy) dla ktorych funkcja y=6x−5 przyjmnuje wartosc 13
4 sie 01:01
maciu: ja wiem że to może być śmieszne,ale z jakiego dziło to zadanie? prosze nie pisać rozwiązania,ja jes zrobie,jaki to dział?
4 sie 01:05
maciu: x=3
4 sie 01:06
maciu: dobrze
4 sie 01:08
maciu: i włoguule to co to za jakies podchwytliwe zadanie co?
4 sie 01:08
6latek: rysunekzadanie Znajdz obwod trojkata A1 B1C1 widzac ze oba trojkaty sa podobne
4 sie 01:09
6latek: x=3 Przecie jest zwykle rownanie liniowe
4 sie 01:10
maciu: to co dobrze zrobiłem? robie teraz trójkąty
4 sie 01:11
maciu: 34 ,prosze o jeszcze
4 sie 01:12
maciu: kurde ale dobry jestem
4 sie 01:12
6latek: Piszsemy w ogole , rowniez , przypadkiem
4 sie 01:13
maciu: no ale co to ma do mej maturki polski zdany na 37 ustny 45,teraz matematyka
4 sie 01:14
maciu: daj jeszcze 1 z talesa
4 sie 01:15
6latek: Tamto zadanie skoncz i spac . Jutro tez jest dzien
4 sie 01:15
6latek: Ale matura do czegos jakby nie bylo zobowiazuje
4 sie 01:16
maciu: jak je skończyć jak jest rozwiązane
4 sie 01:16
6latek: Chodzi mi o zadanie z 0:52 (zobaczymy czy rozumiesz Tw Talesa.
4 sie 01:18
maciu: 00−56 jest rozwiązanie
4 sie 01:19
6latek: Tak wtedy napisalem rozwiazanie
4 sie 01:22
maciu: to jest deprymujące inne by się przydało
4 sie 01:23
6latek: Co mowi Tw Talesa?
4 sie 01:23
maciu: oj no to ja to wiem !
4 sie 01:24
maciu: to na tym polega żeby jebnąć x gdzie jest to wymagane,i ułożyć odpowiednie proporcje na krzyż to i jest odcinek wyliczony
4 sie 01:25
maciu: no ale przykład jakiś by się przydał nie taki łatwy jak obwód,tak żeby przed snem którego i tak nie będzie,coś się utrwaliło to bardzo ważne,jakbym zrobił taki przykład dobrze
4 sie 01:26
6latek: Przeczytaj je sobie nawet z 5 razy a jesli potrzba to wiecej jesli go nie rozumiesz
4 sie 01:27
maciu: wczoraj oglądałem some times filmiki matemaksa and i understand ps(my english is good)
4 sie 01:28
6latek: rysunekOgolnie to rozumiemy to tw tak Jesli dwie proste przetniemy prostymi siecznymi to te sieczne sa rownolegle wtedy i tylko wtedy gdy odcinki wyznaczone przez te sieczne na obu danych prostych sa proporcjonalne czyli patrz rysunek
 OA OC 
k||l stad

=

 AB CD 
Proste k i l sa to sieczne Przeczytaj teraz tresc zadania i odopwiedz sobie na pytanie czy proste Bf I CF to sa sieczne i czy sa rownilegle ? Jesli tak to rozwiaz to zadanie
4 sie 01:48
6latek: Czy proste BE i CF itd
4 sie 01:49
maciu: Zaraz sie biore
4 sie 01:54
6latek: jesli wyliczysz x to potem zauwaz ze DA jest rownolegla do BE i mozesz tez ulozyc proporcje zeby wyliczyc y
4 sie 01:57
maciu: Sa rownolegle
4 sie 01:57
maciu: Noi jakie to zadanie?w minute rozwiazelem
4 sie 01:58
6latek: To zobacz na rysunek 01:48 i na rysunek 0:52 i napisz proporcje zeby wyliczyc x
4 sie 01:59
6latek: Masz wyliczyc dlugosci odcinkow a nie odpowiedziec tylko na pytanie To pytanie bylo tylko srodkiem do celu jakim jest wyliczenie dlugosci x i y
4 sie 02:01
6latek: Ja juz ide spac bo musze wypoczac Jutro pokazesz swoje rozwiazanie zadania
4 sie 02:02
maciu: y 0,66 2 = x
4 sie 02:03
maciu: zaraz chwileczkę
4 sie 02:03
maciu: Cieko mi to zrozumiec ten rysunek jest troche inny nie ma tam 2 prostych pionowych⇔
4 sie 02:32
daras: @0:32 kąt środkowy i wpisany to było kiedys w klasie 4 SP, czyli co dekadę cofamy się o jakies 2 klasy ciekawe czy za ...matura będzie z 2+2 i literek
4 sie 04:14
PrzyszlyMakler: Nienawidzę pieprzenia, że kiedyś matura była trudniejsza. To kłamstwa. Co z tego, że była trudniejsza, skoro nauczyciele pomagali i uczniowie ściągali? Obecna matura rozszerzona prezentuje nie dużo niższy poziom od tamtej i jest całkowicie samodzielna, to chyba teraz lepiej, nie? Podstawa niech se będzie łatwa. Przeciętnym ludziom matematyka się przydaje do obliczenia ile zapłaci za 1,5kg schabu na 18zł/kg.
4 sie 08:35
6latek: dzisiaj uczniowie sa tacy swieci i nie sciagaja . Poza tym smieszy mnie to ze progi maja spasc na uczelniach bo zadania nie byly wedlug schematu zastanow sie kolego nad slowami wlasnej minister edukacji ze matura musi byc trudniejsza Przecietnemu czlowiekowi matura jest do niczego niepotrzebna a jednak i ten przecietny chce ja teraz miec Pytam sie po co jesli nie idzie na studia ? I ostatna sprawa . kiedy ja pisalem mature( nie bylo przymusu pisania matury) tez nie wszyscy koledzy i kolezanki z mojej klasy ja zdali (bodaj 5 osob albo z jezyka polskiego albo z matematyki Teraz gwarantuje CI ze duzo wiecej osob nie zadaloby gdyby nie bylo mozliwosci korzystania z tablic i wzory nalezaloby znac na pamiec . Uczniowei nie lubia sie uczyc wzorow na pamiec Bede teraz troche wredny . Przciez Ty pisales mature rozszerzona i niedawno pytales sie jak rozwiazac proste rownanie z wartoscia bezwzgledna Czy to przstoi maturzyscie ? Przepraszam jesli Cie urazilem
4 sie 09:59
6latek:
3 2 


2 3 
3 

≠0,66 tylko 1,5 ( pewnie napisales tak bo juz bylo pozno
2 
W tym zadaniu najpierw lepiej wyliczyc x Popatrz zgodnie z tym tweirdzeniem mozemy zapisac tak
 OB BC OB OE OE EF 
albo

=

albo

=

albo

=

albo
 OE EF BC EF OB BC 
 OE OB 

=

 EF BC 
To masz wszyskie mozliwosci zeby wyliczyc x czyli dlugosc odcinka OE Wezmy sobie dla obliczen 1 proporcje
OB BC 

=

OE EF 
2 3 

=

wylicz x
x 52 
Majac wyliczone x mozesz sobie uloyc proporcje zeby wyliczyc y
4 sie 10:27
6latek: W poscie 02:03 nic nie wyliczysz bo masz dwie niewiadome x i y
4 sie 10:30
6latek: Post 10:27 Nie wszystkie mozliwosci to sa otoz jeszce takie W kazdej z proporcji idzie lewa na prawo i prawa na lewo
 OB BC BC OB 
np

=

i

=

i tak dla kazdej proporcji
 OE EF EF OE 
WIdzisz ze jest duzo mozliwosci
 a c 
Poza tym jak w kazdej proprcji

=

⇒a*d=b*c gdzie ai d sa to wyrazy skrajne a
 b d 
wyrazy b i c to sa wyrazy srodkowe
 d c 
W kazdej proporcji mozesz przestawiac wyrazy np

=

itd .
 b a 
Zapamietaj sobie ze tak mozna tez ale Ty obierz sobie jedna strategie do obliczen i tego sie trzymaj . Koledzy CI beda dalej pomagac
4 sie 10:45
maciu: ahhhhhhhh,wydaje mi się że tego nie rozumiem https://matematykaszkolna.pl/strona/2486.html moj sposób to 1+x (podzielićpezez 9) = jedna trzecia 3+3x=9 −6=−3 x=2
4 sie 13:44
6latek: rysunekMoze byc tez tak Masz tam na niebiesko Kliknij po wiecej przykladow i zobacz jak sie zapisuje ulamki tutaj rada . zapisuj je za pomoca U a nie male u (bedzie lepiej widac ) Teraz zobacz masz rysunek do zadania a) Jak go obrocisz 0 90o w lewo to masz rysunek b) cos przypomina?
4 sie 15:03
PrzyszlyMakler: @6latku oczywiście, że się nie obrażę, bo nawet nie powiedziałeś prawdy. Rozwiązywałem o niebo trudniejsze równania z wartością bezwzględną, ale zawsze to robiłem bardzo wzorcowo i pracochłonnie. Tamten przykład o który pytałem dałem z rozwiązaniem i pytałem o po prostu SZYBSZE rozwiązywanie takich działan− prostych. Według mnie matura rozszerzona może być trudna, trudniejsza i jeszcze gorsza. Czuję się poszkodowany względem tego, że poprzednie roczniki miały łatwiej, niemniej sądzę, że dobrze by było, gdyby była nawet jeszcze trudniejsza, ale podkreślam rozszerzona. Podstawowa jest dobra, jaka jest. Tłumoki mogą ją zdać, a ze słabym wynikiem na studia ścisłe i tak się nie dostaną, więc mnie to nie boli. Nie można nazwać przeciętnego człowieka studentem, ale każdemu studentowi matura jest potrzeba z przyczyn oczywistych. Po co ludzie co idą na ASP, czy Polonistykę mają marnować czas na matematykę? Oczywiście ja matmę uwielbiam, uważam, że bardzo rozwija i jest niezbędna, ale chcę włożyć w moje poglądy odrobinę empatii. Są ludzie, co jej nienawidzą, więc próg 30% z banalnego materiału nie jest czymś za prostym. A po co ludziom matura, ktorzy nie idą na studia, to nie mam pojęcia. A jak Ty pisałeś maturę, to też miałeś dostęp do wzorów. Słyszałem od nawet moich nauczycielach jakie jaja się działy na tych 'starych' maturach, które teraz każdy idealizuje. Były gorsze i bardzo subiektywne. Nauczyciel jak kogoś lubił mógł wszystkie wzory podpowiedzieć, a niektórzy to nawet z podręcznikiem na kolanach pisali.
4 sie 17:32
maciu: dokładnie,teraz to nawet ściągać nie można bo u kolegi a,znaczy u mnie b
4 sie 17:34
6latek: Niestety nie mialem dostepu do wzorow . Z podrecznikiem to bajka . Ewentualnie w kananpkach sciaga jak sie komus udalo . Mnie sie nie udalo dostac . Tak samo jak koledze Bogdanowi ktory po godzinie wyszedl z sali(pamietam to do dzis Poza tym byli tez u nas na egzaminie z matematyki tez ludzie z kuratorium z Opola . Teraz tez sa metody zeby sciagnac . Nikt mi tego nie powie . material jest zmniejszony bo liceum o rok krotszse i to samo technikum i ja to rozumiem . Tak naprawde to ja mam to gdzies czy ten czy ten zda mature . Nie moj cyk i nie moje malpy Ale zobacz Piszse tak '' Jak dopiero teraz dowiedzialem sie co to jest twierdzenie Talesa ; i juz umiem zadania Wybacz przez cale 9+3 lata nie wiedzial co to T Talesa? Albo maturzystka pyta dla jakich argumentow funkcja przyjmuje wartosci ujemne nie potrafiac rozwiaazc prostej nierownosci z jedna niewiadoma Pierwsza sprawa to jak oni w ogole znalezli sie w klasie matutarlnej . Wybacz ale slowo maturzysta czy student do czegos zobowiazuje . Moze to sie wydawac dziwne ale tak jest Ach. Trzeba machnac na to reka i miec to gdzies . Pozdrawiam emotka
4 sie 19:23
6latek: Z tego wszystkiego zapomnialen napisac Życze powodzenia na studiach emotka
4 sie 21:07
daras: Wzorów nie trzeba było znać na żadnej maturze, bo zawsze były dostępne tablice matematyczne, tylko ich znajomość znacznie usprawniała pisanie, bo z tego co pamiętam, to tablice w ilości sztuk 1 były na całą salę ok. 100 abiturientów i ja je widziałem wtedy pierwszy raz w życiu
13 sie 12:04
6latek : Czescemotka U nas niestety trzeba bylo . Z tego co pamietam to chyba na j. polskim byl jakis slownik Pomijac to to trzeba tez umiec z nich korzystac (co 75% maturzystow umie a pozostali nie i dlatego nie zdaja matury.
13 sie 12:15
Omikron: Zgadzam się, u mojej nauczycielki przez pierwsze dwa lata pisaliśmy sprawdziany bez tablic i musieliśmy uczyć się wszystkich wzorów na pamięć. Dzięki temu oszczędziłem na maturze trochę czasu.
13 sie 12:17
6latek : Powiem CI ze na maturze z matematyki byl zawszse jeden pewniak Bylo to badanie przebiegu funkcji , gdzie potrzebne byly wiadomosci z 3 klas liceum nalezalo np wykazac czy funkcja jest parzysta czy nieparzysta , czy jest roznowartosciowa (teraz widze ze tego sie nie robi . Tak poza tym to mam juz go dosc z tymi jego odzywkami (bo on jest na skraju wyczerpania Przeciez to bylo tyle lat totalnej olewki i teraz zamarzyl miec mature ?
13 sie 12:28
Metis: Makler nie przesadzaj Trzeba być sumiennym w pracy i matura R to ... pikuś emotka
13 sie 12:55
Omikron: 6latek, a ile wtedy było zadań? Bo przebieg zmienności funkcji dużo czasu zajmuje.
13 sie 13:15
6latek : Bylo wtedy 5 albo 6 zadan (nie pamietam
13 sie 14:39
maciu: i co chociaz jedno zrobiłeś?
13 sie 14:39
6latek : No . Nie trac czasu na dyskuje tutaj tylko bierz sie rozwiazywanie rownani i ukladow rownan bo polegniesz na tym
13 sie 14:41
Omikron: Czyli teraz stawiają na więcej zadań, pewnie to i dobrze, bo sprawdzają wiedzę z większej ilości zagadnień. Wtedy pewniakiem był przebieg zmienności funkcji, teraz jest zadanie optymalizacyjne.
13 sie 14:48
uuu: 6latek a kiedy ty zdawałes mature
13 sie 15:03
maciu: w 78,stary dziad emotka
13 sie 15:04
wrocek: Ładnie to tak pisać I Ty chcesz żeby Ci pomagać O nie ja już nie pomogę :
13 sie 15:05
uuu: co w 78 roku tak dawno to on ma z 50 lat pewnie juz po studiach jest i dlatego tyle wiee
13 sie 15:07
Omikron: 6latek, a masz może gdzieś jeszcze zadania, które wtedy były? Jestem bardzo ciekawy czy rzeczywiście była wtedy tak trudna matura jak dużo osób mówi.
13 sie 15:08
maciu: była.bo ja z ciekawosci wpisalem na forum i udalo mi sie znalezc jakies zadanie z lat 70 80 i strasznie dziwne rownanie bylo
13 sie 15:09
6latek : No a co powiesz na takie zadanie ? Obliczyc stosunek dlugosci rn promienia okregu wpisanego w forenny n−kat do dlugosci promienia Rn opisanego na n −kacie foremmnym
 rn 
Zbadac jak zmienia sie stosunek

gdy liczba n bokow wielokata wzrasta
 Rn 
 rn 
czy mozna tak dobrac n aby stosunek

roznil sie od 1 o mniej niz 0,01?
 Rn 
Uogolnic odpowiedz na poprzednie pytanie Wedlug mnie to zadanie sprawdzi Twoja wiedze a nie tylko umiejetnosc korzystania z tablic Bo tutaj potrzebne sa wiadomosci z geometrii , trygonometrii , (wlasnosci funkcji np cosinus ) z granic
13 sie 15:09
uuu: jakie napisz
13 sie 15:10
6latek : uuu emotka Tak ja pisalem mature w maju 1978r . Mam teraz 58 lat (moge napisac bo mezszyzne mozna pytac o wiek ) Nie jestem studentem ale okazalo sie duzo rzeczy pamietam ze szkoly sredniej , gdyz teraz duzo materialu z dawnej szkoly serdniej jest na studiach . Wtedy liceum bylo 4 letnie a technikum 5−letnie . ja konczylem technikum . Takze chodzilo sie wtedy do szkoly w sobote(nie bylo wolnych sobot ) i dopiero po poludniu w sobote jechalem do domu z internatu na niedziele . BO jak przed 3 laty zajrzalem na forum to wlasnie sobie przypomnialem . Tobie maciu zycze zebys tez tyle pamietal ze szkoly po tylu latach
13 sie 15:17
maciu: ale to nie ma co sie obrazac za wiek,ja za miesiac mam 20 lat, i juz czuje ze nie jestem mlody,zauwazam ze wiele mlodszych juz odemnie,chocby w sporcie
13 sie 15:19
Omikron: To chyba wam trochę zazdroszczę, bo chciałbym po szkole średniej więcej umieć. A jak to się miało do studiów? Mniej rzeczy się uczyło czy kończymy teraz całą naukę na niższym poziomie niż kiedyś?
13 sie 15:21
maciu: nie ma czego,ja mam wiele brakow...
13 sie 15:22
6latek : Maciu ja sie nie obrazam Omikron . Zadania byly rozne . I poziom podstawowy i rozszserzony teraz (ja naprawde teraz tego nie rozrozniam
13 sie 15:27
maciu: no ,ale stary już jesteś jak diabli
13 sie 15:29
maciu: ale z drugiej strony wielu by chciało tylke dożyć
13 sie 15:29
Omikron: No dobra, to zobaczę czego na studiach się dowiem emotka
13 sie 15:31
daras: @13:15 zadań było 5 z czego trzeba było wybrać 3, zadania optymalizacyjne, jak się to w nowomowie obecnej nazywa, też się zdarzały a trudność polegała głownie na tym, że takie zadanie trzeba było rozwiązać od dechy do dechy, bo inaczej ci go nie zaliczali a żeby zdać maturę musiałeś rozwiązać bezbłędnie jedno a drugie mieć z małymi usterkami
22 sie 09:39