problem z procentami
maciu: Czterech przyjaciół zarejestrowało spółkę.
Wysokość udziałów poszczególnych wspólników w kapitale zakładowym spółki wyraża stosunek 12 : 8
: 3 : 2 . Jaką część kapitału zakładowego stanowi udział największego inwestora?
tak to sobie tłumaczę że wartość największego inwestora jest równa 12 a w sumie jest 25
więc myślę że 12 razy 25 tak?
100
4 sie 00:00
6latek: 12*25 | | 300 | |
| = |
| = 3% (przeciez mogles to sobie policzyc |
100 | | 100 | |
Ale czy tak naprade bedzie ? Tylko 3% ?
4 sie 00:08
maciu: nie ja już znam odpowiedź to ma być 12 podzielić na liczbe tych udziałowców wszystkich czyli 12
podzielić na 25 czyli 0,48
PS(jednak nowa matura trudniejsza)
4 sie 00:11
6latek: 12 | |
| = 0,48= 48% tyle stanowi udzial najwiekszsego inwestora |
25 | |
8 | |
| =0,32=32% drugiego w kolejnosci |
25 | |
3 | |
| =0,12 = 21% trzeciego w kolejnosci |
25 | |
2 | |
| =0,08=8% czwartego w kolejnosci |
25 | |
Dodaj te procenty i zobacz czy wyjdzie 100%
4 sie 00:23
maciu: COŚ jest źle
4 sie 00:25
maciu: sam musze na to wpaść
4 sie 00:25
maciu: łatwa matura tak?
4 sie 00:25
6latek: No bo 0,12=12% a nie 21% (napisalem odwrotnie )
Mogles to wylapac
4 sie 00:26
maciu: 48 jest ok
4 sie 00:27
6latek: Nie przesadzaj czesc zadan na maturze to gimnazjum a nie szkola srednia
Pewnie dane po to zeby ja zdac
4 sie 00:29
maciu: i na tym problem polega bo ja mam problemy z materiałem z gimnazjum,a nie z materiałem wyższym
4 sie 00:30
6latek: tak naprawde to te zadania ktore teraz dajesz do rozwiazania to jest dawny poziom szkoly
podstawowej klaa 7 i 8
A nawet 6 .
Kąt srodkowy i wpisany to klasa 7 (przegladalem niedawno
4 sie 00:32
maciu: ok,to mimo tego,że to taki niski poziom,to mam nie prosić o pomoc i nic nie napisać na maturze?
jeszcze wczoraj nie wiedziałem co to twierdzenie talesa,a dziś samodzielnie zrobiłem wszystkie
zadania z listy,nie na pamięć,rozumiem zasade,
więc wniosek taki że warto pytać nie?
4 sie 00:40
maciu: dobranoc
4 sie 00:49
6latek:
Oczyiscie ze pytac . ja tez duzo pytam
NO to zadanie z Talesa
Na rysunku odcinki AD BE i CF sa rownolegle
Znajdz dlugosc x i y jesli
BC=3
EF=2,5
OB=2
4 sie 00:52
6latek: Dobranoc
4 sie 00:53
maciu: niech pomyślę
4 sie 00:54
4 sie 00:56
maciu: no teraz to już ciężko będzie pomyśleć prosze o inne zadanie,żeby udanie zakończyć ten dzień
4 sie 00:57
6latek: Zadanie
Wyznacz te argumenty (czyli xsy) dla ktorych funkcja y=6x−5 przyjmnuje wartosc 13
4 sie 01:01
maciu: ja wiem że to może być śmieszne,ale z jakiego dziło to zadanie? prosze nie pisać rozwiązania,ja
jes zrobie,jaki to dział?
4 sie 01:05
maciu: x=3
4 sie 01:06
maciu: dobrze
4 sie 01:08
maciu: i włoguule to co to za jakies podchwytliwe zadanie co?
4 sie 01:08
6latek:
zadanie
Znajdz obwod trojkata A
1 B
1C
1 widzac ze oba trojkaty sa podobne
4 sie 01:09
6latek: x=3
Przecie jest zwykle rownanie liniowe
4 sie 01:10
maciu: to co dobrze zrobiłem? robie teraz trójkąty
4 sie 01:11
maciu: 34 ,prosze o jeszcze
4 sie 01:12
maciu: kurde ale dobry jestem
4 sie 01:12
6latek: Piszsemy w ogole , rowniez , przypadkiem
4 sie 01:13
maciu: no ale co to ma do mej maturki polski zdany na 37 ustny 45,teraz matematyka
4 sie 01:14
maciu: daj jeszcze 1 z talesa
4 sie 01:15
6latek: Tamto zadanie skoncz i spac . Jutro tez jest dzien
4 sie 01:15
6latek: Ale matura do czegos jakby nie bylo zobowiazuje
4 sie 01:16
maciu: jak je skończyć jak jest rozwiązane
4 sie 01:16
6latek: Chodzi mi o zadanie z 0:52 (zobaczymy czy rozumiesz Tw Talesa.
4 sie 01:18
maciu: 00−56 jest rozwiązanie
4 sie 01:19
6latek: Tak wtedy napisalem rozwiazanie
4 sie 01:22
maciu: to jest deprymujące inne by się przydało
4 sie 01:23
6latek: Co mowi Tw Talesa?
4 sie 01:23
maciu: oj no to ja to wiem !
4 sie 01:24
maciu: to na tym polega żeby jebnąć x gdzie jest to wymagane,i ułożyć odpowiednie proporcje na krzyż
to i jest odcinek wyliczony
4 sie 01:25
maciu: no ale przykład jakiś by się przydał nie taki łatwy jak obwód,tak żeby przed snem którego i tak
nie będzie,coś się utrwaliło to bardzo ważne,jakbym zrobił taki przykład dobrze
4 sie 01:26
6latek: Przeczytaj je sobie nawet z 5 razy a jesli potrzba to wiecej jesli go nie rozumiesz
4 sie 01:27
maciu: wczoraj oglądałem some times filmiki matemaksa and i understand ps(my english is good)
4 sie 01:28
6latek:
Ogolnie to rozumiemy to tw tak
Jesli dwie proste przetniemy prostymi siecznymi to te sieczne sa rownolegle wtedy i tylko
wtedy gdy odcinki wyznaczone przez te sieczne
na obu danych prostych sa proporcjonalne
czyli patrz rysunek
Proste k i l sa to sieczne
Przeczytaj teraz tresc zadania i odopwiedz sobie na pytanie czy proste Bf I CF to sa sieczne i
czy sa rownilegle ?
Jesli tak to rozwiaz to zadanie
4 sie 01:48
6latek: Czy proste BE i CF itd
4 sie 01:49
maciu: Zaraz sie biore
4 sie 01:54
6latek: jesli wyliczysz x to potem zauwaz ze DA jest rownolegla do BE i mozesz tez ulozyc proporcje
zeby wyliczyc y
4 sie 01:57
maciu: Sa rownolegle
4 sie 01:57
maciu: Noi jakie to zadanie?w minute rozwiazelem
4 sie 01:58
6latek: To zobacz na rysunek 01:48 i na rysunek 0:52 i napisz proporcje zeby wyliczyc x
4 sie 01:59
6latek: Masz wyliczyc dlugosci odcinkow a nie odpowiedziec tylko na pytanie
To pytanie bylo tylko srodkiem do celu jakim jest wyliczenie dlugosci x i y
4 sie 02:01
6latek: Ja juz ide spac bo musze wypoczac
Jutro pokazesz swoje rozwiazanie zadania
4 sie 02:02
maciu: y 0,66
2 = x
4 sie 02:03
maciu: zaraz chwileczkę
4 sie 02:03
maciu: Cieko mi to zrozumiec ten rysunek jest troche inny nie ma tam 2 prostych pionowych⇔
4 sie 02:32
daras: @0:32 kąt środkowy i wpisany to było kiedys w klasie 4 SP, czyli co dekadę cofamy się o jakies
2 klasy
ciekawe czy za ...matura będzie z 2+2 i literek
4 sie 04:14
PrzyszlyMakler: Nienawidzę pieprzenia, że kiedyś matura była trudniejsza. To kłamstwa. Co z tego, że była
trudniejsza, skoro nauczyciele pomagali i uczniowie ściągali? Obecna matura rozszerzona
prezentuje nie dużo niższy poziom od tamtej i jest całkowicie samodzielna, to chyba teraz
lepiej, nie? Podstawa niech se będzie łatwa. Przeciętnym ludziom matematyka się przydaje do
obliczenia ile zapłaci za 1,5kg schabu na 18zł/kg.
4 sie 08:35
6latek: dzisiaj uczniowie sa tacy swieci i nie sciagaja .
Poza tym smieszy mnie to ze progi maja spasc na uczelniach bo zadania nie byly wedlug schematu
zastanow sie kolego nad slowami wlasnej minister edukacji ze matura musi byc trudniejsza
Przecietnemu czlowiekowi matura jest do niczego niepotrzebna a jednak i ten przecietny chce ja
teraz miec
Pytam sie po co jesli nie idzie na studia ?
I ostatna sprawa .
kiedy ja pisalem mature( nie bylo przymusu pisania matury) tez nie wszyscy koledzy i
kolezanki z mojej klasy ja zdali (bodaj 5 osob albo z jezyka polskiego albo z matematyki
Teraz gwarantuje CI ze duzo wiecej osob nie zadaloby gdyby nie bylo mozliwosci korzystania z
tablic i wzory nalezaloby znac na pamiec . Uczniowei nie lubia sie uczyc wzorow na pamiec
Bede teraz troche wredny . Przciez Ty pisales mature rozszerzona i niedawno pytales sie jak
rozwiazac proste rownanie z wartoscia bezwzgledna
Czy to przstoi maturzyscie ? Przepraszam jesli Cie urazilem
4 sie 09:59
6latek: 3 | |
| ≠0,66 tylko 1,5 ( pewnie napisales tak bo juz bylo pozno |
2 | |
W tym zadaniu najpierw lepiej wyliczyc x
Popatrz zgodnie z tym tweirdzeniem mozemy zapisac tak
| OB | | BC | | OB | | OE | | OE | | EF | |
albo |
| = |
| albo |
| = |
| albo |
| = |
| albo |
| OE | | EF | | BC | | EF | | OB | | BC | |
To masz wszyskie mozliwosci zeby wyliczyc x czyli dlugosc odcinka OE
Wezmy sobie dla obliczen 1 proporcje
Majac wyliczone x mozesz sobie uloyc proporcje zeby wyliczyc y
4 sie 10:27
6latek: W poscie 02:03 nic nie wyliczysz bo masz dwie niewiadome x i y
4 sie 10:30
6latek: Post 10:27
Nie wszystkie mozliwosci to sa otoz jeszce takie
W kazdej z proporcji idzie lewa na prawo i prawa na lewo
| OB | | BC | | BC | | OB | |
np |
| = |
| i |
| = |
| i tak dla kazdej proporcji |
| OE | | EF | | EF | | OE | |
WIdzisz ze jest duzo mozliwosci
| a | | c | |
Poza tym jak w kazdej proprcji |
| = |
| ⇒a*d=b*c gdzie ai d sa to wyrazy skrajne a |
| b | | d | |
wyrazy b i c to sa wyrazy srodkowe
| d | | c | |
W kazdej proporcji mozesz przestawiac wyrazy np |
| = |
| itd . |
| b | | a | |
Zapamietaj sobie ze tak mozna tez ale Ty obierz sobie jedna strategie do obliczen i tego sie
trzymaj .
Koledzy CI beda dalej pomagac
4 sie 10:45
4 sie 13:44
6latek:
Moze byc tez tak
Masz tam na niebiesko
Kliknij po wiecej przykladow i zobacz jak sie zapisuje ulamki tutaj
rada . zapisuj je za pomoca U a nie male u (bedzie lepiej widac )
Teraz zobacz masz rysunek do zadania a) Jak go obrocisz 0 90
o w lewo to masz rysunek b)
cos przypomina?
4 sie 15:03
PrzyszlyMakler: @6latku oczywiście, że się nie obrażę, bo nawet nie powiedziałeś prawdy. Rozwiązywałem o niebo
trudniejsze równania z wartością bezwzględną, ale zawsze to robiłem bardzo wzorcowo i
pracochłonnie. Tamten przykład o który pytałem dałem z rozwiązaniem i pytałem o po prostu
SZYBSZE rozwiązywanie takich działan− prostych. Według mnie matura rozszerzona może być
trudna, trudniejsza i jeszcze gorsza. Czuję się poszkodowany względem tego, że poprzednie
roczniki miały łatwiej, niemniej sądzę, że dobrze by było, gdyby była nawet jeszcze
trudniejsza, ale podkreślam rozszerzona. Podstawowa jest dobra, jaka jest. Tłumoki mogą ją
zdać, a ze słabym wynikiem na studia ścisłe i tak się nie dostaną, więc mnie to nie boli. Nie
można nazwać przeciętnego człowieka studentem, ale każdemu studentowi matura jest potrzeba z
przyczyn oczywistych. Po co ludzie co idą na ASP, czy Polonistykę mają marnować czas na
matematykę? Oczywiście ja matmę uwielbiam, uważam, że bardzo rozwija i jest niezbędna, ale
chcę włożyć w moje poglądy odrobinę empatii. Są ludzie, co jej nienawidzą, więc próg 30% z
banalnego materiału nie jest czymś za prostym. A po co ludziom matura, ktorzy nie idą na
studia, to nie mam pojęcia. A jak Ty pisałeś maturę, to też miałeś dostęp do wzorów. Słyszałem
od nawet moich nauczycielach jakie jaja się działy na tych 'starych' maturach, które teraz
każdy idealizuje. Były gorsze i bardzo subiektywne. Nauczyciel jak kogoś lubił mógł wszystkie
wzory podpowiedzieć, a niektórzy to nawet z podręcznikiem na kolanach pisali.
4 sie 17:32
maciu: dokładnie,teraz to nawet ściągać nie można bo u kolegi a,znaczy u mnie b
4 sie 17:34
6latek: Niestety nie mialem dostepu do wzorow .
Z podrecznikiem to bajka . Ewentualnie w kananpkach sciaga jak sie komus udalo .
Mnie sie nie udalo dostac . Tak samo jak koledze Bogdanowi ktory po godzinie wyszedl z
sali(pamietam to do dzis
Poza tym byli tez u nas na egzaminie z matematyki tez ludzie z kuratorium z Opola .
Teraz tez sa metody zeby sciagnac . Nikt mi tego nie powie .
material jest zmniejszony bo liceum o rok krotszse i to samo technikum i ja to rozumiem .
Tak naprawde to ja mam to gdzies czy ten czy ten zda mature . Nie moj cyk i nie moje malpy
Ale zobacz Piszse tak '' Jak dopiero teraz dowiedzialem sie co to jest twierdzenie Talesa ; i
juz umiem zadania
Wybacz przez cale 9+3 lata nie wiedzial co to T Talesa?
Albo maturzystka pyta dla jakich argumentow funkcja przyjmuje wartosci ujemne nie potrafiac
rozwiaazc
prostej nierownosci z jedna niewiadoma
Pierwsza sprawa to jak oni w ogole znalezli sie w klasie matutarlnej .
Wybacz ale slowo maturzysta czy student do czegos zobowiazuje . Moze to sie wydawac dziwne ale
tak jest
Ach. Trzeba machnac na to reka i miec to gdzies . Pozdrawiam
4 sie 19:23
6latek: Z tego wszystkiego zapomnialen napisac
Życze powodzenia na studiach
4 sie 21:07
daras: Wzorów nie trzeba było znać na żadnej maturze, bo zawsze były dostępne tablice matematyczne,
tylko ich znajomość znacznie usprawniała pisanie, bo z tego co pamiętam, to tablice w ilości
sztuk 1 były na całą salę ok. 100 abiturientów i ja je widziałem wtedy pierwszy raz w życiu
13 sie 12:04
6latek : Czesc
U nas niestety trzeba bylo . Z tego co pamietam to chyba na j. polskim byl jakis slownik
Pomijac to to trzeba tez umiec z nich korzystac (co 75% maturzystow umie a pozostali nie i
dlatego nie zdaja matury.
13 sie 12:15
Omikron: Zgadzam się, u mojej nauczycielki przez pierwsze dwa lata pisaliśmy sprawdziany bez tablic i
musieliśmy uczyć się wszystkich wzorów na pamięć. Dzięki temu oszczędziłem na maturze trochę
czasu.
13 sie 12:17
6latek : Powiem CI ze na maturze z matematyki byl zawszse jeden pewniak
Bylo to badanie przebiegu funkcji , gdzie potrzebne byly wiadomosci z 3 klas liceum nalezalo np
wykazac czy funkcja jest parzysta czy nieparzysta , czy jest roznowartosciowa
(teraz widze ze tego sie nie robi .
Tak poza tym to mam juz go dosc z tymi jego odzywkami (bo on jest na skraju wyczerpania
Przeciez to bylo tyle lat totalnej olewki i teraz zamarzyl miec mature ?
13 sie 12:28
Metis: Makler nie przesadzaj
Trzeba być sumiennym w pracy i matura R to ...
pikuś
13 sie 12:55
Omikron: 6latek, a ile wtedy było zadań? Bo przebieg zmienności funkcji dużo czasu zajmuje.
13 sie 13:15
6latek : Bylo wtedy 5 albo 6 zadan (nie pamietam
13 sie 14:39
maciu: i co chociaz jedno zrobiłeś?
13 sie 14:39
6latek : No .
Nie trac czasu na dyskuje tutaj tylko bierz sie rozwiazywanie rownani i ukladow rownan bo
polegniesz na tym
13 sie 14:41
Omikron: Czyli teraz stawiają na więcej zadań, pewnie to i dobrze, bo sprawdzają wiedzę z większej
ilości zagadnień. Wtedy pewniakiem był przebieg zmienności funkcji, teraz jest zadanie
optymalizacyjne.
13 sie 14:48
uuu: 6latek a kiedy ty zdawałes mature
13 sie 15:03
maciu: w 78,stary dziad
13 sie 15:04
13 sie 15:05
uuu: co w 78 roku tak dawno to on ma z 50 lat pewnie juz po studiach jest i dlatego tyle wiee
13 sie 15:07
Omikron: 6latek, a masz może gdzieś jeszcze zadania, które wtedy były? Jestem bardzo ciekawy czy
rzeczywiście była wtedy tak trudna matura jak dużo osób mówi.
13 sie 15:08
maciu: była.bo ja z ciekawosci wpisalem na forum i udalo mi sie znalezc jakies zadanie z lat 70 80 i
strasznie dziwne rownanie bylo
13 sie 15:09
6latek : No a co powiesz na takie zadanie ?
Obliczyc stosunek dlugosci r
n promienia okregu wpisanego w forenny n−kat do dlugosci
promienia R
n opisanego na n −kacie foremmnym
| rn | |
Zbadac jak zmienia sie stosunek |
| gdy liczba n bokow wielokata wzrasta |
| Rn | |
| rn | |
czy mozna tak dobrac n aby stosunek |
| roznil sie od 1 o mniej niz 0,01? |
| Rn | |
Uogolnic odpowiedz na poprzednie pytanie
Wedlug mnie to zadanie sprawdzi Twoja wiedze a nie tylko umiejetnosc korzystania z tablic
Bo tutaj potrzebne sa wiadomosci z geometrii , trygonometrii , (wlasnosci funkcji np cosinus )
z granic
13 sie 15:09
uuu: jakie napisz
13 sie 15:10
6latek : uuu
Tak ja pisalem mature w maju 1978r . Mam teraz 58 lat (moge napisac bo mezszyzne mozna pytac o
wiek )
Nie jestem studentem ale okazalo sie duzo rzeczy pamietam ze szkoly sredniej , gdyz teraz duzo
materialu z dawnej szkoly serdniej jest na studiach .
Wtedy liceum bylo 4 letnie a technikum 5−letnie . ja konczylem technikum . Takze chodzilo sie
wtedy do szkoly w sobote(nie bylo wolnych sobot ) i dopiero po poludniu w sobote jechalem do
domu z internatu na niedziele .
BO jak przed 3 laty zajrzalem na forum to wlasnie sobie przypomnialem .
Tobie maciu zycze zebys tez tyle pamietal ze szkoly po tylu latach
13 sie 15:17
maciu: ale to nie ma co sie obrazac za wiek,ja za miesiac mam 20 lat, i juz czuje ze nie jestem
mlody,zauwazam ze wiele mlodszych juz odemnie,chocby w sporcie
13 sie 15:19
Omikron: To chyba wam trochę zazdroszczę, bo chciałbym po szkole średniej więcej umieć.
A jak to się miało do studiów? Mniej rzeczy się uczyło czy kończymy teraz całą naukę na niższym
poziomie niż kiedyś?
13 sie 15:21
maciu: nie ma czego,ja mam wiele brakow...
13 sie 15:22
6latek : Maciu ja sie nie obrazam
Omikron . Zadania byly rozne . I poziom podstawowy i rozszserzony teraz (ja naprawde teraz
tego nie rozrozniam
13 sie 15:27
maciu: no ,ale stary już jesteś jak diabli
13 sie 15:29
maciu: ale z drugiej strony wielu by chciało tylke dożyć
13 sie 15:29
Omikron: No dobra, to zobaczę czego na studiach się dowiem
13 sie 15:31
daras: @13:15 zadań było 5 z czego trzeba było wybrać 3, zadania optymalizacyjne, jak się to w
nowomowie obecnej nazywa, też się zdarzały a trudność polegała głownie na tym, że takie
zadanie trzeba było rozwiązać od dechy do dechy, bo inaczej ci go nie zaliczali a żeby zdać
maturę musiałeś rozwiązać bezbłędnie jedno a drugie mieć z małymi usterkami
22 sie 09:39