matematykaszkolna.pl
podobieństwo trójkątów maciuu: tu według tego zadanka https://www.youtube.com/watch?v=A4EFlejucbg pan ułożył proporcje że w ułamku (cztery czwarte) = 10 przez x rozumiem to,ale tam są dwa boki bo 4, więc jest cztery czwarte,https://matematykaszkolna.pl/strona/4108.html, a tu jak ułożyć proporcje skoro długość jednego odcinka to 7 , a drugiego 3, trzy siódme czy siedem trzecich to różnica przecież
3 sie 14:27
maciuu: https://matematykaszkolna.pl/strona/4108.html w taki sposób rozwiązuje te zadania np x+4 przez 8 = x przez 6 8x=6x+24 2x=24 x=12 czasami to bez problemu zrobię ,zdolny jestem chłopak ale w tym przypadku widać było dobrze te boki tych trójkątów,ale czasem niewidać tego dobże jak w tym linku drugim i nie wiem jak ułożyć proporcje
3 sie 14:36
Jack: https://matematykaszkolna.pl/strona/4108.html mozesz zrobic albo
3 3+x 

=

7 21 
albo
7 21 

=

3 3+x 
to to samo...
3 sie 15:55
Jack: rysunekja proponuje oznaczyć katy i wtedy duzo latwiej... np. tutaj mozna tyle proporcji ulozyc, ze... szok
3 sie 16:02
maciuu: https://matematykaszkolna.pl/strona/2486.html ok,w tym zadaniu wzrouje się na twoim zapisie i wychodzi mi tak jedna trzecia + 1+x (przez) 9 9=3+x 6=x a jest źle bo ma być 2 dlaczego? gdzie zrobiłem błąd w proporcji
3 sie 16:26
Jerzy:
1+x 1 

=

... i wynik: x = 2
9 3 
3 sie 16:33
Jerzy: Mnozysz obustronnie przez: 9 i masz: 1 + x = 3 ⇔ x = 3 − 1 = 2
3 sie 16:34
maciuu: co ty jurek za głupoty wyoisujesz przecież na to wychodzi że 3x=9 więc x = 3?
3 sie 16:39
Jerzy: Oj maciuu, maciuu ..
 1+ x 1 

*9 =

*9 ⇔ 1 + x = 3 ... teraz widzisz ?
 9 3 
3 sie 16:41
maciuu: teraz żeś mi tym schematem całkiem poprzewracał w głowie zobacz 3(1+x)=9 3+3x=9 3x=6 x=2?
3 sie 16:41
Jerzy: Teraz dobrze
3 sie 16:42
maciuu: ten mój sposób jest dobry?
3 sie 16:42
maciuu: ale czekaj chwile...
3 sie 16:42
maciuu: a nic nic już,jeszcze bede robił te zadanka to możesz zerknąć coś doradzić
3 sie 16:44
Jerzy: Radziłbym wziąć się ostro do roboty, bo masz kolosalne braki
3 sie 16:47
maciuu: oj nie zgodze się z tobą,jestem na tym forum od dłuższego czasu i jeśli śledzisz moje posty to wiesz że prosze o pomoc tylko z działów dotyczących geometrii ,procentów noi teraz tych trójkątów reszta jest ok! ale doceniam sugestię,moje przygotowanie do maturki poprawkowej są w należytym porządku
3 sie 16:50
Jerzy: Ja jestem na tym forum od paru lat i nie widziałem ,aby maturzysta miał problem z rozwiazaniem najprostszej proporcji
3 sie 16:52
maciuu: może masz troche racji ale w ciągach ,funkcji kwadratowej pwo,kombinatoryce itp nie ma proporcji a póki co to jest najważniejsze i tego na maturze jest najwięcej w tym jestem solidny ,ale nie ma co więcej pisać ucze się podobieństwa tych trójkątów dalej
3 sie 16:59
6latek: Ale w zuciu codziemmnym masz proporcje nawet jesli etgo nie zauwazasz jweslimkupisz jedno piwo dajmmy na to za 2,50 to ile zaplacisz za5 piw ? jesli metr kwadratowy plytek kosztuje 25zl to ile kupisz m2 za 160zl ? ,albo ile trzeba wydac kasy na to zeby wylozyc lazienke ktora ma 6m2 (podloga i metr kw plytki kosztuje 45 zl I wiele innych
3 sie 17:06
maciuu: sześciolatku zejdźmy na ziemie póki co nie pije piwa i raczej nie będe ponieważ zdrowie na to delikatnie pisząc nie pozwala,płytek też nie chce kupować,więc skupiam się póki co na maturze
3 sie 17:15
maciuu: https://matematykaszkolna.pl/strona/2660.html z tej listy potrafie zrobić ''wszystkie'' z wyjątliem zadań nr 12,18 warto zauważyć że są to zadania dość nietypowe takie lubią się pojawić na maturze więc warto żebym potrafił jes rozwiązywać
3 sie 17:23
Jack: zad 12? z podobienstwem? https://matematykaszkolna.pl/strona/4065.html to?
3 sie 17:25
6latek: Podalem tylko przyklady . ja tez nie pije piwa bo zaraz cukier 300 emotka
3 sie 17:31
maciu: Tak to i 18 bardzo bym prosil mi to wyjasnic nie odsylac do innych filmikow czy do strony rozwiazania bo to jest zbyt szczegolowo i dokladnie zrobione. Tak bym proscil zeby mi to mozliwie najprosciej wytlumaczyc
3 sie 17:36
6latek: stosunek obwodow wielokatow (trojkatow tez) jest rowny skali podobiensta
 ob2 
k=

 Ob1 
Stosunek pol wiekokatow jest rowny kwadratowi skali podobienstwa
 P2 
czyli k2=

 P1 
u nas
 50 
k2=

=2
 25 
Teraz juz tylko rachunki aby wyzanzcyc k wiadomo ze wtedy k=2 lub k=−2 Ale k nie moze byc liczba ujemna wiec k=p[2} Przeciez umiesz rozwiazac rownanie x2=4 to jest tak samo wtedy x=2 bo 22=4 lub x=−2 bo (−2)2=4
3 sie 17:46
6latek: A jeszce stosunk objetosci wielokatow jest rowny szsescianowi skali podobienstwa Masz np 2 ostoslupy V1=16m3
 128 
V2=128m3 wiec k3=

=8
 16 
k3=8 to k=2 bo 23=8 czyli skala podobienstwa tych ostroslupow wynosi k=2 =================================================================== Ale czy to jest na podstawie to nie weim
3 sie 17:51
Jerzy: objętości wielokątów ? emotka
3 sie 17:51
6latek: Jerzy To z rozpedu tak emotka Oczywiscie bryly.
3 sie 17:59
maciuu: oj to już zatrudne póki co.
3 sie 18:00
maciu: a jeśli w zad nie było by do kwadratu to było by 2?
3 sie 20:39
Jack: stosunek pól jest zawsze w skali k2 (latwo zapamietac bo pole podawane jest np. w m2) stosunek bokow/obwodow jest w skali k, bo to tez jest w metrach. dlatego np. obliczyc stosunek objetosci (m3) to skala jest k3
3 sie 21:21
maciu: czyli nie mogło być np 25,50m?
3 sie 21:30
Jack: moze byc, a czemu nie ?
3 sie 21:46
Jack: ja tylko podalem jak latwo zapamietac skale −>> po jednostkach
3 sie 21:48
maciu: no dobrze no to co ma ta skala do zadania
3 sie 21:52
maciu: możesz mi wyjaśnić po co mi ten stosunek pól k2 i co to ma do zadania?
3 sie 21:59
6latek: Zacznij kolego myslec . Nie da sie tego wyjasnic . Wplotles w ten watek kilka zadan i pytasz i pytasz co to ma do zadania (ktorego?) . czytanie zadania z ezrozumienim tym bardziej obowiazuje maturzyste .
3 sie 22:14
Smule: Zauwaz, że trójkąt abc jest podobny do aed (mąją te same kąty) więc możesz liczyć z proporcji Jeden z kątów w trójkącie AED jest prosty, więc możesz wykorzystać twierdzenie Pitagorasa 32 + 42 = y2 y = 5 = AD W zadaniu masz podane ze ad to połowa ab, a że ad to 5 to ab to 10. Teraz potrzebujesz dwóch boków podobnych w obu trójkątach, jeśli położysz trójkąt AED obok ABC (przerysuj je sobie jalos) to zauwazysz że AD to trochę pomniejszone AB a ED to trochę pomniejszone BC Czyli z proporcji
AD AB 

=

ED BC 
5 10 

=

3 x 
Czyli jak widać x = 6
3 sie 22:15
Jack: jezeli trojkaty sa podobne, to oznacza ze stosunek ich bokow jest w pewnej skali. np. mamy trojkat o bokach dlugosci 3,4 i 5 oraz drugi, wiekszy trojkat, o bokach dlugosci 9, 12 i 15. W jakiej skali sa te trojkaty do siebie podobne? i teraz latwo zobaczyc, ze
9 12 15 

=

=

= 3
3 4 5 
czyli nasza skala to jest 3 (k = 3) (jesli porownujemy wiekszy do mniejszego) mozemy teraz porownac na odwrot (dlatego wlasnie podpisujemy co porownujemy do czego)
3 4 5 1 

=

=

=

= k
9 12 15 3 
3 sie 22:16
maciu: ty się kolego od mego czytania ze zrozumienia odpiernicz bo już zdałem polski na 37%,bytam grzecznie bo wkurza mnie takie coś że ktoś mi tu robi bajzel w głowie piszać coś tylko mi mąci niestety bardzo prosze mi wyjaśnić to,a nie wprowadzać jeszcze większe zamieszanie
3 sie 22:16
maciu: no ale jak tam jest do kwadratu? to jak będzie wyglądać ?
3 sie 22:17
maciu: Jack: jezeli trojkaty sa podobne, to oznacza ze stosunek ich bokow jest w pewnej skali. np. mamy trojkat o bokach dlugosci 3,4 i 5 oraz drugi, wiekszy trojkat, o bokach dlugosci 9, 12 i 15. W jakiej skali sa te trojkaty do siebie podobne? i teraz latwo zobaczyc, ze 9 12 15 = = = 3 3 4 5 czyli nasza skala to jest 3 (k = 3) (jesli porownujemy wiekszy do mniejszego) mozemy teraz porownac na odwrot (dlatego wlasnie podpisujemy co porownujemy do czego) 3 4 5 1 = = = = k 9 12 15 3 bardzo prosze taki schemat wykonać tylko do zadania tego co dałe zę jest 25 i 50 metruw kwadratowych!
3 sie 22:20
Jack: tam jest do kwadratu bo to jest skala podobienstwa pól. trojkaty ABC i A'B'C' sa podobne oznacza to ze maja "podobne" boki w jakiejs skali. jak juz wyzej pisalem, pola sa podobne w skali k2 zatem porownujac pola (jedno do drugiego)
 Pole pierwszego 25 
to wiemy ze

= k2 =

 Pole drugiego 50 
w zadaniu nas pytaja o skale podobienstwa drugiego (A'B'C') do pierwszego (ABC) zatem
Pole drugiego 50 

= k2 =

= 2
Pole pierwszego 25 
zatem k = 2
3 sie 22:24
Smule: Nie zrobisz schematu bo nie znasz boku ani jednego z tych trójkątów. Ale jeśli jeden ma boki o długości 1, 2, 3 to drugi będzie miał boki 2, 22 i 32
3 sie 22:25
Jack: chyba Cie jednak nie rozumiem... jaki schemat?
3 sie 22:25
maciu: ma być pierwiastek z dwóch nie 2
3 sie 22:25
maciu: taki jak z postu 22 16 tylko że dane z zadania bym prosił
3 sie 22:26
Jack: Nie wykonam takiego schematu bo go nie rozumiem. Nie widze rowniez sensu az tak utrudniac sobie zadania...
3 sie 22:28
maciu: jak to utrudniać to jak to zrobić żeby odrazu wyszło pierwiastek z dwóch?
3 sie 22:29
Jack:
 50 
skoro k2 =

 25 
 50 
to k =

 25 
3 sie 22:29
6latek: Posluchaj maciu ja mature pisalem w 1978r (dobrze widzisz Ale pewne rzeczy pamietam do dzis (zreszta widzisz . TY sobie sam zrobiles bajzel w glowie bo sie nie uczyles od poczatku a teraz probujesz wszystko tak w krotkim czasie nadrobic ja tez bylem chory jak chodzilem do szkoly i mialem przerwy w nauce .(czasami dwa , trzy miesiace i nie uzalaem sie na soba )
3 sie 22:33
maciu: to pierwiastek z 50 przez pierwiastek z 25 to dwa pierwiastki tak?
3 sie 22:34
maciu: w 1978 roku matura polegała na znajomości tabliczki mnożenia,więc nie ma czym się chwalić,teraz matura to wyzwanie
3 sie 22:35
Jack: co do pierwiastkow... :
a a 

=

b b 
a * b = a*b
3 sie 22:35
Jack: @maciu Kiedys matura byla znacznie trudniejsza niz dzisiaj, zobacz sobie stare arkusze a dzisiejsze −> to jest przepasc dzisiaj zeby nie zdac to naprawde trzeba sie postarac.
3 sie 22:36
6latek: Polecam zapoznac sie z zadaniami maturalnymi z tamtego okresu i potem sie wypowiadac Chcialbym Ci rowniez zwrocic uwage na to z ewtedy nie mozna bylo miec tablic ze wzorami . Wszystkie wzory nalezalo miec w pamieci teraz tak ale i tak co niektorzy nie wiedza jak z nich korzystac
3 sie 22:40
maciu: widać jaka trudna pisałeś 30 lat temu, i nawet wyjaśnić nie umiesz tylko pouczać cały czas
3 sie 22:42
6latek: Proszse zebys mnie nie obrazal (ja tego w stosunku do Ciebie nie czynie Zobacz moj post 17:46 gdzie wyjasnilem dlaczego k=2 Przeciez nie bede wyjasnial jak sie rozwiazuje rownania postaci x2−k=0 to x2=k , Na Boga jestes maturzysta
3 sie 22:48
maciu: a kiedy ja cię obraziłem ,może jakiś cytat?
3 sie 22:49
maciu: https://matematykaszkolna.pl/strona/2615.html, a czy to zadanie z którym równierz mam problem nie jest pżypadkiem podobne do tego co jest pierwiastek zdwóch
3 sie 22:52
Jack: to zadanie jest bardzo podobne gdyz znowu wykorzystujesz podobienstwo figur i skale
3 sie 23:06
maciu: ono jest banalne teraz zrobiłem tylko podchwytliwe
3 sie 23:08