matematykaszkolna.pl
calki nieoznaczone, pomoze ktos? imm: oblicz calki nieoznaczone a)∫(x2+2x+1) dx / (x−1)2 * (x2 + 1) b)∫(lnx)2 dx / (−2x5)
7 lip 10:39
jc: Jesteś pewny, że chcesz liczyć całkę ∫(x2+2x+1)(x2+1) / (x−1)2 dx ? Jeśli tak, to podstaw x=y+1 i scałkuj wyraz po wyrazie (nic trudnego).
7 lip 10:49
imm: nie, x2+1 jest tez w mianowniku
7 lip 10:53
jc:
 1 
∫ (ln x)2 x−5 dx = −

∫(ln x)2 (x−4) ' dx =
 4 
 1 1 

(ln x)2 x−4 +

∫ (ln x) x−5 dx =
 4 2 
 1 1 

(ln x)2 x−4

∫ (ln x) (x−4) ' dx =
 4 8 
 1 1 1 

(ln x)2 x−4

(ln x) x−4 +

∫x−5 dx =
 4 8 8 
 1 1 1 

(ln x)2 x−4

(ln x) x−4

x−4
 4 8 32 
Sprawdź emotka
7 lip 11:01
imm: a gdzie jest dwójka z mianownika? bo cos mi nie wychodziemotka
7 lip 11:09
jc: Bierzesz się za całkowanie, a masz braki z podstawówki (nawiasy, kolejność działań) emotka
x2 + 2x +1 A Bx+C 

=

+

(x−1)(x2+1) x−1 x2+1 
A+B=1 C−B=2 A−C=1 Dodajesz stronami. 2A=4, A=2, B= −1, C= 1.
 x2 + 2x +1 2  − x + 1 

dx = ∫ (

+

) dx
 (x−1)(x2+1) x−1 x2+1 
 1 
= 2 ln |x−1| −

ln (x2+1) + arctg x Sprawdź emotka
 2 
7 lip 11:17
jc: Przecież dwójkę możesz sobie sam dopisać.
7 lip 11:18
jc: Minus też sam możesz dopisać emotka Nie przeszkadzają Ci w rachunkach takie dodatki, jak dwójka i minus?
7 lip 11:20
Jerzy: Coś mi się wydaje,że pierwsza całka jest nieco inna
7 lip 11:59
jc: Faktycznie, jest (x−1)2, a ja przepisałem (x−1). To nawet lepiej, wynik jest prostszy
 2x 
∫ = − arctg(x) −

 x−1 
7 lip 12:13
Jerzy: Nie czepiam się, ale dopisz stałą emotka
7 lip 12:20
jc: Uzupełnię rachunek.
x2+2x+1 2 1 

=


(x−1)2(x2+1) (x−1)2 x2+1 
 x2+2x+1 2 1 

dx = ∫ [


] dx
 (x−1)2(x2+1) (x−1)2 x2+1 
 2 
= −

− arctg x
 x−1 
Teraz rozumiem Twoją uwagę emotka
7 lip 12:42
Jerzy: Chodziło mi raczej o to , aby na końcu dopisać stałą C , o której często studenci zpominają emotka
7 lip 12:44
jc: Ja konsekwentenie nie piszę stałej, dopisuję dopiero, kiedy jest potrzebna. Po symbolu całki nieoznaczonej piszę po prostu jedną z wielu funkcji pierwotnych. Pewnie nawet nie wiesz, jakie niestworzone prawa arytmetyki studenci wymyślają, jak wiele funkcji okazuje się funkcjami liniowymi, ile nowych wzorów ...
7 lip 12:59
zet: w mianowniku jest (x−1)2 * (x2 + 1) więc będzie A,B,C,D bo (A/x−1)+ (B/(x−1)2)+ (Cx+D/x2+1)
7 lip 13:45
Jerzy: @zef ... a po co rozkład na ułamki proste ?
7 lip 13:57
jc: @zet, rozkład na ułamki proste znajdziesz w moim wspisie z 12:42. Kwadrat w mianowniku sprawił, że od razu można było napisać wynik. Notacja ( a + b / c + d ) w miejsce (a+b)/(c+d) może nie jest taka zła, ale jest niezgodna z przyjętymi w matematyce i programowaniu zwyczajami. Czy na prawdę uczniowie nie wykorzystują komputerów do matematyki, choćby do rysowania wykresów? Latex dopuszcza dwie formy: \frac{a+b}{c+d}, {a+b \over c+d}.
7 lip 14:11