calki nieoznaczone, pomoze ktos?
imm: oblicz calki nieoznaczone
a)∫(x2+2x+1) dx / (x−1)2 * (x2 + 1)
b)∫(lnx)2 dx / (−2x5)
7 lip 10:39
jc: Jesteś pewny, że chcesz liczyć całkę ∫(x2+2x+1)(x2+1) / (x−1)2 dx ?
Jeśli tak, to podstaw x=y+1 i scałkuj wyraz po wyrazie (nic trudnego).
7 lip 10:49
imm: nie, x2+1 jest tez w mianowniku
7 lip 10:53
jc:
| 1 | |
∫ (ln x)2 x−5 dx = − |
| ∫(ln x)2 (x−4) ' dx = |
| 4 | |
| 1 | | 1 | |
− |
| (ln x)2 x−4 + |
| ∫ (ln x) x−5 dx = |
| 4 | | 2 | |
| 1 | | 1 | |
− |
| (ln x)2 x−4 − |
| ∫ (ln x) (x−4) ' dx = |
| 4 | | 8 | |
| 1 | | 1 | | 1 | |
− |
| (ln x)2 x−4 − |
| (ln x) x−4 + |
| ∫x−5 dx = |
| 4 | | 8 | | 8 | |
| 1 | | 1 | | 1 | |
− |
| (ln x)2 x−4 − |
| (ln x) x−4 − |
| x−4 |
| 4 | | 8 | | 32 | |
Sprawdź
7 lip 11:01
imm: a gdzie jest dwójka z mianownika? bo cos mi nie wychodzi
7 lip 11:09
jc: Bierzesz się za całkowanie, a masz braki z podstawówki (nawiasy, kolejność działań)
x2 + 2x +1 | | A | | Bx+C | |
| = |
| + |
| |
(x−1)(x2+1) | | x−1 | | x2+1 | |
A+B=1
C−B=2
A−C=1
Dodajesz stronami. 2A=4, A=2, B= −1, C= 1.
| x2 + 2x +1 | | 2 | | − x + 1 | |
∫ |
| dx = ∫ ( |
| + |
| ) dx |
| (x−1)(x2+1) | | x−1 | | x2+1 | |
| 1 | |
= 2 ln |x−1| − |
| ln (x 2+1) + arctg x Sprawdź |
| 2 | |
7 lip 11:17
jc: Przecież dwójkę możesz sobie sam dopisać.
7 lip 11:18
jc: Minus też sam możesz dopisać
Nie przeszkadzają Ci w rachunkach takie dodatki,
jak dwójka i minus?
7 lip 11:20
Jerzy:
Coś mi się wydaje,że pierwsza całka jest nieco inna
7 lip 11:59
jc: Faktycznie, jest (x−1)
2, a ja przepisałem (x−1). To nawet lepiej, wynik jest prostszy
7 lip 12:13
Jerzy:
Nie czepiam się, ale dopisz stałą
7 lip 12:20
jc: Uzupełnię rachunek.
x2+2x+1 | | 2 | | 1 | |
| = |
| − |
| |
(x−1)2(x2+1) | | (x−1)2 | | x2+1 | |
| x2+2x+1 | | 2 | | 1 | |
∫ |
| dx = ∫ [ |
| − |
| ] dx |
| (x−1)2(x2+1) | | (x−1)2 | | x2+1 | |
Teraz rozumiem Twoją uwagę
7 lip 12:42
Jerzy:
Chodziło mi raczej o to , aby na końcu dopisać stałą C , o której często studenci zpominają
7 lip 12:44
jc: Ja konsekwentenie nie piszę stałej, dopisuję dopiero, kiedy jest potrzebna.
Po symbolu całki nieoznaczonej piszę po prostu jedną z wielu funkcji pierwotnych.
Pewnie nawet nie wiesz, jakie niestworzone prawa arytmetyki studenci wymyślają,
jak wiele funkcji okazuje się funkcjami liniowymi, ile nowych wzorów ...
7 lip 12:59
zet: w mianowniku jest (x−1)2 * (x2 + 1) więc będzie A,B,C,D
bo (A/x−1)+ (B/(x−1)2)+ (Cx+D/x2+1)
7 lip 13:45
Jerzy:
@zef ... a po co rozkład na ułamki proste ?
7 lip 13:57
jc: @zet, rozkład na ułamki proste znajdziesz w moim wspisie z 12:42.
Kwadrat w mianowniku sprawił, że od razu można było napisać wynik.
Notacja ( a + b / c + d ) w miejsce (a+b)/(c+d) może nie jest taka zła,
ale jest niezgodna z przyjętymi w matematyce i programowaniu zwyczajami.
Czy na prawdę uczniowie nie wykorzystują komputerów do matematyki, choćby
do rysowania wykresów?
Latex dopuszcza dwie formy: \frac{a+b}{c+d}, {a+b \over c+d}.
7 lip 14:11