matematykaszkolna.pl
wyroznik z liczby zespolonej 6latek: Mamy tak
 2| 
[

(1−i)]2
 2 
 2| 
czy to bedzie tak ze

podnosimy do potegi drugiej i (1−i) podnosimy do potegi
 2 
drugie j czyli mnozymy (1−i)(1−i)
 2| 1 
wiec (

= =

 2 2 
 1 
(1−i)(1−i)= 1−i−i+i2= 1−i−i−1= −2i czyli

*(−2i)=−i
 2 
25 cze 19:39
Leszek: Tak,dobrze to rozumiesz i dobrze zrobiles , trzymaj tak dalej POWODZENIA
25 cze 19:50
6latek: Czesc.emotka Mam w ogole do rozwiazania rownie kwadratowe
 2| 
(1−i)z2=

(1−i)z+1+2i=0
 2 
Do pewnego momentu to rozumiem ale pozniej juz nie Napiszse pozniej gdyz teraz muszse porozmawiac z corka
25 cze 19:54
jc: Z ciekawości spytam, co oznacza pionowa kreska za pierwiastkiem? A ile to będzie (1+i)(2+i)(3+i) ?
25 cze 19:56
Mila: Coś za dużo tych znaków równości w zadaniu 19:54
25 cze 21:04
6latek: Juz przeczytalem dokladnie i piszse autor tak Przez symbol d| gdzie d jest liczba rzeczywista dodatnia bedziemy rozumiec dodatni pierwiastek a liczby d
25 cze 21:05
6latek: Dobry wieczor Milu emotka 1= to ma byc oczywiscie (+)
25 cze 21:06
6latek: Jestem dopiero w fazie poczatkowej z tymi liczbami ale sprobuje policzyc (1+i)(2+i)= 2+i+2i+i2=1+3i (1+3i)(3+i)= 3+i+9i+3i2= 3+10i−3= 10i
25 cze 21:11
jc: Świetnie emotka
1 1 

+

= ?
2+3i 2−3i 
25 cze 21:30
6latek:
 2| 
Wspolczyniki tego rownania to a= 1−i b=

(1−i) c= 1+2i
 2 
 2 
Δ= b2−4a*c= [

(1−i)]2−4*(1−i)(1+2i)
 2 
b2 juz mamy policzone b2=−i −4(1−i)(1+2i)= −4(1+2i−i−2i2)=−4( 3+i) −i−4(3+i)= −i−12−4i= −12−5i Δ=−12−5i czyli a=−12 b=−5 <0
 −12+144+25 12+144+25 
Δ= ±(

−i

=
 2 2 
 1 2 2 
12−i252=±(12−5i

)=±(

−5i

)=
 2 2 2 
 2 
±

(1−5i )
 2 
Teraz stosujemy wzory na pierwiastki rownania
 −b−Δ 
 2 2 

(1−i)−

(1−5i)
 2 2 
 
z1=

=

 2a 2(1−i) 
 
 2 2 

(1−i)+

(1−5i)
 2 2 
 
z2=

 2(1−i) 
Dotad powinno byc OK Mam teraz dostac taka postac
 2 −1+3i 
z1=

(

)
 2 1−i 
 i2 2 −2i 
oraz z2=

=

*

 1−i 2 1−i 
25 cze 22:11
6latek: To z 21:30 policze pozniej tam mamy dzielenie wiec bedziemy mnozyc przez sprzezenie
25 cze 22:15
Mila:
 2 
(1−i)z2+

*(1−i)z+1+2i=0 Takie równanie?
 2 
25 cze 22:26
jc: 6latku, skąd bierzesz takie straszne zadania?
25 cze 22:46
6latek: Tak Milu jc z ksiazki o rownaniach algebraicznych
25 cze 22:53
Mila:
 2 
(1−i)z2+

*(1−i)z+1+2i=0 / (1+i)
 2 
2z2+2z+(1+2i)*(1+i)=0 2z2+2z+3i−1=0 Δ=2−8*(3i−1)=10−24i=2*(5−12i)=[2*(3−2i)]2
 22*(3−2i) 2+2*(3−2i) 
z=

lub z=

 4 4 
dokończ
25 cze 23:00
jc: Równanie z2 = a + bi możesz rozwiązać ogólnie. Szkolne wzory z Δ nadal będą działać, tylko tam gdzie wstawia się ±Δ, będziesz wstawiał dwa (przeciwne do siebie) rozwiązania równania δ2=Δ. Rachunki numeryczne pozostawiłbym jednak maszynie liczącej. Jest tyle ciekawszych rzeczy w tym obszarze. Wiesz do czego może się przydać coś takiego: (1+i)/(5+i)4 ? Jak policzysz, to zdradzę tajemnicę.
25 cze 23:09
6latek: Milu jutro sobie zapiszse Twoje rozwiazanie Jednak chcialbym dokonczyc to moje . jc ja dopiero zaczynam przygode z liczbami zespolonymi tzn ucze sie je dodawac odejmnowac mnozyc i dzielic Nie weim na razie do czego Znam wzory z ksiazki do obliczania pierwiastkow kwadratowych z liczby zespolonej i je tutaj policzylem (wiem skad sie biora
25 cze 23:15
6latek: to (5+i)4 to pewnie mozna zrobic ze wzorou skroconego mnozenia jeszcze Z mozna tak ? (5+i)2= 25+10i+i2= 24+10i (24+10i)2=576 +480i+100i2= 476+480i
1+i (1+i)(476−480i) 476−480i+476i−480i2 

=

=

=
476+480i (476+480i)(476−480i) 456976 
956−4i 

456976 
25 cze 23:38
6latek: Teraz obliczenia z 21:30
1 1 2−3i 2+3i 2 3 2 3 

+

=

+

= −

+

i+

+

i=
2+3i 2−3i −5 13 5 5 13 13 
 26 10 

+

+
 65 65 
 39 15 −16 54 
+

i+

i=

+

i
 65 65 65 65 
25 cze 23:52
jc: To jeszcze podzielmy przez 4: 956/4=(960−4)/4 = 240−1 = 239 (239−i) /M = (1+i)/(5+i)4 1+i = (5+i)4 * (239−i) /M, M jest rzeczywiste, a nawet całkowite. Jak już zapoznasz się ze związkiem pomiędzy liczbami zespolonymi i kątami, to uzasadnisz równość wynikającą z naszego rachunku: π/4 = 4 arctg 1/5 − arctg 1/239 Wzór ten był wykorzystwany kiedyś do dokładnego liczenia wartości π.
26 cze 00:04
jc: Z ułamkami to zupełnie źle emotka Co to za prawo zadziałało po pierwszej równości? Jak się dodaje ułamki?
26 cze 00:06
6latek:
1 2−3i 2−3i 2−3i 2−3i 

*

=

=

=

=
2+3i 2−3i (2+3i)(2−3i) 4−9i2 13 
 2 3 


i
 13 13 
1 2+3i 2+3i 2 3 

*

=

=

+

i
2−3i 2+3i 13 13 13 
 4 
Po dodaniu =

 13 
26 cze 00:17
6latek: Tam sie przedtem pomylilem i mianowmik 1 skaldnika pomnozylem w pamieci przez 2+3i zamiast 2−3i
26 cze 00:21
jc:
1 1 (2+3i) + (2−31) 4 4 

+

=

=

=

2+3i 2−3i (2+3i)(2−3i) 4+9 13 
A coś takiego
3+i 3−i 

+

= ?
3−i 3+i 
26 cze 00:23
6latek:
 (3+i)2+(3−i)2 9+6i+i2+9−6i+i2 18+2i2 18−2 
=

=

=

=

=
 (3−i)(3+i) 9−i2 10 10 
 16 8 3 

=

=1

 10 5 5 
26 cze 07:03
6latek: Wracajac do mojego postu 21:11
 2 2 2 
czy moge zapisac ze −

(1−i)−

(1−5i)=

(−1+i)(−1+5i)
 2 2 2 
26 cze 11:48
jc: Raczej nie ...
26 cze 12:33
6latek: Witaj A jak by mozma to rozpisac ?
26 cze 12:42
jc: A co chesz rozpisywać i w jakim celu?
26 cze 12:48
6latek: Chce dojsc do postaci z1 i z2 ponizej Potem z w tych postaciach ponizej nalezy wykonac dzielenie i po wykonaniu dzielenia mam dostac
 2 2 
z1=

(−2+i) z2=

(1−i)
 2 2 
26 cze 13:04
jc: Wychodząc z ... ?
 2 1 
Dlaczeo zapisujesz tak dziwnie? przecież

=

.
 2 2 
26 cze 13:09
6latek: Teraz stosujemy wzory na pierwiastki z1i z2 itd Od tego wychodzimy A zapisuje tak bo autor tez w swojej ksiazce usuwa niewymiernosc z mianownika
26 cze 13:14
jc: Czy potrafisz wskazać choć jesden powód, dla którego 2/2 jest lepsze od 1/2 ? Kto jest autorem książki?
 −2+i 1−i 
Wg Mili (wpis z 23:00) z =

lub z =

 2 2 
26 cze 13:28
6latek: Nie potrafie , ale chce ten przyklad zrobic wedlug tego schematu pokazanego w ksiazce Autor to Wlodzimierz Mostowski (1964r
26 cze 13:32
6latek: na poczatku wjasnia skad biora sie liczby zespolone (cialo liczb zespolonych Potem pokazuje jak wykonuje sie dzialania na tych liczbaczh (4 podstawowe Potem pokazuje ze x2+1=0 ma rozwiazania w liczbach zespolonych czyli x1=i lub x2=−i nastepnie pokazuje jak wyciaga sie pierwiaski kwadratowe z liczb zespolonych Potem juz piszse ze mozemy juz rozwiazywac rownania kwadratowe w liczbach zespolonych (wiec probuje to robic Potem jest obliczanie pierwiastkow z jednosci Geometryczna teoria liczb zes[polonych Zasadnicze tw. algebry . Postac trygnometryczna Rownania stopnia trzeciego Metody rozwaizan rownan wyzszych stopni (numeryczne Jade po kolei Ksiazka ma 176 stron
26 cze 13:45
jc:
 1−i 
(1−i) z2

z + (1−2i) = 0
 2 
 (1−i) [ (1−i) − 8(1+2i) ] (1−i)(7+17i) 
Δ = (1/2) (1−i)2 − 4(1−i)(1+2i) =

=

 2 2 
26 cze 13:48
jc: Wcisnąłem nie ten przycisk i poszło w świat .... Dopisz minus przed ostatnim ułamkiem. = − (12+5i) = i (2 + 3i)2 Teraz pierwiastki kwadratowe liczysz w pamięci:
 1+i 
±

(2+3i)
 2 
Sprawdź, bo w takich rachunkach się czasm mylę emotka Możesz też liczyć pierwiastki z −12−5i korzystając z ogólnego schematu. Myślę, że to właśnie Ci chodzi.
26 cze 13:56
6latek: Ja jednak bym Cie prosil zebys mi pokazal o ile to mozliwe jak przeksztalcic te z1 i z−2 (te moje do tych postaci przed dzieleniem Ja delte oblicze Chce zrobic tak jak on pokazuje . Rozwiazania Mili powiem szzcerze nie rozumiem Pytanie nr 1 Dlaczego pomnozyla obie strony przez (1+i) Pytanie nr 2 Dlazcego tak przeksztalcila delte do obliczenia z1 i z2 Samo obliczenie delty rozumiem Ale dalszse jej przekszalcenie to juz nalezy pewnie duzo takich przykladow rozwiazac zeby wiedziec jak
26 cze 14:00
jc: Najwyraźniej chcesz liczyć, jak komputer. W takim razie lepiej napisać program i przekazać pracę komputerowi. Napisz swoje z1, z2 bo w tak długim tekście można się pogubić.
26 cze 14:05
6latek: Wiec piszse
 
 2 2 

(1−i)−

(1−5i)
 2 2 
 
z1=

 2(1−i) 
 
 2 2 

(1−i)+

(1−5i)
 2 2 
 
z2=

 2(1−i) 
Mam dostac
 2 −1−3i 
z1=

(

 2 1−i 
 i2 2 −2i 
z2=

=

*

 1−i 2 1−i 
Juz tlumacze o co mi chodzi
 2 2 
Chodzi o to jak np wyciagniac prze nawias

w z1 skoro mam tam −

bo to
 2 2 
chyba o to chodzi w tym przekszatlceniu Czy w z2 tez wyciac ten pierwiastek przed nawias? CHodzi mi o przeksztalcenie
26 cze 14:18
jc: Przede wszytkim zapomnij na chwilę o 2/2 (jak można tak okropnie pisać?). [−(1−i) − (1−5i)] / [2(1−i)] = − 2 + i [−(1−i) + (1−5i)] / [2(1−i)] = 1 − i
26 cze 14:33
6latek: Policzylem to i sie zgadza
26 cze 14:43
jc: Co spoliczyłeś? co się zgadza?
26 cze 14:45
6latek: Post 14:33
26 cze 14:50
jc: Narysuj sobie na kartce w kratkę kolejne potęgi liczby 1+i. Jak się układają? A potem kolene potęgi 2+i.
26 cze 14:53
6latek: To jest dla mnie za trudne jeszcze
26 cze 15:00
6latek: Jeszcze nie doszsedlem do postaci geometrycznej Teraz ide do rodzicow . jesli w miedzyczasie cos napiszse to przeczytam pozniej
26 cze 15:03
6latek:
26 cze 16:55
6latek: Przepraszam ale czy jest ktos w stanie pokazac te przeksztalcenia ?
26 cze 19:22
6latek: Post 14:18
26 cze 19:23
jc: Napisałeś, że się zgadza emotka
26 cze 19:25
6latek: Alez nie . Napisalem ze sie zgadzaja Twoje obliczenia z 14:33 bo sprawdzilem emotka
26 cze 19:27
6latek: Dobra chyba juz wiem . Moze nie tak jak autor sobie zyczy ale tak
 
2 

(−(1−i)−(1−5i)
2 
 2 
z1=

} co po obliczeniach da z1=

(−2+i)
 2−2i 2 
 
2 

(−(1−i)+(1−5i)
2 
 2 
z2=

co po obliczeniach da

(1−i)
 2−2i 2 
26 cze 19:45
Mila: 1) Pomnożyłam obie strony równania przez (1+i), aby otrzymać wsp. rzeczywiste przy z2 i z. 2) Otrzymałam Δ=10−24i =2*(5−12i) Sprawdzam z wzoru skróconego mnożenia , czy da się (5−7i) "zwinąć " w kwadrat . (pamiętałam, że tak) Jeśli nie "trafiłabym", to tak: (5−12i)=(x+iy)2 , x,y∊R 5−12i=x2+2xyi−y2 5−12i=(x2−y2)+2xyi x2−y2=5
 6 
2xy=−12⇔y=−

 x 
 6 
x2−(

)2=5
 x 
x4−36−5x2=0 Δ=25+144=169
 5−13 5+13 
x2=

nie odp. lub x2=

=9
 2 2 
x=3 lub x=−3 y=−2 lub y=2 (5−12i)=(3−2i)2=(−3+2i)2
26 cze 21:05
6latek: dziekuje emotka Zastanawialem sie dlaczego w jednym wyprowadzeniu bylo x2−y2 . teraz juz wiem
26 cze 21:38