wyroznik z liczby zespolonej
6latek: Mamy tak
| √2| | |
czy to bedzie tak ze |
| podnosimy do potegi drugiej i (1−i) podnosimy do potegi |
| 2 | |
drugie j czyli mnozymy (1−i)(1−i)
| 1 | |
(1−i)(1−i)= 1−i−i+i2= 1−i−i−1= −2i czyli |
| *(−2i)=−i |
| 2 | |
25 cze 19:39
Leszek: Tak,dobrze to rozumiesz i dobrze zrobiles , trzymaj tak dalej POWODZENIA
25 cze 19:50
6latek: Czesc.
Mam w ogole do rozwiazania rownie kwadratowe
| √2| | |
(1−i)z2= |
| (1−i)z+1+2i=0 |
| 2 | |
Do pewnego momentu to rozumiem ale pozniej juz nie
Napiszse pozniej gdyz teraz muszse porozmawiac z corka
25 cze 19:54
jc: Z ciekawości spytam, co oznacza pionowa kreska za pierwiastkiem?
A ile to będzie (1+i)(2+i)(3+i) ?
25 cze 19:56
Mila:
Coś za dużo tych znaków równości w zadaniu 19:54
25 cze 21:04
6latek: Juz przeczytalem dokladnie i piszse autor tak
Przez symbol √d| gdzie d jest liczba rzeczywista dodatnia bedziemy rozumiec dodatni
pierwiastek a liczby d
25 cze 21:05
6latek: Dobry wieczor
Milu
1= to ma byc oczywiscie (+)
25 cze 21:06
6latek: Jestem dopiero w fazie poczatkowej z tymi liczbami ale sprobuje policzyc
(1+i)(2+i)= 2+i+2i+i2=1+3i
(1+3i)(3+i)= 3+i+9i+3i2= 3+10i−3= 10i
25 cze 21:11
jc: Świetnie
25 cze 21:30
6latek: | √2| | |
Wspolczyniki tego rownania to a= 1−i b= |
| (1−i) c= 1+2i |
| 2 | |
| √2 | |
Δ= b2−4a*c= [ |
| (1−i)]2−4*(1−i)(1+2i) |
| 2 | |
b
2 juz mamy policzone b
2=−i
−4(1−i)(1+2i)= −4(1+2i−i−2i
2)=−4( 3+i)
−i−4(3+i)= −i−12−4i= −12−5i
Δ=−12−5i
czyli a=−12 b=−5 <0
| −12+√144+25 | | 12+√144+25 | |
√Δ= ±(√ |
| −i√ |
| = |
| 2 | | 2 | |
| 1 | | √2 | | √2 | |
=±√12−i√252=±(√12−5i√ |
| )=±( |
| −5i |
| )= |
| 2 | | 2 | | 2 | |
Teraz stosujemy wzory na pierwiastki rownania
Dotad powinno byc OK
Mam teraz dostac taka postac
| i√2 | | √2 | | −2i | |
oraz z2= |
| = |
| * |
| |
| 1−i | | 2 | | 1−i | |
25 cze 22:11
6latek: To z 21:30 policze pozniej
tam mamy dzielenie wiec bedziemy mnozyc przez sprzezenie
25 cze 22:15
Mila:
| √2 | |
(1−i)z2+ |
| *(1−i)z+1+2i=0 Takie równanie? |
| 2 | |
25 cze 22:26
jc: 6latku, skąd bierzesz takie straszne zadania?
25 cze 22:46
6latek: Tak Milu
jc z ksiazki o rownaniach algebraicznych
25 cze 22:53
Mila:
| √2 | |
(1−i)z2+ |
| *(1−i)z+1+2i=0 / (1+i) |
| 2 | |
2z
2+
√2z+(1+2i)*(1+i)=0
2z
2+
√2z+3i−1=0
Δ=2−8*(3i−1)=10−24i=2*(5−12i)=[
√2*(3−2i)]
2
| −√2−√2*(3−2i) | | −√2+√2*(3−2i) | |
z= |
| lub z= |
| |
| 4 | | 4 | |
dokończ
25 cze 23:00
jc:
Równanie z2 = a + bi możesz rozwiązać ogólnie.
Szkolne wzory z Δ nadal będą działać, tylko tam gdzie wstawia się ±Δ,
będziesz wstawiał dwa (przeciwne do siebie) rozwiązania równania δ2=Δ.
Rachunki numeryczne pozostawiłbym jednak maszynie liczącej.
Jest tyle ciekawszych rzeczy w tym obszarze. Wiesz do czego może się
przydać coś takiego:
(1+i)/(5+i)4 ?
Jak policzysz, to zdradzę tajemnicę.
25 cze 23:09
6latek: Milu jutro sobie zapiszse Twoje rozwiazanie
Jednak chcialbym dokonczyc to moje .
jc ja dopiero zaczynam przygode z liczbami zespolonymi tzn ucze sie je dodawac odejmnowac
mnozyc i dzielic
Nie weim na razie do czego
Znam wzory z ksiazki do obliczania pierwiastkow kwadratowych z liczby zespolonej i je tutaj
policzylem (wiem skad sie biora
25 cze 23:15
6latek: to (5+i)
4 to pewnie mozna zrobic ze wzorou skroconego mnozenia jeszcze
Z mozna tak ?
(5+i)
2= 25+10i+i
2= 24+10i
(24+10i)
2=576 +480i+100i
2= 476+480i
1+i | | (1+i)(476−480i) | | 476−480i+476i−480i2 | |
| = |
| = |
| = |
476+480i | | (476+480i)(476−480i) | | 456976 | |
25 cze 23:38
6latek: Teraz obliczenia z 21:30
1 | | 1 | | 2−3i | | 2+3i | | 2 | | 3 | | 2 | | 3 | |
| + |
| = |
| + |
| = − |
| + |
| i+ |
| + |
| i= |
2+3i | | 2−3i | | −5 | | 13 | | 5 | | 5 | | 13 | | 13 | |
| 39 | | 15 | | −16 | | 54 | |
+ |
| i+ |
| i= |
| + |
| i |
| 65 | | 65 | | 65 | | 65 | |
25 cze 23:52
jc: To jeszcze podzielmy przez 4: 956/4=(960−4)/4 = 240−1 = 239
(239−i) /M = (1+i)/(5+i)4
1+i = (5+i)4 * (239−i) /M, M jest rzeczywiste, a nawet całkowite.
Jak już zapoznasz się ze związkiem pomiędzy liczbami zespolonymi i kątami,
to uzasadnisz równość wynikającą z naszego rachunku:
π/4 = 4 arctg 1/5 − arctg 1/239
Wzór ten był wykorzystwany kiedyś do dokładnego liczenia wartości π.
26 cze 00:04
jc: Z ułamkami to zupełnie źle
Co to za prawo zadziałało po pierwszej równości?
Jak się dodaje ułamki?
26 cze 00:06
6latek: 1 | | 2−3i | | 2−3i | | 2−3i | | 2−3i | |
| * |
| = |
| = |
| = |
| = |
2+3i | | 2−3i | | (2+3i)(2−3i) | | 4−9i2 | | 13 | |
1 | | 2+3i | | 2+3i | | 2 | | 3 | |
| * |
| = |
| = |
| + |
| i |
2−3i | | 2+3i | | 13 | | 13 | | 13 | |
26 cze 00:17
6latek: Tam sie przedtem pomylilem i mianowmik 1 skaldnika pomnozylem w pamieci przez 2+3i zamiast
2−3i
26 cze 00:21
jc:
1 | | 1 | | (2+3i) + (2−31) | | 4 | | 4 | |
| + |
| = |
| = |
| = |
| |
2+3i | | 2−3i | | (2+3i)(2−3i) | | 4+9 | | 13 | |
A coś takiego
26 cze 00:23
6latek: | (3+i)2+(3−i)2 | | 9+6i+i2+9−6i+i2 | | 18+2i2 | | 18−2 | |
= |
| = |
| = |
| = |
| = |
| (3−i)(3+i) | | 9−i2 | | 10 | | 10 | |
26 cze 07:03
6latek: Wracajac do mojego postu 21:11
| √2 | | √2 | | √2 | |
czy moge zapisac ze − |
| (1−i)− |
| (1−5i)= |
| (−1+i)(−1+5i) |
| 2 | | 2 | | 2 | |
26 cze 11:48
jc: Raczej nie ...
26 cze 12:33
6latek: Witaj
A jak by mozma to rozpisac ?
26 cze 12:42
jc: A co chesz rozpisywać i w jakim celu?
26 cze 12:48
6latek: Chce dojsc do postaci z
1 i z
2 ponizej
Potem z w tych postaciach ponizej nalezy wykonac dzielenie i po wykonaniu dzielenia mam dostac
| √2 | | √2 | |
z1= |
| (−2+i) z2= |
| (1−i) |
| 2 | | 2 | |
26 cze 13:04
jc: Wychodząc z ... ?
| √2 | | 1 | |
Dlaczeo zapisujesz tak dziwnie? przecież |
| = |
| . |
| 2 | | √2 | |
26 cze 13:09
6latek: Teraz stosujemy wzory na pierwiastki z1i z2 itd
Od tego wychodzimy
A zapisuje tak bo autor tez w swojej ksiazce usuwa niewymiernosc z mianownika
26 cze 13:14
jc: Czy potrafisz wskazać choć jesden powód, dla którego
√2/2 jest lepsze od 1/
√2 ?
Kto jest autorem książki?
| −2+i | | 1−i | |
Wg Mili (wpis z 23:00) z = |
| lub z = |
| |
| √2 | | √2 | |
26 cze 13:28
6latek: Nie potrafie , ale chce ten przyklad zrobic wedlug tego schematu pokazanego w ksiazce
Autor to Wlodzimierz Mostowski (1964r
26 cze 13:32
6latek: na poczatku wjasnia skad biora sie liczby zespolone (cialo liczb zespolonych
Potem pokazuje jak wykonuje sie dzialania na tych liczbaczh (4 podstawowe
Potem pokazuje ze x2+1=0 ma rozwiazania w liczbach zespolonych czyli x1=i lub x2=−i
nastepnie pokazuje jak wyciaga sie pierwiaski kwadratowe z liczb zespolonych
Potem juz piszse ze mozemy juz rozwiazywac rownania kwadratowe w liczbach zespolonych
(wiec probuje to robic
Potem jest obliczanie pierwiastkow z jednosci
Geometryczna teoria liczb zes[polonych
Zasadnicze tw. algebry . Postac trygnometryczna
Rownania stopnia trzeciego
Metody rozwaizan rownan wyzszych stopni (numeryczne
Jade po kolei
Ksiazka ma 176 stron
26 cze 13:45
jc:
| 1−i | |
(1−i) z2 − |
| z + (1−2i) = 0 |
| √2 | |
| (1−i) [ (1−i) − 8(1+2i) ] | | (1−i)(7+17i) | |
Δ = (1/2) (1−i)2 − 4(1−i)(1+2i) = |
| = |
| |
| 2 | | 2 | |
26 cze 13:48
jc: Wcisnąłem nie ten przycisk i poszło w świat .... Dopisz minus przed ostatnim ułamkiem.
= − (12+5i) = i (2 + 3i)
2
Teraz pierwiastki kwadratowe liczysz w pamięci:
Sprawdź, bo w takich rachunkach się czasm mylę
Możesz też liczyć pierwiastki z −12−5i korzystając z ogólnego schematu. Myślę, że to
właśnie Ci chodzi.
26 cze 13:56
6latek: Ja jednak bym Cie prosil zebys mi pokazal o ile to mozliwe jak przeksztalcic te z1 i z−2 (te
moje do tych postaci przed dzieleniem
Ja delte oblicze
Chce zrobic tak jak on pokazuje .
Rozwiazania Mili powiem szzcerze nie rozumiem
Pytanie nr 1 Dlaczego pomnozyla obie strony przez (1+i)
Pytanie nr 2
Dlazcego tak przeksztalcila delte do obliczenia z1 i z2
Samo obliczenie delty rozumiem
Ale dalszse jej przekszalcenie to juz nalezy pewnie duzo takich przykladow rozwiazac zeby
wiedziec jak
26 cze 14:00
jc: Najwyraźniej chcesz liczyć, jak komputer. W takim razie lepiej napisać program
i przekazać pracę komputerowi.
Napisz swoje z1, z2 bo w tak długim tekście można się pogubić.
26 cze 14:05
6latek: Wiec piszse
Mam dostac
| i√2 | | √2 | | −2i | |
z2= |
| = |
| * |
| |
| 1−i | | 2 | | 1−i | |
Juz tlumacze o co mi chodzi
| √2 | | √2 | |
Chodzi o to jak np wyciagniac prze nawias |
| w z1 skoro mam tam − |
| bo to |
| 2 | | 2 | |
chyba o to chodzi w tym przekszatlceniu
Czy w z
2 tez wyciac ten pierwiastek przed nawias?
CHodzi mi o przeksztalcenie
26 cze 14:18
jc: Przede wszytkim zapomnij na chwilę o √2/2 (jak można tak okropnie pisać?).
[−(1−i) − (1−5i)] / [2(1−i)] = − 2 + i
[−(1−i) + (1−5i)] / [2(1−i)] = 1 − i
26 cze 14:33
6latek: Policzylem to i sie zgadza
26 cze 14:43
jc: Co spoliczyłeś? co się zgadza?
26 cze 14:45
6latek: Post 14:33
26 cze 14:50
jc: Narysuj sobie na kartce w kratkę kolejne potęgi liczby 1+i. Jak się układają?
A potem kolene potęgi 2+i.
26 cze 14:53
6latek: To jest dla mnie za trudne jeszcze
26 cze 15:00
6latek: Jeszcze nie doszsedlem do postaci geometrycznej
Teraz ide do rodzicow . jesli w miedzyczasie cos napiszse to przeczytam pozniej
26 cze 15:03
6latek:
26 cze 16:55
6latek: Przepraszam ale czy jest ktos w stanie pokazac te przeksztalcenia ?
26 cze 19:22
6latek: Post 14:18
26 cze 19:23
jc: Napisałeś, że się zgadza
26 cze 19:25
6latek: Alez nie .
Napisalem ze sie zgadzaja Twoje obliczenia z 14:33 bo sprawdzilem
26 cze 19:27
6latek: Dobra chyba juz wiem . Moze nie tak jak autor sobie zyczy ale tak
| | | √2 | |
z1= |
| } co po obliczeniach da z1= |
| (−2+i) |
| 2−2i | | 2 | |
| | | √2 | |
z2= |
| co po obliczeniach da |
| (1−i) |
| 2−2i | | 2 | |
26 cze 19:45
Mila:
1) Pomnożyłam obie strony równania przez (1+i), aby otrzymać wsp. rzeczywiste przy z
2 i z.
2) Otrzymałam Δ=10−24i =2*(5−12i)
Sprawdzam z wzoru skróconego mnożenia , czy da się (5−7i) "zwinąć " w kwadrat .
(pamiętałam, że tak)
Jeśli nie "trafiłabym", to tak:
(5−12i)=(x+iy)
2 , x,y∊R
5−12i=x
2+2xyi−y
2
5−12i=(x
2−y
2)+2xyi
x
2−y
2=5
x
4−36−5x
2=0
Δ=25+144=169
| 5−13 | | 5+13 | |
x2= |
| nie odp. lub x2= |
| =9 |
| 2 | | 2 | |
x=3 lub x=−3
y=−2 lub y=2
(5−12i)=(3−2i)
2=(−3+2i)
2
26 cze 21:05
6latek: dziekuje
Zastanawialem sie dlaczego w jednym wyprowadzeniu bylo x
2−y
2 . teraz juz wiem
26 cze 21:38