matematykaszkolna.pl
funkcje kombinatoryka 6latek : Zadanie : Wypisz wszystkie funkcje f:X→Y , gdzie X={x1,x2} ,Y={0,1,2} To według mnie będzie tak 1. f(x1)=0 f(x2)=0 →(0,0) 2, f(x1)=0 f(x2)=1 → (0,1) 3 f(x1)=0 f(x2)=2 → (0,2) 4. f(x1)=1 f(x2)=0 → (1,0) 5. f(x1)=1 f(x2)=1 → (1,1) 6 f(x1)=1 f(x2)=2 → (1,2) 7. f(x1)=2 f(x2)=0 → (2,0) 8 f(x1)=2 f(x2)=1 → (2,1) 9 f(x1)=2 f(x2)=2 → (2,2) Wypisz wszystkie funkcje f: X→Y gdzie X={x1,x2,x3} Y={0,1} 1. f(x1)=0 f(x2)=0 →(0,0) 2. f(x1)=0 f(x3)=1 →(0,1) 3. f(x1)=1 f(x2)=0 →(1,0) 4. f(x1)=1 f(x3)=1 →(1,1) nie wiem jak dalej
18 cze 08:43
6latek :
18 cze 11:00
jc: Masz określić f(x1),f(x2), f(x3) f(x1)=0, f(x2) = 0, f(x3) = 0 f(x1)=0, f(x2) = 0, f(x3) = 1 f(x1)=0, f(x2) = 1, f(x3) = 0 .... f(x1)=1, f(x2) = 1, f(x3) = 1
18 cze 12:22
Jerzy: Musisz dostac 23 funkcji
18 cze 12:27
Janek191: f : X → Y X = { x1, x2, x3} Y = { 0,1} f1 = { (x1,0),(x2, 0),(x3, 0}} f2 = {(x1,1),(x2,1),(x3, 1)} f3 = {(x1,0),(x2,0),(x3,1)} f4 = { (x1,0),(x2,1),(x3,0)} f5 = {(x1,1),(x2,0),(x3,0)} f6 = {(x1,1),(x2,1),(x3,0)} f7 ={(x1,1),(x2,0),(x3,1)} f8 = {(x1,0),(x2,1),(x3,1)}
18 cze 13:50
jc: myślę, że czytelniej byłoby zrobić tabelę f(x1) f(x2) f(x3) 0 0 0 0 0 1 0 1 0 itd.
18 cze 14:04
6latek : dzien dobry Panom emotka dziekuje za rozpisanie . Miałem z tym kłopot Przepraszam ze tak pozno odpisuje .
18 cze 14:14
Janek191: emotka
18 cze 14:16
6latek : Janek191 Wiedzialem ze mam dostać 8 takich funkcji czyli 23 tak jak w 1 zadaniu miałem dostać 9 funkcji czyli 32 bo z zbiorze Y miałem 3 elementy a w zbiorze Y −2 elementy i miałem dostać 9 ciagow dwuelemntowych i tak dostałem natomiast w zadaniu nr 2 się zamotałem emotka TEraz widze ze muszse dostać 8 ciagow 3 elementowych
18 cze 14:26
Jerzy: 3 elementowe wariacje z powtorzeniami zbioru 2 elementowego
18 cze 14:31
jc: Ciąg jest funkcją emotka
18 cze 14:33
6latek : Tak Jerzy emotka Masz racje (czyli wszystkich funkcji ) w odróżnieniu od funkcji różnowartościowych
 3! 
gdzie np. tutaj dostalibyśmy takich funkcji V23=

= 6
 1! 
18 cze 14:38
Jerzy: Tak,wariacje bez powtorzen
18 cze 14:54
jc: Proponuję uzywać symbolu Pochhammera (będzie nowocześniej) (x)k = x (x−1)(x−2) ... (x−k+1)
 
nawias
x
nawias
nawias
k
nawias
 (x)k 
Wtedy
=

.
  k! 
18 cze 15:00
6latek : jc emotka Ale to już w 1976r jest nowocześnie bo w książce W. Szlenk Rachunek pradopodobienstwa dla klasy 4 liceum i technikum na stronie 48 tak wlasnie pisze tylko ze używa innych liter emotka Jakos mi tamtem wzor utkwil bardziej w pamięci i go używam
18 cze 15:09
jc: Z ciekawości wyciągnąłem Szlenka. Nie ma ilorazów silni, jak u Ciebie, ani dużej litery V w tym znaczeniu.
18 cze 15:44
6latek : tak ale jest m(m−1)......(m−n+1) Poza tym na stronie nr 44 jest napisane (czytelnik pamięta z kursu algebry klasy 2 ze funkcje określone na zbiorze itd. Wlasnie w kursie algebry klasy 2 sa te wzory na V , V z kreska na gorze i na C I na stronie 49 zaraz masz napisane Jeśli X jest zbiorem itd. (malym drukiem .. W sumie to szzcegol jest
18 cze 16:26
jc: Ale nie mam litery V. Przy okazji, po co wprowadzać słowo wariacja, jak można mówić o ciągach i ciągach różnowartościowych?
18 cze 16:37
6latek : Je się z Toba zgadzam . Nauka nie stoi w miejscu i się rozwija a od 1977r kiedy byłem w 4 klasie technikum minelo już sporo czasu emotka Jak przeglądam rozne książki z kombinatoryki to np. myśmy z tego co pamiętam nie mówili o regule mnożenia . Teraz się mowi . Daltego napisałem ze zapamietalem(w sumie sobie go przypomniałem ) ten wzor na wariacje bez powtorzen
18 cze 16:45
Metis: Z tym rozwojem to też różnie Krzyśku. Z liceum usuwane są kolejne wiadomości. Jeśli nauczyciel nie wspomni o istnieniu funkcji cotangens to polski licealista już się o tej funkcji w szkole nic nie dowie.
18 cze 16:56
6latek : Czesc Metis emotka
18 cze 17:01
jc: To są stare rzeczy. Zmienia się co najwyżej sposób uczenia. Jak wiesz, jak policzyć wszystkie ciągi, oraz wszystkie ciągi różnowartościowe, to po co robisz kolejne zadania na ten temat? Potrafiłbyś wyjasnić, dlaczego taka właśnie pojawia się liczba? Kiedy pojawia się silnia? To były funkcje ze zbioru {1,2,...,k} w zbiór {1,2,...k}. A jak policzyć podzbiory k−elementowe zbioru n−elementowego, i co to ma wspólnego z funkcjami?
18 cze 17:02
jc: Miało być {1,2,3, ..., k} →{1,2,3, ..., n}
18 cze 17:04
Metis: Witaj Krzyśku i jc emotka
18 cze 17:05
6latek : Silnia pojawia się jeśli mamy permutacje
 
nawias
n
nawias
nawias
k
nawias
 n! 
Podzbiory k−elementowe zbioru n elementowego policze ze wzoru
=

  k!(n−k)! 
Jednak co to ma wspólnego z funkcjami Tyle ze będą to tez ciagi a ciagi sa funkcjami jc jest mi ciężko o tym pisać dlaczego wiem jak policzyć ciagi i robie następne zadania emotka
18 cze 17:10
jc: To po kolei. Jak policzyć wszystkie funkcje {1,2,3, ..., k} →{1,2,3,...,n} Nie chodzi o gotowy wzór, tylko o wyjaśnienie.
18 cze 17:24
6latek : Ogolnie to tworzymy ciagi kelentowe zlozne z n elementow
18 cze 17:31
jc: To jest to samo. Pytanie jest, ile jest takich funkcji. Ciąg to funkcja, określona na N lub na jakimś skończonym zbiorze.
18 cze 17:35
6latek : Wiec tak Liczba wszystkich funkcji będzie rowna liczbie wszystkich ciagow ze zbioru {1,2,3 4 ,...,k} o wyrazach ze zbioru {1,2 3 4 ,....,n}
18 cze 17:41
jc: Tak, ale ile to będzie? Ile to 6*7? Tyle samo, co 7*6 bo mnożenie jest przemienne.
18 cze 17:56
6latek : LIczba tych funkcji będzie rowna n(n−1)(n−2)(n−3)*......(n−k+1)= n!
18 cze 18:23
6latek : Albo możemy powiedziedz ze jest pewna permutajcja tych elementow
18 cze 18:53
jc: Źle. Pomyśl jeszcze raz. Ile jest funkcji przeksztacających zbiór {1,2,3, ...,, k} w zbiór {1,2,3,.., n}? Dla przykładu, niech k=3, n=5.
18 cze 19:02
6latek : k=3 n=5 tych wszystkich wszystkich funkcji będzie 53=125 wiec wszystkich funkcji będzie nk
18 cze 19:09
jc: Dobrze, a czy widzisz dlaczego tak jest?
18 cze 19:27
6latek : To znaczy wiem jak policzyć ale nie widzde tego dlaczego tak
18 cze 19:35
jc: Nie rozumiem, czy to znaczy, że znasz wzór, ale nie potrafisz go uzasadnić?
18 cze 19:38
6latek : Tworzymy ciagi zlozone z k−elementow z e z zbioru n elenentowego Elementy n mogą się powtarazc w tych ciagach
18 cze 19:49
jc: Czy potrafisz wyjaśnić skąd bierze się liczba nk? Inaczej, dlaczego właśnie tyle ciągów możemy utworzyć (nie wiem skąd Twoja awersja do funkcji)?
18 cze 19:53
6latek : Nie W sumie lubie funkcje ( nie pomyslalem w ten sposób
18 cze 19:55
jc: No to pomyśl, jak systematycznie wypisać ciągi (a,b,c,d) wiedząc, że a,b,c,d ∊ {0,1}.
18 cze 20:00
6latek : Będzie tych funkcji 16 Pozniej je wypiszse 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 1 0 0 1 0 0 na razie mam4 potem dopiszse reszte
18 cze 20:06
jc: Jak to zrobić, aby niczego nie przegapić? A może takie zadanie pomoże: a ∊{x,y,z}, k ∊{1,2}, utwórz wszystkie możliwe pary ak.
18 cze 20:10
6latek : Pozwolisz ze zrobie to później
18 cze 20:15
Metis: Tabelkowo emotka
18 cze 20:21
jc: Sugeruję drzewko emotka
18 cze 20:24
Jerzy: Nie róbcie Małolatowi wody z mózgu emotka
18 cze 20:38
jc: Jerzy, 6latek nie zdaje matury. Jakie ma znaczenie, czy będzie znał odpowiedż? Ważne jest aby zrozumiał. Oczywiście możemy wszystko opowiedzieć zabierając satysfakcję z samodzielnej pracy.
18 cze 20:43
6latek : Drzewko? a co to jest ? Nie pamiętam abyśmy takie zadania robili Zrobie to sobie tabelka
18 cze 20:48
Jack: nie robiles drzewkiem? ja wiekszosc zadan z prawdopodobienstwa jak nie wiedzialem jak sie za to zabrac, to drzewko emotka
18 cze 20:51
Metis: To kombinatoryka Jack
18 cze 20:54
6latek : f(x) f(y) f(z) Y={1,2} −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− 1 1 1 1 1 2 1 2 1 1 2 2 2 1 1 2 1 2 2 2 1 2 2 2 Miałem dostać 8 rownych takich funkcji i mam
18 cze 20:54
6latek : Nawet z rachunku prawdopodobieństwa nie . I nie rownych tylko wszystkich
18 cze 20:56
Jack: rysuneknp. zadanie typu w urnie mamy n kul bialych i 4 kule czarne. Oblicz ile jest kul jesli przy dwukrotnym wyciaganiu kul z urny (bez zwracania)
 5 
prawdopodobienstwo wyciagniecia kul mieszanych(o roznych kolorach) wynosi

 7 
No to rysujemy drzewko C − czarne B − biale i wtedy mamy ze mieszane to galaz czerwona i niebieska zatem rozwiazanie to
n 4 4 3 5 

*

+

*

=

n+4 n+3 n+4 n+3 6 
oczywiscie zalozenia co do mianownika itd.
18 cze 20:58
Jack: a to przepraszam ze mieszam ;x
18 cze 20:59
6latek : Jack być może ze tak można Jednak wracając do mojego problemu to najgorszse jest ustalenie dziedziny i zbioru wartości Np. w takim zadaniu W turnieju szachowym bierze udział 6 zawodnikow i każdy gra z każdym Kazda gra moz esie skonczyc wygrana ,przegrana lub remisem Ile jest roznych możliwych wynikow tujnieju jeśli przez pojecie wynik turnieju będziemy rozumieli ostateczny zapis w tabeli spotkan ?
 
nawias
6
nawias
nawias
2
nawias
 
Wobec tego na tym turnieju będzie rozegranych 15 spotkan bo
= 15
  
Teraz mamy 3 możliwości (W , P R) Teraz co będzie dziedzina a co zbiorem wartości ? Jak najszybciej rozpoznać
18 cze 21:07
6latek : rysunekJuż widać ze dziedzina nie mogą być możliwe wyniki Ale to sobie narysowałem graf i widze a bez tego?
18 cze 21:12
jc: rysunekMasz tabelę n x n. Usuwasz przekątną (zawodnik nie gra sam ze sobą). Bierzesz to, co nad przekątną (czyli połowę z tego co zostało). Tyle masz pól: (n2 − n)/2 = m. A tu idea drzewka: pierwsze pole wypełniasz na 3 sposoby (wygał, przegał, remis), niezleżnie od tego jak wypełniłeś pierwsze pole, drugie znów możesz wypełnic na 3 sposoby, itd. itd. Razem masz 3m. Tu polom przypisujesz wynik rozgrywki. Drzekwo trochę nie wyszło i jest małe (a nawet niemożliwe bo tabela może mieć 1 pole, 3 pola, ale nie 2)
18 cze 21:18
6latek : Czyli możliwości tych jest 315
18 cze 21:23
Mila: f :{x1,x2, x3<...x15}→{W,P,R} Wynik pierwszej partii może być zapisany na 3 sposoby, drugiej na 3 sposoby . . piętnastej partii na 3 sposoby . 315 −liczba różnych możliwych wyników turnieju . Może być np. taki wynik turnieju. (W,W,W,R,W,P,P,P,P,P,R,R,R,R,P)
18 cze 21:23
6latek : Dobry wieczor Milu emotka Pozdrawiam Dzisiaj miałem wolne ale nastepna sobota będzie parcujaca dla mnie . Chcialem dzisiaj się trochę nauczyć o liczbie funkcji
18 cze 21:31