Kombinacje zadanie
6latek: Zadanie
a) Sposrod n osob należy wybrać r osob następnie z tych r osob ,a następnie z tych r osob
należy wybrać k czlonkow zarządu
Pozostali utworzą komisje rewizyjna
Na ile sposobow można wybrać zarząd i komisje rewizyjna ?
b) Czy liczba sposobow wyboru będzie taka sama gdy najpierw wybierze się k czlonkow zarządu a
zpozostaych n−k osob wybierze się r−k czlonkow komisji rewizyjnej
c)Sprawdz swója hipotezę dla n=12 r=8 k=5
No to do a)
Sposobow tych będzie
Wedlug mnie ta liczba sposobow będzie taka sama
| | | | | 12*11*10*9*8*7*6 | | 12*11*10*9*8*7 | |
c) | * | = |
| = |
| =27720 |
| | | 24*6 | | 24 | |
| | | | 12! | | 7! | | 12*11*10*9*8*7*6 | |
* | = |
| { |
| = |
| = 27720 |
| | 5!*7! | | 3!*4! | | 24*6 | |
Czyli dobra hipoteza
| | | | | n! | | n! | |
L= | * | = |
| {r!}{k!(n−k)!}= |
| |
| | | r!(n−r)! | | (n−r)!*(n−k)! | |
| | | | | n! | | n−k)! | | n! | |
P= | * | = |
| * |
| = |
| |
| | | k!*(n−k)! | | (r−k)!*[n−k−(r−k)]! | | k!*(n−k)!*(n−r)! | |
L=P
11 cze 19:32
6latek: d) zle przepisałem z brudnopisu
Poprawie
| | | | | n! | | r! | | n! | |
L= | * | = |
| * |
| = |
| |
| | | r!(n−r)! | | k!(r−k)! | | k!(n−r)!(r−k)! | |
| n! | |
P= Po skroceniu wyżej w poscie = |
| |
| (r−k)!*k!*(n−r)! | |
11 cze 19:43
jc: Dowód. Z n−elementowego zbioru wybierasz r−elementowy podzbiór, a z niego
k−elementowy podzbiór.
| | | | |
Możesz to zrobić na | | sposobów. |
| | |
Ten sam efekt uzyskasz wybierając z n−elementowego zbioru, k−elementowy podzbiór,
a nastepnie uzupełniając go r−k elementami wybranymi z pozostałych n−k elementów.
| | | | |
Możesz to zrobić na | | sposobów. |
| | |
11 cze 19:58
6latek: Witaj
jc
Dziekuje CI za odpowiedz
Mam pytanie
Do jakich jeszcze zadań (oprócz tych czlonkow zarządu ) może się przydac ten wzor ?
11 cze 20:06
jc: Nie wiem. Przy każdej tożsamości z wymbolami Newtona, warto szukać
dowodu kombinatorycznego.
Teraz dopiero przeczytałem starannie treść zadania. Punkt (c) jest wnioskiem z (a) i (b).
Nic nie trzeba było pisać.
Pomyś, że masz n+1 elementów, ale ten n+1 jest jakoś wyróżniony.
Na ile sposobów możesz wybrać k elementów?
Licz na dwa sposoby: (a) zwyczajnie, (b) podzbiory zawierające wyróżniony element
plus podzbiory nie zawierające wyróżnionego elementu.
Jaki wzór stąd wynika?
11 cze 20:22
6latek: | | |
a) | na tyle sposobow mogę wybrać k elementow spośród n+1 elementow |
| |
Natomiast co do b ) to nie wiem
11 cze 20:56
jc: Konkretnie. Z 13 elementów wybierasz 5. Ale 13 element jest niezwykły.
Wszystkie 5−elenetowe podzbiory zbioru 13 elementowego możesz podzielić
na te, które zawierają 13 element i na pozostałe. Ile jest tych pierwszych podzbiorów?
tych drugich? Wszystkich razem?
11 cze 21:16
6latek: | | | | |
Wszystkich będzie | * | tak mysle |
| | |
11 cze 21:26
6latek: Probuje to zrozumieć ale nie lubie tego
11 cze 21:33
jc: Dlaczego iloczyn? Po lewej kładziesz te podzbiory, które zwierają trzynastkę, po prawej
te, które trzynnastki nie zwierają.
Ile jest tych pierwszych podzbiorów? Policz jeszcze raz.
| | |
Tych drugich jest tak, jak piszesz | . |
| |
11 cze 21:40
6latek: jc
Ja to jeszcze przemysle sobie i odpiszse
| | | |
= | + coś i to coś musze obliczyć |
| |
czyli musze mieć tak
Będzie to pewnie jaks wlasnosc symbolu Newtona
Musze to sobie poszukać w książce
11 cze 21:51
jc: Jeden element już masz − trzynastkę. Ile musisz dołozyć?
Z jak licznego zbioru je wybierzesz?
11 cze 21:53
6latek: Wybacz ale naprawdę nie wiem , nie chce zgadywać
11 cze 21:59
jc: Tu nie ma nic do zgadywania.
Aby mieć 5 elementów, trzynastkę musisz uzupełnić 4 elementami wybranymi z 12 pozostałych.
| | |
Możesz to zrobić na | sposobów. |
| |
To jest zasada udująca trójkąt Pascala:
1
1 1
1 2 1
1 3 3 1
11 cze 22:17
6latek: | | |
A ja kombinowałem jeden element ze | |
| |
Będę go miał przy dwumianie Newtona
dzięki za cierpliwość
11 cze 22:23
Metis: 6latku , poczta
11 cze 23:55