matematykaszkolna.pl
całki nieoznaczone xyz: Witam, mam problem z takimi całkami: 1) ∫x44x2+11 / w tej zrobiłam podstawienie t=4x2+11 / dt = 8x / ale coś mi nie wychodzi, więc pewnie źle
 2x 
2) ∫

 1−4x 
Doszłam w tej drugiej do momentu:
 t dt 


 1−t2 ln2*2t 
Ale nie wiem jak to teraz poskracać.emotka
29 maj 16:54
Mariusz: 1) 4x2+11=t−2x 2) t=2x
29 maj 17:15
Mariusz: Jak znasz rosyjski to sobie poczytaj http://mariuszm2011.republika.pl/Eulergeom.pdf Jak nie znasz to masz skany https://matematykaszkolna.pl/forum/326757.html ale to tylko tłumaczenie i mogą być błędy (nie znam rosyjskiego aby sprawdzić)
29 maj 17:19
Leszek: druga calka: podstawienie: 2x=t ; 4x=t2 , dx=dt/(2x*ln2) otrzymujesz calke: 1/ln2 ∫dt/1−t2 = 1/ln(2)*arcsin(t) +C ostateczny wynik to: 1/ln(2)*arcsin(2x) + C
29 maj 17:19
jc:
 2x 1  d 2x arcsin 2x 

dx =


=

 1−4x log 2 1 − (2x)2 log 2 
29 maj 17:20
Mariusz: ∫x44x2+11dx 4x2+11=t−2x 4x2+11=t2−4tx+4x2 11=t2−4tx 4tx=t2−11
 t2−11 
x=

 4t 
 4t2−2t2+22 t2+11 
t−2x=

=

 4t 2t 
 2t*4t−4(t2−11) 
dx=

dt
 16t2 
 t2+11 
dx=

dt
 4t2 
 (t2−11)4t2+11t2+11 



dt
 256t42t4t2 
1 (t4−22t2+121)(t4−121) 


dt
2048 t7 
1 t8−22t6−2662t2−14641 


dt
2048 t7 
29 maj 17:44
Mariusz: Zdaje się że źle wymnożyłem
1 (t2−11)2(t4−121)2 


dt
2048 t7 
1 (t4−22t2+121)(t8−242t4+14641) 


dt
2048 t7 
1 t12−22*t10−121*t8−14641*t4+5324*t6−322102*t2+1771561 


2048 t7 
29 maj 17:53
jc: Mariusz, wiadomo jak, ale po co? Komputer to zrobi lepiej.
29 maj 17:59
Mariusz: Jak możemy z niego skorzystać i mamy odpowiednie programy ...
 W(x) 
Jeżeli mamy całkę postaci ∫

dx a>0
 ax2+bx+c 
to pierwsze podstawienie Eulera i skorzystanie z liniowości całki da całkę ∫tαdt
 W(x) 
Jeżeli mamy całkę postaci ∫

dx a<0
 ax2+bx+c 
to lepiej całkować przez części lub ewentualnie użyć metody współczynników nieoznaczonych
29 maj 18:14
jc: Mariuszu, programów całkujących od lat nie brakuje. Na prawdę uważam, że lepiej uczyć się innych rzeczy, niż ćwiczyć straszne rachunki. Dotyczy to oczywiście również innych zadań, choćby funkcji kwadratowej, szczególnie z parametrem. Ile można? Logarytmów. Dziesiątki zadań w pierwszej klasie, a po kilku latach uczeń nie pamięta wzoru na logarytm lioczynu. Do pewnego stopnia oczywiście trzeba.
29 maj 18:46
jc: Mariusz, pamiętam Twoją odpowiedź na podobne stwierdzenie. Zepsuty komputer ... Nie takie rzeczy zdarzają się na świecie. Ale to nie nawigacja na środku morza, ani lot na Księżyc (pamiętsz filmową scenę z suwakiem?).
29 maj 19:18
Mariusz: Jeśli chodzi o analizę to http://matwbn-old.icm.edu.pl/kstresc.php?tom=15&wyd=10&jez=pl http://kielich.amu.edu.pl/Stefan_Banach/pdf/rachunek1.pdf http://kielich.amu.edu.pl/Stefan_Banach/pdf/rachunek2.pdf te pdf można pobrać za darmo ale jedynie u Fichtenholza widziałem skąd się podstawienia Eulera wzięły Twierdzisz że już Διόφαντος się parametryzacją tych krzywych zajmował ?
29 maj 20:14
jc: Wydaje mi się, że czytałem o tym w Historii matematyki. Chodziło o wymierne rozwiązania równań np. x2 − y2 = 1. W każdym razie z wymienioną konstrukcją spotkałem się już kilka razy. Np. Książka Koblitz Wstęp do krzywych eliptycznych ... (pierwsza strona). Myślałem, że jakaś głębsza myśl kryje się za tymi podstawieniami, a tu chodziło o wymierną parametryzację.
29 maj 21:12
jc: Mariusz, Historia matematyki Juszkiewicza, strona 161 (o Diofantesie).
30 maj 11:29