Obliczenie wektora przy pomocy kątów i płaszczyzn
WiktorWektor: Witam,
mam mały problem z podejściem do zadanka z którym się męczę od dłuższego czasu i nie wiem jak
je ugryźć
Dane są trzy równania płaszczyzn:
1. 3y+4z−2L=0
2. x−2y−2z−L=0
3. x+y+z−3L=0'a
Znamy długość wektora a(→ − oczywiście strzałka nad "a") oraz kąty między płaszczyznami a
| π | | π | | π | |
wektorem a(→): |
| ; |
| ; |
| . Należy określić jak obliczyć wektor a(→). Metoda − |
| 6 | | 4 | | 2 | |
policzyć normalne i kąty do normalnych.
−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
Normalne wyszły mi:
1. [0,3,4]
2. [1,−2,−2]
3. [1,1,1]
Będzie ktoś w stanie mi pomóc?
26 maj 17:00
Mila:
Można z iloczynu skalarnego wektorów.
26 maj 17:18
WiktorWektor: Czyli muszę przemnożyć skalarnie wektory normalne przez siebie? Nie wiem jak obliczyć ten
wektor a(→)
26 maj 17:26
WiktorWektor: Bardzo dziękuję za pomoc. Mam jeszcze pytanie, czy np. w równaniu
| π | |
3y+4z=√x2+y2+z2*5*cos |
| dobrze rozumiem że mnożymy pierwiastek jeszcze raz |
| 6 | |
przez jego wynik i kąt? Czy poprstu pomiędzy pierwiastkiem a liczbą 5 powinien być znak "=" i
| π | |
wtedy 5*cos |
| (czyli a*cosα) − tym ktokiem dzięki √x2+y2+z2 otrzymaliśmy |
| 6 | |
a czyli długość wektora?
Nie jestem pewien czy dobrze zrozumiałem czy też gadam "trzy po trzy"
26 maj 18:40
prosta: w tym równaniu korzystamy z określenia iloczynu skalarnego:
− po lewej w układzie współrzędnych
−po prawej z def. ogólnej
Dzięki temu otrzymujemy 3 równania z 3 niewiadomymi.
Ten układ można rozwiązać dzieląc równania stronami.
3y+4z | | 5√3 | | 3√2 | |
| = |
| : |
| |
x−2y−2z | | 2 | | 2 | |
może uda się rozwiązać w ten sposób
26 maj 19:05
Mila:
u ov=|u|*|v|*cosα
[u
x,u
y,u
z] o[v
x,v
y,v
z]=u
x*v
x+u
y*v
y+u
z*v
z]
Masz na dwa sposoby obliczony iloczyn skalarny.
[x,y,z] o [0,3,4]=x*0+3y+4z
| π | |
[x,y,z] o [0,3,4]=√x2+y2+z2*√02+32+42*cos |
| ⇔ |
| 6 | |
26 maj 19:10
Mila:
Na pewno takie są kąty?
26 maj 19:14
Mila:
Witaj prosta, jakiś inny sposób pamiętasz?
26 maj 19:17
prosta:
26 maj 19:36
WiktorWektor: DZiękuję wam za odpowiedź. Czarna magia...niestety kąty się zgadzają. Przeszukałem cały
internet i nie mogę natrafić na żadne wskazówki. Co dziwne zaraz po równaniach płaszczyzn jest
napisane "Znamy długość wektora a→"
Nie mam zielonego pojęcia jak na podstawie równań lub
kątów które tworzą płaszczyzny i wektor można go policzyć
26 maj 19:44
prosta:
jest jakaś odpowiedź końcowa?
26 maj 20:13
prosta:
| π | | π | | π | |
podano kąty wektora do płaszczyzn.... |
| , |
| , |
| |
| 6 | | 4 | | 2 | |
| π | | π | |
stąd kąty wektora do wektorów normalnych: |
| , |
| ,0 |
| 3 | | 4 | |
..układ zmieni się trochę
26 maj 20:29
Mila:
Co jeszcze piszą o wektorze a?
26 maj 20:37
WiktorWektor: Niestety nic. W opisie przepisałem wszystko co do joty...wykładowca jest fanatykiem wektorów i
nie szczędził komplikacji w tej dziedzinie. Niestety nie posiadam więcej informacji
To jest zadanie drugie z wektorów i statyki. W pierwszym zadaniu były różne obliczenia
(odejmowanie, iloczyny, rozkłady, itd.) na wektorach o wartościach:
a
x: 0,3 \ a
y: 0,4 \ a
z: 0,5
b
x: 3 \ b
y: 4 \ b
z: 0
wyszedł mi wektor a→ = 0,707106781
|a→|sinα = 0,5 / |a→|cosα = 0,5
a o b = 2,5
a x b = 0,05{i(−40)+j30+k0}
Ale nie wygląda mi to na związek z powyższym zadaniem − brak jest też informacji że należą do
siebie....chyba że jestem aż tak niedomyślny...
26 maj 21:37
Mila:
Tak, układ się zmieni, ale to dalej nie rozwiązuje problemu. Skąd znana długość wektora?
Dane są kąty między wektorem a płaszczyzną.
katy między wektorami normalnymi a wektorem a
teraz będzie tak:
a→=[x,y,z]
| π | |
[x,y,z] o [0,3,4]=3y+4z⇔ 3y+4z=5*√x2+y2+z2*cos |
| |
| 3 | |
| π | |
[x,y,z] o [1,−2,−2]=x−2y−2z⇔ x−2y−2z=3* √x2+y2+z2 *cos |
| |
| 4 | |
[x,y,z] o [1,1,1]=x+y+z⇔ x+y+z=
√3*
√x2+y2+z2*cos0
−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
| 3√2 | |
x−2y−2z= |
| * √x2+y2+z2 |
| 2 | |
x+y+z=
√3*
√x2+y2+z2
Niestety wychodzi [0,0,0]
Coś jeszcze jest źle.
26 maj 22:32
prosta:
współrzędne wektora a→ są postaci [kx1,ky1,kz1],
gdze k to długość wektora a→
26 maj 23:51
Mila:
[x,y,z] || [1,1,1]
27 maj 00:00
WiktorWektor: Dziękuję wam za pomoc
3 cze 19:01