matematykaszkolna.pl
Obliczenie wektora przy pomocy kątów i płaszczyzn WiktorWektor: Witam, mam mały problem z podejściem do zadanka z którym się męczę od dłuższego czasu i nie wiem jak je ugryźć Dane są trzy równania płaszczyzn: 1. 3y+4z−2L=0 2. x−2y−2z−L=0 3. x+y+z−3L=0'a Znamy długość wektora a(→ − oczywiście strzałka nad "a") oraz kąty między płaszczyznami a
 π π π 
wektorem a(→):

;

;

. Należy określić jak obliczyć wektor a(→). Metoda −
 6 4 2 
policzyć normalne i kąty do normalnych. −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− Normalne wyszły mi: 1. [0,3,4] 2. [1,−2,−2] 3. [1,1,1] Będzie ktoś w stanie mi pomóc?
26 maj 17:00
Mila: Można z iloczynu skalarnego wektorów.
26 maj 17:18
WiktorWektor: Czyli muszę przemnożyć skalarnie wektory normalne przez siebie? Nie wiem jak obliczyć ten wektor a(→)emotka
26 maj 17:26
WiktorWektor: Bardzo dziękuję za pomoc. Mam jeszcze pytanie, czy np. w równaniu
 π 
3y+4z=x2+y2+z2*5*cos

dobrze rozumiem że mnożymy pierwiastek jeszcze raz
 6 
przez jego wynik i kąt? Czy poprstu pomiędzy pierwiastkiem a liczbą 5 powinien być znak "=" i
 π 
wtedy 5*cos

(czyli a*cosα) − tym ktokiem dzięki x2+y2+z2 otrzymaliśmy
 6 
a czyli długość wektora? Nie jestem pewien czy dobrze zrozumiałem czy też gadam "trzy po trzy"
26 maj 18:40
prosta: w tym równaniu korzystamy z określenia iloczynu skalarnego: − po lewej w układzie współrzędnych −po prawej z def. ogólnej Dzięki temu otrzymujemy 3 równania z 3 niewiadomymi. Ten układ można rozwiązać dzieląc równania stronami.
3y+4z 53 32 

=

:

x−2y−2z 2 2 
może uda się rozwiązać w ten sposób
26 maj 19:05
Mila: u ov=|u|*|v|*cosα [ux,uy,uz] o[vx,vy,vz]=ux*vx+uy*vy+uz*vz] Masz na dwa sposoby obliczony iloczyn skalarny. [x,y,z] o [0,3,4]=x*0+3y+4z
 π 
[x,y,z] o [0,3,4]=x2+y2+z2*02+32+42*cos

 6 
 3 
3y+4z=5*

*x2+y2+z2
 2 
26 maj 19:10
Mila: Na pewno takie są kąty?
26 maj 19:14
Mila: Witaj prosta, jakiś inny sposób pamiętasz?
26 maj 19:17
prosta: emotka
26 maj 19:36
WiktorWektor: DZiękuję wam za odpowiedź. Czarna magia...niestety kąty się zgadzają. Przeszukałem cały internet i nie mogę natrafić na żadne wskazówki. Co dziwne zaraz po równaniach płaszczyzn jest napisane "Znamy długość wektora a→" Nie mam zielonego pojęcia jak na podstawie równań lub kątów które tworzą płaszczyzny i wektor można go policzyć emotka
26 maj 19:44
prosta: jest jakaś odpowiedź końcowa?
26 maj 20:13
prosta:
 π π π 
podano kąty wektora do płaszczyzn....

,

,

 6 4 2 
 π π 
stąd kąty wektora do wektorów normalnych:

,

,0
 3 4 
..układ zmieni się trochę
26 maj 20:29
Mila: Co jeszcze piszą o wektorze a?
26 maj 20:37
WiktorWektor: Niestety nic. W opisie przepisałem wszystko co do joty...wykładowca jest fanatykiem wektorów i nie szczędził komplikacji w tej dziedzinie. Niestety nie posiadam więcej informacjiemotka To jest zadanie drugie z wektorów i statyki. W pierwszym zadaniu były różne obliczenia (odejmowanie, iloczyny, rozkłady, itd.) na wektorach o wartościach: ax: 0,3 \ ay: 0,4 \ az: 0,5 bx: 3 \ by: 4 \ bz: 0 wyszedł mi wektor a→ = 0,707106781 |a→|sinα = 0,5 / |a→|cosα = 0,5 a o b = 2,5 a x b = 0,05{i(−40)+j30+k0} Ale nie wygląda mi to na związek z powyższym zadaniem − brak jest też informacji że należą do siebie....chyba że jestem aż tak niedomyślny...
26 maj 21:37
Mila: Tak, układ się zmieni, ale to dalej nie rozwiązuje problemu. Skąd znana długość wektora? Dane są kąty między wektorem a płaszczyzną.
 π π π 
α1=


=

 2 6 3 
 π π π 
α2=


=

 2 4 4 
 π π 
α3=


=0
 2 2 
katy między wektorami normalnymi a wektorem a teraz będzie tak: a→=[x,y,z]
 π 
[x,y,z] o [0,3,4]=3y+4z⇔ 3y+4z=5*x2+y2+z2*cos

 3 
 π 
[x,y,z] o [1,−2,−2]=x−2y−2z⇔ x−2y−2z=3* x2+y2+z2 *cos

 4 
[x,y,z] o [1,1,1]=x+y+z⇔ x+y+z=3*x2+y2+z2*cos0 −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
 5 
3y+4z=

*x2+y2+z2
 2 
 32 
x−2y−2z=

* x2+y2+z2
 2 
x+y+z=3*x2+y2+z2 Niestety wychodzi [0,0,0] Coś jeszcze jest źle.
26 maj 22:32
prosta: współrzędne wektora a→ są postaci [kx1,ky1,kz1], gdze k to długość wektora a→
26 maj 23:51
Mila: [x,y,z] || [1,1,1]
27 maj 00:00
WiktorWektor: Dziękuję wam za pomoc emotka
3 cze 19:01