matematykaszkolna.pl
Obliczanie punktu w prostej równoległej James: Mam problem z zadaniem : Punkt (2,t) leży na prostej równoległej do prostej o równaniu
 3 
y=

x + 5 i przechodzącej przez punkt (6,4). Oblicz t.
 2 
15 maj 14:41
Metis: Prosta równoległa do danej prostej:
 3 
y=

x+b
 2 
Znajdź b podstawiając podany punkt. poźniej rozwiąż f(2)=t
15 maj 14:43
James: No tak tylko że ten punkt ma niewiadomą bo jest to (2,t) i jak mam obliczyć z tego b ? Skoro wyjdzie z tego że b= t−3 co później przy wyliczaniu skróci się.
15 maj 14:52
Metis: 4=3/2*6+b oblicz b
15 maj 17:41
Krzysiek: Metis po co b ? przecież równanie prostej przechodzącej przez dany punkt (x0 y0) jest takie y= a(x−x0)+y0
 3 
y=

(x−6)+4
 2 
y= 1,5x−9+4 y=1,5x−5 Przeciez na studiach nie będziesz liczyl b.
15 maj 17:46
Metis: Przecież to to samo Wiem, że na studiach nie będę przypominał sobie jakiegoś bezużytecznego wzoru, na prostą przechodzącą przez dany punkt skoro mogę go wyprowadzić. Z resztą o czym rozmawiamy.
15 maj 17:52
Krzysiek: No wlasnie Metis o tym ze to robisz .
15 maj 17:54
Mila: Ja zawsze pamiętam wzór prostej y=ax+b. Metoda Metisa jest w porządku. emotka
15 maj 18:10
Krzysiek: dzień dobry Milu emotka Pozdrawiam Ale czy w szkole nie powinni uczyc wzoru na prosta przechodzaca przez dwa punktyA=(x1,y1) i B=(x2,y2) w postaci
y2−y1 y−y1 

=

i wytlumaczyc ze po lewej stronie jest to wspolczynnik
x2−x1 x−x−1 
kierunkowy tgα=a prostej . Lepiej jest ich uczyc przez układ rownan , a później nie wiedza co to jest tgα
15 maj 18:17
Krzysiek: poprawie
 y−y1 
=

ma być
 x−x1 
15 maj 18:18
S.O.S: jeżeli x1≠x2
15 maj 18:20
Krzysiek: To oczywiste . Tez pozdrawiam emotka
15 maj 18:21
Mila: Jeżeli rozumiesz wzór y=ax+b to nie ma kłopotu.
15 maj 18:35
James: Te dwa punkty leżą na dwóch różnych prostych więc jak mogę wyliczyć współczynnik b dla innej prostej i podstawić go do drugiej ? Skoro te dwie proste są do siebie równoległe to nie mogą mieć wspólnych punktów.
15 maj 19:16
Mila: rysunek
 3 
Mają taki sam wsp. kierunkowy a=

 2 
 3 
k: y=

x+5 dana prosta
 2 
m||k⇔
 3 
m: y=

x+b i P=(6,4)∊m⇔ spełnia równanie tej prostej, obliczymy b
 2 
 3 
4=

*6+b⇔b=−5
 2 
 3 
m: y=

x−5
 2 
 3 
y=

*2−5=−2 ⇔t=−2
 2 
A=(2,−2)
15 maj 19:40
Krzysiek : rysunekczarna to prosta y=1,5x+5 Czerwona to prosta y=1,5x−5 i jest ona rownolegla do prostej y=1,5x+5 i przechodzi przez punkt (6,4) Masz znaleźć taki punkt oznaczmy go przez Q który z warunkow zadania lezy na prostej czerwonej Wiemy o nim ze jego wspolrzedna xowa =2 i yowa =t WLasnie musimy t wyliczyć Wiemy ze jeśli punkt należy do prostej to spelnia jej równanie Rownanie czewronej prostej jest takie y=1,5x−5 wstawiamy za y t do rownia tej prostej a za x =2 t=1,5*2−5 t=3−5=−2 Czyli ten punkt Q który będzie miał takie wspolrzedne Q=(2,−2) Sprawdz na rysunku czy się zgadza
15 maj 19:43
James:
 3 
Z treści zadania rozumiem ze punkt P(6,4) należy do prostej o wzorze y=

x+5 więc na twoim
 2 
rysunku do należy do prostej k więc jak może jednocześnie należeć do prostej m ? Tak przynajmniej jak dla mnie wynika z treści zadania.
15 maj 19:49
6latek :
 3 
Z treści zadania wcale nie wynika ze punkt P należy do prostej y=

x+5
 2 
Przeczytaj jeszcze raz zadanie
15 maj 19:52
Mila:
 3 
P(6,4)∉prostej y=

x+5 bo nie spełnia jej równania, zresztą to widać na rysunku.
 2 
 3 
4≠

*6+5
 2 
15 maj 20:06
6latek : Milu emotka Kolega pewnie już zrezygnowal emotka
15 maj 20:19
James: No czytam i jak dla mnie to właśnie to oznacza skoro jakiś punkt leży na prostej równoległej do jakiejś tam i przechodzącej przez punkt jakiś tam. Skoro jest inaczej to nie mam żadnego problemu z tym zadaniem
15 maj 22:53
Mila: Zadanie powinno być jaśniej sformułowane, ale przecież możesz łatwo sprawdzić, że P(6,4) nie leży na danej prostej, tylko na tej której szukasz.
15 maj 23:46