matematykaszkolna.pl
Geometria Analityczna - płaszczyzny i punkty mulen: Dane są punkty M (−3.1.=1), A (2,3,1), T (−1,6,1), H(−2,3,8). Sprawdź czy leżą na jednej płaszczyźnie. Jeśli nie to oblicz objętość MATH Następnie wyznacz punkt symetryczny do H względem płaszczyzny zawierającej punkty M,A,T. Potem oblicz odległość H od tej płaszczyzny. Proszę o pomoc.
10 maj 22:57
Jack: Oblicz wektory MA , MT, MH nastepnie macierz ktorego wektory sa wierszami. Jesli leza na jednej to wyznacznik glowny =0
10 maj 23:09
mulen: Tak zrobiłem. Nie wyszło 0 i nie potrafie zrobić dalszej czesci
10 maj 23:14
Jack: wektor MA = [5,2,0] wektor MT = [2,5,0] wektor MH = [1,2,7] Zatem tak wyglada macierz. Oblicz wyznacznik i slrawdz czy wynosi 0
10 maj 23:15
Jack: Aaaa...no to musisz na kogos poczekac bo ja tez jeszcze nie umiem
10 maj 23:17
mulen: tam w punkcie M powinno byc (−3,1,−1)
10 maj 23:20
10 maj 23:36
Jerzy: Wyznacz rownanie plaszczyzny zawierającej dowolne trzy punkty z podanych, potem sprawdż, cz ostatni też do niej należy
10 maj 23:42
Mila: M (−3,1,−1), A (2,3,1), T (−1,6,1), H(−2,3,8) MA=[5,2,2] MT=[2,5,2] n=MA x MT i j k 5 2 2 2 5 2 ====== n=[−6,−6,21] || [2,2,−7] π: 2*(x−2)+2*(y−3)−7*(z−1)=0 2x−4+2y−6−7z+7=0 2x+2y−7z−3=0 2*(−2)+2*3−7*8−3=−4+6−56−3≠0⇔H∉π MH=[1,2,9]
 1 
V=

*| ([5,2,2] x [2,5,2])o[1,2,9] |
 6 
|det| 5 2 2 2 5 2 1 2 9 ====== =171
 171 
V=

 6 
11 maj 00:07
mulen: ok, a punkt symetryczny?
11 maj 09:40
jc: Od punktu H=(−2,3,8) idziemy prostopadle do płaszczyzny 2x+2y−7z=3, a potem jeszcze drugi tyle. No to idziemy: t →(x,y,z) = (−2+2t, 3+2t, 8−7t). Po jakim czasie przetniemy płaszczyznę? 2(−2+2t) + 2(3+2t) − 7 (8−7t) = 3 ⇒ t= 1 Po czasie 2t = 2 znajdziemy się symetrycznie po drugiej stronie: H' = (2,7,−6).
11 maj 09:59
mulen: a skad te (2,2,7) ? Bo mi wychodzilo rownanie plaszczyny (−6.−6.21)
11 maj 10:04
jc: Na ile sposobów możesz napisac równanie ogólne danej płaszczyzny?
11 maj 10:12
Mila: wektory : [−6,−6,21] i [2,2,−7] są równoległe. Napisz równanie płaszczyzny przechodzącej przez punkt A (2,3,1) dla obu wektorów to przekonasz się , że wyjdzie to samo.
11 maj 15:44
Mila: mulen, rzucasz hasło "a punkt symetryczny?" Jaki punkt i względem czego , jaka symetria?
11 maj 17:01
jc: Mila, w treści zadania jest powiedziane: "Następnie wyznacz punkt symetryczny do H względem płaszczyzny zawierającej punkty M,A,T. Potem oblicz odległość H od tej płaszczyzny." (9:59) H' = (2,7,−6) Teraz zauważyłem pytanie o odległość. Aby z punktu H dotrzeć do płaszczyzny musimy wykonać krok (2,2,−7) o długości (22 + 22 + 72)1/2 = 57.
11 maj 17:18
Mila: No widzisz, nie doczytałam! Dziękuję jc emotka
11 maj 17:26
Mila: Jeśli nie umiem tak chodzić w przestrzeni , to liczę: H(−2,3,8) π: 2x+2y−7z−3=0
 57 
d(H,π)=U{|2*(−2)+2*3−7*8−3|}{22+22+72=

=57
 57 
11 maj 17:39
Mila:
 |−4+6−56−3| 
d(H,π)=

=57
 4+4+49 
11 maj 17:42
jc: Nic dziwnego, treść została daleko z nami emotka Na marginesie: widzę, że w szkole ciągle utrzymuje się oznaczenie A(2,3,5). Wydaje się, że lepiej trafia do wyobraźni utożsamienie punktu ze spółrzędnymi A=(2,3,5). Może nawet ładniej wyglądałby taki zapis (A,2,3,5)? Tak samo dziwią mnie współrzędne wektora w nawiasach kwadratowych. Potem na studiach mamy nawiasy okrągłe (nie wiem, jak jest na matematyce! studiowałem fizykę). Rozumiem, że bardzo chcemy odróżnić punkty od wektorów. Nie możemy więc napisać wzoru na środek odcinka w postaci S=(1/2)(A + B). Musimy pisać tak: S = A + (1/2)(B−A). Ma to pewien sens np. w programowaniu w języku C! Adres środka obszaru pamięci liczymy wg drugiego wzoru.
11 maj 17:47
Mila: Zapis H przekopiowałam. W szkole: Punkty najczęściej tak : A=(1,2) Wektory: u=[2,4] Zapisów wg Twojej notacji np. S=... nie stosuje się. Współrzędne środka odcinka AB:
 xA+xB yA+yB 
S=(

,

)
 2 2 
emotka
11 maj 18:13
jc: Dziękuję emotka To nie moja notacja ... Tak pisze Sawyer w swojej książce o uczeniu algebry liniowej w szkole.
11 maj 18:22