bezwzgledna
wiele: suma pierwiastków równania |x2−8| =−2x ?
mi wyszlo: x={−4,−2,2,4} wiec suma=0
poprawna odp. to −6
ktos cos?
26 kwi 15:04
Benny: Dziedzina
26 kwi 15:10
piotr1973: przecież 2 i 4 nie spełnia równania
26 kwi 15:17
26 kwi 15:18
Jerzy:
x = −2 lub x = − 4
26 kwi 15:20
Jerzy:
Z założenia: x ≤ 0
26 kwi 15:21
piotr1973:
{x2−8=−2x ∧ x∊(−∞;−2√2)∪(2√2;+∞)} ∨ {−x2+8=−2x ∧ x∊<−2√2;2√2>}
26 kwi 15:24
Jerzy:
Założenie: −2x ≥ 0
x2 − 8 = 2x lub x2 − 8 = − 2x
26 kwi 15:27
Metis: Piotr?
|x2−8| =−2x
−2x≥0 /:(−2)
x≤0
x2−8=−2x v x2−8=2x
x2+2x−8=0 v x2−2x−8=0
(x−2)(x+4)=0 v (x−4)(x+2)=0
x=2 v x=−4 x=4 v x=−2
x=2 i x=4 nie spełniają warunku x≤0
26 kwi 15:29
piotr1973: x≤0 nie jest założeniem tylko spostrzeżeniem
formalny tok rozumowania przedstawiłem o 15:24
26 kwi 15:30
Jerzy:
Bzdury opowiadasz
26 kwi 15:33
Jerzy:
Jak masz równanie: log5x = f(x), to fakt, że x > 0 jest spostrzeżeniem ?
26 kwi 15:37
piotr1973: Stosując definicję wartości bezwzględnej mamy:
| ⎧ | x2−8 gdy x2−8≥0 | |
|x2−8|= | ⎨ | |
|
| ⎩ | −x2+8 gdy x2−8<0 | |
stąd dostajemy dwa równania, które rozwiązujemy w odpowiednich przedziałach
26 kwi 15:41
piotr1973: do wyrażenia log5x stosujesz definicję logarytmu stąd założenie
ja tylko bronię podejścia formalnego (szczególnie podczas nauki) a nie liczenia w pamięci
26 kwi 15:46
Jerzy:
Nie przytaczaj mi definicji tylko nie pleć o spostrzeżeniach,
w matematyce rozwiązując równania i nierówności wyznaczamy ich dziedzinę
w oparciu o założenia
26 kwi 15:48
Metis: No to Piotr spróbuj formalnie zrobić taki przykład

|2x
3−2x+8|=10x
26 kwi 15:57
piotr1973: mamy dwa równania:
2x3−2x+8=10x ∧ x≥≈−1.7963 lub −2x3+2x−8=10x ∧ x<≈−1.7963
26 kwi 16:11
ZKS:
26 kwi 16:14
ZKS:
Przybliżanie to niestety nie jest dobre rozwiązanie.
26 kwi 16:22
Ajtek:
Zawsze można rozwiązywać "na oko"

.
Witam Wszystkich

.
26 kwi 16:24
Metis: I to jest według Piotra "
formalne" rozwiązanie !
26 kwi 16:25
Metis: Cześć
Ajtek
26 kwi 16:26
ZKS:
Hejo
Ajtek.

Gdzieś Ty się podziewał?

Jestem ciekawy tylko jak rozwiązał nierówność 2x
3 − 2x + 8 ≥ 0
26 kwi 16:28
Metis: Wstukał do Wolframa
26 kwi 16:29
ZKS:
Może przez podstawienie u + v = x albo gotowe wzory Cardano?
26 kwi 16:33
Ajtek:
ZKS, mało czasu miałem. Teraz trochę lepiej to i jestem częściej.
26 kwi 16:40
Metis: Albo twierdzenie Derboux?

Chyba też można szacować pierwiastki
26 kwi 16:53
piotr: podałem tylko tok rozumowania a samo rozwiązanie nierówności 2x3 − 2x + 8 ≥ 0 to już osobne
zagadnienie
26 kwi 20:26
ZKS:
Niestety trzeba podać dokładną wartość, a Ty podałeś przybliżenie.
26 kwi 20:33
Metis: Co pokazuje nietrafny tok rozumowania ...
26 kwi 20:35
5-latek : Metis dlaczego nietrafny ?
26 kwi 20:37
5-latek : Poza tym mam w 5 literach kogos kto daje do rozwiązania problem zachowuje się jak profesor
(ktoś cos ) i się w ogole nie odzywa
26 kwi 20:39
piotr: jeżeli ktoś chce szacować pierwiastki to metoda stycznych Newtona:
punkt startowy x
0 przyjmujemy możliwie blisko spodziewanego pierwiastka
26 kwi 20:43
ZKS:
5−latek tutaj i ja się zgadzam z wpisem, który zamieścił Metis. Nietrafiony sposób
rozwiązania, ale poprawny o ile podało by się dokładne wartości. Oczywiście każdy może
rozwiązywać po swojemu i każdy ma do tego prawo.
26 kwi 20:46
Metis: Tak czy inaczej cel to rozwiązanie tego równania, a nie takie rozpisywanie jakie przedstawił
Nam Piotr, które jak widać, jest nietrafne w pewnych przypadkach.
26 kwi 20:50
5-latek : Witaj
ZKS
TY już chyba będziesz bronil pracy dyplomowej ? Jak przygotowania do obrony?
Poza tym spojrz na mój ostatni post i jeśli możesz to pomoz z tym drugim problemem
26 kwi 20:50
ZKS:
Witaj
5−latek.

Tak dokładnie, powolutku idą do przodu przygotowania. Zaraz zerknę na Twój problem.
26 kwi 20:53
5-latek : Metis
metoda stycznych Newtona była w liceum czy technikum kiedy ja chodziłem do szkoły i pewnie
Piotr skoro 1973rocznik
To ze nie ma jej teraz nie oznacza ze nie można jej uzywac
Skad wiesz czy to nie student?
26 kwi 20:53
piotr: zadanie dotyczyło rozwiązania równania, a nie nierówności:
2x3−2x+8=10x ∧ x≥≈−1.7963
{x=−1−√3 ∨ x= √3−1 ∨ x=2} ∧ x≥≈−1.7963 ⇒ x= √3−1 ∨ x=2
lub
−2x3+2x−8=10x ∧ x<≈−1.7963
{x ≈−0.84771 ∧ x<≈−1.7963} ⇒ x∊∅
ostatecznie: x= √3−1 ∨ x=2
26 kwi 21:00