matematykaszkolna.pl
granice niewlasciwe 5-latek : To teraz ja zapytam się o liczenie granic niewłaściwych Przykład nr 3( str82) Sprawdzmy ze kazda z funkcji
 1 
f(x)=

+1
 x 
 1 
g(x)=

−1000
 −5x 
 1 
h(x)=

+x2
 x 
ma w punkcie x0=0 prawostronna granice niewlasciwa + Definicja mowi tak Funkcja dazy do plus nieskonczonosci gdy x dazy do x0 z prawej strony jeśli dla dowolnej liczby a istnieje δ>0 taka ze f(x)>a dala każdego x∊(x0,x0+δ) czyli limx→x0+=+ No to zgodnie z ta definicja pisze sobie f(x)>a
1 

+1>a
x 
1+x 

>a
x 
1+x 

−a>0
x 
1+x−ax (1−a)(x+11−a) 

>0 lub

>0 (tego zapisu nie rozumiem jak to zrobil
x x 
 1 
Oznacza dla a>1 to ze (0<x<

(tez nie bardzo to bo tutaj będzie pewnie ten wzięty
 a−1 
przedzial MOglby to ktoś wytlumaczyc
21 kwi 20:36
5-latek :
21 kwi 20:50
5-latek : Podstawiam za a=3
 1+x−3a 
dostaje

>0
 x 
Dlaczego mam podstawić a>1 ?
21 kwi 20:56
5-latek : Zle napisałem dostaje
1+x−3x 1−2x 

>0 to

>0
x x 
21 kwi 20:58
5-latek : Potrzebuje dobrego wytłumaczenia
21 kwi 21:42
Mila:
 1+x−ax 1+x*(1−a) 
1)

>0⇔

>0 wyłącza w liczniku (1−a)
 x x 
(1−a)*(11−a+x) 

>0
x 
2) liczysz granicę prawostronną , zatem x>0, dla a>1 mamy:
 1 −1 1 
1−a<0 i

+x<0⇔x<

⇔0<x<

 1−a 1−a a−1 
21 kwi 21:44
5-latek : na razie dziekuje Powiedzmy ze ze nie umiem tego przeksztalcic i chce policzyć z tego 1 wzoru
1+x−ax 

>0
x 
dlaczego tutaj mam być a>1 ?
21 kwi 21:47
5-latek : Inaczej Licze granice prawostronna wiec x>0 Dobrze wiec mianownik x>0 Teraz żeby to cale wyrażenie
(1−a)*(11−a+x 

było dodatnie to licznik musi być dodatni Tak ?
x 
Teraz będzie tak
 1 
licznik jest dodatni gdy 1−a>0 i

+x>0
 1−a 
 1 
lub 1−a<0 i

+x<0 dlaczego jest tutaj ta druga opcja ?
 1−a 
Proszse wytłumacz to dokładnie jeśli możesz
21 kwi 22:04
5-latek : Nie rozumiem tego dlaczego mam być a>1
21 kwi 22:05
Mila: Dla a<1 otrzymasz sprzeczność.
21 kwi 22:06
5-latek : Ja chyba jestem już tak chory ze tego nie widze i odpuszczę to sobie Jeśli wstawie za a=−0,5
 1+x−(−0,5)x 
to mam

>0
 x 
 1+1,5x 
czyli

>0 x ma być >0 to wyrażenie jest prawdziwe
 x 
Co ja zle rozumuje , może definicje ?
21 kwi 22:14
Mila: Podstawienie za a liczby ujemnej jest bez sensu.
1 

+1>a , masz wykazać, że jakiekolwiek duże a wybierzesz to znajdziesz takie δ>0,
x 
 1 
że dla x∊(0,δ) wartości f(x)=

+1 są większe od a.
 x 
W Twoim przykładzie x0=0,
 1 
δ=

 a−1 
21 kwi 22:57
5-latek : Dobrze emotka Jeśli jutro będę w stanie dobrym to na podstawie tej funkcji pocwicze tez liczenie granicy pwostronnej − i lewostronnej w − − w Dobranoc emotka
22 kwi 00:13
5-latek : Jest to dla mnie bardzo ważne wiec Rozpatrujemy
1+x−ax 

>0
x 
1+x(1−a) 

>0
x 
 1−a 
wyciągam (1−a) w liczniku przed nawias ale 1=

 1−a 
wtedy dostajemy
 1 
(1−a)(x+

)
 1−a 
 

>0
x 
======================== Teraz tylko analiza tego zapisu mamy rozpatrzyć przedzial x∊(x0, x0+δ) to z definicji Nasze x0=0 (to mamy podane w treści zadania czyli rozpatrujemy przedzial x∊(0, 0+δ) to x∊(0,δ) Zbliamy się z prawej strony do zera wiec naszse xsy będą dodatnie W związku z tym mam pytanie nr 1 Co to oznacza dla tego wzoru ze naszse xsy będą dodatnie ? na razie to . dziekuje
22 kwi 09:07
5-latek : czy to oznacza ze mianownik musi być dodatni czy nie ma to zadnego znaczenia ?
22 kwi 15:06
5-latek : Czy naprawdę nikt nie porafi na to pytanie odpowiedzieć ?
22 kwi 18:20
Mila: x jest w mianowniku i jest dodatni, to licznik też ma być dodatni, aby cały ułamek był dodatni.
 1 
A musisz wybierać duże a i dodatnie, bo masz wykazać, że

.
 x 
Wtedy... analizuj ten licznik, pisz.
22 kwi 18:31
5-latek : Dzien dobry Milu emotka Nie ma sensu jechac dalej jeśli się tutaj czegos nie rozumie (bo to się później będzie ciagnac ) czyli dobrze myslalem w poscie 22:04 z wczoraj Teraz tak dla a>0 1−a<0 teraz żeby to wyrażenie cale było >0 to wyrażenie
 1 
x+

<0 musi być
 1−a 
22 kwi 18:40
5-latek : I jeszcze jedno a ≠1
22 kwi 18:43
Mila: Dzień dobry. Już jasne?
22 kwi 18:43
5-latek : Jeszcze Milu nie bardzo
 1 
czyli z tego x+

<0
 1−a 
 1 
x<−

 1−a 
 1 
x<

to obliczyłem δ?
 a−1 
========== Wiec co mi to dalo ? Troche z się zagubiłem w tych rozważaniach Jeśli teraz sobie przyjmę za a=10000 to dla
 1 
x<

 10000−1 
x<0,0001 to co znalazłem ?
22 kwi 19:00
5-latek : To znaczy ze dla x<0,0001 wartości tej funkcji będą >od 10000?
22 kwi 19:07
5-latek : W wzwiazku z tym jeszcze prosba Zobacz prosze na te zadania na końcu dzialu i czy takie obliczenia będą potrzebne w tych zadaniach ?
22 kwi 19:11
Mila: Może odpuść sobie te rozważania . Granice funkcji powinny być po granicach ciągów. Potem to Ci się ułoży w głowie. Na razie rysuj wykresy. W zadaniach nie polecają badać granic z definicji. To zawsze sprawia na początku trudność.
22 kwi 19:19
5-latek : Tak wlasnie zrobie emotka
 1 
Wstawie w nowym poscie obliczena dla g(x)=

−1000
 5x 
Prosze abys wtedy sprawdzila lub dopomogla
22 kwi 19:27