granice niewlasciwe
5-latek : To teraz ja zapytam się o liczenie granic niewłaściwych
Przykład nr 3( str82)
Sprawdzmy ze kazda z funkcji
ma w punkcie x
0=0 prawostronna granice niewlasciwa +
∞
Definicja mowi tak
Funkcja dazy do plus nieskonczonosci gdy x dazy do x
0 z prawej strony jeśli dla dowolnej
liczby a
istnieje δ>0 taka ze f(x)>a dala każdego x∊(x
0,x
0+δ) czyli
limx→x
0+=+
∞
No to zgodnie z ta definicja pisze sobie
f(x)>a
1+x−ax | | (1−a)(x+11−a) | |
| >0 lub |
| >0 (tego zapisu nie rozumiem jak to zrobil |
x | | x | |
| 1 | |
Oznacza dla a>1 to ze (0<x< |
| (tez nie bardzo to bo tutaj będzie pewnie ten wzięty |
| a−1 | |
przedzial
MOglby to ktoś wytlumaczyc
21 kwi 20:36
5-latek :
21 kwi 20:50
5-latek : Podstawiam za a=3
Dlaczego mam podstawić a>1 ?
21 kwi 20:56
5-latek : Zle napisałem
dostaje
21 kwi 20:58
5-latek : Potrzebuje dobrego wytłumaczenia
21 kwi 21:42
Mila:
| 1+x−ax | | 1+x*(1−a) | |
1) |
| >0⇔ |
| >0 wyłącza w liczniku (1−a) |
| x | | x | |
2)
liczysz granicę prawostronną , zatem x>0,
dla a>1 mamy:
| 1 | | −1 | | 1 | |
1−a<0 i |
| +x<0⇔x< |
| ⇔0<x< |
| |
| 1−a | | 1−a | | a−1 | |
21 kwi 21:44
5-latek : na razie dziekuje
Powiedzmy ze ze nie umiem tego przeksztalcic i chce policzyć z tego 1 wzoru
dlaczego tutaj mam być a>1 ?
21 kwi 21:47
5-latek : Inaczej
Licze granice prawostronna wiec x>0
Dobrze
wiec mianownik x>0
Teraz żeby to cale wyrażenie
(1−a)*(11−a+x | |
| było dodatnie to licznik musi być dodatni Tak ? |
x | |
Teraz będzie tak
| 1 | |
licznik jest dodatni gdy 1−a>0 i |
| +x>0 |
| 1−a | |
| 1 | |
lub 1−a<0 i |
| +x<0 dlaczego jest tutaj ta druga opcja ? |
| 1−a | |
Proszse wytłumacz to dokładnie jeśli możesz
21 kwi 22:04
5-latek : Nie rozumiem tego dlaczego mam być a>1
21 kwi 22:05
Mila:
Dla a<1 otrzymasz sprzeczność.
21 kwi 22:06
5-latek : Ja chyba jestem już tak chory ze tego nie widze i odpuszczę to sobie
Jeśli wstawie za a=−0,5
| 1+1,5x | |
czyli |
| >0 x ma być >0 to wyrażenie jest prawdziwe |
| x | |
Co ja zle rozumuje , może definicje ?
21 kwi 22:14
Mila:
Podstawienie za a liczby ujemnej jest bez sensu.
1 | |
| +1>a , masz wykazać, że jakiekolwiek duże a wybierzesz to znajdziesz takie δ>0, |
x | |
| 1 | |
że dla x∊(0,δ) wartości f(x)= |
| +1 są większe od a. |
| x | |
W Twoim przykładzie x
0=0,
21 kwi 22:57
5-latek : Dobrze
Jeśli jutro będę w stanie dobrym to na podstawie tej funkcji pocwicze tez liczenie granicy
pwostronnej −
∞ i lewostronnej w −
∞ − w
∞
Dobranoc
22 kwi 00:13
5-latek : Jest to dla mnie bardzo ważne wiec
Rozpatrujemy
| 1−a | |
wyciągam (1−a) w liczniku przed nawias ale 1= |
| |
| 1−a | |
wtedy dostajemy
========================
Teraz tylko analiza tego zapisu
mamy rozpatrzyć przedzial x∊(x
0, x
0+δ) to z definicji
Nasze x
0=0 (to mamy podane w treści zadania
czyli rozpatrujemy przedzial x∊(0, 0+δ) to x∊(0,δ)
Zbliamy się z prawej strony do zera wiec naszse x
sy będą dodatnie
W związku z tym mam pytanie nr 1
Co to oznacza dla tego wzoru ze naszse x
sy będą dodatnie ?
na razie to . dziekuje
22 kwi 09:07
5-latek : czy to oznacza ze mianownik musi być dodatni czy nie ma to zadnego znaczenia ?
22 kwi 15:06
5-latek : Czy naprawdę nikt nie porafi na to pytanie odpowiedzieć ?
22 kwi 18:20
Mila:
x jest w mianowniku i jest dodatni, to licznik też ma być dodatni, aby cały ułamek był dodatni.
| 1 | |
A musisz wybierać duże a i dodatnie, bo masz wykazać, że |
| →∞. |
| x | |
Wtedy... analizuj ten licznik, pisz.
22 kwi 18:31
5-latek : Dzien dobry
Milu
Nie ma sensu jechac dalej jeśli się tutaj czegos nie rozumie (bo to się później będzie ciagnac
)
czyli dobrze myslalem w poscie 22:04 z wczoraj
Teraz tak dla a>0
1−a<0
teraz żeby to wyrażenie cale było >0 to wyrażenie
22 kwi 18:40
5-latek : I jeszcze jedno a ≠1
22 kwi 18:43
Mila:
Dzień dobry.
Już jasne?
22 kwi 18:43
5-latek : Jeszcze
Milu nie bardzo
| 1 | |
x< |
| to obliczyłem δ? |
| a−1 | |
==========
Wiec co mi to dalo ?
Troche z się zagubiłem w tych rozważaniach
Jeśli teraz sobie przyjmę za a=10000 to dla
x<0,0001 to co znalazłem ?
22 kwi 19:00
5-latek : To znaczy ze dla x<0,0001
wartości tej funkcji będą >od 10000?
22 kwi 19:07
5-latek : W wzwiazku z tym jeszcze prosba
Zobacz prosze na te zadania na końcu dzialu i czy takie obliczenia będą potrzebne w tych
zadaniach ?
22 kwi 19:11
Mila:
Może odpuść sobie te rozważania . Granice funkcji powinny być po granicach ciągów.
Potem to Ci się ułoży w głowie.
Na razie rysuj wykresy. W zadaniach nie polecają badać granic z definicji.
To zawsze sprawia na początku trudność.
22 kwi 19:19
5-latek : Tak wlasnie zrobie
| 1 | |
Wstawie w nowym poscie obliczena dla g(x)= |
| −1000 |
| 5x | |
Prosze abys wtedy sprawdzila lub dopomogla
22 kwi 19:27