matematykaszkolna.pl
Geometria analityczna Ziqu: Punkty A=(−3,0), B=(1,8), C(−1,9) są wierzchołkami trapezu ABCD, którego ramię AD zawiera się w prostej o równaniu y= −x − 3 . Wyznacz współczędne wierzchołka D. Nie mam pomysłu na to zadanieemotka
27 mar 17:28
5-latek : A ja mam pomysl na początek Zrobic rysunek do zadania i zobaczyć co wyjdzie
27 mar 17:38
Ziqu: Zrobione. I dalej nie mam pomysłu.
27 mar 17:41
5-latek : no to narysuj tutaj
27 mar 17:41
Jack: rysunekrysunek pogladowy... jesli to ma byc trapez to prosta zawierajaca punkty B i C musi byc rownolegla do prostej na ktorej jest punkt D czyli −x − 3 wiec proponuje tak 1. Wyznaczyc wspolczynnik kierunkowy prostej CB 2. podstawic ten wspolczynnik oraz punkt A i znalezc ta prosta (przechodzaca przez A) 3. znalezc przeciecie sie prostej y = −x − 3 oraz prostej z punktu 2.
27 mar 17:42
Ziqu: współczynnik prostej CB = − 1/2 , a współczynik prostej DA = −1 (wnioskuję po równaniu prostej) więc one nie są równoległe ( ?)
27 mar 17:52
Ziqu: Ale ok. wyznaczam prostą DA 0= − 12 x −3 + b 0=32 + b b= −32 y=−12x−32
27 mar 17:59
Ziqu: y= −x − 3 y= −12x − 32 −x − 3= −12x − 32 x=−3 y=0 I to jest źle
27 mar 18:05
5-latek : Kombinujesz dobrze Tylko tak : nie równanie prostej DA tylko równanie prostej rownoleglej do prostej CB i przechodzącej przez punkt A ( bo podstawy w trapezie sa rownolegle
 1 
Wspolczynnik kierunkowy a prostej CB a=−

 2 
Wobec tego równanie tej prostej rownoleglej będzie takie y=ax+b
 1 3 
0=−

*(−3)+b to b=−

 2 2 
Rownanie tej prostej będzie takie jak napisals w poscie 17:59 Żeby wyznaczyć wsplrzedne punktu D musimy wyznaczyć punkt przecięcia się tej prostej
 1 3 
y=−

x−

z prosta y=−x−3
 2 2 
 1 3 

x−

= −x−3
 2 2 
 1 3 

x+x=−3+

 2 2 
1 3 

x=−

2 2 
x= policz Potem wstaw wyliczony x do równania np. prostej y=−x−3 i wylicz y
27 mar 18:18
5-latek : Możesz również wstawić wyliczony x do równania y=−0,5x−1,5 i wyliczyć y (powinno wyjść to samo
27 mar 18:22
Ziqu: No i znowu wychodzi mi x=3 a y = 0. A w odp jest inaczej
27 mar 18:32
5-latek : T jest tak jak się nie potrafi liczyc Jakim cudem z podzielenia liczby ujemnej i dodatniej wyjdzie liczba dodatnia ? Poza tym jeśli wyszlo CI x=3 to patrząc na rysunek już widać ze cos jest nie tak
27 mar 18:44
Mila: rysunek Punkty A=(−3,0), B=(1,8), C(−1,9) AD: y=−x−3 AB: y=ax+b −3a+b=0 a+b=8 −−−−−−−−−− odejmuję stronami: −4a=−8 a=2 y=2x+b Prosta DC: y=2x+b i C∊prostej⇔9=2*(−1)+b⇔b=11 y=2x+11 D − punkt przecięcia prostych: y=2x+11 i y=−x−3 2x+11=−x−3
 14 
3x=−14⇔x=−

 3 
 14 5 
y=

−3=

 3 3 
 14 5 
D=(−

,

)
 3 3 
AB||DC
27 mar 20:31
5-latek : Dobry wieczor Milu emotka Pozdrawiam sprawdziłem ze tez dla 0,5x=−1,5 wyjdzie x=−3 a to tez jest nieprawda z rysunku wiec gdzie jest blad u mnie w liczeniu ?
27 mar 20:43
5-latek :
 9−8 1 
wspolczynnik prostej BC to

= −

 −1−1 2 
27 mar 20:46
5-latek : Już wiem w ogole złe myslenie Punkty A i D maja lezec na jednej prostej
27 mar 20:50
Mila: Witam świątecznie.emotka emotka właśnie , przecież AD nie może być równoległe do BC.
27 mar 20:54
5-latek : Wiec nalezalo poprawadzic prosta rownolegla do AB i przechodzaca przez punkt C Wtedy wyznaczyć punkt D .
27 mar 20:55
Mila: Zgadza się.
27 mar 21:04
5-latek : Dobrze emotka
27 mar 21:05