matematykaszkolna.pl
kombinatoryka Gaunt: Ile jest cyfr czterocyfrowych, w których cyfrą setek lub cyfrą jedności jest 7. (1) Osobno: gdy 7 jest cyfrą jedności 9*9*10*1 (pierwsza 9 − bez zera, druga 9 − bez 7) gdy 7 jest cyfrą setek 9*1*10*9 Razem: 1620 − wynik niezgodny z odpowiedziami (2) +gdy 7 jest cyfrą jedności 9*10*10*1 +gdy 7 jest cyfrą setek 9*1*10*10 −gdy 7 jest cyfrą jedności i setek: 9*1*10*1 Razem: 1710 − wynik zgodny z odpowiedziami Dlaczego sposób (1) jest zły? Nie potrafię sama tego wydedukować :<
21 mar 20:28
Janek191: Cyfry czterocyfrowe ? Pewnie liczby czterocyfrowe.
21 mar 20:29
Gaunt: tak, źle przepisałam
21 mar 20:29
PW: Tak to jest, gdy od razu chcemy liczyć, a nie uzmysłowimy sobie co liczymy. Niech Z oznacza zbiór cyfr: Z = {0,1,2,3,4,5,6,7,8,9}. Liczbę czterocyfrową opisaną w zadaniu można utożsamić z jednym z ciągów ze zbioru A = {(x, 7, y, z): x∊Z\{0}, y, z∊Z} lub ze zbioru B = {(a,b,c,7), a∊Z\{0}, b, c∊Z}. Nie mówią w treści zadania, że siódemka na drugim miejscu wyklucza siódemkę na czwartym miejscu. Zbiory A i B nie są rozłączne − ich częścią wspólną jest zbiór tych ciągów, w których siódemka jest zarówno na drugim, jak i na czwartym miejscu. A∩B = {(x,7,y,7): x∊Z\{0}, y∊Z. Wobec tego |A∪B| = |A| + |B| − |A∩B|, Dlatego sposób drugi jest poprawny, liczymy |A| = 9·10·10 = 900, |B| = 9·10·10 = 900, |A∩B| = 9·10 = 90 i po podstawieniu do wzoru (1) dostajemy |A∪B| = 900 + 900 − 90 = 1710.
21 mar 21:13
Pytajnik123: Dobre pytanie emotka
21 mar 21:13
Metis: PW w jaki sposób opanowałeś rachunek do tego stopnia? Zazdroszczę wiedzyemotka
21 mar 21:15
PW: Metis, tak naprawdę niewiele z tego umiem, na studiach był to przedmiot do zdania i zapomnienia − za szybko "polecieli w kosmos", nikt się specjalnie rozwiązywaniem zadań nie przejmował. W pierwszym roku pracy stanąłem biedne dziecko przed piątą klasą technikum i przy tablicy zacząłem myśleć − jak to wytłumaczyć innym.
21 mar 21:22
Kacper: Niestety do dzisiaj tak wyglądają w większości studia nauczycielskie.
21 mar 21:24
PW: Ba, ja wcale nie kończyłem nauczycielskich.
21 mar 21:26
Metis: Dobrze, że tłumaczyłeś. Teraz ogromnie tego brakuje.Lekcje matematyki wyglądają całkowicie inaczej, czasami patrząc na tablicę i zapiski mojego profesora nie wiem co tak naprawdę przepisuję. W domu muszę poświęcić czas, aby zrozumieć o co chodzi, nie zawsze się to udaje. To nie wina mojego nauczyciela, a systemu ,w którym 45 min. lekcji matematyki pozwala na rozwiązanie kilku zadań, nie wspominając już o tłumaczeniu. Nie ma na nic czasuemotka
21 mar 21:41
Gaunt: PW jesteś moim mistrzem Właśnie zaczęłam robić kombinatorykę z kiełbasą i przez najbliższy tydzień mogą nękać mnie podobne problemy :< A jeśli chodzi o mojego profesora i kombinatorykę to problem miałam taki, że gdy już przychodziłam do niego z problemem podobnym do tego tutaj, to nie potrafił wskazać mi, co jest nie tak.
21 mar 22:25
Metis: Nauczyciel też musi pomyśleć emotka
21 mar 22:36
Gaunt: Myślał kilka dni i rozłożył bezradnie ręce
21 mar 22:47
Mila: Może zapomniał o co pytałaś.
21 mar 23:46