kombinatoryka
Gaunt: Ile jest cyfr czterocyfrowych, w których cyfrą setek lub cyfrą jedności jest 7.
(1)
Osobno:
gdy 7 jest cyfrą jedności 9*9*10*1 (pierwsza 9 − bez zera, druga 9 − bez 7)
gdy 7 jest cyfrą setek 9*1*10*9
Razem: 1620 − wynik niezgodny z odpowiedziami
(2)
+gdy 7 jest cyfrą jedności 9*10*10*1
+gdy 7 jest cyfrą setek 9*1*10*10
−gdy 7 jest cyfrą jedności i setek: 9*1*10*1
Razem: 1710 − wynik zgodny z odpowiedziami
Dlaczego sposób (1) jest zły? Nie potrafię sama tego wydedukować :<
21 mar 20:28
Janek191:
Cyfry czterocyfrowe ?
Pewnie liczby czterocyfrowe.
21 mar 20:29
Gaunt: tak, źle przepisałam
21 mar 20:29
PW: Tak to jest, gdy od razu chcemy liczyć, a nie uzmysłowimy sobie co liczymy.
Niech Z oznacza zbiór cyfr:
Z = {0,1,2,3,4,5,6,7,8,9}.
Liczbę czterocyfrową opisaną w zadaniu można utożsamić z jednym z ciągów ze zbioru
A = {(x, 7, y, z): x∊Z\{0}, y, z∊Z}
lub ze zbioru
B = {(a,b,c,7), a∊Z\{0}, b, c∊Z}.
Nie mówią w treści zadania, że siódemka na drugim miejscu wyklucza siódemkę na czwartym
miejscu.
Zbiory A i B nie są rozłączne − ich częścią wspólną jest zbiór tych ciągów, w których siódemka
jest zarówno na drugim, jak i na czwartym miejscu.
A∩B = {(x,7,y,7): x∊Z\{0}, y∊Z.
Wobec tego
|A∪B| = |A| + |B| − |A∩B|,
Dlatego sposób drugi jest poprawny, liczymy
|A| = 9·10·10 = 900,
|B| = 9·10·10 = 900,
|A∩B| = 9·10 = 90
i po podstawieniu do wzoru (1) dostajemy |A∪B| = 900 + 900 − 90 = 1710.
21 mar 21:13
Pytajnik123: Dobre pytanie
21 mar 21:13
Metis: PW w jaki sposób opanowałeś rachunek do tego stopnia? Zazdroszczę wiedzy
21 mar 21:15
PW: Metis, tak naprawdę niewiele z tego umiem, na studiach był to przedmiot do zdania i
zapomnienia − za szybko "polecieli w kosmos", nikt się specjalnie rozwiązywaniem zadań nie
przejmował. W pierwszym roku pracy stanąłem biedne dziecko przed piątą klasą technikum i przy
tablicy zacząłem myśleć − jak to wytłumaczyć innym.
21 mar 21:22
Kacper:
Niestety do dzisiaj tak wyglądają w większości studia nauczycielskie.
21 mar 21:24
PW: Ba, ja wcale nie kończyłem nauczycielskich.
21 mar 21:26
Metis: Dobrze, że tłumaczyłeś. Teraz ogromnie tego brakuje.Lekcje matematyki wyglądają całkowicie
inaczej, czasami patrząc na tablicę i zapiski mojego profesora nie wiem co tak naprawdę
przepisuję.
W domu muszę poświęcić czas, aby zrozumieć o co chodzi, nie zawsze się to udaje.
To nie wina mojego nauczyciela, a systemu ,w którym 45 min. lekcji matematyki pozwala na
rozwiązanie kilku zadań, nie wspominając już o tłumaczeniu.
Nie ma na nic czasu
21 mar 21:41
Gaunt: PW jesteś moim mistrzem
Właśnie zaczęłam robić kombinatorykę z kiełbasą i przez najbliższy tydzień mogą nękać mnie
podobne problemy :<
A jeśli chodzi o mojego profesora i kombinatorykę to problem miałam taki, że gdy już
przychodziłam do niego z problemem podobnym do tego tutaj, to nie potrafił wskazać mi, co
jest nie tak.
21 mar 22:25
Metis: Nauczyciel też musi pomyśleć
21 mar 22:36
Gaunt: Myślał kilka dni i rozłożył bezradnie ręce
21 mar 22:47
Mila:
Może zapomniał o co pytałaś.
21 mar 23:46