matematykaszkolna.pl
Fizyka Mat: Mam problem z zadaniem z rzutu ukośnego Piłkarz odbija piłkę z woleja tak, że po czasie 4,5 s upada ona w odległości 46 m od niego. Oblicz a) wartość, b) kierunek prędkości początkowej piłki, jeśli w chwili odbicia noga piłkarza znajdowała się na wysokości 150 cm. Mam problem z tą wysokością początkową, ktoś mnie poratuję ?
18 mar 21:25
Jack: rysunekkorzystamy ze wzorow :
 gt2 
położenie : x(t) = x0 + vot −

 2 
prędkość : v(t) = vo − gt Korzystamy najpierw ze wzoru z polozenia. Polozenie wzgledem poziomu (osi X) x(t) = i teraz na poziomie sie nie zmienia, bo jest wyzej, a nie jest nigdzie w prawo czy w lewo, wiec x0 = 0, predkosc rozklada sie na skladowe X i Y (patrz trojkat na rysunku)
 Vx 
cos alfa =

więc Vx = V0 * cos alfa, w poziomie tez gt2/2 odpada, bo
 V0 
przyspieszenie ziemskie dziala w pionie. Nasze rownanie na polozenie w poziomie ostatecznie wyglada: x(t) = Vo * cos α Teraz pion. w pionie mamy polozenie 1,5m wiec x0 = 1,5m, dalej, predkosc w pionie to jest skladowa pionowa predkosci :
 Vy 
sin α =

więc Vy = V0 * sin α, no i oczywiscie dziala w pionie sila grawitacji,
 V0 
 m 
wiec gt2/2, podstawmy za g = 10

zeby poszlo latwiej, wiec to sie rowna 5t2
 s 
nasze rownanie w pionie wyglada y(t) = 1,5 + V0 * sin α − 5t2 Czyli oba rownania : x(t) = Vo * cos α y(t) = 1,5 + V0 * sin α − 5t2
18 mar 21:55
Jack: rysunekten rysunek rzutu wyszedl masakrycznie, ale dobra...to wyglada mniej wiecej tak :
18 mar 21:57
Mat: Dzięki jesteś wielki
18 mar 21:59
Jack: mamy rownania x(t) = vo * t * cos α y(t) = 1,5 + v0 * t * sinα − 5t2 Piłkarz odbija piłkę z woleja tak, że po czasie 4,5 s upada ona w odległości 46 m od niego. Oblicz a) wartość, b) kierunek prędkości początkowej piłki, jeśli w chwili odbicia noga piłkarza znajdowała się na wysokości 150 cm jak rozumiem w a) wartosc predkosci trza obliczyc? wiemy ze zasieg = 46m oraz czas 4,5sekundy czas bierzemy z rownania y(t) bo czas liczymy kiedy jest w powietrzu, a oś Y jest od wznoszenia i opadania pilki y(t) = 1,5 + v0 * sinα − 5t2 za y(t) podstawiamy 0, dlaczego? bo chcemy zobaczyc kiedy wysokosc jest zero, to jest jak funkcja kwadratowa w matematyce. kiedy wysokosc jest 0 to czas jest taki lub taki wiec y(t) = 0 1,5 + v0 * sinα − 5t2 = 0 aj troszke skopalem, bo rownanie od x(t) = ... i tam jest vo * t, wiec wszedzie razy t jest czyli rownanie nasze y(t) = 1,5 + v0 * t * sinα − 5t2 1,5 + v0 * t * sinα − 5t2 = 0 − 5 t2 + vo sin α * t + 1,5 = 0 (przy czym tutaj t= 0 odpada, bo na starcie tez wysokosc jest 0) rownanie z zasiegu : zasieg to tylko os iksow, bo os igrekow wplywa tylko na wznoszenie i opadanie, dlatego patrzymy tylko na X. vo * t * cos α = 46 mamy uklad rownan {− 5 t2 + vo sin α * t + 1,5 = 0 {vo * t * cos α = 46 nwm czy czegos brakuje w tym ukladzie, jesli tak to mozna wykorzystac sin2 α + cos2α = 1, abo z pitagorasa (v0)2 = (vx)2 + (vy)2
18 mar 22:12
Jack: https://www.youtube.com/watch?v=SWjyymvAzqE ogolnie to bardzo polecam, zrozumiale i wgl fajne
18 mar 22:12
Mat: Tych ostatnich postów nie widziałem, filmik przydatny. Dopiero co zaczynam przygodę z fizyką na poważnie.
19 mar 14:27