Fizyka
Mat: Mam problem z zadaniem z rzutu ukośnego
Piłkarz odbija piłkę z woleja tak, że po czasie 4,5 s upada ona w odległości 46 m od
niego. Oblicz a) wartość, b) kierunek prędkości początkowej piłki, jeśli w chwili odbicia noga
piłkarza znajdowała się na wysokości 150 cm.
Mam problem z tą wysokością początkową, ktoś mnie poratuję ?
18 mar 21:25
Jack:
korzystamy ze wzorow :
| gt2 | |
położenie : x(t) = x0 + vot − |
| |
| 2 | |
prędkość : v(t) = v
o − gt
Korzystamy najpierw ze wzoru z polozenia.
Polozenie wzgledem poziomu (osi X)
x(t) = i teraz na poziomie sie nie zmienia, bo jest wyzej, a nie jest nigdzie w prawo czy w
lewo, wiec
x
0 = 0, predkosc rozklada sie na skladowe X i Y (patrz trojkat na rysunku)
| Vx | |
cos alfa = |
| więc Vx = V0 * cos alfa, w poziomie tez gt2/2 odpada, bo |
| V0 | |
przyspieszenie ziemskie dziala w pionie.
Nasze rownanie na polozenie w poziomie ostatecznie wyglada:
x(t) = V
o * cos α
Teraz pion.
w pionie mamy polozenie 1,5m wiec x
0 = 1,5m, dalej, predkosc w pionie to jest skladowa pionowa
predkosci :
| Vy | |
sin α = |
| więc Vy = V0 * sin α, no i oczywiscie dziala w pionie sila grawitacji, |
| V0 | |
| m | |
wiec gt2/2, podstawmy za g = 10 |
| zeby poszlo latwiej, wiec to sie rowna 5t2 |
| s | |
nasze rownanie w pionie wyglada
y(t) = 1,5 + V
0 * sin α − 5t
2
Czyli oba rownania :
x(t) = V
o * cos α
y(t) = 1,5 + V
0 * sin α − 5t
2
18 mar 21:55
Jack:
ten rysunek rzutu wyszedl masakrycznie, ale dobra...to wyglada mniej wiecej tak :
18 mar 21:57
Mat: Dzięki jesteś wielki
18 mar 21:59
Jack: mamy rownania
x(t) = vo * t * cos α
y(t) = 1,5 + v0 * t * sinα − 5t2
Piłkarz odbija piłkę z woleja tak, że po czasie 4,5 s upada ona w odległości 46 m od
niego. Oblicz a) wartość, b) kierunek prędkości początkowej piłki, jeśli w chwili odbicia noga
piłkarza znajdowała się na wysokości 150 cm
jak rozumiem w a) wartosc predkosci trza obliczyc?
wiemy ze zasieg = 46m oraz czas 4,5sekundy
czas bierzemy z rownania y(t) bo czas liczymy kiedy jest w powietrzu, a oś Y jest od wznoszenia
i opadania pilki
y(t) = 1,5 + v0 * sinα − 5t2
za y(t) podstawiamy 0, dlaczego? bo chcemy zobaczyc kiedy wysokosc jest zero, to jest jak
funkcja kwadratowa w matematyce.
kiedy wysokosc jest 0 to czas jest taki lub taki
wiec y(t) = 0
1,5 + v0 * sinα − 5t2 = 0
aj troszke skopalem, bo rownanie od x(t) = ... i tam jest vo * t, wiec wszedzie razy t
jest
czyli rownanie nasze
y(t) = 1,5 + v0 * t * sinα − 5t2
1,5 + v0 * t * sinα − 5t2 = 0
− 5 t2 + vo sin α * t + 1,5 = 0 (przy czym tutaj t= 0 odpada, bo na starcie tez wysokosc
jest 0)
rownanie z zasiegu :
zasieg to tylko os iksow, bo os igrekow wplywa tylko na wznoszenie i opadanie, dlatego patrzymy
tylko na X.
vo * t * cos α = 46
mamy uklad rownan
{− 5 t2 + vo sin α * t + 1,5 = 0
{vo * t * cos α = 46
nwm czy czegos brakuje w tym ukladzie, jesli tak to mozna wykorzystac
sin2 α + cos2α = 1, abo z pitagorasa
(v0)2 = (vx)2 + (vy)2
18 mar 22:12
18 mar 22:12
Mat: Tych ostatnich postów nie widziałem, filmik przydatny. Dopiero co zaczynam przygodę z fizyką
na poważnie.
19 mar 14:27