matematykaszkolna.pl
zadanie Metis:
 1 
Udowodnij, że funkcja f(x)= 4x2+

,dla x>0 przyjmuje wartości niemniejsze od 3.
 x 
Mamy zatem:
 1 
4x2+

≤3 / x (x>0 wiec nie zmieni znaku nierówności)
 x 
4x3−3x+1≤0 Niech g(x)=4x3−3x+1 g'(x)=12x2−3 g'(x)=0 ⇔ 12x2−3=0 , stąd
 1 1 
x=

v x=−

 2 2 
 1 
g'(x)>0 ⇔ x∊(

,+) bo x>0
 2 
 1 
g'(x)=0 ⇔ x=

x>0
 2 
 1 
g'(x)<0 ⇔ x∊(0,

) x>0
 2 
 1 
To oznacza , że w punkcie x=

funkcja przyjmuje minimum lokalne, które jest jednocześnie
 2 
jego najmniejsza wartością w przedziale (0,+) .
 1 1 
f(

)=4*

+2=3
 2 4 
Zatem funkcja f(x) dla x>0 przyjmuje wartości niemniejsze od 3. c.n. p Czy takie rozwiązanie jest w pełni poprawne? Czy brakuje komentarza, czegokolwiek?
10 mar 19:25
Metis: Chyba niepotrzebnie wprowadzam nową funkcję g(x), to moze prowadzić do nieporozumień .
10 mar 19:26
Godzio:
 1 1 
'Funkcja maleje dla x ∊ (0,

), w x =

jest minimum lokalne, a następnie funkcja
 2 2 
 1 1 
rośnie dla x >

, stąd najmniejszą wartością jest f(

) = 3'
 2 2 
 1 
Brakuje mi tego, że f rośnie / maleje. Napisałeś tylko, że w x =

jest minimum, a nie ma
 2 
uzasadnienia, że to minimum globalne (najmniejsza wartość)
10 mar 19:31
Janek191: rysunek Jest okemotka
10 mar 19:32
Metis: Hmmm a co jeśli funkcja przyjmuje wartość najmniejszą gdzieś poza x∊(0,+) ? Badam i wiem, że jest to minimum lokalne w przedziale od 0 , + , chyba, że coś źle rozumiem. Co do komentarza to dzięki, dodam go sobie emotka
10 mar 19:35
Godzio: Minimum lokalne − owszem, ale jak nie dodasz tego, że funkcja później rośnie, to niekoniecznie musi być to najmniejsza wartość. Nawet oczywiste rzeczy trzeba pisać emotka
10 mar 19:38
Metis: Okey, dzięki wielkie emotka
10 mar 19:41
Metis: Janek Tobie także emotka
10 mar 19:43
prosta:
 1 
trzeba pisać takie rzeczy i opisywać ,że rośnie w przedziale <

,+)
 2 
 1 
a maleje w przedziale (−,

>
 2 
a nierówność w pierwszym poście na pewno dobrze?
10 mar 19:43
olekturbo: a nie powinno być ≥ 3?
10 mar 19:52
prosta: powinno emotka o tym myślał autor rozwiązania emotka
10 mar 19:54
prosta: poprawka: maleje w przedziale (0,{1}{2}>
10 mar 19:56
Metis: A tak tak emotka Źle postawiłem znak emotka
10 mar 20:05
Metis: Dzięki prosta emotka
10 mar 20:23
Jack: tak jest...na lekcji zawsze mamy obowiazkowo przedzialy monotonicznosci x ∊ .... f '(x) > 0 funkcja rosnie x ∊ ... f ' (x) < 0 funkcja maleje i stad wiemy ze zmiana znaku czyli istnieje ekstremum
10 mar 20:27
Metis: Możecie mi jeszcze powiedzieć jak zapisać ten wniosek symbolicznie w stylu: http://prntscr.com/adm6gw ten zapis f(x)≥f(1)... dla mnie trochę niejasny
10 mar 20:37
Mila: w x=1 funkcja ma minimum, f(1)=1 Możesz zapisać : f(x)≥1⇔f(x)>0
10 mar 21:02
Metis: Dziękuje Milu emotka
10 mar 21:57
PW: Spełnione są założenia tw. o nierówności między średnią arytmetyczną a geometryczną:
 1 1 1 1 1 
4x2 +

= 4x2 +

+

≥ 3(4x2·

·

)1/3 = 31 = 3,
 x 2x 2x 2x 2x 
cbdo.
10 mar 22:14
PW: Zżarło mi trójkę przed pierwiastkiem w przedostatniej równości, ale wiadomo o co idzie.
10 mar 22:16
Metis: Dzięki PW, przeanalizuję.
10 mar 22:24
PW: Warto, bo to zadanie "podpucha". Gdyby było sformułowane "udowodnij nierówność", raczej nie sięgalibyśmy po rachunek różniczkowy. A było "funkcja przyjmuje wartości" i automatycznie brniemy w dłuższą drogę.
10 mar 22:31
PW: Popatrz też jak pięknie ICSP rozwiązał podobny problem 312959 widząc nierówność między średnimi tam gdzie inni jej nie zauważyli.
10 mar 22:37
Metis: Mam nawet w zakładach emotka W odpowiedziach jest jeszcze inne rozwiązanie, ale odrzuciłem bo ale go nie rozumiem, albo jest błędne :
 4x3−3x+1 
1pkt. Zapisanie nierówności w postaci

≥0
 x 
2pkt. Zapisanie nierówności w postaci x(x+1)(2x−1)2≥0
10 mar 22:41
PW: Dobrze, przy założeniu x > 0
 4x2 − 3x + 1 

≥ 0
 x 
to to samo co
 1 
4x2 +

− 3 ≥ 0.
 x 
W punkcie 2. tego iksa mogłoby nie być, jest dodatmi, więc można stronami wymnożyć przez x z mianownika zamiast myśleć w stylu "iloczyn ma taki sam znak jak iloraz".
10 mar 22:48
Metis: Tylko u nich pojawiło się x3 w liczniku emotka
10 mar 22:50
PW: Tak, źle przepisałem, ale u nich jest wszystko w porządku.
10 mar 22:52
Metis:
4x3−3x+1 1 

≥ 0 ⇔ 4x2+

−3≥0 gdzie x>0
x x 
Już to widzę emotka
10 mar 22:52