matematykaszkolna.pl
Przygotowanie do matury #33 The City: Wykres funkcji f przesuń o wektor u. Podaj wzór otrzymanej w ten sposób funkcji f, wyznacz jej dziedzinę i zbiór wartości. Odczytaj z wykresu przedziały monotoniczności funkcji g,
 1 
f(x) −

, u = [1,−2]
 x 
Moje obliczenia:
 2x−1 
g(x) =

//zgadza się z odp z podręcznika
 1−x 
 1 
g'(x) =

//zgadza się z odp z podręcznika
 (1−x)2 
i teraz nie wiem jak wyznaczyć przedziały − jest napisane, że mam je odczytać z wykresu, więc wyznaczyć asymptotę pionową, czyli 1 i potem zrobić poglądowy obrazek? A jakbym chciał to obliczyć, a nie odczytywać z wykresu (wolę liczyć..) − to jak powinny wyglądać obliczenia?
22 lut 18:26
Metis: Przepisałeś dobrze zadanie? Po co każą odczytywać z wykresu skoro podają w odpowiedzi pochodną g(x) ?
22 lut 18:36
Jack: przyrownaj pochodna do zera −> przedzialy monotonucznosci
22 lut 18:36
The City: Miało być tak: Wykres funkcji f przesuń o wektor u. Podaj wzór otrzymanej w ten sposób funkcji g, wyznacz jej dziedzinę i zbiór wartości. Odczytaj z wykresu przedziały monotoniczności funkcji g, Moglibyście rozpisać co po
1 

= 0
(1−x)2 
bo się w tym troche gubię..
22 lut 18:44
Jack: rysunekDf ' = R \ {1} 1 * (1−x)2 = 0 x = 1 (oczywiscie to nie nalezy do dziedziny) jak widac brak ekstremow... rysujemy wykresik zaznaczamy gdzie jest wykresik ponad osia (+) a gdzie ponizej (−) stad odczytujemy przedzialy monot. x ∊ (− ; 1) f ' (x) <0 zatem w tym przedziale funkcja jest malejaca... x ∊ (1; ) f ' (x) > 0 zatem funkcja rosnaca...
22 lut 18:58
Metis: The City poczytaj w podręczniku. Twierdzenie Fermata.
22 lut 18:59
Jack: rysunekoczywiscie zle to zrobilem... (1−x)2 nie zauwazylem tego kwadratu... rosnaca w obu podanych wyzej przedzialach...
22 lut 19:01
Jack: aczkolwiek bezpieczniej by bylo zbadac przebieg... asymptoty, przeciecia z osiami itd... bo cos mi tu nie pasuje... ; D
22 lut 19:02
The City: Nie wiem, co Ci nie pasuje, ale odpowiedź (2 wersja) jest zgodna z odpowiedzią z podręcznika, a co ważniejsze, już wiem jak to robić, także dziękuje emotka Metis − jak znajdę to poczytam w podręczniku, a jak nie znajdę to czytać w necie o małym czy wielkim?
22 lut 19:06
22 lut 19:08
Jack: wielkie mowi ze nie ma takich liczb an + bn = cn prócz kwadratów wiec to raczej nie to...
22 lut 19:08
Metis:
22 lut 19:09
The City: NIe będę ukrywał, że niewiele z niego rozumiem... podpowiecie w dwóch słowach jak to twierdzenie miałoby mi pomóc w rozwiązaniu tego zadania?
22 lut 19:14
Metis: Poczytaj analizę w podr emotka
22 lut 19:16
The City: emotka
22 lut 19:19