okkk
pies:
3x
3−x
2+6x−2≤0
(x
2+2)(3x−1)≤0
x=1/3 −>przecina wyk.
i odp jest x∊(−00,1/3> −>tego nie rozumiem dlaczego tak jest
wpislalem do programu i mi narysowlo...ale dlaczego od dolu skoro wielomian zaczna sie od
liczby dodtniej
12 lut 17:21
yyhy: (x
2+2)(3x−1)≤0
| 1 | | 1 | |
czyli 3x−1≤0 czyli 3x≤1 czyli x≤ |
| czyli x∊(−∞, |
| ) |
| 3 | | 3 | |
12 lut 17:23
pies: nie rozumiem
12 lut 17:33
yyhy: czego?
12 lut 17:35
pies: pezeciez wykres wielomianu rysuje sie zaczynajac od dolu albo gory
12 lut 17:36
12 lut 17:36
yyhy: KIedy wykres jest poniżej osi y=0
?
12 lut 17:36
pies: nie weim co to znaczy rysuje wykres .. zaczynajac od prawej strony ? czyli od konca?
12 lut 17:38
yyhy: Zaczynasz rysowaj od prawej sttorny (od góry) , przecisz w x=1/3 i rysujesz w dół.. (bo potęga
jest nieparzysta=1)
12 lut 17:40
yyhy: Jkaby było (x2+2)(3x−1)2 to byś odbił i znów do góry
12 lut 17:41
PW: "dlaczego od dołu, skoro wielomian zaczyna się od liczby dodatniej".
Wielomian ma dodatni współczynnik przy najwyższej potędze, przy x
3 stoi dodatnia liczba 3.
I w porządku, mówiąc "po chłopsku" w definicji wielomianu dominują liczby 3x
3, one najwięcej
znaczą. A 3x
3 jest
ujemne dla x < 0.
Bardziej formalnie:
| 1 | | 2 | | 2 | |
(1) 3x3 − x2 + 6x − 2 = 3x3(1 − |
| + |
| − |
| ) |
| 3x | | x2 | | 3x3 | |
− widać, że wyrażenie w nawiasie niewiele różni się od 1 dla dostatecznie dużych co do wartości
bezwzględnej x, granica wyrażenia w nawiasie dla x→−
∞ lub dla x→+
∞ jest równa 1, zatem dla
"dużych x" znak wielomianu jest taki jak znak czynnika 3x
3.
12 lut 17:41
pies: dzieki yhy ..PW ja z tego nic nie rozumiem ...
12 lut 17:44
Qulka: w punkcie 5 linka co podałeś na zielono..od PRAWEJ zaczynasz i jedziesz do tych punktów co
zaznaczyłeś jako miejsca zerowe
u Ciebie od prawej od góry i masz rys
12 lut 17:46
Qulka:
od prawej od góry (zielona strzałka)
i tylko jeden punkt więc dalej w dół
12 lut 17:47
Qulka:
ale gdyby było więcej miejsc zerowych to idziesz wężykiem
(powiedzmy że nie ma parzystokrotnych)
12 lut 17:49
PW: pies, weź wzór (1) z 17:41 i podstaw x = −10, potem x = −100, x = −1000 (nie musisz
dokładnie liczyć, ale przekonaj się, że rzeczywiście 3 ostatnie ułamki po prawej stronie
niewiele znaczą, a więc wartość wielomianu jest ujemna, bo ujemne jest 3x3. To jest
intuicyjne uzasadnienie, dlaczego rysujemy "od dołu od lewej", czyli dlaczego wielomian ma
wartości ujemne dla x ujemnych o dużej wartości bezwzględnej.
Nie wolno tak podchodzić do problemów, że po trzech minutach mówi się "ja z tego nic nie
rozumiem".
12 lut 17:55
PW: Qulka, wyczytałem gdzie indziej, że zamierzasz pisać książkę. Życzę Ci wytrwałości, bo
rzecz jest trudna. Wszyscy wiemy, że czym innym jest rozwiązanie problemu, a czym innym
zapisanie rozwiązania tak, by samo się broniło. W moim wykonaniu złożenie do druku jednego
rozwiązania zadania przekraczało 1 dzień mozolnej pracy.
Jaka szkoda, że ślepnę, już miałem gotowe do druku (sam byłem zecerem) 100 trudnych zadań
rozwiązanych "łopatologicznie i na 3 sposoby", gdy zorientowałem się o przywróceniu do
programu rachunku różniczkowego. Na dalsze 50 zadań już nie mam siły, książkę w 1 egzemplarzu
zostawię wnukom.
12 lut 18:10
Qulka: PW ..zadania maturalne na podstawę były tak napisane, że się same broniły
bo naprawdę ich
celem było nauczenie korzystania z tablic, żeby przyszli studenci umieli czytać skrypty, ale w
tym roku niestety pozmieniali
12 lut 18:14