matematykaszkolna.pl
Geometria analityczna nwm: Moze mi ktos wyjasnic skad sie biorą liczby 25 czy 29 x²+y²−4x−10y+4=0 x²−4x+4+y²−10y+25−29+4=0 Jest to wyzaczanie okregu z promienia
11 lut 23:54
5-latek: x2−4x=(x−2)2−4 bo (x−2)2= x2−4x+4 a my mamy mieć x2−4x to ta 4 ze wzoru skroconego mnożenia musimy odjąć teraz mamy y2−10y = (y−5)2− ile ?
11 lut 23:57
nwm: (y−5)2 − 4 ?
12 lut 00:00
5-latek: No nie Napisz ile to jest (y−5)2 =
12 lut 00:00
5-latek: Co tak długo piszsesz ?
12 lut 00:03
5-latek: No przecież (y−5)2= y2−10y+25 to y2−10y= (y−5)2− ile ?
12 lut 00:09
nwm: przepraszam robilem inne zadanie (y−5)2 = y2−10y+25 y2−10y = (y−5)2 −25 ?
12 lut 00:15
5-latek: Dobrze . Teraz tak x2+y2−4x−10y+4=0 jest to równanie w postaci ogolnej My zapiszsemy je w postaci kanonicznej czyli (x−xs)2+(y−ys)2=r2 czyli piszsemy (x−2)2+(y−5)2= 4+25−4 ===================== czyli (x−2)2+(y−5)2=25 Wiec promien tego okręgu r=5 bo we wzorze jest promien do kwadratu
12 lut 00:25
5-latek: czyli zauważ ze 4+25 =29 i wzielo się to stad ze ze wzorow skroconego mnożenia odjales 4 i potem 25 i po przeniesieniu na prawo dostales 29
12 lut 00:29