Rekurencja
Przemysław: Niby nietrudne, a coś pomieszałem:
Znaleźć wzór ogólny na n−ty wyraz ciągu zadanego rekurencyjnie:
an=6an−1−5an−2+4
z warunkami brzegowymi:
a1=5, a2=4
podzieliłem na część jednorodną i niejednorodną:
an=jn+pn
jn=6jn−1−5jn−2
...
jn=c1*5n+c2
Dalej:
przewidywana postać części niejednorodnej:
pn=C*n
...
C=−1
pn=−n
Wstawiam całość do warunków brzegowych:
i dostaję równania:
5=c1*5+c2−1
4=c1*25+c2−2
i po rozwiązaniu okazuje się, że c1=0, c2=6:
an=6−n, co jest oczywiście źle już dla a3.
Jeżeli ktoś byłby tak miły, to gdzie jest błąd?
6 lut 21:56
Mariusz:
Nie lepiej z funkcji tworzących było skorzystać ?
A(x)=∑a
nx
n
4=6*5−5*a
0+4
0=6*5−5*a
0
a
0=6
∑
n=2∞a
nx
n=6∑
n=2∞a
n−1x
n−5∑
n=2∞a
n−2x
n+∑
n=2∞4x
n
| 4x2 | |
∑n=2∞anxn=6x∑n=2∞an−1xn−1−5x2∑n=2∞an−2xn−2+ |
| |
| 1−x | |
| 4x2 | |
∑n=2∞anxn=6x∑n=1∞anxn−5x2∑n=0∞anxn+ |
| |
| 1−x | |
| 4x2 | |
∑n=0∞anxn−6−5x=6x(∑n=0∞anxn−6)−5x2∑n=0∞anxn+ |
| |
| 1−x | |
| 4x2 | |
A(x)−6−5x=6x(A(x)−6)−5x2A(x)+ |
| |
| 1−x | |
| 4x2 | |
A(x)(1−6x+5x2)=−31x+6+ |
| |
| 1−x | |
| 4x2+(−31x+6)(1−x) | |
A(x)(1−x)(1−5x)= |
| |
| 1−x | |
| −31x+6+31x2−6x+4x2 | |
A(x)= |
| |
| (1−x)2(1−5x) | |
| 35x2−37x+6 | |
A(x)= |
| |
| (1−x)2(1−5x) | |
35 | | 37 | | 30 | | 7−37+30 | |
| − |
| + |
| = |
| =0 |
25 | | 5 | | 5 | | 5 | |
−7x+6
35x
2−37x+6:(−5x+1)
35x
2−7x
0x
2−30x+6
−30x+6
0x+0
∑
n=1∞nx
n−1=U{1}{(1−x)
2
∑
n=0∞(n+1)x
n=U{1}{(1−x)
2
A(x)=∑7x
n−∑(n+1)x
n
a
n=7−(n+1)
a
n=6−n
14 lut 14:51
Kacper:
Podziwiam, że chciało się tyle pisać
14 lut 14:54
Mariusz:
Jak miałem funkcje tworzące na lekcji to nie nadążałem przepisywać z tablicy
i te skrótowe metody zdawały mi się wygodniejsze
Jednak teraz bardziej je doceniam bo wystarczy ją wstawić i równanie samo się rozwiązuje
no i są takie równania rekurencyjne jak równanie na liczby Catalana
czy chociażby liniowe ale o zmiennych współczynnikach
(W takim przypadku wykładnicze funkcje tworzące i wzór Leibniza mogą być bardziej przydatne
W szczególnych przypadkach pozwalają uniknąć równania różniczkowego)
W przypadku tych skrótowców dużo jest zapamiętywania bez uzasadnienia
Używałem copy&paste więc aż tak dużo pisania nie było
14 lut 15:07
jc: Odpowiedź na pytanie: Gdzie błąd? Nie ma błedu: a3 = 6 a2 − 5 a1 + 4 = 6 x 4 − 5 x 5 +4 = 3,
wg drugiego wzoru a3 = 6−3 = 3. Tyle samo!
Funkcje tworzace w tym zastosowaniu są dobrą reklamą szeregu geometrycznego.
Pierwszy sposób wyjaśnia natomiast, jak rozwiązywać liniowe równania różniczkowe o stałych
współczynnikach.
14 lut 15:45
Mariusz:
jc pozwól że sparafrazuje twój cytat
Gdybym był nauczycielem zapytałbym o uzasadnienie przypadków w metodzie przewidywania
a także uzasadnienie postaci rozwiązania równania jednorodnego (np wielokrotne pierwiastki)
Poza tym skąd założenie że rozwiązanie jest postaci λn
14 lut 16:05
jc: Masz rację z tym przewidywaniem i uzasadnieniem. Używając funkcji tworzącej z niczego się nie
trzeba tłumaczyć.
Można jednak zawsze powiedzieć, że się odgadło wynik (w naszym zadaniu wystarczyło wypisać
kilka wyrazów). Z liczbami Catalana nawet sprawdzenie nie jest proste.
14 lut 16:36
Mariusz:
Jeżeli chodzi o równania różniczkowe liniowe o stałych współczynnikach
to rzeczywiście tam stosuje się metodę zaproponowaną w pierwszym wpisie
chociaż także można je całkować szeregiem potęgowym
14 lut 17:38
Przemysław: Dziękuję Wam bardzo.
Przepraszam za późną odpowiedź − dopiero zauważyłem.
19 lut 23:22