Klasy abstrakcji
Mo: Bardzo proszę o pomoc w wyznaczeniu klasy x i zbadaniu i ile ta klasa ma elementów w zależności
od x dla x2−y2=x−y
Niby znam definicję klas abstrakcji i w elementarnych przykładach wiem o co chodzi, ale tutaj
nie wiem ja do tego podejść.
31 sty 13:53
PW: A ja nie wiem jak pomóc. Ani porządnej definicji relacji, ani informacji na jakim zbiorze
określona.
31 sty 15:52
Mo: No tak. Relacja w R (rzeczywiste) określona przez xRy ⇔ x2−y2=x−y
31 sty 16:09
Mo: Czy klasy tej relacji to będą
[0]={0, 1}
[1]={0, 1}
[x]={x, x>1}
?
31 sty 18:38
PW: Zobaczmy co tak naprawdę oznacza definicja
x
2 y
2 = x − y
(x − y)(x + y) = x − y
oznacza to, że albo x = y, albo x ≠ y i x + y = 1.
Zwrotność i symetryczność relacji są oczywiste. Przechodniość − nie.
3 + (− 2) = 1 i (− 2) + 3 = 1, ale nieprawda, że 3 + 3 = 1.
Na szczęście 3 i 3 pozostają w badanej relacji, bo 3 = 3. Nie udało się znaleźć kontrprzykładu,
zatem udowodnijmy:
Niech x i y oraz y i z należą do relacji, czyli
(1) x + y = 1 i y + z = 1
− wynika stąd po odjęciu stronami, że
x − z = 0.
a więc para (x, z) też należy do badanej relacji.
Relacja jest więc równoważnościowa i ma sens pytanie o klasy abstrakcji.
[x] = {y: y = x ⋁ y = − x + 1} (na rysunku w układzie współrzędnych to zbiór złożony z pary
(x, x) i prostej poziomej o równaniu y = − x +1).
| 1 | |
W szczególności gdy − x + 1 = x, to znaczy gdy x = |
| , klasą abstrakcji jest tylko prosta |
| 2 | |
| 1 | | 1 | |
(punkt ( |
| , |
| ) należy do tej prostej). |
| 2 | | 2 | |
31 sty 18:50
Mo: Wydaje mi się, że już to rozumiem, bardzo dziękuję!
31 sty 19:21
Mo: A jak wyglądałoby zbadanie ile ta klasa ma elementów? Nieskończenie wiele?
31 sty 19:22
PW: Oj, coś mi się zdaje, że sknociłem odpowiedź. Przecież klasą abstrakcji o reprezentancie x mają
być wszystkie
liczby pozostające z nim w relacji, a nie jakieś proste (zbiory par).
Zobaczyłem napis
(*) y = − x + 1
i zadziałał stereotyp: "to jest prosta". Nie, to jest po prostu inna liczba niż x, określona
równością (*).
Na przykład
[5] = {5, − 5 + 1} = {5, 4}
klasa abstrakcji o reprezentancie 5 składa się z dwóch liczb: 5 oraz − 4.
Sprawdzamy:
5
5 − 5
2 = 5 − 5 oraz 5
2 − 4
4 = 5 − 4.
Nic więcej.
| 1 | |
Tak jak pisałem wyżej, liczba |
| jest szczególna, bo |
| 2 | |
| 1 | |
− tu klasa abstrakcji składa się tylko z jednej liczby (równość y = − x + 1 daje y = |
| , |
| 2 | |
definicja relacji zastosowana bezpośrednio pokazuje:
| 1 | | 1 | | 1 | |
( |
| − y)( |
| +y − 1) = 0 ⇔ y = |
| . |
| 2 | | 2 | | 2 | |
Tym razem wydaje mi się, że:
| 1 | |
− klasa abstrakcji o reprezentancie |
| ma jeden element |
| 2 | |
− pozostałe klasy abstrakcji mają po dwa elementy: [x] = {x, − x+1}.
Piszę "wydaje mi się", bo łba nie dam sobie uciąć za te wywody. W drugim pokoju leży bardzo
chora żona i bez przerwy woła mnie albo coś niezrozumiale mamrocze. Odrywam się na chwile,
żeby nie zwariować, ale efekty są marne.
Przepraszam za zamęt myślowy.
1 lut 00:38