matematykaszkolna.pl
Klasy abstrakcji Mo: Bardzo proszę o pomoc w wyznaczeniu klasy x i zbadaniu i ile ta klasa ma elementów w zależności od x dla x2−y2=x−y Niby znam definicję klas abstrakcji i w elementarnych przykładach wiem o co chodzi, ale tutaj nie wiem ja do tego podejść.
31 sty 13:53
PW: A ja nie wiem jak pomóc. Ani porządnej definicji relacji, ani informacji na jakim zbiorze określona.
31 sty 15:52
Mo: No tak. Relacja w R (rzeczywiste) określona przez xRy ⇔ x2−y2=x−y
31 sty 16:09
Mo: Czy klasy tej relacji to będą [0]={0, 1} [1]={0, 1} [x]={x, x>1} ?
31 sty 18:38
PW: Zobaczmy co tak naprawdę oznacza definicja x2 y2 = x − y (x − y)(x + y) = x − y oznacza to, że albo x = y, albo x ≠ y i x + y = 1. Zwrotność i symetryczność relacji są oczywiste. Przechodniość − nie. 3 + (− 2) = 1 i (− 2) + 3 = 1, ale nieprawda, że 3 + 3 = 1. Na szczęście 3 i 3 pozostają w badanej relacji, bo 3 = 3. Nie udało się znaleźć kontrprzykładu, zatem udowodnijmy: Niech x i y oraz y i z należą do relacji, czyli (1) x + y = 1 i y + z = 1 − wynika stąd po odjęciu stronami, że x − z = 0. a więc para (x, z) też należy do badanej relacji. Relacja jest więc równoważnościowa i ma sens pytanie o klasy abstrakcji. [x] = {y: y = x ⋁ y = − x + 1} (na rysunku w układzie współrzędnych to zbiór złożony z pary (x, x) i prostej poziomej o równaniu y = − x +1).
 1 
W szczególności gdy − x + 1 = x, to znaczy gdy x =

, klasą abstrakcji jest tylko prosta
 2 
 1 
y =

 2 
 1 1 
(punkt (

,

) należy do tej prostej).
 2 2 
31 sty 18:50
Mo: Wydaje mi się, że już to rozumiem, bardzo dziękuję!
31 sty 19:21
Mo: A jak wyglądałoby zbadanie ile ta klasa ma elementów? Nieskończenie wiele?
31 sty 19:22
PW: Oj, coś mi się zdaje, że sknociłem odpowiedź. Przecież klasą abstrakcji o reprezentancie x mają być wszystkie liczby pozostające z nim w relacji, a nie jakieś proste (zbiory par). Zobaczyłem napis (*) y = − x + 1 i zadziałał stereotyp: "to jest prosta". Nie, to jest po prostu inna liczba niż x, określona równością (*). Na przykład [5] = {5, − 5 + 1} = {5, 4} klasa abstrakcji o reprezentancie 5 składa się z dwóch liczb: 5 oraz − 4. Sprawdzamy: 55 − 52 = 5 − 5 oraz 52 − 44 = 5 − 4. Nic więcej.
 1 
Tak jak pisałem wyżej, liczba

jest szczególna, bo
 2 
 1 1 
[

] = {

}
 2 2 
 1 
− tu klasa abstrakcji składa się tylko z jednej liczby (równość y = − x + 1 daje y =

,
 2 
definicja relacji zastosowana bezpośrednio pokazuje:
 1 1 
(

)2 − y2 =

− y
 2 2 
 1 1 1 
(

− y)(

+y − 1) = 0 ⇔ y =

.
 2 2 2 
Tym razem wydaje mi się, że:
 1 
− klasa abstrakcji o reprezentancie

ma jeden element
 2 
− pozostałe klasy abstrakcji mają po dwa elementy: [x] = {x, − x+1}. Piszę "wydaje mi się", bo łba nie dam sobie uciąć za te wywody. W drugim pokoju leży bardzo chora żona i bez przerwy woła mnie albo coś niezrozumiale mamrocze. Odrywam się na chwile, żeby nie zwariować, ale efekty są marne. Przepraszam za zamęt myślowy.
1 lut 00:38