potęgi o wykładniku całkowitym, wymiernym, rzeczywistym
Xeron: Witam. W szkole przerabiamy działania na potęgach (potęga o wykładniku całkowitym,
wymiernym, rzeczywistym) i w większości zadań występuje polecenie aby podać konieczne założenia
i obliczyć dane przykłady. Problem w tym, że nie wiem za bardzo na jakiej zasadzie dokonuje
się tych założeń. Przeważnie moje założenia nie zgadzają się z tymi rzeczywistymi.
I tutaj moje pytanie, czy byłby ktoś w stanie mi to wytłumaczyć?
Z góry bardzo dziękuję
13 gru 18:04
sushi_gg6387228:
zapisz przykłady
13 gru 18:07
Krzysiek: Podaj przykład
ja się domyślam o co chodzi ale jednak podaj
13 gru 18:07
Janek191:
Poczytaj po lewej stronie ( kolor niebieski ):
liczby i wyrażenia algebraiczne − potęgowanie i pierwiastkowanie
13 gru 18:08
Xeron: @Janek191 poczytam
a tutaj przykłady:
d) (x
,5 * y
,5)(x
,5 − y
,5)
13 gru 18:17
Xeron: @Janek191 przejrzałem stronę, ale nie widzę tam odpowiedzi na moje pytanie.
13 gru 18:20
PW: Jedno wskazanie wystarczy − idzie o wykonalność działań.
Na przykład w a) jest w mianowniku
a
0,5 to
√a, zatem musimy przyjąć założenie a ≥ 0. Ponieważ
√a jest w mianowniku liczby
(1), nie może być
√a = 0, czyli nie może być a = 0. Łącznie musimy przyjąć założenie a > 0.
To tylko fragment rozważań, musisz przewidzieć wszystko − żeby liczba b była odpowiednia, czyli
żeby występujący w mianowniku
√b3
dał się obliczyć i żeby nie był zerem (bo jest jednym z czynników iloczynu w mianowniku), oraz
żeby działania w liczniku dały się wykonać − jest tam
zatem
ab ≠ 0.
Pozbieranie wszystkich zastrzeżeń połączonych spójnikiem "i" daje odpowiedź na pytanie − jakie
nie mogą być a i b.
13 gru 18:39
Xeron: dziękuję za pomoc
13 gru 19:31