matematykaszkolna.pl
potęgi o wykładniku całkowitym, wymiernym, rzeczywistym Xeron: Witam. W szkole przerabiamy działania na potęgach (potęga o wykładniku całkowitym, wymiernym, rzeczywistym) i w większości zadań występuje polecenie aby podać konieczne założenia i obliczyć dane przykłady. Problem w tym, że nie wiem za bardzo na jakiej zasadzie dokonuje się tych założeń. Przeważnie moje założenia nie zgadzają się z tymi rzeczywistymi. I tutaj moje pytanie, czy byłby ktoś w stanie mi to wytłumaczyć? Z góry bardzo dziękuję emotka
13 gru 18:04
sushi_gg6387228: zapisz przykłady
13 gru 18:07
Krzysiek: Podaj przykład ja się domyślam o co chodzi ale jednak podaj
13 gru 18:07
Janek191: Poczytaj po lewej stronie ( kolor niebieski ): liczby i wyrażenia algebraiczne − potęgowanie i pierwiastkowanie
13 gru 18:08
Xeron: @Janek191 poczytam a tutaj przykłady:
 a*(ab)1 
a)

 a0,5 * b1,5 
  3x4 * x  
b)

 x0,5 
 (4r)0,5 * r,5 
c)

  3r  
d) (x,5 * y,5)(x,5 − y,5)
13 gru 18:17
Xeron: @Janek191 przejrzałem stronę, ale nie widzę tam odpowiedzi na moje pytanie.
13 gru 18:20
PW: Jedno wskazanie wystarczy − idzie o wykonalność działań. Na przykład w a) jest w mianowniku
 1 
(1) a−0,5 =

 a0,5 
a0,5 to a, zatem musimy przyjąć założenie a ≥ 0. Ponieważ a jest w mianowniku liczby (1), nie może być a = 0, czyli nie może być a = 0. Łącznie musimy przyjąć założenie a > 0. To tylko fragment rozważań, musisz przewidzieć wszystko − żeby liczba b była odpowiednia, czyli żeby występujący w mianowniku b3 dał się obliczyć i żeby nie był zerem (bo jest jednym z czynników iloczynu w mianowniku), oraz żeby działania w liczniku dały się wykonać − jest tam
 1 
(ab)−1 =

,
 ab 
zatem ab ≠ 0. Pozbieranie wszystkich zastrzeżeń połączonych spójnikiem "i" daje odpowiedź na pytanie − jakie nie mogą być a i b.
13 gru 18:39
Xeron: dziękuję za pomoc emotka
13 gru 19:31