Punkt styczny z prostą !!!
milo: Punkt symetryczny do punktu o współrzędnych (1, 1) względem prostej przechodzącej przez
punkty o współrzędnych (1, 2) i (3, −1)
(a) jest punktem przecięcia prostych o równaniach y =2x/3 i y=13/15
b)jest punktem przecięcia prostych o równaniach y=2x/3 +1/3 i y=21/13
c)ma współrzędne (25/13,21/13)
d)jest współliniowy z punktami o współrzędnych (7/2,0) i (0,7/3)
10 gru 21:41
Mila:
Punkt symetryczny do punktu o współrzędnych (1, 1) względem prostej przechodzącej
przez punkty o współrzędnych (1, 2) i (3, −1).
To jest test wyboru, zatem nie wymagane są wszystkie obliczenia,( byłoby sporo, postaraj się
obliczyć , bo na maturze może być takie zadanie wśród otwartych )
Jednak coś musisz policzyć ,aby wybrać prawidłową odpowiedź.
1) Możesz odrzucić odp. (d), bo punkty leżą na osiach i pomocniczy rysunek .
2) możesz ustalić z rysunku wsp. kierunkowy prostej AB
| 3 | |
a=− |
| ⇒prostopadła do AB ma wsp. kierunkowy: |
| 2 | |
| 2 | |
a'= |
| jak podano w (a i b) |
| 3 | |
2) narysować prostą
odp . (a) odpada, bo punkt P i P' leży na tej prostej.
| 25 | |
3)Liczymy wartość dla x= |
| |
| 13 | |
| 2 | | 25 | | 1 | | 50 | | 13 | | 69 | | 23 | | 21 | |
y= |
| * |
| + |
| = |
| + |
| = |
| = |
| ≠ |
| |
| 3 | | 13 | | 3 | | 39 | | 39 | | 39 | | 13 | | 13 | |
wykluczamy odp. (c)
========
zostaje (b)
10 gru 23:19
Mila:
No nie , mam błąd rachunkowy w (c) na samym końcu.. Czyli trzeba było sprawdzić (b)
c)
| 50 | | 13 | | 63 | | 21 | |
y= |
| + |
| = |
| = |
| |
| 39 | | 39 | | 39 | | 13 | |
Wybieramy odpowiedź (c)
Lepiej chyba tradycyjnie obliczać.
Mam nadzieję, że umiesz znaleźć punkt symetryczny względem prostej.
10 gru 23:33
Eta:
| 2 | | 2 | | 1 | |
p⊥k p: y= |
| (x−1)+1 ⇒ p: y= |
| x+ |
| |
| 3 | | 3 | | 3 | |
| 19 | | 17 | |
k ∩ p= S : ...... 4x+2=−9x+21 ⇒ x= |
| to 3y=2x+1 ⇒ y= |
| |
| 13 | | 13 | |
| 25 | | 21 | |
A'= (2xS−1 , 2yS−1)= S( |
| , |
| ) |
| 13 | | 13 | |
zatem odp: c)
10 gru 23:38
Mila:
Myślałam Eto, że ustaliłaś odpowiedź , na drodze dedukcji., ale też liczyłaś jak 23:38.
10 gru 23:46
Eta:
Paskudne rachunki
10 gru 23:49
Mila:
Dobranoc
11 gru 00:04
PW: Bez prostych. Symetria osiowa jest izometrią, więc zaczynamy od sprawdzenia: czy
| 25 | | 21 | |
(1) odległość od ( |
| , |
| ) do (1, 2) |
| 13 | | 13 | |
jest taka sama jak
(2) odległość od (1, 1) do 1, 2).
Liczba (1) jest równa
| 12 | | −5 | | 144+25 | | 13 | |
√( |
| )2 + ( |
| )2 = p{ |
| )2 = |
| = 1. |
| 13 | | 13 | | 13 | | 13 | |
Liczba (2) też jest równa 1.
Podobnie sprawdzamy odległości między
| 25 | | 21 | |
( |
| , |
| ) a (3, − 1) |
| 13 | | 13 | |
oraz między
(1, 1) a (3, − 1
− obie są równe 2
√2.
Wniosek: odp. c) jest poprawna.
11 gru 00:20
PW: te pierwiastki w 6. wierszu napisały mi się fatalnie, ale wiadomo o co idzie
11 gru 00:27
Eta:
A ja "lubię" proste
11 gru 00:37
PW: Ja to gwoli przypomnienia "cyrklem i linijką", od tego zaczynamy w szkole podstawowej (punkt i
jego obraz symetryczny jako wspólne punkty dwóch okręgów). Zawsze przypominasz, żeby nie
armatą do muszki
11 gru 00:46
Eta:
11 gru 00:59