matematykaszkolna.pl
Równanie logarytmiczne Dano:
 1 1 
Rozwiąż równanie

log(x2−16)−1=log3−

log(x2+16)
 2 2 
D: x16>0 i x2+16≠0 x>±4 x≠±4 D: x∊(−,−4) ∪ (4, ) I nwm do końca jak to dalej ugryźć.
1 1 

log(x2−16)−1=log3−

log(x2+16) | *2
2 2 
2log(x2−16)−1=2log3−2log(x2+16) Rozumiem, że tu można wykorzystać wzory?
10 lis 18:57
===: ciekawe zapisy ... jeszcze ciekawsze mnożenie emotka
10 lis 19:06
Dano: W tym drugim w dziedzinie się pomyliłem, bo powinno być x∊∅
10 lis 19:07
freeszpak:
 1 
źle mnożysz obie strony razy 2.

* 2 to według Ciebie 2? −1*2 to dalej −1? poza tym co
 2 
oznacza log3?
10 lis 19:08
Dano: Rzeczywiście musiało mi się coś podziumdziać, niepotrzebnie te 2jki dałememotka
10 lis 19:08
===: ... używasz symboli, których nie ogarniaszemotka
10 lis 19:08
freeszpak: "bo powinno być x∊∅" ! jak coś może należeć do zbioru który nie ma elementów? emotka
10 lis 19:09
===: 1) już pierwsza dziedzina źle zapisana 2) a co oznacza x∊∅
10 lis 19:10
Dano: @freeszpak Zawsze tak w szkole piszemy x∊∅ "x należy do zbioru pustego"
10 lis 19:12
===: tyle, że tam x∊R a nie do pustego
10 lis 19:14
Dano: @=== w tym pierwszym powinno być x∊(−,−4) ∪ (4, )?
10 lis 19:14
Dano: @=== pewnie pomyliło się z przykładem, w którym całkowita dziedzina była x∊∅ bo nie było wspólnej czesci
10 lis 19:15
freeszpak: chłopie, powiedz swojej nauczycielce że tak się nie pisze bo to jest niepoprawne, to tak jakby na języku polskim pisać na tablicy tekst z błędami ortograficznymi emotka poza tym kiedy masz x2+16>0 to zrozum najpierw co oznacza ta nierówność. Masz jakąś zmienną do kwadratu + jakaś liczba dodatnia. Przecież to jest zawsze większe od zera, niezależnie co podstawisz za zmienną. Dlatego ten drugi logarytm nie wpływa na określenie dziedziny, bo tak naprawdę to x może być dowolną liczbą, czyli należeć do zbioru liczb rzeczywistych (przy założeniu, że mamy wyznaczyć maksymalną możliwą dziedzinę)
10 lis 19:16
freeszpak: tak, w pierwszym przypadku dobrze obliczyłeś dziedzinę. Tylko nie pisz już tego wyrażenia że x nalezy do zbioru pustego, proszę i serio na lekcjach tak nie pisz, a jak ktoś tak napisze to spytaj jakim cudem coś może należeć do zbioru pustego
10 lis 19:17
Dano: @up Jakbym powiedział tak jej, to by mnie zjadła. Wracając do zadania, to te 2log3, wystarczy zamienić na log9, a potem jak już są po dwa logarytmy po obu stronach skorzystać ze wzorów?
10 lis 19:24