przebieg zmienności funkcji
bimbam: mam takie pytanie dotyczące wklęsłości/ wypukłości funkcji i punktów przegięcia
y`` ma wzór
Aby znaleźć punkty przegięcia muszę narysować wykres
Jeśli pomnożę obustronnie przez (x−4)
3, to otrzymam
72x
2 + 96 = 0 więc wykres y`` nie przetnie osi OX
Ale z wykresu wynika, że y`` nie jest dodatnia dla x∊(−2;2)
http://www.wolframalpha.com/input/?i=%2872x^2%2B96%29%2F%28%28x^2-4%29^3%29
Pomnożenie obustronnie przez (x−4)
4 spowoduje, że otrzymam dobry wykres.
Dlaczego zatem należy mnożyć obustronnie w taki przypadkach przez tylko liczbę dodatnią
7 lis 21:41
sushi_gg6397228:
zacznij od podania f(x) , dziedziny , f ' (x) , dziedziny, f '' (x), dziedziny
7 lis 21:50
bimbam: Dziedzina funkcji = dziedzina y` = dziedzina y`` = x∊(−
∞;−2) u (−2;2) u (2;+
∞)
7 lis 21:55
PW: Po kiego grzyba chcesz rysować wykres f''(x) ?
Masz ustalić znak f''(x), czyli rozwiązać nierówność f''(x) ≥ 0.
7 lis 21:56
bimbam: Mam zbadać przebieg zmienności funkcji, tabela, wykres.
7 lis 21:59
bimbam: tak jak dawniej na maturze...
7 lis 22:02
PW: No dobrze, a drugą pochodną liczysz, bo ...
7 lis 22:03
bimbam: mam ustalić, czy są punkty przegięcia.
Bez y`` nie wiem jak to zrobić
7 lis 22:04
bimbam: poza tym muszę wiedzieć, kiedy funkcja jest wklęsła, wypukła. Do tego potrzebna jest mi y``.
Chyba że są jakieś sposoby pozwalające to ustalić bez drugiej pochodnej.
7 lis 22:06
PW: Tak, pytam o treść twierdzenia: ... bo f(x) jest wypukła, gdy ...
7 lis 22:08
bimbam: wypukła ku dołowi, gdy y`` ≥ 0
wypukła ku górze, gdy y`` ≤ 0
Czyli jeśli chcę sprawdzić, wypukłość/ wklęsłość, to liczę
y`` ≥ 0
y`` ≥ 0
A jak obliczyć punkty przegięcia
Bo sam nie wiem.
7 lis 22:18
sushi_gg6397228:
p.p. brak, bo f ' ' (x) sie nie zeruje
7 lis 22:21
bimbam: ale jak wytłumaczyć, że w przedziale (−2;2) raz jest wypukła ku górze, a raz wypukła ku dołowi.
Jak to ustalić
7 lis 22:31
sushi_gg6397228:
U − wypukła
∩ − wklęsła
masz przedziały (−
∞ ; −2) ; (−2; 2) ; (2;
∞) sprawdzasz liczby z przedziału
| 72* (−100)*(−100) + 96 | | + | |
np x= −100 f ' ' (−100) = |
| = |
| = + |
| ((−100)2−4)3 | | + | |
x= 0 ....
x = 100 ...
7 lis 22:39
bimbam: dzięki.
7 lis 22:57
sushi_gg6397228:
na zdrowie
7 lis 22:58