Rozbudowane "zadanie z wiekiem"
johnny_7: Rozbudowane "zadanie z wiekiem"
Chciałbym poprosić o pomoc w rozszyfrowaniu poniższego zadania:
W momencie kiedy Ola będzie miała o rok mniej niż Monika będzie miała,
w momencie kiedy Ola będzie miała 2 razy mniej lat niż Monika będzie miała,
w momencie kiedy Ola będzie miała 2 razy więcej lat niż Monika ma teraz,
wtedy Monika będzie miała 3 razy więcej lat niż miała Ola,
gdy Monika miała tyle lat, ile Ola ma teraz.
Ile lat ma każda z dziewczyn, jeśli wiadomo na pewno, że jedna jest nastolatką, a wiek każdej z
dziewczyn jest wartością całkowitą.
4 lis 13:56
henrys: 19 i 25 lat
5 lis 00:30
johnny_7: Henrys, czy mógłbyś to rozbić na części pierwsze?
5 lis 07:56
henrys: Mógłbym ale to chyba zadanie dla Ciebie.
Dałem odpowiedź, wynikającą z pewnego równania, sprawdź na początek czy jest poprawna
5 lis 11:33
johnny_7: Dziękuję za odpowiedź.
W takim razie jak wynikał podział zdań na równania?
Czy wszystkie zdania w stylu w momencie kiedy/gdy stanowią lewą stronę równania, a "wtedy" jako
jedyne prawą stronę dla wszystkich?
Jak najlepiej oznaczyć zdarzenia w przeszłości i przyszłości? Będą łącznie 4 niewiadome?
5 lis 15:00
henrys:
możesz oznaczyć np. tak
x−wiek Oli teraz,
f(x)=x+a wiek Moniki teraz
Ze zdania: gdy Monika miała tyle lat, ile Ola ma teraz, wynika, że Monika jest starsza od Oli.
w momencie kiedy Ola będzie miała 2 razy więcej lat niż Monika ma teraz: f(2(x+a))
| 1 | |
w momencie kiedy Ola będzie miała 2 razy mniej lat niż Monika będzie miała: f[ |
| f(2(x+a))] |
| 2 | |
| 1 | |
W momencie kiedy Ola będzie miała o rok mniej niż Monika będzie miała: f{f[ |
| f(2(x+a))]−1} |
| 2 | |
wtedy Monika będzie miała 3 razy więcej lat niż miała Ola,
gdy Monika miała tyle lat, ile Ola ma teraz: 3(x−a)
Tak będzie wyglądał schemat, bez żadnych komplikacji.
Można i bez funkcji,a jedynie odpowiadającymi równaniami dostać takie samo równanie końcowe.
Tylko ten przepis mi się bardziej podoba
| 13 | | 1 | |
x= |
| a− |
| , x jest liczbą całkowitą, więc a musi być podzielne przez 2, ale nie może |
| 4 | | 2 | |
być podzielne przez 4.
dla a=2, żadna z dziewczyn nie jest nastolatką
dla a=6, x=19, x+6=25
Może i można ładniej, ale akurat nic innego mi do głowy nie przyszło
5 lis 19:50
henrys: Trochę nie po polsku to napisałem, ale jak myślałeś nad zadaniem to zrozumiesz
,,w momencie kiedy Ola będzie miała 2 razy mniej lat niż Monika będzie miała" oznaczam
| 1 | | 1 | |
Ola w tym momencie będzie miała |
| f(2(x+a)), a Monika f[ |
| f(2(x+a))] |
| 2 | | 2 | |
o ile to w ogóle czytasz...
7 lis 10:47
johnny_7: Dziękuję za odpowiedź.
Tak, czytam to uważnie, ale zastanawia mnie kwestia tych funkcji.
Mam 3 funkcje zgodnie z Twoim wywodem − w porządku, ale czy to wygląda na zasadzie:
Na bazie tych 3 różnych funkcji szukam de facto podstawowej f(x)?
W sensie jak odnieść się do tego 3(x−a). Czy to wyrażenie stanowi wartość każdej z tych
funkcji?
Czy mógłbym poprosić o podanie chociaż jednej pary równać, aby jakoś to zrozumieć w sensie
zdarzenia w czasie?
Np:
"w momencie kiedy Ola będzie miała 2 razy mniej lat niż Monika będzie miała:"
Czyli to oznacza moment, w którym od aktualnego wieku Oli Monika osiągnie 2x większy?
Bo przecież czas leci dla obu, a to by oznaczało, że Monika ma nagle 38 lat, a Ola 19.
7 lis 18:27
henrys:
Funkcję znasz f(x)=x+a, niezależnie ile Ola będzie miała lat, Monika ma o a lat więcej,
a jest pewną stałą niezależną od upływu czasu, czyli od zmiany x.
f(x) opisuje tylko relację między wiekiem Oli i Moniki.
To nie są trzy różne funkcje tylko cały czas jedna, zmieniają się tylko jej argumenty. Funkcja
ta pokazuje ile lat ma Monika w zależności od wieku Oli.
Jeśli Monika ma teraz x+a lat, to w momencie gdy Ola będzie miała 2(x+a), funkcja f(2(x+a))
pokaże ile lat będzie miała wtedy Monika itd..
Kolejno:
f(2(x+a))=2(x+a)+a=2x+3a
| 1 | | 1 | | 5 | |
f( |
| (2x+3a))= |
| (2x+3a)+a=x+ |
| a |
| 2 | | 2 | | 2 | |
| 5 | | 5 | | 7 | |
f(x+ |
| a−1)=x+ |
| a−1+a=x+ |
| a−1 |
| 2 | | 2 | | 2 | |
| 7 | |
W pewnym momencie (x) wiek Moniki wynosi x+ |
| a−1 i 3(x−a) zatem równanie wygląda tak: |
| 2 | |
Rozwiązanie nie jest skomplikowane, bardziej mądrze i naukowo nie potrafię
7 lis 21:32