matematykaszkolna.pl
Wartość bezwzględna, zamiana pierwiastka na nią :) Patrykk: Cześć, robię sobie zadania z matmy pod maturę i wpadłem na takie zadanie z książki: 5−26 Chciałem to rozpisać w środku na 6 i −1, no ale wtedy przecież nie użyje wzoru skróconego mnożenia, żeby dojść do wartości bezwzględnejemotka Jak to się robiło?
3 paź 22:07
olekturbo: 3 i 2
3 paź 22:08
sushi_gg6397228: w srodku masz a2+b2 − 2ab= będa inne pary liczb
3 paź 22:09
Patrykk: wiem wiem, że w środku miał być ten wzór tylko nie wiedziałem jak dobrać pary liczb emotka dzięki za odp, sprytne emotka
3 paź 22:15
Patrykk: słuchajcie idę dalej i miałem przykład 6−25 + 14−65 i doszedłem, że to jest (1−5)2+(59)2 no ale tak na prawdę w głowie ogarnąłem te pary liczb.. jest jakiś sposób na to niż szukanie w głowie? W niektórych przypadkach można serio przecież spędzić nad tym sporo czasu główkując jakie to liczby będą.. Nie ma na to jakiejś metody?
4 paź 00:33
henrys: ogólnie nie ma, ale w niektórych przypadkach, można znaleźć metodę, np. gdy pod pierwiastkiem masz jakiś pierwiastek z liczby pierwszej, tak jak w tym przykładzie, możesz nie zgadywać tylko rachunkowo zwinąć w kwadrat 6−25=(a−b5)=a2+5b2−2ab5 ab=1 a2+5b2=6 tutaj widać że a=1 i b=1 pasuje, gdyby nie było widać to obliczyć emotka drugi przykład 14−65=(a−b5)2=a2+5b2−2ab5 ab=3 a2+5b2=14, a=2, a=3,b=1
4 paź 00:43
henrys: w ostatniej linijce powinno być a=3, b=1, a nie a=2..
4 paź 00:45
Patrykk: ciekawa metoda, nie wpadłbym nigdy na to.. dzięki emotka
4 paź 00:56
henrys: jasne
4 paź 01:01
Patrykk: no a co mam zrobić w tym? 57−1215 mam klina...
4 paź 01:22
henrys: a można spróbować (a5−b3)2=5a2+3b2−2ab15 ab=6, 5a2+3b2=57 a=3,b=2
4 paź 01:30
Bogdan: Bierzemy połowę liczby z pierwiastkiem, w tym przypadku 615 i tworzymy iloczyny dwóch czynników dopóty, dopóki suma kwadratów tych czynników da liczbę bez pierwiastka. 615 * 1, (615)2 + 11 ≠ 57 6 * 15, 62 + 152 ≠ 57 szukamy dalej 35 * 23, (35)2 + (23)2 = 57 bingo! (35 − 23)2 = 57 − 1215 Ostatecznie otrzymujemy: 57 − 1215 = (35 − 23)2 = |35 − 23| = 35 − (23
4 paź 01:35
Patrykk: Masakra.. Genialne to jest emotka Gdzie takich rzeczy uczą ?
4 paź 01:37
Patrykk: *Bogdan, z tym co dalej to wiem, generalnie zadanie miało dwa takie pierwiastki tylko z tego nie umiałem zwinąć pod wzór, żeby bezwzględną zrobić emotka Dzięki Wam wielkie emotka emotka
4 paź 01:39
henrys: hmmm w sumie na jedno wychodzi
4 paź 01:40
Patrykk: wydaje mi się, że jeśli się ją zna oczywiście, to ta metoda ze wzorem jest łatwiejsza tzn nie trzeba szukać, niektórzy nie mają do szukania szczęścia...
4 paź 01:43
henrys: otóż to!, no i trzeba wymyślać na skróty
4 paź 01:48
Mac: Bez wymyślania nie ma postępu i rozwoju
4 paź 02:02